Gå til innhold

Mulig å mirrore lagring på et eksternt medie?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en enkel Lacie harddisk som jeg bruker som backup for alle mine personlige bilder etc., og jeg har sett det fornuftig å se etter en løsning til hvor jeg kan ha en ekstra kopi av alt, gjerne utenfor hjemmet i tilfelle brann eller lignende. Men, jeg oppdaterer mappesystemet på harddisken regelmessig ettersom jeg sikkerhetskopierer mobiltelefonen feks. og eksisterende mapper får ekstra innhold, og føler at å holde det oppdatert helt likt på 2 eksterne disker samtidig manuelt kan bli et voldsomt styr hver gang. 

Dermed lurer jeg på om det finnes noe system for at når jeg kobler Lacie disken min til PCen, at noe kan "oppdatere" seg selv og holde seg helt likt/oppdatert som harddisken? Feks hvis jeg hadde kjøpt meg en NAS? Vil ikke ha feks Time Machine, da jeg ikke har noe behov for å "gå tilbake i tid". Vil kun ha en oppdatert ekstra disk som legger til/endrer det jeg legger til/endrer på Lacie disken min. 

På forhånd takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må det være GUI (grafisk, pek og klikk) eller får du til å bruke kommandolinjeverktøy? Windows har et innebygget verktøy kalt ROBOCOPY som kan brukes til å speile en mappestruktur eller hel disk til en annen mappe/disk. Word of caution: Brukt feil (vei), risikerer man å slette alt i kilde…

Leveraging the Power of the Robocopy /MIR Switch - ATA Learning

RoboCopy - Ultimate Guide with Examples — LazyAdmin

Automatically Mirror Files in Windows to a Network Drive with Robocopy

GUI - da må man over på tredjeparts verktøy. Eksempler:

SyncToy (no longer supported) from MS archive , also there are Freefilesync, Syncback , Duplicati , Gs Richcopy 360 and Teracopy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NoBo skrev (På 2.3.2023 den 11.55):

Må det være GUI (grafisk, pek og klikk) eller får du til å bruke kommandolinjeverktøy? 

Jeg er ganske grønn på alt dette. Så enkelt som mulig helst. Glemte helt også å nevne at jeg bruker Mac, hvis det har noe å si. 

 

vidor skrev (På 2.3.2023 den 10.26):

https://www.jottacloud.com/en/

I denne kan du bare sette opp hva du vil speile til tjenesten deres, så har du alltid kopiert over nye filer dit.

Ja, okei! Så det er en nettjeneste ala dropbox som bare automatisk kopierer opp fra disken min, og beholder det i samme oppsett der? Eller må det settes opp via egen NAS?

Lenke til kommentar
10 hours ago, -R- said:

Ja, okei! Så det er en nettjeneste ala dropbox som bare automatisk kopierer opp fra disken min, og beholder det i samme oppsett der? Eller må det settes opp via egen NAS?

Du trenger ikke noe NAS. Denne tjenesten kan brukes av alle, så det fungerer som andre slike tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...