Gå til innhold

Ifølge PlayStation-sjefen synes spillfans det er helt greit å vente flere år på PC-versjoner


Anbefalte innlegg

Fahlar skrev:
Chaos_Niddhogg skrev:

Dette er business ikke veldedighet!!!!!! Sony vil selge flest PS5 konsoller og spill sitt eget økosystem. Om de lanserer spill til PC samtidig mister de salg av PS5 og salg av spill der og dermed mister penger.

"Sony slem!" Jaada. Nintendo og MS og slem. De er og til slutt ute etter pengene våre, ikke vennskap.

Eksklusivitet fører til salg av konsoller, det vet vi alle. Eksklusivitet fører og til konkurranse. Hvorfor tror dere MS kjøper så mange studioer egentlig? For å være snille og ikke tjene på det?

En dag så forsvinner nok konsollmarkedet og alt er på PC/Strømming, men det er lenge til.

Har null problem med å forstå hvorfor selskaper kjører ekslusivitet. Men det betyr ikke at jeg som spiller må like det. Jeg vil ha det enkelt og greit. Jeg vil spille mine spill på tvers av xbox, ps og pc, men bare kjøpe det én gang. Jeg har full forståelse for hvorfor jeg ikke får det som jeg vil, men påstanden her var altså alt spillere nærmest liker ekslusivitet og å vente på pc-versjoner i opptil flere år. Det tillater jeg meg å være noe skeptisk til.
Vi kan ikke få alt vi vil ah nei, så da må vi gjøre det beste ut av det =) Men den biten med at eksklusivitet fører til konkurranse og dermed kan det bli bedre kvalitet og originalitet i spill er og en ting. Men den for vi ta en annen dag.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden):

MS sin tilnærming er bedre i din mening. Jeg er uenig. For det første, med et abosystem eier du ikke spillet i det hele tatt, du bare leier. GP på PS og Nintendo er å slippe dems største konkurent inn på sine økosystem. PS og Nintendo har sine egne abotjenester de skal tjene på (ikke at Nintendo sin er mye å skryte av, men de har det nå uansett). Og der er noe du virkelig ikke forstår her og det er at de tjener ikke på salg av konsoll (Nintendo gjør ofte, da) men salg av spill på konsollen/sitt økosystem. Så jo flere konsoller de selger og jo flere spill de selger i sitt økosystem jo mer tjener de. Som da betyr at om de lansere spill til PC samtidig som PS5 risikerer de å miste salg av PS5'ere=mindre inntekt= mindre penger til nye spill osv. Det er ikke "gammeldags tenking"(for en latterlig hersketeknikk forresten), det er "business as usual".

Vet ikke hvor du får det fra at jeg ikke forstår det. Selvsagt er det alt det andre de tjener penger på.
Men er du ikke da enig i at eksklusive titler kan være et tveegget sverd? For Sony ønsker jo egentlig ikke kunder som kjøper seg en PS5 kun for et eksklusivt spill. De vil jo helst at du skal kjøpe flere og helst gjennom Store og ikke i butikken.
Akkurat det siste gjelder selvsagt alle platformer, fra PC til Switch.

Du sier at å lansere spill samtidig på PC og PS5 risikerer å miste salgt av PS5er, men som du selv sier så er jo det irrelevant fordi det er ikke de de tjener penger på. Så da mister de vel strengt talt ikke noe gjør de vel? Derimot så når de potensielt ut til et større publikum.

Nå er vel ikke akkurat Microsoft stort til konkurrent for Sony lenger. I PS4 generasjonen så tapte Microsoft stort og PS5 generasjonen bare forsterket gapet mellom dem. Så med annet Sony gjør noe dumt som å droppe bakoverkompitabilitet, som er noe som holder folk på en platform, så vil ikke dette forandre seg. Faktisk tror jeg gapet vil igjen øke neste generasjonen.

