Gå til innhold

Høyre, Erna og EU


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Leser du hva jeg skriver?

Norge kan sende diplomater for å forhandle med EU, uten å godta alt de ønsker.

Nei. Når vi ikke er medlem kan vi sende lobbyister, men forhandlingsrett / diplomat er reservert medlemslandene. Vi velger SELVSTENDIG å følge ting. Vi kan velge å ikke følge ting (som vi har gjort flere ganger). Til syvende og sist handler det om, som ordet sier, samarbeid.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Mannen med ljåen said:

Hvordan definerer du diplomat og forhandlingsrett?  Har vi ikke rett til å forhandle med andre land? Som selvstendig stat kan vi også nekte.

Fordi du sa ar vi kan sende forhandlere, og for å kunne forhandle de faktiske avtaler så må man være et faktisk medlem. Når vi ikke er det kan vi forsøke å påvirke via lobbyisme, med varierende hell.

Vi kan selvfølgelig forhandle om noe helt andre avtaler enn de som omhandler internasjonal handel via EU / EØS, men når vi ser hvor dårlig stilt Storbritannia er nå så er du optimistisk på hva skarve 5 millioner nordmenn kan få til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Ja, stakkars EU uten oss. De burde søke medlemskap i Norge for å få tilgang til metaller, strøm, olje, gass og fisk.

Er du sikker på at bare land i EU kan få til gjensidig lukrative avtaler? Hva med all søpla vi importerer fra Kina? 

Vi gir oss her. Min anmodning er å:

1) Se nøye på eksport og import-tallene for Norge

2) Hvem som utgjør omtrent 80% av vårt marked

3) Reflektere rundt hva EU / EØS eller internasjonalt samarbeid faktisk er og innebærer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

Vi er en del av noe større. NATO. De vil beskytte oss hvis en fiende invaderer.

Jeg tigger og stjeler ikke. Jeg frykter ikke å oppgi begrunnelse når jeg reiser. Jeg oppgav "vacation" da jeg besøkte Israel. Brukte ikke ordet "tourist", da det høres ut som et ord du ikke vil nevne akkurat der.

Forsvarsmessig kunne vi jo spart masse penger på å gå ut av NATO og bare forhandle frem uavhengige avtaler med våre naboland med mindre forpliktelser enn vi gir Nato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@The Very End Flott at du gir deg, men jeg godtar ikke noen hjemmelekse. Hvis du har noen argumenter gjemt i denne statistikken, får du si hva de er.

@Red Frostraven NATO er verdens største militærallianse. Hvem vil du allierte deg med mot våre fiender? Kina? Russland? Det er ikke i nærheten av godt nok. Særlig siden jeg er skeptisk til om de virkelig vil beskytte oss mot Kina og Russland. NATO er verdt pengene, og passer best med våre verdier.

Våre naboland, utenom Sverige, er allerede i Nato. Sverige blir med snart.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis jeg vil skjære av meg skjegget betyr ikke at jeg vil skjære av meg hodet.

Hvorfor utforske slike latterlige muligheter?

Om du vil alliere deg med våre naboland Sverige, Danmark, Russland og Finland, for å spare penger på NATO-medlemskap, husk hva slags alliert Russland var for Ukraina da Russland invaderte Ukraina. De var på feil side.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg vil skjære av meg skjegget betyr ikke at jeg vil skjære av meg hodet.

Hvorfor utforske slike latterlige muligheter?

Om du vil alliere deg med våre naboland Sverige, Danmark, Russland og Finland, for å spare penger på NATO-medlemskap, husk hva slags alliert Russland var for Ukraina da Russland invaderte Ukraina. De var på feil side.

..

Fordi et argument om at vi bare kan gjøre oss gode varige handelsavtaler avtaler uten EU eller USA nesten er like grenseløst naivt, i mine øyne.

Kina kjøper akkurat nå opp land og eiendomsrettigheter i Norge og andre land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

De kan reise hit fritt uten krav om å søke om begrunnet visum.

Norge har mer makt til å bestemme selv som selvstendig stat, enn som medlem som bruker stemmeretten, men blir nedstemt av 27 andre medlemsland som vil ha ressursene våre. De må fortsatt handle med oss om de vil ha olje, gass, metaller og fisk. Slik de handler med Kina, som heller ikke er EU-medlem. Det er fullt mulig.

