Gå til innhold

Høyre, Erna og EU


Anbefalte innlegg

4 hours ago, lada1 said:

Spørsmålet er bl.a. om en deler verdier med land i EU. En kan ikke akseptere at tigging er en "kompleks problemstilling". Saken er at enkelte styresmakter i EU driter i sine innbyggere. Så enkelt er det.

Nei det er den ikke. Det er ikke så simpelt at man kan tenke at EU ikke tar vare på innbyggerne sine. Eksempelvis er mange tiggere fra Romania, og en del av Romfolket. Romfolket er misliket også i Romania og står på siden av storsamfunnet, av grunner som er for mange og lange til å legge ut her. Det har null og ingenting med EU å gjøre. Det er også en rekke andre grupper som tigger, og som igjen er uendelig mer komplekst enn at storpolitikk via EU er den eneste syndebukken. 

PS: Om noe så går jo EU i front for å forsøke å ordne en del av disse forholdene, blant annet med å tilrettelegge at folk kan søke lykken i andre land i form av åpent arbeidsmarkedet samt økonomiske midler / bidrag til land som eksempelvis Romania. De landene som vil forby tigging kan også gjøre det, og har autonomi til å treffe slike tiltak uavhengig om de er med i EU eller ikke. EU er ikke et diktatur, man har selvstendig råderett.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (På 11.4.2023 den 13.25):

Og «fadesen» med Brexit må EU selv ta størstedelen av ansvaret for.

UK meldte seg inn i EU med optimistiske forsetter, basert på argumenter vi hører i dagens festtaler.
Problemet var at EU utviklet seg til å bli noe helt annet enn opprinnelig.

Det måtte en tidligere stormakt til for å forstå parallellen med «keiserens nye klær»…..


Brexit var i hovedsak fundert på propaganda og misinformasjon, og folket ble lurt.
Problemet er bare at en stor andel mennesker ikke ønsker å høre at de ble lurt, og/eller lever i samme boble som politikerene som venter på å våkne fra marerittet, venter på at konsekvensene av deres handlinger magisk skal gå over, når som helst nå. Når som helst nå.

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/final-say-brexit-referendum-lies-boris-johnson-leave-campaign-remain-a8466751.html

...

Det er den økonomiske versjonen av "Hvis jeg som mann skiller meg fra kona, så får jeg mer sex!"

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):


Brexit var i hovedsak fundert på propaganda og misinformasjon, og folket ble lurt.
Problemet er bare at en stor andel mennesker ikke ønsker å høre at de ble lurt, og/eller lever i samme boble som politikerene som venter på å våkne fra marerittet, venter på at konsekvensene av deres handlinger magisk skal gå over, når som helst nå. Når som helst nå.

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/final-say-brexit-referendum-lies-boris-johnson-leave-campaign-remain-a8466751.html

...

Det er den økonomiske versjonen av "Hvis jeg som mann skiller meg fra kona, så får jeg mer sex!"

Den største desinformasjonen skjedde da UK meldte seg inn i EU. Alt skulle bli gull og grønne skoger.
Erfaring viser nå at de meldte seg inn på falske lovnader og til slutt gikk grundig lei av å bli overkjørt fra Brussel.

Endret av Inspector
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et felles arbeidsmarked som lar sigøynere fra Romania tigge i Oslo og Bergen fremfor Glod og Bucuresti er ikke bare positivt. Det samme gjelder polske håndtverkere som underbyr norske, og drar lønningene ned.

Men kan knapt leve av vanlige jobber lengre.

Et felles strømmarked med Tyskland var jo en kjempesuksess... De legger ned kraftverkene sine fordi de har bestukket våre politikere til å inngå internasjonale forpliktelser om å gi dem vår strøm. Så må vi bygge vindmøller og atomkraftverk for å ha nok strøm til å eksportere til dem.

Vi trenger selvråderett, ikke en overnasjonal union som utnytter oss. Vi kan inngå de avtalene som gagner oss, ikke alle avtalene de foreslår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Den største desinformasjonen skjedde da UK meldte seg inn i EU. Alt skulle bli gull og grønne skoger.
Erfaring viser nå at de meldte seg inn på falske lovnader og til slutt gikk grundig lei av å bli overkjørt fra Brussel.

Kan du ikke bare gi eksempler på noen av disse brutte løftene fra EU sin side..?

Bare ta de 4-5 viktigste.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Et felles arbeidsmarked som lar sigøynere fra Romania tigge i Oslo og Bergen fremfor Glod og Bucuresti er ikke bare positivt. Det samme gjelder polske håndtverkere som underbyr norske, og drar lønningene ned.

Men kan knapt leve av vanlige jobber lengre.

Et felles strømmarked med Tyskland var jo en kjempesuksess... De legger ned kraftverkene sine fordi de har bestukket våre politikere til å inngå internasjonale forpliktelser om å gi dem vår strøm. Så må vi bygge vindmøller og atomkraftverk for å ha nok strøm til å eksportere til dem.

Vi trenger selvråderett, ikke en overnasjonal union som utnytter oss. Vi kan inngå de avtalene som gagner oss, ikke alle avtalene de foreslår.

Du hopper glatt over lærerne, legene, tannlegene, IT-arbeiderne, grundere og ledere samt alle andre jobber hvor innvandrere arbeider i. Dette er ikke lavlønnsarbeidere og vi er helt avhengig av disse for at landet skal gå rundt.

