Gå til innhold

Burde jeg åpne ENK?


Anbefalte innlegg

Klumpenn skrev (2 timer siden):

Forstår. Så jeg bør kanskje ikke åpne opp ENK? Nå som jeg ikke har passert 50k ennå.

Når du uansett kommer til å nå 50 000 innen kort tid så er det greit å åpne ENK med en gang. Du må uansett ha ENK for å registrere deg for MVA, og du må få ENK-et ferdig registrert før du kan søke om MVA registrering.  (Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tar å få registrert ENK/få org nummer, men mener å huske at dette som regel har tatt under 1 uke)

Det å åpne ENK i seg selv betyr ikke mye, det som er pliktig å gjøre er registrering i MVA registeret når du passerer 50 000 i inntekter samt å ta med inntekten på skattemeldingen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, HW1 said:

Når du uansett kommer til å nå 50 000 innen kort tid så er det greit å åpne ENK med en gang. Du må uansett ha ENK for å registrere deg for MVA, og du må få ENK-et ferdig registrert før du kan søke om MVA registrering.  (Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tar å få registrert ENK/få org nummer, men mener å huske at dette som regel har tatt under 1 uke)

Det å åpne ENK i seg selv betyr ikke mye, det som er pliktig å gjøre er registrering i MVA registeret når du passerer 50 000 i inntekter samt å ta med inntekten på skattemeldingen. 

Men det virker som han skal være lønnsmottaker fra aktøren i utlandet, og ikke fakturere gjennom eget selskap. Da ser jeg ikke hensikten med å opprette et selskap.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er næringsinntekter du får, men lønnsinntekter ser jeg ingen grunn til å lage et ENK. Beløpene er skattepliktig til Norge så lenge du er skattemessig bosatt her. Så selv om arbeidsgiver ikke rapporterer disse til Norge har du plikt til å føre opp inntekten i skattemeldingen selv. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/inntekt-og-formue-i-utlandet/

Norge har skatteavtaler med mange land men disse kommer vel stort sett til anvendelse der begge land ønsker å skattlegge inntekten. Skatteetaten har stort sett grei oversikt over dette. Bare å ringe de å spørre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye forvirring her.

Driver du firma og fakturerer det utenlandske firmaet for utført arbeid, og skal utgiftsføre egne kostnader? Eller er du ansatt i firmaet og får lønn? Dette er avgjørende for om du skal registrere enkeltpersonforetak og betale mva. Spør det utenlandske firmaet hvis du er usikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...