Gå til innhold

Test: MSI RTX 4080 Suprim X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4090 får koste det, det koster for ja, man "bør" blø for det siste og beste. Men at 4070 og 4080 koster det de gjør... Total galskap.

Jeg har i alle fall gitt meg faen på at hvis dette er den nye "hverdagen" at 70 og 80 serien skal koste dette og mer fremover. Da legger jeg data interesse på hylla. En ting er at jeg forstår at ting ikke er gratis etc... Men dette er rett og slett for grådig.

Null interesse av å bygge en data til 30 - 40k for en "ok" opplevelse.

Jada jada... jeg hører og vet at du får bygd deg en data ett godt stykke under dette. Men dette er det jeg vil havne på for en "ok" opplevelse for MEG. Og det blir rett og slett for dumt.

En ting jeg finner skremmende er at "idioter" i mine øyne som kjøper 4070 og 4080 til de prisene... Alt folk signaliserer er "skru opp prisene Nvidia!!! Vi vil fortsatt kaste pengene etter deg"

Hadde jeg drevet Nvidia hadde jo selvsagt jeg også sagt "ok!! Dobbel pris neste gang!! løp å kjøp!"

Stopp galskapen... Jeg vil av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig med anmelder her. De nye grafikkortene koster mer enn de smaker.

Merker at interessen for spilling er dalende hos meg. Ikke bare pga priser, men også fordi spillmarkedet er mye kjedeligere enn det var før. Få gode spill i horisonten som det er noe poeng å kjøpe grafikkort for, og det går 10-15 år mellom gode spill-oppfølgere (Elder scrolls, GTA osv ).

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev:

Glad jeg gamer på konsoll og bruker pengene på tv istedet for skjermkort. 

Enig! Har holdt på med PC i over 20 år og nå gidder jeg ikke dette mer. Fantastisk morro og rå ytelse og ingenting kan måle seg med det, men når hardware blir så kvalmt dyrt gidder jeg ikke holde på med pc master race lenger. Artig å følge med men det er rett og slett for dyrt å være gamer hvis man ønsker denne ytelsen. Da er konsoll chill for da får man ikke gjort en dritt annet enn å være tilfreds men det som er :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev:

Prisen på 3080 ved lansering var kunstig lav. Pris i butikk ble etter hvert drøye 14 lapper. 4080 er ikke dyrt. 

Produksjonskostnadene for grafikkbrikker dobler seg for hver generasjon nå. Prisene er som de må hvis ytelsen skal fortsette å stige.

3080 hadde ikke kunstig lav pris ved lansering. De hadde en pris man tjente penger på. Prisøkningen var et resultat av et umettet marked. Folk var hjemme mye mer under pandemien, i tillegg til kryptoboomen. Prisene økte fordi etterspørselen var mye høyere enn tilgjengeligheten. Nvidia og AMD så hva kortene ble solgt for i denne perfekte stormen, og trodde de kunne få det samme resultatet selv om ting roet seg ned. Det som faktisk skjedde da er at RTX 4000 serien råtner på diverse lagerhyller. I motsetning til under pandemien, hvor du var heldig om du kom over et overpriset skjermkort på lager; kan du i ro og mak logge på komplett og bla igjennom de 300+ RTX 4090 korta de har hatt på lager i ukesvis nå
  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, MuffinMatt said:
5 hours ago, BadCat said:

Prisen på 3080 ved lansering var kunstig lav. Pris i butikk ble etter hvert drøye 14 lapper. 4080 er ikke dyrt. 

Produksjonskostnadene for grafikkbrikker dobler seg for hver generasjon nå. Prisene er som de må hvis ytelsen skal fortsette å stige.