Du hopper også glatt over det faktum at medianlønnen (ikke gjennomsnitt) nærmer seg 600 000;- i Norge. Å ikke kunne leve at dette er pisspreik (jeg levde på under 300 000 for ikke så lenge siden). 

Det er en fordel å forstå hvordan det maktfordelingsprinsippet i Norge fungerer og hvordan dette fint klarer å operer uavhengig av EUs makrodirektiver (internasjonalt). Nasjonalt og internasjonalt er tross alt forskjellig, og dette vet du.

 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Et felles arbeidsmarked som lar sigøynere fra Romania tigge i Oslo og Bergen fremfor Glod og Bucuresti er ikke bare positivt. Det samme gjelder polske håndtverkere som underbyr norske, og drar lønningene ned.

De er ikke i arbeidsmarkedet, de står utenfor og påvirkes ikke av lovene og direktivene som gjelder.

Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Vi trenger selvråderett, ikke en overnasjonal union som utnytter oss. Vi kan inngå de avtalene som gagner oss, ikke alle avtalene de foreslår.

EU er mellomstatlig, ikke overnasjonal og består av medlemslandene som alle har innflytelse og medbestemmelsesrett over alle lover og direktiver som vedtas. Norge står utenfor, på gangen med lua i hånda mens EU-landene vedtar lovene, og de må vi forholde oss til så lenge vi ønsker å handle og samarbeide med EU.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De kan reise hit fritt uten krav om å søke om begrunnet visum.

Norge har mer makt til å bestemme selv som selvstendig stat, enn som medlem som bruker stemmeretten, men blir nedstemt av 27 andre medlemsland som vil ha ressursene våre. De må fortsatt handle med oss om de vil ha olje, gass, metaller og fisk. Slik de handler med Kina, som heller ikke er EU-medlem. Det er fullt mulig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

De kan reise hit fritt uten krav om å søke om begrunnet visum.

Norge har mer makt til å bestemme selv som selvstendig stat, enn som medlem som bruker stemmeretten, men blir nedstemt av 27 andre medlemsland som vil ha ressursene våre. De må fortsatt handle med oss om de vil ha olje, gass, metaller og fisk. Slik de handlet med Kina, som heller ikke er EU-medlem. Det er fullt mulig.

Tiden for en søknad nærmer seg dog, nettopp av grunnene du nevner.

Verden er som et stort hav, og fred er unntaket heller enn regelen, normalen er at de største nærer seg på de mindre, hvor mindre generelt henviser til økonomi og militær, og akademisk kraft;

Uten økonomi blir stater ofre for dårlige lønnsvilkår, uten et forsvar opplever de kupp og angrep utenfra, og uten gode skoler/akademia blir de ofre for korrupsjon utenfra og fra misinformasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hva prøver du å si? At Ukraina burde melde seg inn i Russland for å stemme for ukrainsk uavhengighet?

Vi har NATO for å sikre uavhengighet. 

Han prøver å si at verden er mer komplekst enn hva du presenterte i de to forrige innleggene, og at eneste farbare vei er å være en del av noe større. Med mindre man mener at Norge ikke er en del av verden og kan eksistere uten den (for hvis vi er så sier det seg selv at man må inngå kompromisser).

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Hva prøver du å si? At Ukraina burde melde seg inn i Russland for å stemme for ukrainsk uavhengighet?

Vi har NATO for å sikre uavhengighet. 

Å være forsvarsalliert med Russland er mer som å ha en parasitt enn det er en symbiose.

...

Å utveksle arbeidskraft med den, eller handle, i mindre grad, men likevel er det farlig å gjøre seg avhengig.

EU er tryggere der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Vi er en del av noe større. NATO. De vil beskytte oss hvis en fiende invaderer.

Jeg tigger og stjeler ikke. Jeg frykter ikke å oppgi begrunnelse når jeg reiser. Jeg oppgav "vacation" da jeg besøkte Israel. Brukte ikke ordet "tourist", da det høres ut som et ord du ikke vil nevne akkurat der.

Arbeidskraft og tiggere / forbrytere er to forskjellige ting, hallo. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Vi kan slippe inn arbeidere vi har bruk for,  uten å slippe inn tiggere, hallo.

Jeg liker fastlegen min som er utenlandsk, samt tannlegen min. Hvem skal tørke deg bak når du sitter på eldrehjemmet forresten? For vi har ikke nok nordmenn til å dekke disse plassene. Dette hadde ikke vært like lett / mulig om vi ikke var del av EU samarbeidet via EØS.

Og som vi har sagt til deg noen  ganger allerede, det er ikke EU som sier at vi skal ta imot tiggere, det er vår egen regjering / storting.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Vi kan slippe inn arbeidere vi har bruk for, men vi kan også vurdere å gi hjelpepleiere fast stilling og en lønn å leve av.

Leser du det vi andre skriver? Vi må ha internasjonale samarbeid som EU / EØS eller tilsvarende for at dette skal kunne skje på en effektiv måte. Vi lever ikke i et eventyr uten kompromisser.

Og levelig lønn har vi, bra - nei. Men lønn bestemmes ikke av EU, men vår egne regjering / storting.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...