Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vrake bil uten vognkort?


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel bil stående på en eiendom som ikke er min. Den har stått der uten skilter/papirer en stund nå. Nylig fikk jeg beskjed om at den ikke lenges kan stå på denne eiendommen så da må jeg jo vrake den.

 

Men jeg har som sagt ingen dokumenter igjen på bilen, jeg ryddet bort alt av papirer og div ting jeg fant.

 

Jeg ser det er krav om å dokumentere at bilen er min for å vrake den, hvordan kommer jeg forbi dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deechon skrev (3 minutter siden):

Jeg ser det er krav om å dokumentere at bilen er min for å vrake den, hvordan kommer jeg forbi dette?

Om bilen faktisk er din er det bare å ta med rammenr til SVV og be om et skriv fra dem.
Vanskeligere er det ikke.
Trenger ikke vognkort, bare papirer fra SVV

Lenke til kommentar

Skal være VIN nummer i frontrute eller lignende, eller rammenummer som er slått inn ett sted. Finn dette, søk på svv, finn reg nummer, og ta med både VIN og regnummer på bilen til huggeren. Sålenge de kan bekrefte VIN / rammenummer som står på bilen opp mot regnummeret du oppgir til dem er du good.

Endret av SnusBoks
Skrivefeil
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Kva gjer ein dersom ein har ein bil på sin eigen eigedom, men som er registrert på ein død person? Må ein då skjere bilen sund på eiga hand for å bli kvitt den?

Da er det arvingene til denne personen som eier bilen.
Den infoen får man fra skifteretten.
Bare å stikke innom så fikser dem dette.
Er du arving kan du ta med deg skifteattesten dem skriver ut å få den omregistrert hos SVV.
Trenger igjen ikke nytt vognkort bare papirer fra SVV om at du er rettmessig eier.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Kva gjer ein dersom ein har ein bil på sin eigen eigedom, men som er registrert på ein død person? Må ein då skjere bilen sund på eiga hand for å bli kvitt den?

Nei, bilen trenger ikke være din for at du skal kunne vrake den. Har du reg nummer, vin eller rammenummer er det bare å levere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Dersom du har rett er eg kvitt eit problem.

Det er ingen problem å levere bil som ikke er din. Du må bare ha rammenummer / vin / regnummer. Regnummer må matche ramme / vin på bilen. Du må vise ID ved innlevering av bilvrak.

Tar det som en selvfølge at bilen er norsk, og at det er vrakpant på den.

Endret av SnusBoks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, torbjornen said:

Må ein ikkje også ha underskrift frå samtlege arvingar?

Dette kan fort være et problem ja, jf https://www.nrk.no/sorlandet/far-ikke-kjore-egen-bil_-_-jeg-eier-den_-men-far-ikke-registrere-den-pa-meg-1.16306885

Kortversjonen er at damen i testamentet er tilgodesett med blant annet denne gamle bilen, så privatrettslig er bilen hennes. Men, kjøretøyregisteret er mer vrient, der krever de signatur fra de øvrige arvingene, uten hensyn til hva et testament sier, og disse har damen ingen kontakt med.

Så da blir det evt en tur i rettsvesenet for å få en avgjørelse på at man er eier, før man kan gjøre noe med bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må kunne dokumentere at bilen har vært registrert etter 1977, det beste er å ha vognkortet men også anna dokumentasjon er akseptabel som å vise kvittering på innleverte skilt eller til å få utskrift av opplysningane som vegvesenet har basert på VIN nummeret, då særleg kva som var reg.nummeret på bilen.
Ein litt meir alternativ måte å dokumentere at bilen har vært registrert i nyare tid er ved å vise kvittering på at det har blitt betalt for ansvarsforsikring i nyare tid (om du kan dokumentere at kvitteringa kan koplast opp mot køyretøyet).

Mottakaren av vrakpanten treng ikkje å være eigar av bilen, men du må identifisere deg med legitimasjon når du leverer bilen til vraking og registrerer deg sjølv som mottakar av vrakpanten.
Skulle nokon levere ein bil som er stjelt eller som ein på anna måte ikkje har fullmakt til å rå over så blir det ei privatrettsleg krav der den rettmessig eigaren kan rette erstatningskrav mot den som har levert bilen. Typisk døme på slike krav er om ein bil som er pantsatt blir levert til banken, då vil sjølvsagt banken kunne kreve erstatning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...