GÃ¥ til innhold

Mailen min FORSVANT


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen 🙂

Min familie har hatt domene som ble opprettet av min bror for 22 år siden ca. Han kjøpte domenet, og stod som betaler for det. Han gikk uventet bort i august 2022. 

Rundt november/desember 2022. Så begynner først moren min å merke at, hun kan skrive mail, men ikke motta mail. Samme skjer med meg, og pappa. 

Plutselig så er bare mailen borte. Ikke eksisterende. 

Siden jeg hadde en yahoo mail fra før, så ble denne mailen med eget domene lagt til yahoo mailen min. En dag så plutselig forsvant den. 

Jeg tok kontakt med yahoo, eller turbify som kundesenteret heter. De sa at jeg skulle ta kontakt med CLS langenbach i Tyskland. Jeg tok kontakt med CLS langenbach, de sa at domenet er kjøpt av joker.com Jeg forklarte situasjon, de er veldig tydelige på det juridiske, at han står som ansvarlig, og ikke vi, og at de derfor ikke bare kan overføre til oss.

CLS langenbach sa:

-Domenet er betalt for ut 2025. 

-Domenet bruker navnservere fra yahoo. Og at jeg skulle ta kontakt med yahoo for å konfigurere mailen. 

Vi har tatt kontakt med yahoo, som måtte ha en rekke dokumenter for å kunne overføre "ownership" til oss. 

Venter og venter på svar. Og vi har holdt på med dette siden desember. 

Jeg skriver "jeg". Jeg var i kontakt i starten, til jeg ikke orket pga sorgreaksjon etter å ha mistet broren min. Svigerbror tok over, og det er ingenting som skjer, ingen framgang. 

Nå begynner det å haste litt, jeg er bekymret for hva som hhr skjedd. Det er mye informasjon, etc på mailene. Ikke bare for meg, men for mamma, og pappa som vi ikke ønsker å miste. 

Broren min var eneste dataeksperten jeg kjenner. Kan noen andre hjelpe meg? 

Hilsen en litt fortvilet jente, men som ikke gir opp. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for svar :)

Ja, jeg hadde opprinnelig en yahoo mail. Og så ble det opprettet ny mail med etternavnet som domene, den mailen ble lagt til i yahoo mailen. Så den leste jeg gjennom yahoo

Lenke til kommentar
K-8 skrev (50 minutter siden):

De oppdaget plutselig at de ikke kunne motta mail, og så forsvant deres mail også

Det @mobile999 egentlig spør om er hvordan foreldrene dine leste og skrev e-post. Enten var det 1) via programvare installert rett på PC/mobil, eller så var det 2) via nettleser og via webløsningen til de som håndterte eposten på vegne av domenet .. Dette er vanligvis domeneforhandleren hvor domenet en gang ble kjøpt.

Egentlig høres det mest ut som sistnevnte her, i såfall kan det bli vrient å få tilbake all gammel e-post. Dere må kontakte de som behandlet e-posten for dette domenet tidligere, altså før domeneeierskapet gikk ut og domenet ble solgt på nytt, på det åpne markedet. (Hvis jeg har forstått hendelsesforløpet her riktig ..)

Det selskapet som driftet epostløsningen tidligere kan fortsatt ha disse dataene, selv om de er slettet fra serveren som ble brukt. De kan finnes som del av sikkerhetskopier.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at din bror hadde betalt for domenet frem til 2025?
Et registrert domene er noe som normalt sett er en del av et arveoppgjør og kan overføres til arving(er).
Slik jeg forstår det så vil ikke et domene være fritt vilt før etter at domenet utløper, med andre ord at man slutter å betale for det.
Er det CLS langenbach som leverer webhotellet(server)? Epostene må være lagret et sted, navneserverne brukes tll å motta/sende, ikke lagre.
I og med domenet ble registrert for 22 år siden og slik du beskriver saken, så er det ikke nødvendigvis så rett frem som det er i dag, det virker som det er et virrvarr som må nøstes opp i.
Dette er nok noe som har putret og gått siden da, dette kan være "legacy" greier som de aktuelle aktørene er raske å kvitte seg med, det kan hende det kan være vanskelig å få tak i e-postene igjen hvis dette har blitt slettet.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer det er betalt og gyldig ut 2025. 

-Domene er kjøpt av joker.com/cls langebach. 

-Vi har brukt yahoo for å lese mail. 

De skulle ha alt mulig av dødsattester etc, for å kunne overføre "ownership" til meg. 

Og alt av dokumenter er sent. Venter på svar fra dem, og om de godtar dokumentene og overfører til meg som "owner" 

Men én ting jeg ikke skjønner:

-Man betaler for domene der man har kjøpt, som er betalt ut 2025. 

-Betaler man også yahoo for å kunne bruke yahoo som server? 

Ok, så mailinhold er inne på server, ikke der domenet er kjøpt ikke sant. 

Veldig rart hvis de skulle slettet, jeg håper inderlig at det ikke er slettet. 

Jeg venter på tlf etter en lang samtale,og etc. 

Hadde vært nydelig om det løser seg. 

Jeg skriver med en gang jeg får vite noe mer. 

Jeg er EKSTREMT takknemlig for tilbakemelding. Dere aner ikke 🙂

Endret av K-8
Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 timer siden):

Det @mobile999 egentlig spør om er hvordan foreldrene dine leste og skrev e-post. Enten var det 1) via programvare installert rett på PC/mobil, eller så var det 2) via nettleser og via webløsningen til de som håndterte eposten på vegne av domenet .. Dette er vanligvis domeneforhandleren hvor domenet en gang ble kjøpt.