Og for å få noe tilbake må vi også gi noe, det er slik forhandlinger fungerer. Så for å handle med EU må vi ta inn lover og direktiver som sikrer like konkuransevilkår og innenfor områdene vi samarbeider om. Internasjonale avtaler er ikke en buffet hvor man kan velge bare det man liker best selv og velge vekk det man ikke vil ha. Bare spør britene, de har fått en smertefull erfaring med det. Eller sveitserne, som har sektoravtaler som funger så dårlig at de nå ønsker seg inn i EØS.

A poll in December 2022 to mark 30 years since the 1992 EEA referendum indicated that 71% would vote for EEA participation if a referendum were held.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Du har rett i at for å kunne eksportere strøm, fisk olje, metaller og gass må vi ta imot dollar, euro, pund, osv. Hvis vi ikke vil ha penger, kan vi stoppe eksporten. Internasjonal handel er handel, ikke en buffet der EU tar alt de vil ha.

Eu gjør ikke det, de forhandler og gir og tar i forhandlinger for å få best mulig vilkår for sine medlemsland og bedrifter. Slik Norge også gjør i forhandlinger. Stanser vi eksporten og begynner en handelskrig med vår største handelspartner vil det sende Norge rett ut i økonomisk krise, og vi blir taperne.

EU kan kjøpe fisk og metall andre steder, olje og gass har de vedtatt å fase ut, og etterspørselen er fallende, så det er ikke spesielt gode forhandlingskort for lille Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 hours ago, The Very End said:

PS: Om noe så går jo EU i front for å forsøke å ordne en del av disse forholdene, blant annet med å tilrettelegge at folk kan søke lykken i andre land i form av åpent arbeidsmarkedet samt økonomiske midler / bidrag til land som eksempelvis Romania. De landene som vil forby tigging kan også gjøre det, og har autonomi til å treffe slike tiltak uavhengig om de er med i EU eller ikke. EU er ikke et diktatur, man har selvstendig råderett.

Et argument mot å forby tigging er at de (tiggerne) er så fattige og at bl.a. Romania ikke tar seg av dem. Å tilby tigging eller arbeid utafor Romania er ikke å ta seg av sine egne innbyggere. Hadde de f.eks. trygd eller var sikra en minste-inntekt på noe slags vis, så var det enklere å forby tigging. Tigging er en stor skam og hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn, men innen mange land i EU blir det sett på som ganske så "innafor". Et poeng er å ta samfunna bak tiggingen og som gjør det vanskelig å forby tigging i Norge - ikke tiggerne.

En annen sak er at kontanter brukes nesten ikke lenger (fremskyndet av pandemien). Det kan kanskje gjøre slutt på mye tigging - men ikke fordi styresmakter innen EU bryr seg 🙂

Et poeng for meg er at en bør få frem både argumenter for og imot EU-medlemskap - og ikke ensidig "selge" EU-medlemskap. Vi er i en tid der bl.a. kunstig intelligens kan bety en revolusjon tilsvarende den industrielle revolusjonen på 1800-tallet eller introduksjon av landbruk. Dette kan komme fortere enn beregnet. I en slik tid ville jeg være forsiktig med å dure inn i EU selv om man deler frykten for Putin-Russland og EU kanskje gjøre mye bra angående miljøvern (?). EU er bygd rundt en økonomisk tankegang snart tilhørende fortiden. Å tviholde på - eller prøve å gjenskape - fortiden har mange ganger ført til store problemer. Det er jo slik Putin og co tenker - å holde på fortiden.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi må jo bare takke Erna og hennes medløpere

310 nye medlemmer på en uke
https://neitileu.no/aktuelt/310-nye-medlemmer-etter-en-uke?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=310_nye_medlemmer_paa_en_uke&utm_term=2023-04-28


Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

Norsk kraft skal styres fra Norge. Ikke av EU!

https://www.facebook.com/NeitilEU/videos/1092865164860136

Kort avstand mellom politikere og folk er et gode
https://www.facebook.com/watch/?v=203078234705333

Vi sier som Norges "mest torturerte mann" Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

NEI til EU

 

Lenke til kommentar

Hjelpes, driver dere fortsatt å snakker om Lauritzen som har null relevans til noe som helst i denne debatten? Hadde det ikke vært for utenlandske krefter hadde du ikke hatt mat på bordet eller telefonen i hånda. Mulig vi hadde klart å hatt noen lammepølser og Buddy-bilen da - som en mager trøst.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 timer siden):

Hjelpes, driver dere fortsatt å snakker om Lauritzen som har null relevans til noe som helst i denne debatten? Hadde det ikke vært for utenlandske krefter hadde du ikke hatt mat på bordet eller telefonen i hånda. Mulig vi hadde klart å hatt noen lammepølser og Buddy-bilen da - som en mager trøst.

