Gå til innhold

Høyre, Venstre og MDG medskyldige for økt narkobruk?


Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Opplever at du snakker om de tunge, som har kommet alt for langt i en saa ung alder.

Cannabisbrukerene, er vel ikke med her?

Ser du nevner 5%, Hva med de andre 95% da? Tror ikke et tvangsopphold, paa en institusjon vil vaere noe konstruktivt, heller til det verre. Stigmatisert, instituert, opposisert, (er det et ord?) er ord jeg tenker paa da.

Men allikevel, dette er veldig vanskelig.

Forstaar godt fortvilelsen til foreldrene.

Ja, typ amfetamin og andre liknende ting. Hakket før de ender med sprøyta i armen type folk. Cannabis anser jeg som en diskusjon litt for seg selv når det kommer til generell rusbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kikert skrev (2 minutter siden):

Da har ikke du veldig peiling på akkurat det området. Det er godt dokumentert at medisinsk heroin hjelper brukeren og samfunnet. Desverre er det bare Nederland som har hatt baller til å teste det over lang tid så vidt jeg vet. Det er et interresant tema, men totalt sett gikk kostnadene med kriminalitet blandt heroinmisbrukere ned drastisk, levealderen deres økte betraktelig og antall brukere har holdt seg stabil i rundt 20 år nå. En god del av dem gikk fra å være utstøtte kriminelle til å ha delvis normale jobber og bidrar i samfunnet istedenfor å ødelegge.

Du kan søke litt på det selv, det er godt dokumentert, men politikere over resten av Europa velger å late som at de ikke vet at dette årelange eksperimentet i det hele tatt finnes.

Har lyst til aa legge til hva det gjoer med den illegale narkotikakriminaliteten.

De mister markedet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (19 minutter siden):

skeptisk til at de mister markedet, jeg vil tro at de tilpasser seg markedet.

Nja, til en viss grad. Og noe ulovlig heroin vil du alltid ha da det ikke er mange som går på sykehus for å få første dose. Poenget er at kriminelle nettverk taper markedsandeler og dermed finansiering av andre verre ting.

Fant denne i farta, leste ikke hele, men står en del man kanskje ikke er klar over der https://www.mucd.org.mx/wp-content/uploads/2020/07/Opium-Briefing-ENGLISH-2019-WEB.pdf

Edit: For de som ikke orker lese så er disse paragrafene i PDF'en mest relevant i denne diskusjonen synes jeg.

Spoiler

Given this
dynamic, it is unrealistic to think that transitioning
Mexico’s traditional/illegal opium producers into
a legal market will eliminate illegal production and
related cartel activity. While the demand remains
in the USA and Canada, the likely outcome is
that Mexico’s illegal production will be displaced;
existing farmers may merely extend their land
under cultivation to produce for legal and illegal
markets, or new actors may enter the market
to exploit the new opportunity, in existing
production regions or potentially elsewhere in
Mexico or further afield (for example in Colombia
or Guatemala where smaller scale opium
production also occurs). For organised crime
groups this will represent an inconvenience and
marginal expense, rather than a serious challenge
to their business.
So while legal opium production in Mexico
can bring many benefits - caution is needed
for claims that it can significantly impact on
organised crime, at least in the short term That
said, if Mexico’s shift could be aligned with new
thinking in responses to the opioid crisis gripping
the USA and Canada, then there are certainly
opportunities to meaningfully reduce the scale
of regional illegal opium production in the longer
term.
This new thinking would need to address illegal
demand in North America at least in part through
more effective treatment and harm reduction
provision. This can involve scaling up availability
of more established opioid substitution therapy,
such as methadone and buprenorphine, as well
as exploring the possibilities for heroin assisted
treatment (HAT). It is on this last option that some
triangulation with Mexican reforms could be
possible
HAT is a well established legal medical
intervention that has a long history, including in
the UK, Switzerland, Germany, the Netherlands,
and more recently, in Canada. It has positive
local impacts, successfully reduced fatal
overdoses (including the growing menace of
heroin contaminated with the potent synthetic
opioid fentanyl) and needle sharing that can lead
to infections, including HIV and hepatitis; high
risk street injecting; fundraising driven acquisitive
crime and street sex-work; and discarded
needles, while increasing take-up and retention in
treatment.
More significantly for this discussion it has been
shown that the 10-15% of heaviest problematic
heroin users - the population specifically targeted
by HAT - consume 50% of the total heroin. If,
therefore, such HAT provision could be rolled
out to support a wider upscaling of treatment
and harm reduction in North America, it is not
unrealistic to suggest that more than half of
current illegal demand could be met through
regulated supply.

Endret av Kikert
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (4 minutter siden):

skeptisk til at de mister markedet, jeg vil tro at de tilpasser seg markedet.

Hvis myndighetene kommer med, for smaa doser, eller en "Tuborg light" versjon, kan du risikere det.

Det maa vaere slik som du sier, ren og god kvalitet.

Ikke slik, som i LAR, den billigste, daarligeste, metadonen og subutexen, de kan faa.

Metadonen, er jo mye verre enn heroin, Bryter kroppen mye kjappere ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om khat tyggerene?

Kan ikke de bare faa tygge. paa dette gresset da?

