Gå til innhold

Bestille fra Amazon? Toll, levering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det varierer fra vare til vare (da Amazon i visse tilfeller bare er en front for div forskjellige butikker) og noen ganger er det valg mellom DHL eller UPS eller USPS osv. 

Noen nettbutikker som leverer til EU/Norge innkrever moms på forskudd (VOEC-ordning), ellers blir det etterskuddsvis - dvs gebyr på ca 300 kr for fortolling, pluss moms på totalverdi (produktpris + fraktpris)

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

Toll kommer an på varen, men så lenge du ikke bestiller tollbelagte vare som mat/drikkevarer osv så er det som regel ingen toll.  Det er momsen som slår...

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, bo1e said:

Amazon legger på mva direkte når du handler der så det kommer ikke noe i tillegg. Sist jeg bestilte så kom pakken til norge fra pitney bowes global, og ble levert av postnord.

 

9 minutes ago, Rune_says said:

Det varierer fra vare til vare (da Amazon i visse tilfeller bare er en front for div forskjellige butikker) og noen ganger er det valg mellom DHL eller UPS eller USPS osv. 

Noen nettbutikker som leverer til EU/Norge innkrever moms på forskudd (VOEC-ordning), ellers blir det etterskuddsvis - dvs gebyr på ca 300 kr for fortolling, pluss moms på totalverdi (produktpris + fraktpris)

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

Toll kommer an på varen, men så lenge du ikke bestiller tollbelagte vare som mat/drikkevarer osv så er det som regel ingen toll.  Det er momsen som slår...

 

Takk for svar.

Om det står: Sold by:Amazon EU S.a.r.L., så kan jeg regne med at momsen er inkludert i prisen da?

Og hvis jeg velger priority express levering, hvordan blir leveringen da? Må man hente på PostNord utleveringssted? Eller hjemlevering?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd at noe solgt gjennom amazon sin plattform ikke får lagt til norsk mva, men hvis andre har opplevd det så skal ikke jeg påstå det ikke kan skje. Det vanlige er uansett at amazon legger til mva. Og det vises tydelig i handleprosessen. Det med frakten kan nok variere så det er det verre å si noe sikkert om.

Lenke til kommentar

Om du kan velge bort UPS, så for guds skyld gjør det. UPS har ALDRI levert en eneste pakke til meg (og ja, det er godt nok merket), alltid vært av typen "Sjåfør finner ikke addresse" eller lignende. I tillegg sender de regninger fra Malta, så hvis de du kjøpte av ikke har printet på VOEC tall får man gjerne en faktura derfra som kommer 1-2 dager før forfallsfrist. Har vært gjennom det "kundeservice" systemet deres såååå mange ganger ifht. feil med fakturering av MVA (selv når selger har oppgitt alt inkludert VOEC nummer på pakken) og det er virkelig bånn i bøtta når det kommer til kundeservice. USPS og DHL derimot har jeg veldig gode erfaringer med.

Lenke til kommentar

Har ikke handlet så mye fra Amazon, men samme greia med eBay etterhvert at det er endel selgere som er på VOEC-ordningen og legger på moms når du betaler -> da skal pakken i prinsippet komme i postkassen din uten noe ekstra.

Men har også opplevd at noen har stått som VOEC-oppført og det er eBay som krever inn momsen på vegne av butikken, men så fått beskjed fra butikken etter at jeg betalte, om at det ikke stemte.  Måtte da laste opp dokumentasjon til eBay på salget og betalt moms til DHL og fikk refundert momsen ila en ukes tid.   

Pga ekstra papirarbeide etc er det også noen selgere som velger å ikke selge til Norge f.eks. men der er Amazon ryddige og det står stort sett i klartekst hvis de ikke shipper til Norge.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hvis UPS ikke leverer i ditt område så ender den normalt opp på et post-i-butikk-hentested (finnes det noen postkontor igjen i Kongeriket?) uansett. Om de leverer til deg og du ønsker å få den heller levert til PiB så må du nesten høre med UPS om de føler seg velvillige.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
jaswane2 skrev (21 minutter siden):

Amazon er vel VOEC registrert så man betaler moms osv når man handler hos dem nå. Her er en nylig Amazon erfaring fra  noen som har handlet bøker der nylig uten store problemer. Tok 8 dager å få bøkene. Levert til butikk.

Tulleside som som serverer deg "Referral linker" for å tjene penger på folk.

Men jeg skjønner jo at du som står bak denne siden kan finne på og legge ut noe slikt her ja.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...