3080 hadde ikke kunstig lav pris ved lansering. De hadde en pris man tjente penger på. Prisøkningen var et resultat av et umettet marked. Folk var hjemme mye mer under pandemien, i tillegg til kryptoboomen. Prisene økte fordi etterspørselen var mye høyere enn tilgjengeligheten. Nvidia og AMD så hva kortene ble solgt for i denne perfekte stormen, og trodde de kunne få det samme resultatet selv om ting roet seg ned. Det som faktisk skjedde da er at RTX 4000 serien råtner på diverse lagerhyller. I motsetning til under pandemien, hvor du var heldig om du kom over et overpriset skjermkort på lager; kan du i ro og mak logge på komplett og bla igjennom de 300+ RTX 4090 korta de har hatt på lager i ukesvis nå

Prisen var ment å være $1100 for 3080, $1200 for 4080 er ikke dyrt satt i riktig perspektiv. Det var aldri ment å selge 3080 for $699 annet enn på lanseringsdagen. Manglende interesse og manglende betalingsevne er årsake til at det er rolig nå. Folk har andre bekymringer nå. Hvis utfordtringa er å få mat på borde, betale husleia/avdrag på lån og hindre at elektrisiteten blir frakoblet, da er det mindre interesse for å bytte ut fugerende grafikkort.

Quote

PC sales dropped by more than 25% year-over-year in the last quarter of 2022, as did the prices for the hardware that did sell, according to several reports from industry research groups.Jan 12, 2023

Ja, det er 40-serier å få tak i nå, men de fleste forbrukere er i en av følgende kategorier, har allerede kjøpt, skal ikke kjøpe eller venter på modellene 60 og 70.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev:

Prisen på 3080 ved lansering var kunstig lav. Pris i butikk ble etter hvert drøye 14 lapper. 4080 er ikke dyrt. 

Produksjonskostnadene for grafikkbrikker dobler seg for hver generasjon nå. Prisene er som de må hvis ytelsen skal fortsette å stige.

Hmm... Merkelig da at prisen på 3080 falt med ca 50% 2-3 uker etter krypto krasjet. Og en ting er hva de VIL ha for kortet og hva som er FORNUFTIG PRIS. Med din tankegang skulle jo en hjerte operasjon kostet 10 000 000 000
Lenke til kommentar

Det er business as usual.

Gimmicken ved lansering lød omtrent følgende.

"Dobbel ytelse for lavere pris." "Nå kan de med 1080 Ti som sitter på gjerdet endelig komme ned. Dere trenger ikke være i tvil denne gangen, se vi leverer på alle måter og det blir rimelig. RTX er kraftig forbedret."
 

Quote
gimmick
/ˈɡɪmɪk/
noun
 
a trick or device intended to attract attention, publicity, or trade.
"it is not so much a programme to improve services as a gimmick to gain votes"

Det ble solgt noen rimelige kort ved lansering. Så gikk prisen opp. Enkelte AiB-partnere gikk så langt at de faset ut modeller for å slippe å levere kort solgt rimelig ved lansering.

Det var samme greia ved 4090-lansering også.

Eksempel.
Et begrenset antall 4090 TUF var tilgjengelig for 20k ved lansering, kortene solgte ut på minuttet og så var det slutt på kort til annonsert pris. Øvrige kort var TUF OC til >=25k og selv nå måneder etter lansering og prisene har kommet ned et par tusenlapper koster TUF som lenge ikke var tilgjengelig >23k.

https://www.elkjop.no/product/gaming/pc-komponenter/grafikkort/asus-tuf-rtx-4090-24gb-gaming-grafikkort/537991

Det samme ble gjentatt med TUF 4080. Et lite volum ble solgt til "nice price" og så var det back to basic.

Det var flere AiB partnere som brukte lik praksis. Founders Edition er normalt sett ikke solgt i Norge i 30- og 40-serie. Det skal nevnes at 40-serie FE nylig har vært mulig å kjøpe i Norge gjennom en link på sidene til NVIDA, men dette er nytt av senere tid.

image.thumb.png.984619dc892e2c99eee7280049097d52.png

image.thumb.png.86afad7f2d6824771bf94e5f154b7f7b.png

FE er det rimeligste valget i 40-serien når det kommer til kvalitetskomponenter. Så kan man velge om man vil ha Suprim X eller FE. En drøy tusenlapp ekstra kan vanskelig sies å være en høy pris med mindre man vil vinkle hele greia til å handle om "prisen er for høy, synes jeg."