Egentlig høres det mest ut som sistnevnte her, i såfall kan det bli vrient å få tilbake all gammel e-post. Dere må kontakte de som behandlet e-posten for dette domenet tidligere, altså før domeneeierskapet gikk ut og domenet ble solgt på nytt, på det åpne markedet. (Hvis jeg har forstått hendelsesforløpet her riktig ..)

Det selskapet som driftet epostløsningen tidligere kan fortsatt ha disse dataene, selv om de er slettet fra serveren som ble brukt. De kan finnes som del av sikkerhetskopier.

Domenet ble som sagt kjøpt på joker/cls av min bror. 

Så gjennom yahoo business satte han opp domenet til oss alle med yahoo som nettleser. Det er han som står som betaler der, og han er den som kan konfigurere/endre server etc. 

Og det er passord og mail han har brukt der, som jeg ikke har tilgang til 

Jeg er ikke like flink som dere her, men hhåperjeg ikke misforstår for mye hva dere sier. 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Så eierskapet gikk altså ikke ut. Det er jo veldig veldig gode nyheter. Da har det oppstått noe "kluss" en plass da. Som har sørget for at dere mistet tilgang til epost. Merkelige greier.

Nei, det gjorde ikke det.

Merkelig, at man plutselig mister tilgang til epost, når man har betalt til helt ut 2025....

DET er det jeg syntes er rart. Og klarer ikke skjønne hvorfor. Derfor var jeg på tanken, kan eposten ha blitt hacket? 

Eller er det pga man må betale for å bruke yahoo som nettleser, når det ikke er en yahoo mail, men eget domene. Mest sannsynlig det som er grunnen håper jeg, fordi innbetaling til yahoo sluttet fordi kontoen ble stoppet/avsluttet. 

Endret av K-8
Lenke til kommentar
K-8 skrev (15 minutter siden):

Merkelig, at man plutselig mister tilgang til epost, når man har betalt til helt ut 2025

Jeg regner med at det er betalingen av business kontoen hos yahoo som er problemet her.

Er du sikker på at det var yahoo som leverte eposten på ditt domene?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Jeg regner med at det er betalingen av business kontoen hos yahoo som er problemet her.

Er du sikker på at det var yahoo som leverte eposten på ditt domene?

Jeg håper det. Gjenstår å se. 

Domenet er kjøpt på joker.com. og nettleser som er brukt er yahoo.

Hvis du går inn på yahoo, og på log in på business mail, kommer man til turbify, og jeg har lagt til bilde hbro det står forklart hva turbify er.

Screenshot_20230509_223938_Chrome.jpg

Endret av K-8
Lenke til kommentar

En annen ting er jo at e-posten ikke nødvendigvis ligger på samme sted som domenet. -e-post hostingen kan jo være flyttet rundt i løpet av 22 år, mens domenet bare styrer hvilken server e-posten skal sendes til.

Hvis du sier hvilket domene det gjelder så kan sikkert noen her forklare deg hvordan det er satt opp iallefall.

Lenke til kommentar
On 5/9/2023 at 9:02 PM, K-8 said:

Domenet ble som sagt kjøpt på joker/cls av min bror. 

Så gjennom yahoo business satte han opp domenet til oss alle med yahoo som nettleser. Det er han som står som betaler der, og han er den som kan konfigurere/endre server etc. 

Og det er passord og mail han har brukt der, som jeg ikke har tilgang til

Hei, og kondolerer.

Slik jeg leser informasjonen fra dere er domenet midlertidig trygt. Dere må sørge for at eierskapet overføres, slik at noen hos dere får faktura og kan administrere det. Jeg anbefaler dere å - når dere har tid, anledning og oversikt - flytte domenet til et firma dere kan kontakte på epost/telefon og forvente å få svar selv uten teknisk innsikt. Det finnes norske firma som også selger og oppbevarer domener. epost. Personlig mener jeg at på sikt er det mye verdi i at dere får beholde etternavn-domenenavnet deres så det er tid jeg anbefaler dere å bruke.

Det jeg videre leser er at eposten leveres av en annen, uavhengig tjeneste. Det er relativt vanlig. Du nevner Yahoo Business Email og Turbify. Etter hva jeg kan lese har Yahoo Business Email nå blitt til Turbify, så det henger på greip.

Er det mulig for deg/noen i familien å bekrefte eller avkrefte om broren din sin konto hos Turbify er lukket eller fortsatt åpen? Hvis din bror betalte for epost-tjenester og/eller nettsted gjennom Yahoo Business/Turbify, er et mulig scenario at dette abonnementet nå har løpt ut.

Det andre scenarioet er at innstillinger og oppsett i en tjeneste hos domeneleverandøren eller epostleverandøren har endret seg over tid, slik at dere ikke lenger får tilgang til kontoene uten å oppdatere noen innstillinger. Det høres ut som en naturlig konsekvens av at tjenesten Yahoo Business Mail har blitt til Turbify. Typisk vil det bli endringer på adressene til epostservere. Sannsynligvis lukker Yahoo ned den nettsiden/tjenesten der du fikk lov å logge inn med epost-adressen din, mot at Turbify har opprettet en tilsvarende nettside/tjeneste. Jeg tror på dette scenarioet. Når Turbify snakker om domeneregistratoren, kan det for eksempel være fordi domenet peker epost-innstillinger til den gamle epostserveren til Yahoo. Eller bare at de ønsker å bruke minst mulig tid på henvendelsen.

Har du forsøkt å logge på med din epost-adresse på Turbify? Jeg ville forsøkt diverse påloggingssider på Yahoo og Turbify for å se hva som virker. Adresssen mail.turbify.com/login ser ut til å være deres "business login".

Endret av tommyb
Typo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...