GÃ¥ til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.


Anbefalte innlegg

1 hour ago, aklla said:

 Når passer det deg å f.eks få varsel at det er en bombe på vei mot der du bor?

Er jo ett grusomt overgrep av staten å sende ut slike varsler om større katastrofer når det passer dårlig, ser jo den..

Myndighetenes oppgave er å avstå fra å komme i konflikt med Russland, noe de beviselig ikke greier, ikke å sende meg varsler om at de har terget på seg bråk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (55 minutter siden):

 Når passer det deg å f.eks få varsel at det er en bombe på vei mot der du bor?

Er jo ett grusomt overgrep av staten å sende ut slike varsler om større katastrofer når det passer dårlig, ser jo den..

Det som var poenget var vel at mottakaren sjølv bør få ha eit ord med i laget om kva varsel ein vil være mottakar av?
Alle vil nok ha varsel om bombene er på veg mot sitt hus, men det er ikkje gitt at alle vil ha nødvarsel om orkan i Nord-Norge eller flaum på austlandet.

Det blir litt som når ein reserverer seg mot digital kommunikasjon med det offentlege, det er sikkert greit det å sleppe å få enkelte SMS og epost frå stat og kommune, men slik som ordninga er i dag så er det alt eller ingenting. Om du reserverer deg mot å få SMS om befolkningsundersøkingar eller påminning om at skattemeldinga er klar så mister du også SMS-meldingane om at din gate blir vasslaus eller at straumen blir utkopla i natt.
Det burde være rom for å reservere seg mot generell spam samtidig som ein seier ja takk til meldingar som angår deg sjølv heilt direkte.

Så vidt eg kan sjå er det ikkje informert om korleis ein tenker å bruke dette nødsystemet, og kor nøyaktig varslet kjem til å rette seg mot relevante geografiske områder.
Ved fyrste bombeangrepet som betyr at Norge er i krig vil eg gjerne ha eit befolkningsvarsel tidlegast råd om at no er Norge under angrep, men bombeangrep nummer to og vidare vil eg helst berre ha om angrepet skjer så nært meg at eg må aktivt søke tilflukt.

 

qualbeen skrev (21 minutter siden):

Dersom nødvarselet blir konfigurert som en "test", vil telefonen min faktisk ta det cool, og ikke plage meg alt for mye?!
(Men det er mye som peker på at denne omtalte varslingen vil sendes ut som en reell viktig melding; med mindre noen ombestemmer seg)

Varslinga kjem heilt sikkert til å gå ut som ei reell melding og ikkje som ein teknisk test. Det er derfor ei nhar gått ut i media så tidleg for å informere om at det kjem til å bli ein test, og fordi ein sjølvsagt ynskjer å ha gjennomført og evaluert ein fullskala test før ein bestemmer seg for om dette systemet er noko å satse på, deriblant kor mange mobiltelefonar som kan motta nødvarselet. Om mesteparten av dei som har nye nok telefonar til å motta varselet har deaktivert dette så er det ikkje så mykje vits i å drifte dette varslingssystemet, då kan ein like gjerne fortsette med tyfonane som er plassert rundt omkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, frohmage said:

Bør brannvesenet ha lov til å ringe på hos deg om huset ditt brenner, uten å ha innhentet samtykke først?

Det står på porten at det er greit å ta kontakt ved branntilløp, at unødvendige henvendelser som loddsalg, religiøse sendebud med mer utgår og at alle andre henvendelser skjer via epost.

Det er også et skilt "livesending pågår" som kun er synlig når det er påskrudd. Det er "blankt" hvis av.

Det er mye rart som kan komme på dørene. Alt fra religiøse følgere som vil spre det glade budskap, til fotballag som samler inn tomgods, til alkoholikere som ikke har rukket alkoholsalget og lurer på om man har noe å selge, som forøvrig heller ikke er lov at private selger alkohol.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (45 minutter siden):

Myndighetenes oppgave er å avstå fra å komme i konflikt med Russland, noe de beviselig ikke greier, ikke å sende meg varsler om at de har terget på seg bråk.

For min del kan det også virke som at Russland terger på seg bråk 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe nytt hvis man skal tro historiebøkene. I skolebøkene på 70- og 80-tallet var det flere kapitler om hvor farlige og elendige CCCP/USSR/Sovjetunionen var. Tapte kappløpet til månen gjorde de også.

Så ble dette feid under teppet og det skulle kun prates om mildere vind fra øst. Så ble det igjen helomvending.

Verden er ikke så vinglete og rødhette (nisselandet Norge) må ikke terge på seg Ulven samme hvor mange venner og storebrødre hun måtte ha.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hva så? Om det smeller så smeller det og for mannen i gata er det ravende likegyldig om det er en overdreven reaksjon eller om det er et svar på en provokasjon. Om krigen kommer hit er alle sivile i samme båt.

På den andre siden er det forsåvidt også ravende likegyldig om jeg får varsel om det på telefonen eller ei, i beste fall får jeg tid til å flytte meg vekk fra et antatt mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det jammen mange negative holdninger til systemet/løsningen.

