Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av rom i eiers bolig


122456

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg leier et 8 kvadrat soverom i en leilighet. Utleier bor også i samme leilighet. 
Det er felles adgang til kjøkken og bad. 

Jeg har kontrakt med 11 mnd bindingstid. Den utløper 1 august 23. 

Leiligheten skal selges i løpet av juni/juli med overtakelse 1 august. Det er ikke opplyst om dette i kontrakten. 
 

Jeg har nå funnet ny leilighet med innflyttning 1 juli 23, men får ikke sagt opp nåværende kontrakt. 
I lovdata står det at ved leie av rom er det 1 mnd oppsigelse? Trumfer det bindingstiden? 

Ǥ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.»


Jeg har spurt om redusert leie i Juli pga visning, fotografering og legging av nytt gulv. Men fikk ett klart nei. 

Er det noe vei ut av kontrakten? 

 

Endret av 122456
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du står ovenfor en utleier som liker å stå på sitt @122456

Jeg ville tatt en titt på denne hvis jeg var deg. Lagt ut værelset på finn, og startet å holde visninger for korttidsleie i Juli.

Don't get mad, get even.

 

§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du leier 1 rom, som jeg antar ikke er alt for dyrt, som utløper august, som du har visst om hele tiden jf. kontrakten, og du har et nytt sted fra juli, altså 1 måned med 'dobbelt opp' - og du ønsker å finne smutthull for å slippe én måned med leie?

 

Jeg ser heller ikke helt hva salg av bolig har å gjøre med dette? Kontrakten din utgår jo 1 august uavhengig av om utleier skulle solgt eller ei, med andre ord, du måtte uansett funnet et nytt sted 1 august, og det har du visst siden dagen du signerte kontrakten..?

Istedenfor å finne smutthull og prøve 'lure' deg unna en kontrakt, som du selv har lest, godkjent og signert på, ville jeg bare stått for det, når det er snakk om bare én kalendermåned uansett...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har du mulighet til å legge ut leieavtalen anonymisert? 

Må si meg enig med Darkbill her. Normal oppsigelsestid er 3 mnd og for din del vil det uansett nå være for sent. Fremleie er eneste mulighet til å komme unna dette uten å invitere til bråk. Så da spørs det om det er verdt styret å prøve å få til fremleie for 1 mnd. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (9 timer siden):

Istedenfor å finne smutthull og prøve 'lure' deg unna en kontrakt, som du selv har lest, godkjent og signert på, ville jeg bare stått for det, når det er snakk om bare én kalendermåned uansett

Nja. Utleigar har tapsavgrensingsplikt. Normalt ville det medføra at utleigar må lysa ut leiligheita frå 1. juli når leigetakar ønskjer å flytta ut då. Leigetakar ville då vera plikta til å betala leige fram til 1. august om ein ikkje får tak i ny leigetakar tidlegare.

I dette tilfellet er det ikkje aktuelt å leiga ut etter 1. august, og det vil antakeleg ikkje vera realistisk å finna leigetakar berre for juli (i alle fall ikkje til same pris). Som dei fleste har vore inne på, må nok TS rekna med å stå ut heile kontraktsperioden. Forslaget om framleige for å redusera tapet er dog eit alternativ.

Leigetakar har krav på avslag i leige etter husleieloven §2-11 andre ledd når utleigar driv med vedlikehald slik som skifte av golv. Utleigar kan dessutan ikkje kreva tilgang til rommet i leigetida utover det som følgjer av husleieloven. §5-6 gir utleigar rett til å utføre nødvendig vedlikehald, men her virker det som ein skal skifta golv som ein rein standardheving. Då må utleigar fint venta til TS flyttar ut før arbeidet kan begynna, med mindre TS aksepterer noko anna (t.d. i bytte mot reduksjon i leige).

Eg er ikkje sikker på om §10-1 skal tolkast til å kun gjelda visning ved ny utleige, eller om huseigar òg kan kreva tilgang i samband med sal.

Lenke til kommentar
On 5/14/2023 at 7:03 PM, 122456 said:

Jeg har spurt om redusert leie i Juli pga visning, fotografering og legging av nytt gulv.

Men hvis hybelen reelt sett ikke står til leietakers disposisjon, med den avtalte bruksrett, har ikke utleier da reelt sett avsluttet leieforholdet pr 01 Juli?  Når leggingen av nyt gulv starter opp, opphører ikke da utleiers krav på betaling? Godt mulig huseier har tilgang ved salg, men det var da "summen av det hele", når det også inngår visning/fotografering/oppussing. Omfanget av visning vil nok også normalt være større ved salg enn ved ny utleie.

Hvis leietaker velger å flytte før 01 Juli, og lar være å betale, så vil det jo være utleiers oppgave å gå til sak med argumentasjon om at leietaker fortsatt hadde den bruksrett til boligen som var avtalt i kontrakten, i løpet av juli måned. Hvis det ikke var tilfellet, så frafaller vel også plikten til å betale?! 

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
43 minutes ago, MKap said:

§5-6 gir utleigar rett til å utføre nødvendig vedlikehald, men her virker det som ein skal skifta golv som ein rein standardheving. Då må utleigar fint venta til TS flyttar ut før arbeidet kan begynna, med mindre TS aksepterer noko anna (t.d. i bytte mot reduksjon i leige).

Eller leieforholdet opphører pr 01 Juli, som følge av arbeidet med "standardhevning"..

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 15.5.2023 den 22.41):

Eller leieforholdet opphører pr 01 Juli, som følge av arbeidet med "standardhevning"..

Det er naturleg nok det beste for leigetakar (men det verste for utleigar). Om eigaren har det travelt med oppussing og sal har leigetakar ein god forhandlingsposisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...