Gå til innhold

Den store abort-tråden!


DimSum

Abort  

35 stemmer

  1. 1. Støtter du abort?

    • Ja
      31
    • Nei
      3
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med at ingen bryr seg ?

Er det greit at utenforstående/moralpolitiet/nemda bryr seg og tvinger mor/barn inn i en håpløs situasjon resten av livet bare pga religiøse årsaker ?

Hvordan vet du at barnet blir født inn i en håpløs situasjon? Er det greit å drepe det bare fordi det kan hende livet blir tøft? Det er mange som har blitt adoptert som lever et godt liv.

Bryr du deg om hva kvinner gjør med sine egne kropper du da? Det gjør ihvertfall ikke jeg, men jeg bry meg når det er barn som blir drept bare fordi det tilfeldigvis ligger inni magen til en kvinne. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DimSum skrev (2 minutter siden):

Så et barns verdi avhenger av om det er ønsket eller ikke? Seriøst?

Ja. Seriøst. Om en "mor" ikke ønsker å ha et barn, men uheldigvis har blitt gravid av en eller annen grunn, så er det opp til henne om hun vil ta en abort. Ingen andre skal kunne tvinge henne til noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Ja. Seriøst. Om en "mor" ikke ønsker å ha et barn, men uheldigvis har blitt gravid av en eller annen grunn, så er det opp til henne om hun vil ta en abort. Ingen andre skal kunne tvinge henne til noe.

Da har ikke du og jeg noe mer å snakke om, hvis du mener at verdien til en ufødt barn avhenger av om det er elsket eller ikke av andre utenfor magen.

Lenke til kommentar
DimSum skrev (1 minutt siden):

Da har ikke du og jeg noe mer å snakke om, hvis du mener at verdien til en ufødt barn avhenger av om det er elsket eller ikke av andre utenfor magen.

Det viste vi jo fra før av. Du har aldri noe ønske om å snakke med andre mennesker, kun å påtvinge alle andre ditt syn på verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DimSum skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at barnet blir født inn i en håpløs situasjon? Er det greit å drepe det bare fordi det kan hende livet blir tøft? Det er mange som har blitt adoptert som lever et godt liv.

Bryr du deg om hva kvinner gjør med sine egne kropper du da? Det gjør ihvertfall ikke jeg, men jeg bry meg når det er barn som blir drept bare fordi det tilfeldigvis ligger inni magen til en kvinne. 

Premissene dine er feil.
Adopsjon følger av ønsker, planlegging, tilrettelegging og har gode forutsetninger for å gi barnet en god oppvekst.

At du gir fullstendig f*** i morens skjebne, livssituasjon, ønsker og forutsetninger er interessant. 
Et levende oppegående menneske, godt i gang med å bidra til fellesskapet er altså ikke noe verdt i forhold til et ikke påbegynt liv ?

Mener du virkelig at avholdenhet, fornektelse av seksualitet, skam, forbud mot sosialisering mellom jenter/gutter og illegale abortklinikker er bedre?
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 minutter siden):

Premissene dine er feil.
Adopsjon følger av ønsker, planlegging, tilrettelegging og har gode forutsetninger for å gi barnet en god oppvekst.

At du gir fullstendig f*** i morens skjebne, livssituasjon, ønsker og forutsetninger er interessant. 
Et levende oppegående menneske, godt i gang med å bidra til fellesskapet er altså ikke noe verdt i forhold til et ikke påbegynt liv ?

Mener du virkelig at avholdenhet, fornektelse av seksualitet, skam, forbud mot sosialisering mellom jenter/gutter og illegale abortklinikker er bedre?
 

Morens skjebne blir ikke noe bedre ved å drepe barnet sitt. Man hadde mulighet til å ikke bli gravid ved prevansjon eller angrepille. Men når det ikke har blitt gjort av forskjellige grunner så er det ikke rett å ta livet av barnet i magen, det er ikke opp til noen å bestemme hvem som skal få leve og dø. 

Det var litt av en liste du hadde der, avholdenhet ( du sier det som om det er tortur eller noe grusomt). Illegale abortklinikker vil bli brukt, men antall aborter vil gå kraftig ned, og da tar jeg heller det enn at folk kan ta livet av barna sine lovlig.

 

Det sjokkerer meg at flere av dere mener at barnet har verdi om foreldrene vil ha det, men har null verdi om moren synes at det ikke passer inn i hennes karriere plan akkurat der og da. Det er garantert flere av oss som ikke var ønsket og planlagt, men her er vi gitt.... takket være mødrene våre og at hun ikke løp til abortklinikken.

Endret av DimSum
Lenke til kommentar

Sukk - skal du virkelig lage enda en tråd om dette @DimSum?

Hva er poenget? Kom ikke både dine og motdebattantenes meninger og argumenter frem i den andre tråden? Hvilke argumenter er det som ble glemt? Eller skal vi bare ramse opp akkurat det samme — nok en gang?