Det var det eneste du klarte å få ut av innlegget :) Ikke at det renner inn medlemmer til NEI til EU :)

310 nye medlemmer på en uke
https://neitileu.no/aktuelt/310-nye-medlemmer-etter-en-uke?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=310_nye_medlemmer_paa_en_uke&utm_term=2023-04-28

PS. fra debatten
https://www.facebook.com/photo/?fbid=584485003711109&set=a.289159633243649

 

De tre landene som scorer høyest på levekårsundersøkelsen til FN er Sveits, Norge og Island. Tre land som IKKE er medlem av EU. Nordmenn bør nå få stemme på over landets tilknytning til EØS

- Uten EU har vi klart å bli verdens beste land å bo og leve i
- FNs kåring 'verdens beste land å bo i' 15 år på rad (frem til 2019) Vi topper fortsatt mange av parameterne. 2020 ble en ny grønn indeks lagt inn og som oljeproduserende land har vi falt litt
- Globalt sett er Norge det landet som gir størst andel av bruttoinntekt til utviklingshjelp
- Bloomberg mente at Norge håndterte pandemien best
- Norges politikk ovenfor Russland har vært samarbeid, dialog og forhandlinger samt at vi har NATO i ryggen som sikkerhet

PS. Høyesterett har nå fastsatt at ACER-saken starter for retten tirsdag 5. september
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=578393044320305&set=pb.100064488437950.-2207520000.&type=3

 

Grunnloven § 1. Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk

Vi lar oss ikke binde i nye trellejern eller lar oss lede inn i en ny 400-årsnatt. Vi ble kvitt det tyske åk og jernhælen fra Berlin og vi kommer aldri til å bøye oss for pisken fra Brussel....

Mors tyrannis - NEI til EU

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Medlem skrev (1 time siden):

Vi lar oss ikke binde i nye trellejern eller lar oss lede inn i en ny 400-årsnatt. Vi ble kvitt det tyske åk og jernhælen fra Berlin og vi kommer aldri til å bøye oss for pisken fra Brussel....

Mors tyrannis - NEI til EU

EU er et frivillig samarbeid bestående av uavhengige, frie land. Det er visst vanskelig å forstå for nasjonalistene som tror vi blir et godt land ved å bli europas Nord-Korea.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Medlemmene renner inn hos NEI til EU takket Erna og hennes medløpere :)
https://neitileu.no/aktuelt/310-nye-medlemmer-etter-en-uke?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=310_nye_medlemmer_paa_en_uke&utm_term=2023-04-28


Regime i Brussel ønsker mer maktoverføring fra nasjonalstatene "Abolition of veto powers, more EU powers in health, energy, defence, and social and economic policies"
Land som Tyskland og Frankrike ønsker å herske i EU ved å fjerne enstemmighet og vetorett, altså den eneste muligheten et lite land har til å si nei.
 

NATO, vår garantist for fred.
Vi ser Høyre og deres medløpere også har prøvd å så tvil om NATO til fordel for EU.
Et NATO med Storbritannia og USA i ryggen har vært garantisten for Norge i 70 år og kommer også til å være det fremover. Finlands tidligere statsminister Sanna Marin sa "NATO er den eneste organisasjonen for kollektivt forsvar innenfor en overskuelig framtid"

Høyre og medløperene har prøvd seg på en uredelig og uærlig taktikk for å dra i gang EU-debatt ved å bruke krig som brekkstang. En ny debatt må selvfølgelig ha utgangspunkt i en normalsituasjon.

USA og Storbritannia er fortsatt Europas fremste forsvarere
https://www.minervanett.no/usa-og-storbritannia-er-fortsatt-europas-fremste-forsvarere/419479


PS. Kong Haakon tale- London Radio juni 1940
"Det er helt utenkelig for oss, at vi ikke skulle fortsette å bygge og bo i et Norge, hvor vi selv bestemmer over vår skjebne og vi kan ikke tro, at frihetstrangen og frihetsviljen noensinne skal dø i nordmenns hjerter.

Det norske folk har aldri, selv i nedgangstider, vært noe trellefolk og det er det heller ikke i dag. Vi har vist, at vi kan styre oss selv og vi har grunn til å være stolt av landet vårt, bygget opp som det er på fedrenes verk i 1814 og i 1905 og på et sosialt grunnlag, som tar sikte på å skape gode livsvilkår for hele folket"

PS. fra debatten
https://www.facebook.com/photo/?fbid=584485003711109&set=a.289159633243649

NEI til EU

Endret av Medlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...