Ytesesøknina på 40-serie til produktivitet, feks DaVinci Resolve er priceless. I tillegg har man hardware encoder for AV1 som er en ny feature, også priceless for den som ser behovet. Hvis man kun ser på ren rasterytelse, har pc som hobby og ikke er villig til å betale for å få lavere latency i spill så kan man kanskje påstå at kortene er dyre. For de som ser nytten så er disse verktøyene overkommelig priset i forhold til hva man får. Det er snakk om at  4090 er nr2 best all time fra NVIDIA. Noen vil kankskje gå all inn for 4090 hvis de først skal åpne lommeboka, men 4080 er ikke et dårlig kompromiss for den som føler at de kommer i mål med det. Om noen år er kortet erstattet likevel, så hvis det gjør jobben sin i 3 år er det bare å kjøre på.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

@BadCat 30 serien økte i pris pga mining.

40 serien økte i pris dem gikk ifra en rimeligere node hos Samsung til en betraktelig dyre node hos tsmc og høyere lønninger i usa. Marginene kjenner jeg ikke, men godt mulig at disse økte også. I Norge så har vi også veldig svak valuta som gjorde at prisene økte ytterligere 30%.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Quote

Rock's law or Moore's second law, named for Arthur Rock or Gordon Moore, says that the cost of a semiconductor chip fabrication plant doubles every four years. As of 2015, the price had already reached about 14 billion US dollars.

Det er et faktum at hvis ytelsen skal fortsette å øke så må prisene øke. Det som er nytt er at det snakkes om at prisene allerde eller vil øke hvert andre år.

2080 Ti kostet mer enn 1080 Ti, men ytelsen per krone var ganske lik. Det er galskap at enkelte tror at $699 er en reell pris for 3080 når produksjonskostnadene øker og øker. Prisutviklinga er jevn hvis man ser på 1080 Ti, 2080 Ti og 4080. 3080 fiktiv lanseringspris er unntaket, men artikkelforfatter og andre bruker det som fasit for hva prisene burde være.

Det folk ønsker til pris på kortene er ønsketenking og kunnskapsløshet. NVIDIA og andre aktører driver ikke med veldedighet, de tar betalt, men mesteparten av prisøkning skyldes økte produksjonskostnader og i senere tid verdenssituasjonen og økte fraktkostnader.

At kortene er for dyre klinger godt i ørene til den gjennomsnittlige leser, men det har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Når regninga til utvikling, design, markedsføring, forpakning, produksjonslinje, råvarer, GPU, minne, kretskort, komponenter, transport, mellomlager og salgskanal/distribusjon, siste salgsledd (butikk) skal betales så blir prisen hva den må være og da nytter det ikke med synsing eller ønsketenking om at "produktene er bra men så var det den prisen".

Jeg har vært i gamet noen år og ser ei tydelig utvikling. Man får ei U-kurve på prisen av en PC.
image.png.5e7c7785247129f5f708ca41b4fc3697.png

I 1989 kostet en high end PC ca 70k og entrylevel ca 25-30. Entrylevel som laveste brukbare maskin, ikke rimeligste på markedet. Midt mellom der kostet en high end PC ca 30k hvor skjermkortet var under 1/3 av kostnaden. Trenden nå er at en high end PC koster 50-60k. Problemet er at når prisutviklinga nå har snudd så øker prisene raskere enn de gikk ned i starten. Det som for 30 år siden var stadig lavere produksjonskostnader har nå snudd og blitt til stadig økende produksjonskostander. Etter hvert vil prisene bli så høye at volum vil bli et problem også slik at det blir ytterligere høye produksjonskostnader. "Lav" fableie krever et visst volum.

Problemet med å selge PC-deler i løs vekt er at kjøperen krever enten mer ytelse for hver generasjon eller mer for pengene. Dette er umulig over tid når produksjonskostandene øker. Hvis en gaming-PC litt satt på spissen ender med å koste ei middels årslønn, vil det være få som ser nytte eller verdi i det. Verdi/nytte vil være omtrent som et VR-sett til 800k i starten av 90-tallet. Det eksisterte på messer og opplevelsessenter og ikke i hjemmene til folk.