Og det er faktisk ikke helt utenkelig at neste generasjon blir den siste for Microsoft. Så får vi se hva Sony da gjør med sitt konsoll monopol. Da regner jeg ikke med Nintendo siden de mer eller mindre har sitt helt egne marked.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Dunno kem han snakker med, men er ikkje dei som faktisk kjøper desse spela vertfall :p

Misforstå meg rett eg skjønner og har ingenting imot at Sony sine studio først og fremst lager ekslkusiver til deira platform, men må eg vente noke særlig meir enn 1 år frå PS release på ein PC utgave (Om det ligger i korta) får eg egentlig mest lyst til å ignorere heile greiene. Hadde nokk hatt ein lavere terskel for å kjøpe Sony sine titler på PC om dei var litt raskere med portinga si.

Lenke til kommentar
Cappo skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden):

MS sin tilnærming er bedre i din mening. Jeg er uenig. For det første, med et abosystem eier du ikke spillet i det hele tatt, du bare leier. GP på PS og Nintendo er å slippe dems største konkurent inn på sine økosystem. PS og Nintendo har sine egne abotjenester de skal tjene på (ikke at Nintendo sin er mye å skryte av, men de har det nå uansett). Og der er noe du virkelig ikke forstår her og det er at de tjener ikke på salg av konsoll (Nintendo gjør ofte, da) men salg av spill på konsollen/sitt økosystem. Så jo flere konsoller de selger og jo flere spill de selger i sitt økosystem jo mer tjener de. Som da betyr at om de lansere spill til PC samtidig som PS5 risikerer de å miste salg av PS5'ere=mindre inntekt= mindre penger til nye spill osv. Det er ikke "gammeldags tenking"(for en latterlig hersketeknikk forresten), det er "business as usual".

Vet ikke hvor du får det fra at jeg ikke forstår det. Selvsagt er det alt det andre de tjener penger på.
Men er du ikke da enig i at eksklusive titler kan være et tveegget sverd? For Sony ønsker jo egentlig ikke kunder som kjøper seg en PS5 kun for et eksklusivt spill. De vil jo helst at du skal kjøpe flere og helst gjennom Store og ikke i butikken.
Akkurat det siste gjelder selvsagt alle platformer, fra PC til Switch.

Du sier at å lansere spill samtidig på PC og PS5 risikerer å miste salgt av PS5er, men som du selv sier så er jo det irrelevant fordi det er ikke de de tjener penger på. Så da mister de vel strengt talt ikke noe gjør de vel? Derimot så når de potensielt ut til et større publikum.

Nå er vel ikke akkurat Microsoft stort til konkurrent for Sony lenger. I PS4 generasjonen så tapte Microsoft stort og PS5 generasjonen bare forsterket gapet mellom dem. Så med annet Sony gjør noe dumt som å droppe bakoverkompitabilitet, som er noe som holder folk på en platform, så vil ikke dette forandre seg. Faktisk tror jeg gapet vil igjen øke neste generasjonen.

Og det er faktisk ikke helt utenkelig at neste generasjon blir den siste for Microsoft. Så får vi se hva Sony da gjør med sitt konsoll monopol. Da regner jeg ikke med Nintendo siden de mer eller mindre har sitt helt egne marked.

OK, følg med nå! Eksklusiver selger konsoller. Faktum! Eksklusiver OG tredjepartsspill selger ennå flere konsoller. Faktisk jo større og bedre spillbibliotek en konsoll har jo mer spennende er da konsollen til kunden/gameren/den som har lommeboken de er ute etter. Det er en del av konkuransen. Alle kan ikke kjøpe flere konsoller så da velger de den med de beste spillene, og går ofte til den som har både eksklusiver og tredjeparts osv. Og når du først har en konsoll så kjøper du ofte flere spill til den, ikke abre eksklusive. Dette evt Sony dritbra. Er derfor de ikke vil miste CoD ;) Så om Sony da lanserer spill til PC samtidig som til PS5 kan de lett miste salg av PS5''ere hvor de tjener mest og det vil de ikke. MS og Sony og Nintendo er rivaler i dette. Å si noe annet er bare tullete. De er ute etter penegene våre og gjør da alt de kan for å få de. MS dreit seg ut med Xo, som Nintendo med WiiU, men det bettyte, via konkurranse, de måtte finne på noe annet og se nå! Forresten mens vi snakker om bra spillbibliotek: Switch vinner der for min del. Men ser ikke ut jeg er alene mtp på salg av hybriden. Og Nintendo er de siste i verden som kommer til å la noe som helst komem til PC. Fordi pengene dems ligger i konsollsalg+spillsalg på den!
Lenke til kommentar
Cappo skrev (På 24.5.2023 den 13.53):

Fordi Microsoft sin tilnærming er bedre. Du låser spillene til en tjeneste, en tjeneste som er tilgjengelig på flere platformer.

