Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte innerdører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kjem ann på. 

Det fyrste du må sjekke er om du har vanlige innerdører som du får kjøpt i butikk, så mål dørene i alle dimensjonar og sjekk om du finn like dørblad i butikk. 

Deretter er det eit spørsmål om plasseringa av hengslene. Mange dørblad har ferdige punkt for å monterr hengslene, men du kan også kjøpe dørblad utan hengsler som du kan tilpasse sjølv. Merk at dersom du må til å frese ut dørbladet for å montere hengsler så er du ikkje veldig langt unna at du kan nesten like gjerne montere ny dørkarm også. 

Lenke til kommentar

Takk for svar alle. Enig i at det sikkert blir penest å bytte karmene også, selv om de ikke har like mye merker som dørene. Problemet for min del er at jeg er ca. minus fire på "handy"-skalaen. Om det var så enkelt som å hekte av gammel dør og hekte på en ny skulle jeg nok prøvd meg, men når det blir snakk om kapping, snekring og greier så melder jeg meg ut. 

Får undersøke litt hva det kommer på å leie fagmann. Det kan da ikke ta så utrolig lang tid for en som kan det.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Eit råd på vegen er at du tek nøyaktige mål og lager ei skisse, gjerne også med bilder av både dør og karm. Så tar du med deg skisse og bilder til ditt lokale byggvarehus og spør der om hjelp til å finne rett dør (om dei har).
Om dei ikkje har dør i rett størrelse så kan du til og med bestille dør på mål frå produsent, då blir det sjølvsagt ein annan pris men det er i vertfall eit alternativ som du bør sjekke ut.

Det enklaste alternativet, men som også er det dyraste er sjølvsagt å ta kontakt med ein fagmann og gi vedkommande oppdraget om å bytte både dør og karm. Også her bør du har ei nøyaktig skisse med mål og gode bilder om du ikkje også vil ha fagmannen på befaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytterst lite kapping som skal til for å montere ny dør.

Ny innderdør koster deg ca 2k pr stk inkludert karm og terskel

Karm skrus sammen på gulvet med vinkler.

Justerskruer bruker du for å skru opp karm. Bare å passe på at det er i vater.

Dørbladet skrus på til slutt.

Så er det bare listverket igjen :)

 

 

Edit: Dette ser ut som gamle dører. Må nok bytte hele sulamitten

Mål høyde og bredde på dørbladet. Så finner de i butikken frem til deg. Er det standard størrelse så har de slikt på lager.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
:utakt skrev (22 minutter siden):

 

20230403_140732.jpg

javel, virker som det er flere forskjellige tidsepoker og DIY innblandet, for å si det sånn.

på mine nye dører er avstanden fra toppen av dørbladet og ned til senter av hengslet ca. 25 cm. (og ditto fra bunn å opp)

hva er bredde & høyde på det dørbladet der?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 timer siden):

 

20230403_140732.jpg

fått målt eller kastet inn håndkle? :D

grunn til at jeg "maser" om dimensjon, er at hvis det ikke er standard bredde/høyde på nåværende dørblad, så kan du bare glemme å bytte. Da kommer du ikke utenom å kjøpe karm i tillegg.

De vanligste dimensjonene på innedører (selve dørbladet) er 62,5 - 72,5 - 82,5 - 92,5 (og høyde 204 cm)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (36 minutter siden):

fått målt eller kastet inn håndkle? :D

grunn til at jeg "maser" om dimensjon, er at hvis det ikke er standard bredde/høyde på nåværende dørblad, så kan du bare glemme å bytte. Da kommer du ikke utenom å kjøpe karm i tillegg.

De vanligste dimensjonene på innedører (selve dørbladet) er 62,5 - 72,5 - 82,5 - 92,5 (og høyde 204 cm)

Jeg har ikke fått målt enda. Men, takk for info om standardmål, da har jeg det. 

Det ender vel med at jeg bestiller håndverker på dette. Å ta karmene samtidig gir helt sikkert et bedre resultat, og selv om dere her inne sier at "det er bare å ..." så kjenner jeg meg selv godt nok til at det kommer jeg aldri til å få pent. :wee:

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke fått målt enda. Men, takk for info om standardmål, da har jeg det. 

Det ender vel med at jeg bestiller håndverker på dette. Å ta karmene samtidig gir helt sikkert et bedre resultat, og selv om dere her inne sier at "det er bare å ..." så kjenner jeg meg selv godt nok til at det kommer jeg aldri til å få pent. :wee:

Det er noen som leverer dørblader i gammel stil dvs. tilpasset de gamle hengslene du ser ut til å ha. hjemfint.no for eksempel.

Ta nøyaktige mål og sjekk.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

selv om dere her inne sier at "det er bare å ..." så kjenner jeg meg selv godt nok til at det kommer jeg aldri til å få pent.

hvis du bare kunne byttet dørblad (altså hvis det er lik dimensjon på gammelt og nytt) så kunne du alltids fått til noe. Men ville bli litt plunder pga. karmsiden ikke har utfreset spor for snap-in hengsler, så der måtte du brukt et hoggjern å lagd det, oppe og nede på karmen, og passe på at de er på linje og riktig avstand i mellom hengslene. Helt pent/strøkent blir det ikke, men da hadde du sluppet unna med ei hvit formpresset dør til 600 kr. eller hva de koster nå.

Ikke verre enn å prøve, og i verste fall så setter du inn gamle døra igjen på samme sted, hvis det blir for mye tull. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg endevendte en dør (ut med dørkarm, demonter den, snu døra oppned, bytt plass på håndtak/låshus, klem dem opp sånn at den slår andre veien. Selv med mange tommeltotter så var det en ganske rett fram operasjon å få døra festet og til å gi fint. Jeg byttet også hengsler til justerbare så det skal bli lettere når den siger litt.

Å sette opp foringer og lister fint på litt ujevne flater er litt dillete for noen på mitt nivå. Altså det kosmetiske.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

De vanligste dimensjonene på innedører (selve dørbladet) er 62,5 - 72,5 - 82,5 - 92,5 (og høyde 204 cm)

for ordens skyld legge til at "i dagligtale" og på byggvarehus så benevnes dører etter karmen de passer i.

f.eks. en "90 dør" betyr at karmen er 90x210, mens dørbladet i dette tilfellet er 82.5 x 204

og slik med de øvrige dimensjonene også.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 timer siden):

for ordens skyld legge til at "i dagligtale" og på byggvarehus så benevnes dører etter karmen de passer i.

f.eks. en "90 dør" betyr at karmen er 90x210, mens dørbladet i dette tilfellet er 82.5 x 204

og slik med de øvrige dimensjonene også.

For å pirke litt: Målene 9x21 for en dør angir at dørkarmen passer i en åpning som er 90 x 210 cm, mens selve karmen har utvendige mål på ca 88x208. Dette for at den skal passe inn i en ca-åpning, og ha litt plass for å få justert karmen slik at dørbladet henger riktig.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...