Det er noen mulige scenario. Enten vil komponenter i løs vekt fortsette men med lavere tempo på utvikling og ytelseshopp. Et annet scenario er at komponenter i løs vekt opphører og vi får "Firmanavn strømmeboksen/Gamingboksen/Underholdningsboksen 2030" hvor fokuset er på helhetlig opplevelse og ikke på benchmarking av ytelse på enkeltkomponenter. Eller så kan man få begge deler og at fokus flytter seg fra å øke maskinvareytelsen til å skrive bedre og mer effektiv programvare. Hjemmedatamaskinens gullalder på 80- og 90-tallet skyldtes hovedsakelig to faktorer. Sofistikerte mikrobrikker som for eksempel Motorola 68000 (1980) hadde utover 80-tallet blitt rimelig nok til at det kunne brukes i hjemmedatamaskiner, faktor 2 er at programmerere skrev maskinkode slik at de fikk mest mulig ut av disse brikkene. Jeg ser for meg at optimalisering av kode får en viktigere rolle fremover hvorav å kjøre på med kraftigere maskinvare lenge var ei beleilig løsning.

På 80-tallet hadde man ikke noe valg, man måtte optimalisere koden for å få mest mulig ut av maskinvaren eller ende opp med et dårligere spill som i verste fall knapt er spillbart og burde ha vært kansellert på konseptstadiet.

Selv om jeg ikke har ei krystallkule tror jeg at PC-komponenter i løs vekt slik vi kjenner de, lever på lånt tid. I alle fall hvis ytelses og prisfokuset består.

Jeg synes at dette er en informativ video for hva det innebærer å være maskinvarebegrenset, som vi kanskje får oppleve igjen selv om vi i dag i stor grad måler lik funksjonalitet med varierende framerate mellom produkter og ikke funksjonalitet som er natt og dag. Videoen er laget av en Svenske så det er et skandinavisk standpunkt i tillegg til at han har en dyp forståelse og egne ferdigheter i å skape. Jeg er bortimot uten tvil om at optimalisering utnyttelse av potensiale igjen blir et tema. Der har spillkonsoller et fortrinn siden det der dreier seg om optimalisering mot en gitt maskinvare i hele konsollens levetid. Mot slutten av konsollens levetid vil det normalt sett ha blitt tatt i bruk optimaliseringer som muliggjør hva som ikke var mulig. Nå kan det diskuteres hvorvidt dette fremdeles er tilfelle i like stor grad den tid stadig flere tar det beleilige valget om å bruke Unreal Engine. Poenget var uansett at spillkonsoller har et forsprang på optimalisering siden det har vært "the rule of the game" siden 70-tallet. Ikke at optimalisering er et fremmedord i PC-verden, men det kommer stadig i skyggen av den neste maskinvaren man kan kjøpe.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Lanseringsprisen til 3080 var så klart ikke fiktiv, om det skjedde prisøkninger underveis i produksjonen blir ren spekulasjon. Men en ting som er sikkert et at mining boomen førte til en helt ekstrem etterspørsel.

Har vært i dette gamet siden 90 tallet og kan ikke huske at prisene gikk opp etter lansering tidligere, som oftest så gikk prisene ned.

overnevnte er jeg uenig i, ellers så var det et meget informativt innlegg. Kudos

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Miningboomen førte til at prisene ble høyere enn først tenkt. At de skulle opp var planlagt.

Sett at du manglet data for hva 3080 skulle koste. Da hadde ei vanlig tilnærming vært å fylle gapet i kurva med ei jevn kurve.

Prisreduksjonen man nå ser i 40-serien er neppe planlagt men ei utvikling av markedet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det skal man ikke se bort fra. Det som verre er at hvis man ikke sier seg fornøyd med 7950X/X3d eller 13900K så kommer det Threadlipper og Intel HEDT i løpet av året og da snakker man om bygg i prisklassen 100-150k Her bør man begrense seg, tror jeg og da er det ikke penger jeg tenker på men å bytte maskinvare i takt med årstidene. Bruken og hva man produserer på ei datamaskin er tross alt viktigere enn å ha det siste av maskinvare. Hardware Encode for AV1 ble et unntak for meg fordi det inngikk i fremdriftsplanene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...