Det er jo, saa uskyldig, samme fareklassen som kaffe, kanskje?

Her i dette landet, blir de behandlet som, rusmisbrukere og smuglere, hvis de, bruker eller innfoerer det.

Henger dette paa greip?

 

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Hva tenker dere om khat tyggerene?

Kan ikke de bare faa tygge. paa dette graset da?

Det er jo, saa uskyldig, samme fareklassen som kaffe, kanskje?

Her i dette landet, blir de behandlet som, rusmisbrukere og smuglere, hvis de innfoerer det.

Henger det paa greip?

 

Av alle mulige rusmidler og narkotikum, fremstår det for meg svært underlig at khat er forbudt. Det gir ingen mening. 

Jeg vil anta dette stoffet er forbudt fordi det er fremmed for oss. Rett og slett et resultat av den klassiske fremmedfrykten vi innimellom (dessverre!) utviser.

---

Å skylde på politikere for at unge liker å ruse seg? Tja ... For seksti år siden var det den svært så skumle rocke-musikken som var direkte årsak til uønskede adferd fra ungdommen. Rock som musikksjangre måtte forbys!

Selv om man innså hvor idiotisk det var å anklage musikk for å bringe med seg dårlig oppførsel; så har vi fortsatt. Enten det er metal eller rap: svært farlig musikk! Hvem vet hva en ungdom kan finne på av utrivelig oppførsel, bare de hører noen strofer med slik vulgær musikk?!? 🙄

Å finne én utløsende faktor til høyere kokain-bruk tror jeg er vanskelig. Men vi vet at enkelte influensere ikke har problemer med å skryte av at de tar stoffet. Slike uttalelser er neppe heldig. En annen årsak er tilgangen; det er (tydeligvis) enkelt å få tak i disse varene. Ergo blir det benyttet. 

At mennesker tyr til rusmidler er imidlertid ikke noe nytt. Det har vi alltid gjort. Hvorvidt dagens situasjon er bedre eller verre enn hvordan ståa var for 30 år siden har jeg rett og slett ikke kompetanse til å mene så mye om. Jeg har ikke forsket på rusmidler opp igjennom historien. Antagelsen om at alt var bedre før, kjøper jeg ikke. Vi har en tendens til å glemme det fæle som skjedde før. Og vi har en tendens til å ignorere det gode som skjer i dag. Dermed får vi et forvridd bilde på dagens situasjon kontra fortiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 timer siden):

Av alle mulige rusmidler og narkotikum, fremstår det for meg svært underlig at khat er forbudt. Det gir ingen mening. 

Jeg vil anta dette stoffet er forbudt fordi det er fremmed for oss. Rett og slett et resultat av den klassiske fremmedfrykten vi innimellom (dessverre!) utviser.

---

Å skylde på politikere for at unge liker å ruse seg? Tja ... For seksti år siden var det den svært så skumle rocke-musikken som var direkte årsak til uønskede adferd fra ungdommen. Rock som musikksjangre måtte forbys!

Selv om man innså hvor idiotisk det var å anklage musikk for å bringe med seg dårlig oppførsel; så har vi fortsatt. Enten det er metal eller rap: svært farlig musikk! Hvem vet hva en ungdom kan finne på av utrivelig oppførsel, bare de hører noen strofer med slik vulgær musikk?!? 🙄

Å finne én utløsende faktor til høyere kokain-bruk tror jeg er vanskelig. Men vi vet at enkelte influensere ikke har problemer med å skryte av at de tar stoffet. Slike uttalelser er neppe heldig. En annen årsak er tilgangen; det er (tydeligvis) enkelt å få tak i disse varene. Ergo blir det benyttet. 

At mennesker tyr til rusmidler er imidlertid ikke noe nytt. Det har vi alltid gjort. Hvorvidt dagens situasjon er bedre eller verre enn hvordan ståa var for 30 år siden har jeg rett og slett ikke kompetanse til å mene så mye om. Jeg har ikke forsket på rusmidler opp igjennom historien. Antagelsen om at alt var bedre før, kjøper jeg ikke. Vi har en tendens til å glemme det fæle som skjedde før. Og vi har en tendens til å ignorere det gode som skjer i dag. Dermed får vi et forvridd bilde på dagens situasjon kontra fortiden. 

I dag har vel, khat og plastikkhasjselgerne, noe kokain paa lur, i tilfelle, du vil ha det.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er vel etter hvert så mange som bruker narkotika nå, at f.eks. Venstres fremgang på meningsmålingene i det siste kanskje kan relateres til partiets liberale holdning til disse greiene.  Et annet parti som har stor oppslutning til tross for div. interne problemer i det siste, er jo et visst annet borgerlig parti...  Også de ønsker at f.eks. ungdom kan ha en betydelig mengde narkotika i lomma uten å bli straffet for det, bare de husker på å si at det er til eget bruk...  

Foreldre og familier til narkomane har i årevis uttrykt sterk fortvilelse når deres håpefulle til tross for sterke advarsler begynner å ruse seg. De har fått erfare konsekvensene.  I følge politiet skyldes mye av den relativt nylige sterke økningen av vold og kriminalitet blant ungdom nettopp narkobruk og forholdene rundt det.  Et faktum.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...