Gå til innhold

3 til 1 monitor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Tenker du 3 PC-er samtidig (Picture-in-Picture) eller bare 3 skjerminnganger?

Jeg har fått høre at Dell sin tar (Picture-in-Picture) slik at man kan ha 3 skrivebord på en skjerm....?

Men uansett om alternativet blir å klikke en knapp på skjerm for å switche mellom skrivebord er det også en løsning. Men hadde vært sjekt med førstenevnte. 

 

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 minutter siden):

Merk at mange skjermer har helt håpløs betjening og knotete menyer og taster. Kan være verdt å sjekke opp hvis du kommer til å måtte bytte kilde ofte.

Ja, det leste jeg om et sted. Men så er det vel mye der som også er en kombinasjon av pc innstillinger og hardware eller...?
Dell skjermen har fått mye skryt i allefall.
Dell UltraSharp 49" buet skjerm med dobbel QHD-oppløsning: U4919DW | Dell Norge

Lenke til kommentar
NULL skrev (25 minutter siden):

Det er mange skjermer med slike tilkoblingsmuligheter. Det som kan være videre praktisk når det gjelder bruk på flere pc-er, er om skjermen har KVM-funksjonalitet: Når du bytter input, bytter du også hva mus og tastatur er tilkoblet.

Takk,
Har tastatur som kan kobles opp til 4 pcer.

Lenke til kommentar

Har en 32" ultra-wide Dell, med USB hub. Har ikke koblet keyboard/mus gjennom den, men har prøvd med webkamera. USB har vært litt trøblete, mulig dette er løst i nyere skjermer. Dell-menyene er ganske OK, så ikke så smertefullt å bytte mellom maskiner. Har ikke kjørt PiP, da jeg har flere skjermer (og totalt 3 PCer), men bruker Dell'en som hovedskjerm. 

For keyboard/mus bruker jeg Logitech's løsning som støttes på de mer avanserte enhetene som kan kobles opp til 3 PCer, og så holder jeg bare ned Ctrl og flytter pekeren til enden av skjermen for å bytte. 

Lenke til kommentar
On 5/11/2023 at 2:56 PM, NoBo said:

En tanke som slo meg — Det kan være at enkelte skjermer med 3 porter (2xHDMI + 1xDP) bare har mulighet for to skjermer tilkoblet samtidig og at en av disse er enten HDMI eller DP. 

Høres merkelig ut. Men vær obs på at en del skjermer med to DP, kan være slik at den ene DP-en kun er for daisy chain av skjermer. Mao. et toskjermsoppsett der det går DP-kabel fra pc til skjerm #1, og så videre fra skjerm #1 til skjerm #2. 

Så vidt jeg har forstått kan daisy chain også benyttes ved Thunderbolt-tilkobling for skjermer som støtter det (og Thunderbolt-kontrolleren i pc-en). Og kan da være at man kan bruke Thunderbolt i første ledd, og videre DP i andre ledd.

Det er jo her også ting begynner å bli komplisert. Thunderbolt er via USB-C. Men USB-C er ikke alltid Thunderbolt - det kan også være HDMI. Så her må man se på hva skjerm og maskin støtter....

Lenke til kommentar
7 hours ago, NULL said:

Høres merkelig ut. Men vær obs på at en del skjermer med to DP, kan være slik at den ene DP-en kun er for daisy chain av skjermer. Mao. et toskjermsoppsett der det går DP-kabel fra pc til skjerm #1, og så videre fra skjerm #1 til skjerm #2. 

Så vidt jeg har forstått kan daisy chain også benyttes ved Thunderbolt-tilkobling for skjermer som støtter det (og Thunderbolt-kontrolleren i pc-en). Og kan da være at man kan bruke Thunderbolt i første ledd, og videre DP i andre ledd.

Det er jo her også ting begynner å bli komplisert. Thunderbolt er via USB-C. Men USB-C er ikke alltid Thunderbolt - det kan også være HDMI. Så her må man se på hva skjerm og maskin støtter....

USB-C er strengt tatt bare kontakten, sier ingenting om hva slags funksjoner som er støttet (man kan ha USB-C kontakt på gammeldags USB 2.0, feks). Thunderbolt lever på samme type plugg, men dersom det er Thunderbolt-støtte så skal Thunderbolt-symbolet være trykket på enheten. 

Man kan også ha DisplayPort over USB-C, dette er vel det vanligste for skjermer. Det var også planer om HDMI over USB-C, men dette ble skrinlagt og ble aldri noe av (heldigvis, ellers hadde det blitt veldig forvirrende).

Når det gjelder kabler, så skal du holde tungen rett i munnen, det finnes USB-C kabler som bare støtter USB-C og hverken Thunderbolt eller DisplayPort over USB-C, og det finnes Thunderbolt-kabler og USB-C DisplayPort kabler... Skjermen min kom heldigvis med USB-C + DisplayPort kabel, så sikker hvis jeg bruker den, i hvert fall. 

Har en skjerm med Display-port daisy chain, men det fikk jeg ikke til å virke ordentlig når jeg prøvde, skjermene viste bare samme bilde og dukket ikke opp som to skjermer i Windows. 

Det finnes også Display-port hubber, jeg brukte en slik for mange år siden når jeg begynte å bruke 3 skjermer og ikke ville betale dyre dommer for et grafikkort med 3 utganger. Fungerte, men var litt ustabilt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...