Hadde sikkert sett Gamepass på Playstation og Switch også om de hadde latt dem tilby det.

Låse spill til en platform, som du på toppen av det hele ikke tjener penger på per solgte enhet er gammeldags tenking. Tjene mest mulig penger gjør du ved å tilby produktet (dette tilfellet spillet) til flest mulig.

Hadde de tjent $100 per konsoll solgt, som de nesten kunne før i tiden, så hadde jeg skjønt drivet etter å låse spill spesifikt til Playstation. Men ikke når du knapt går i 0.

Jeg tror Sony skal prise seg lykkelig over at det ikke er du som drifter økonomi-avdelingen deres.

Konsollene er lukkede økosystemer. Sony tjener penger på hvert eneste spill solgt på plattformen (mener å huske det var 30%). Dersom de ikke har insentiver for å velge deres plattform foran andres, så lokker de heller ikke kunder til plattformen. Jo flere kunder, jo flere 30%er av andre sine spill tjener de penger på. Så om de går med tap på konsollen er irrelevant i den store sammenhengen. Det er en dråpe i havet. 

Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (3 timer siden):

OK, følg med nå! Eksklusiver selger konsoller. Faktum! Eksklusiver OG tredjepartsspill selger ennå flere konsoller. Faktisk jo større og bedre spillbibliotek en konsoll har jo mer spennende er da konsollen til kunden/gameren/den som har lommeboken de er ute etter. Det er en del av konkuransen. Alle kan ikke kjøpe flere konsoller så da velger de den med de beste spillene, og går ofte til den som har både eksklusiver og tredjeparts osv. Og når du først har en konsoll så kjøper du ofte flere spill til den, ikke abre eksklusive. Dette evt Sony dritbra. Er derfor de ikke vil miste CoD ;) Så om Sony da lanserer spill til PC samtidig som til PS5 kan de lett miste salg av PS5''ere hvor de tjener mest og det vil de ikke. MS og Sony og Nintendo er rivaler i dette. Å si noe annet er bare tullete. De er ute etter penegene våre og gjør da alt de kan for å få de. MS dreit seg ut med Xo, som Nintendo med WiiU, men det bettyte, via konkurranse, de måtte finne på noe annet og se nå! Forresten mens vi snakker om bra spillbibliotek: Switch vinner der for min del. Men ser ikke ut jeg er alene mtp på salg av hybriden. Og Nintendo er de siste i verden som kommer til å la noe som helst komem til PC. Fordi pengene dems ligger i konsollsalg+spillsalg på den!

Vel, alle bedrifter som lager konsumer teknologi kjemper om pengene dine.

Poenget var at Nintendo har sitt eget marked. Mange har nok en Switch og en Playstation eller Xbox. De færreste har Xbox og Playstation. Fordi bibliotek messig overlapper ikke Switch i nevnbar grad med de to andre.

Sony har tatt innersvingen på Microsoft. Jeg tror ikke det kommer til å forandre seg, for Microsoft har innsett nederlaget. 

Sony har alltid hatt flere eksklusive titler enn Microsoft, men Microsoft har allikevel klart å konkurrere. Det var forøvrig helt andre ting enn eksklusive titler som tapte dem PS4 generasjonen. Xbox One var rett og slett halvdød fra start pga diverse ting som på tiden ikke falt i smak hos folk.

Som tidligere sagt så tror jeg Sony snart blir alene i segmentet hvor Playstation holder til. At vi rett og slett får en stasjonær produsent og en håndholdt produsent i Sony og Nintendo. Og disse to vil stort sett ikke direkte konkurrere om de samme kundene.

At spillbibloteket til Switch er bra levner det vel liten tvil om når de selger så mye som de gjør, og det helt uten CoD! 😛

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...