GÃ¥ til innhold

Ny mobiltelefon m/abonnement


Anbefalte innlegg

Hei 😊

Jeg har hatt mobil via jobb, men bytter nå jobb - og må ha meg ny mobil m/abonnement. Trenger en mobil med rimelig greit kamera. Mobilen brukes til å snakke med, ta bilder og litt SOME. Ellers trenger jeg ikke så veldig mye fancy. Pris er viktig, og tenker maks 8000 - men helst noe lavere. Trenger også abonnement m/surfing. Har på jobbabonnementet 5 Gb, og det har vært mer enn nok. Noen tips til mobil og abonnement?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (2 timer siden):

Noen spørsmål angående mobil:

  • Foretrekker du Android eller iOS (iPhone)?
  • Foretrekker du FaceID eller fingeravtrykksleser?
  • Skal du bruke den i bil? Har bilen støtte for bÃ¥de CarPlay og Auto?
  • Har du preferanser for skjermstørrelse og vekt?

Må være Android, er ikke viktig om det er Face I'd eller fingeravtrykksleser, vet ikke hva bilen har 🙈 Kobler via bluetooth, hvis det har betydning 😊 Ikke sånn kjempestor eller -tung 😊

Lenke til kommentar
Monnami41 skrev (5 minutter siden):

vet ikke hva bilen har 🙈 Kobler via bluetooth, hvis det har betydning 😊 Ikke sånn kjempestor eller -tung 😊

Noen biler støtter Android Auto, hvor du da får opp en rekke apper fra telefonen rett inn på bilens skjerm. 

Forbehold biler som faktisk har en trykkfølsom skjerm, hvilket man typisk finner i nyere biler. 

Selv om bilen har skjerm, og støtter "overføring" fra telefon til bil, så er man ikke nødt til å bruke det. Bluetooth for å sende lyd fungerer uansett. Og mange opplever Bluetooth som mindre knotete enn Android Auto / Apple CarPlay. 

Selv digger jeg sistnevnte muligheter, da jeg får opp kart-apper, Spotify, meldinger og en rekke andre apper fra telefon rett i bilens skjerm. Altså langt mer enn kun lyd som overføres.

Viktig? Nei.

Kjekt? Ja. 

Feilfritt og uten problem? Absolutt ikke! Bilen min (VW ID.3, '23-modell) bruker alt fra få sekunder til flere minutter på å starte opp CarPlay. 😬 Ofte insisterer den på å spille fra Spotify, selv om jeg var mer enn fornøyd med å lytte til bilens DAB-radio. Da må jeg klikke meg ut av CarPlay og tvinge media-instillingene over i radio igjen. Sukk! Og dette må typisk fikses samtidig som jeg er opptatt med filskift og køkjøring 🙄

Heldigvis er jeg over gjennomsnittet interessert i "data, tech og slikt", så jeg holder ut. Men dessverre må jeg innse at software i enkelte biler ikke er helt modne ennå. Mye forbedringspotensiale!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Noen biler støtter Android Auto, hvor du da får opp en rekke apper fra telefonen rett inn på bilens skjerm. 

Forbehold biler som faktisk har en trykkfølsom skjerm, hvilket man typisk finner i nyere biler. 

Selv om bilen har skjerm, og støtter "overføring" fra telefon til bil, så er man ikke nødt til å bruke det. Bluetooth for å sende lyd fungerer uansett. Og mange opplever Bluetooth som mindre knotete enn Android Auto / Apple CarPlay. 

Selv digger jeg sistnevnte muligheter, da jeg får opp kart-apper, Spotify, meldinger og en rekke andre apper fra telefon rett i bilens skjerm. Altså langt mer enn kun lyd som overføres.

Viktig? Nei.

Kjekt? Ja. 

