Gå til innhold

Lage app-spill enkelt uten å kunne koding?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør du meg er dette litt som å si at du vil blir hjernekirurg uten å studere, noe satt på spissen.

Du kommer før eller senere alltid opp i en situasjon hvor rammeverket du bruker blir for enkelt til at du får gjort det du ønsker å gjøre. Valget du har da er å justere ned ambisjonene dine til å passe rammeverket du bruker, lete etter et nytt rammeverk som gir deg muligheter som ligger nærmere ambisjonen din, eller rett og slett lære det som trengs gitt at rammeverket er fleksibelt nok for å integrere egen kode, noe jeg regner med f.eks Unity fikser.

Har programmert i årevis, og min konklusjon når det kommer til å spare tid ved å bruke rammeverk er at de alltid har svakheter i forhold til at du får gjort ting superenkelt og bra. Tenk på Fast, Good and Cheap trianglet. Du får velge kun to av disse. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Emsal skrev (5 minutter siden):

ChatGPT ordner biffen. Du kan f.eks bare skrive "create a tik tak toe game for iOS" så spytter den ut alt du trenger.

Nei, ChatGPT ordner ikke biffen. Faktisk vet den ikke hva en biff er engang, langt mindre konseptet om koding.

Lenke til kommentar

Med det som er laget av videoer om disse prosessene så får du fort ukompilerbar kode fra ChatGPT. Heldigvis kan du mate den samme koden tilbake i ChatGPT og forklare problemet, så kan den i mange av tilfellene faktisk fikse det.

For enkle prosjekter kan nok ChatGPT få deg i gang, men uten kompetanse til å modifisere koden selv får du heller ikke det du ønsker. På mange måter er man bedre rustet til det om en f.eks får ChatGPT til å lage et prosjekt til Godot

Du kan jo også kjøre denne og lese litt om de ulike systemene.

https://duckduckgo.com/?q=free+2d+game+creation+engine

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Nei, ChatGPT ordner ikke biffen. Faktisk vet den ikke hva en biff er engang, langt mindre konseptet om koding.

Den klarte fint å lage spillet. Jeg testet ikke om den fungerte da.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Emsal skrev (5 minutter siden):

Den klarte fint å lage spillet. Jeg testet ikke om den fungerte da.

Så hvordan vet du om den klarte å lage spillet hvis du ikke testet det?

Apropo testing, den må også kode alle enhetstestene, komponentestene og integrasjonstestene for deg.

Og en Tik Tak Toe avart av noe slag vil jo neppe ha mye markedspotensiale. Brygg opp en egen original ide og be chatgpt lage det fra bunn. Uten noe modifisering. Og se om den kan lage dét

Lenke til kommentar
On 5/26/2023 at 3:43 PM, MrL said:

Unreal engine kan være en smule overkill men man kan i stor grad lage logikken i grafer istedenfor kode

Unreal Engine er neppe helt stedet å starte da det er som å bruke en jumbojet for å komme seg over gaten, men du får den faktisk gratis for å utvikle med, men tjener du penger på prosjektet ditt må du hoste opp penger.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Så hvordan vet du om den klarte å lage spillet hvis du ikke testet det?

Apropo testing, den må også kode alle enhetstestene, komponentestene og integrasjonstestene for deg.

Og en Tik Tak Toe avart av noe slag vil jo neppe ha mye markedspotensiale. Brygg opp en egen original ide og be chatgpt lage det fra bunn. Uten noe modifisering. Og se om den kan lage dét

Det blir nok litt vanskeligere. Nå tok jeg utgangspunkt i de spillene han spurte om da. Blir neppe en suksess. Det blir det nok uansett ikke hvis man hverken kan kode eller har penger til å betale noen til å gjøre det.

Jeg er enig med deg der.

Lenke til kommentar
vidor skrev (42 minutter siden):

Unreal Engine neppe helt stedet å starte da det er som å bruke en Jumbojet for å komme seg over gaten, men du får den faktisk gratis for å utvikle med, men tjener du penger på prosjektet ditt må du hoste opp penger.

Tja man skulle forsåvidt tro den var overkill,

Samtidig krever nesten enhver annen løsning mye kode eller en aller annen engine man må lære seg. Alle løsninger nevnt over her har sine ulemper.

Unreal er i grunn super enkel å bruke og du kan kjøpe en template og lage et quizspill som krever minimalt av deg, noen kan til og med kobles mot spørsmål i et excel ark.

Enklere blir det vel nesten ikke.

Betale? Jo tjener man over en million dollar så har man vel råd å gi en liten fee tilbake til Epic. 

Finnes det bedre alternativer der ute? Det er nok fint mulig

Lenke til kommentar
On 5/26/2023 at 4:43 PM, MrL said:

Betale? Jo tjener man over en million dollar så har man vel råd å gi en liten fee tilbake til Epic. 

Lager en både tic-tac-toe og en quiz app så ryr nok milionene inn på app-store ...

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 26.5.2023 den 15.13):

Har programmert i årevis, og min konklusjon når det kommer til å spare tid ved å bruke rammeverk er at de alltid har svakheter i forhold til at du får gjort ting superenkelt og bra. Tenk på Fast, Good and Cheap trianglet. Du får velge kun to av disse. 

Sant, sånn er det. Men hvis man har funnet på et genialt nytt puslespill a'la Sudoku, så hviler ikke suksessen så mye på teknologien. Klart det er fint med eyecandy, men det er vel ikke der spill av denne typen vil falle igjennom. (Har dessverre ingen verktøytips her...)

Lenke til kommentar
1 hour ago, quantum said:

Da lurer jeg litt på hvordan du vet at den klarte å lage spillet ... 

Fordi jeg leste igjennom koden og den så ikke ille ut med en gang. Dessuten tok jeg det for god fisk at det er mange som har spurt om akkurat det og at den kanskje hadde lært seg det etterhvert.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Dette. Il uansett kreve litt innsats fra deg, du må forstå spillmekanikken og logikken må på plass, enten i form av visuell scripting eller med kode.

ChatGPT er nok ikke løsningen. Mye av svarene gir kode som ikke kompilerer. Du vil møte det og da blir det fort vanskelig å debugge om du kun kan copy paste.

Unreal er overkill!

Unity har også visual scripting og har veldig god 2D støtte.

 

Velg Unity. Veldig begynnervennlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gdevelop ser ikke ut til å kreve koding. Bare input av variabler, et event system, og et objekt system, hvor du må fortsatt lage objekter, variabler og koblinger til events osv selv.

 

Ellers kan enten Godot eller Unity anbefalles for enkle 2D spill som kan publiseres til Android.

Godot er nok enklest, men med Unity så lærer du et solid språk som du kan bruke senere til andre ting, mens Godot bruker GoScript eller GDScript, husker ikke helt hva det heter, som ikke er et ordentlig språk, altså et språk som er begrenset til bruk av Godot.

Man kan også skrive i C# eller C++ med Godot men da mister man litt av poenget med enkeltheten og kan like gjerne bruke Unity i følge mange.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...