Dette har vært i bruk i andre land i mange år. I USA har jeg flere ganger fått slikt varsel, det kan være om kidnappinger der man blir bedt om å se etter bil med farge xxx og skilt yyy sist sett her eller der og ringe zzz hvis man ser den, eller at det er en sandstorm på vei mot der man er slik at man kan planlegge et stopp til dette er over. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Av med med alle varsler og på med Diablo IV. Jobben og pliktene kaller.

Måtte 14. juni komme og gå uten forstyrrelser og avbrudd.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Uten samtykke er det uaktuelt.

Dette minner om en dystopisk TV-serie fra 50-60-tallet hvor myndighetene har montert skjerm i folks stue og sender ut beskjeder og ordrer. 

Faen i meg helt enig. Slo av så fort jeg leste denne tråden, får være grenser.

Alt relevant står i avisene uansett og er det en bombe på vei deg til, spesifikt, hjelper det svært lite med en melding om dette som noen over syntes å tro. Mener også ganske bestemt at vi har sirener/flyalarm i dette landet som gjør samme nytten. Når du hører denne lyden kom deg til H vekk.

Endret av thatguy83
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (2 timer siden):

Mener også ganske bestemt at vi har sirener/flyalarm i dette landet som gjør samme nytten. Når du hører denne lyden kom deg til H vekk.

Er mange år siden jeg har vært slik at jeg hører test-alarmen som går en gang i blandt.

Joda, den går men tipper det ikke er veldig mange som våkner av den skulle den gå av om natten..

Mobilen som uler er letter å våkne fra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 timer siden):

Alle vil nok ha varsel om bombene er på veg mot sitt hus, men det er ikkje gitt at alle vil ha nødvarsel om orkan i Nord-Norge eller flaum på austlandet.

Varslene kan begrenses til ganske små, geografiske områder. Det ble kjørt en test av dette systemet i Oslo sentrum for et par måneder siden. Jeg var i Oslo, men utenfor sentrumsområdet, og fikk ikke varsel på min telefon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Varslene kan begrenses til ganske små, geografiske områder. Det ble kjørt en test av dette systemet i Oslo sentrum for et par måneder siden. Jeg var i Oslo, men utenfor sentrumsområdet, og fikk ikke varsel på min telefon.

Er klar over at det er mogleg, spørsmålet er meir om kor nøyaktige sivilforsvaret kjem til å være, og kvar dei legg lista for å varsle. Får eg varsel om mitt hus ligg i nedfallsfeltet eller får alle i same gate, bydel, by, kommune, fylke, region det same varselet? Og er det berre ved ekte livstruande hendingar eg får varsel, eller kan eg forvente å bli vekt opp midt på natta fordi det regnar i Bergen? 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 timer siden):

Er klar over at det er mogleg, spørsmålet er meir om kor nøyaktige sivilforsvaret kjem til å være, og kvar dei legg lista for å varsle. Får eg varsel om mitt hus ligg i nedfallsfeltet eller får alle i same gate, bydel, by, kommune, fylke, region det same varselet? Og er det berre ved ekte livstruande hendingar eg får varsel, eller kan eg forvente å bli vekt opp midt på natta fordi det regnar i Bergen? 

Det vil tiden vise. I motsetning til enkelte her inne som krisemaksimerer (tenker ikke på deg, du bare lufter muligheten) og deaktiverer funksjonen før de i det hele tatt har begynt å bruke det fordi atte dersom atte, så gir jeg det en sjanse.

Men klart, hvis de misbruker det til bagatellmessige årsaker, eller at man får varsel om relativt ufarlige ting nesten uansett hvor det skjer i Norge, så vil jeg vurdere å deaktivere det. Men inntil videre, velger jeg å tro at systemet har noe for seg, og at hvis det virkelig skjer noe helse og livstruende i mitt nærområde, så varsles jeg om det. I "verste fall", så kan livet mitt reddes ved tidlig nok varsel om noe livstruende. Da tenker jeg ikke kun på krigshandlinger, det kan være mange grunner til at det er lurt å komme seg til h*lvete bort fra et sted.

Skal funksjonen brukes omtrent like sjelden som dagens tyfoner, så er det ikke spesielt plagsomt. Har aldri hørt de blitt brukt utenom ved testen som er to ganger i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan man krisemaksimere at noen forsøker å ta seg til rette på utstyr man eier og som man ikke godtar at det blir tatt seg til rette på? Det er absolutt ikke greit. Det er ikke greit at noen tar seg til rette på annen manns bekostning samme hva det gjelder.

Quote

Stand for something or fall for everything.

Quote

ta seg til rette

Betydning og bruk

få (for) stor makt, bli for sterk, for mye

Ja, det blir for sterkt at noen forsøker å komme inn på min mobiltelefon uten mitt ønske og samtykke og i tillegg påstår at det ikke er mulig å avstå fra denne uønskede aktiviteten.

Dette minner om den gangen minne medstudenter brukte net send command til å få bildet fra goatse.cx på projektoren i forelesnigssalen. Den stakkars foreleseren ble sykemeldt ut semesteret. Med god grunn ble denne kommandoen helt fjernet fra operativsystemene.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...