Feilfritt og uten problem? Absolutt ikke! Bilen min (VW ID.3, '23-modell) bruker alt fra få sekunder til flere minutter på å starte opp CarPlay. 😬 Ofte insisterer den på å spille fra Spotify, selv om jeg var mer enn fornøyd med å lytte til bilens DAB-radio. Da må jeg klikke meg ut av CarPlay og tvinge media-instillingene over i radio igjen. Sukk! Og dette må typisk fikses samtidig som jeg er opptatt med filskift og køkjøring 🙄

Heldigvis er jeg over gjennomsnittet interessert i "data, tech og slikt", så jeg holder ut. Men dessverre må jeg innse at software i enkelte biler ikke er helt modne ennå. Mye forbedringspotensiale!

Hehe... Later som at jeg skjønner 🙈 Vi har sånn touch skjerm, det vet jeg 😅 Og så vet jeg at vi har en Skoda Kodiaq, 2019-modell... Resten har jeg ikke peiling på 😇 Så lenge telefonen kan kobles til bilen så er jeg fornøyd 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Monnami41 skrev (12 timer siden):

Hehe... Later som at jeg skjønner 🙈 Vi har sånn touch skjerm, det vet jeg 😅 Og så vet jeg at vi har en Skoda Kodiaq, 2019-modell... Resten har jeg ikke peiling på 😇 Så lenge telefonen kan kobles til bilen så er jeg fornøyd 😊

Alle nyere biler støtter bluetooth-tilkobling for mobiltelefon. Da får du kontaktlisten på mobilen opp i bilens skjerm, og kan ringe fra bilen. Noen biler støtter også andre funksjoner over bluetooth, som meldinger, apper, Spotify etc. På grunn av den relativt lave overføringshastigheten for bluetooth er det begrenset hvor mye data som kan overføres mellom mobil og bil. For å få utnyttet mobilen bedre i bilen, kreves en forbindelse med høyere ytelse.

Både Apple CarPlay og Android Auto krever kablet tilkobling, eller at bilen har WiFi for trådløs tilkobling. Såvidt jeg finner ut har ikke 2019 Kodiaq trådløs støtte, men krever at du kobler mobilen til bilen med kabel. Du må bruke en USB-kontakt i bilen som støtter dataoverføring, ikke bare lading (se brukerveiledningen for bilen din). Når du har koblet til vil du få noen spørsmål på mobilen og bilens skjerm der du må godta noen ting, deretter vil noen av appene på mobilen vises på skjermen i bilen. Hvilke apper som skal vises, og rekkefølgen for appene, velger du på telefonen under "Innstillinger/ Tilkoblede enheter /Tilkoblingsinnstillinger/ Android Auto /Generelt/ Tilpass appoversikten" (menyene kan være ulike avhengig av telefonmodell og Androidversjon). Her finner du også andre valg for å tilpasse Android Auto mot bilen.

Når dette er gjort, vil du kunne bruke alle appene som støttes fra bilens skjerm, som Google Maps eller Here WeGo som navigasjon. Min bil viser kjørefeltanvisning i instrumentpanelet foran føreren også når jeg bruker Google Maps, og dersom taleveiledning er  aktivert vil den dempe både medielyd og ventilasjonsviften når en talemelding mottas. Mange apper støtter Auto, som Facebook Messenger, parkeringsapper, ladeapper for elbiler, Spotify, YouTube Music og mange andre. Disse vil kunne betjenes fra bilens skjerm, som gjør at kjøringen blir (litt?) mer trafikksikker, og ikke minst mer lovlig.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (PÃ¥ 6.5.2023 den 21.23):

Noen biler støtter Android Auto, hvor du da får opp en rekke apper fra telefonen rett inn på bilens skjerm. 

Forbehold biler som faktisk har en trykkfølsom skjerm, hvilket man typisk finner i nyere biler. 

CarPlay og Auto kan også brukes uten touchskjerm. For eksempel i BMW i3, som har skjerm uten touch, og kontrolleres via iDrive (hjul og taster i midtkonsollen, som man enkelt når med underarmen hvilende på midtarmlenet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...