Selv gidder jeg ikke å skrive hvorfor jeg (selvfølgelig) støtter retten til selvbestemt abort. Men jeg kan godt lenke til mitt forrige svar. Les gjerne det. (Meningen med en diskusjonstråd er vel helst å lese hverandres innlegg??)

Link: https://www.diskusjon.no/topic/1932919-hvorfor-st%C3%B8tter-du-abort/?do=findComment&comment=26594374

(Så kan du godt prøve å ikke henge deg opp i den siste setningen denne gang. Orker ikke tøvet rundt rasisme – les resten! Ja; også står jeg selvfølgelig for at du har et ræva kvinnesyn. Det er fullt mulig å ha dårlig kvinnesyn, selv om man er kvinne selv. Ingen nødvendig motstridning!)

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Sukk - skal du virkelig lage enda en tråd om dette @DimSum?

Hva er poenget? Kom ikke både dine og motdebattantenes meninger og argumenter frem i den andre tråden? Hvilke argumenter er det som ble glemt? Eller skal vi bare ramse opp akkurat det samme — nok en gang?

Selv gidder jeg ikke å skrive hvorfor jeg (selvfølgelig) støtter retten til selvbestemt abort. Men jeg kan godt lenke til mitt forrige svar. Les gjerne det. (Meningen med en diskusjonstråd er vel helst å lese hverandres innlegg??)

Link: https://www.diskusjon.no/topic/1932919-hvorfor-st%C3%B8tter-du-abort/?do=findComment&comment=26594374

Den andre tråden ble stengt fordi moderator personlig mente at den ikke var fruktbar. da lager jeg en ny for jeg har mer rundt det jeg vil debattere. Om du skal inn her og sukke og uffe deg så kan du velge og ikke gå inn her.  

 

Du mener jeg har et ræva kvinnesyn, mens du støtter å ta livet av jentebabyer inni magen? Nei, der er det du som har dårlig kvinnesyn.

Endret av DimSum
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (4 minutter siden):

Du mener jeg har et ræva kvinnesyn, mens du støtter å ta livet av jentebabyer inni magen? Nei, der er det du som har dårlig kvinnesyn.

Tror du jeg skiller på om embryoet har potensiale til å utvikle seg til henholdsvis gutt eller jente? Og at dersom det blir gutt, så skal vi nekte abort? 

Snakk om å ilegge andre folk meninger de vitterlig ikke har ... 😯

Hvis det er dette nivået denne tråden skal få, bør jeg vel finne frem popcornet med en gang? 🍿

 

---

Skal jeg svare på sak, så ... For n'te gang; jeg støtter retten til at en kvinne kan ta abort, før fosteret er ca 20 uker.

Jeg er ikke tilhenger av abort som sådan. Jeg liker jo ikke abort. Men vi skal ikke stoppe/nekte alt vi ikke liker! Det finnes gode og tungtveiende grunner til at kvinner i vanskelige situasjoner må få ta abort. Det er svært urimelig å påføre andre et barn de ikke har bedt om. 

Heldigvis er aborttallene lave. Og i en opplyst og utdannet befolkning, er tallet synkende! Ja, faktisk! Grunnet god kunnskap rundt prevensjon og graviditet, er folk flest flinke til å unngå. Men noen ganger går det galt. Alt fra prevensjon som ikke virker, til voldtekter, rus og andre omstendigheter som er sjeldne men reelle for noen (få). 

Så skal du komme her, og beste hva som er best for de? Ja, tilogmed prøve å forby abort?!? Hah! Nei, det er rett og slett for dumt. 

Avslutningsvis er jeg glad for at du personlig ikke planlegger abort. Det er fint. Bra! Kudos til deg. 👏 Men vennligst innse at SVÆRT få tar abort, og når det først skjer, så er 99% av tilfellene med svært god grunn.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Tror du jeg skiller på om embryoet har potensiale til å utvikle seg til henholdsvis gutt eller jente? Og at dersom det blir gutt, så skal vi nekte abort? 

Snakk om å ilegge andre folk meninger de vitterlig ikke har ... 😯

 

 

Du sier at jeg har dårlig kvinnesyn, og du støtter abort, da vil det bety at du støtter å fjerne det som hadde blitt kvinner om det fikk leve. Men det ønsker ikke du at de skal ha muligheten til.

 

Alle embryoer starter som hunkjønn forresten.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Avslutningsvis er jeg glad for at du personlig ikke planlegger abort. Det er fint. Bra! Kudos til deg. 👏 Men vennligst innse at SVÆRT få tar abort, og når det først skjer, så er 99% av tilfellene med svært god grunn.

Nei, det er svært mange som tar abort. Jeg har selv 3 venninner som har tatt abort en eller fler ganger fordi det ikke passet dem, fra one night stand til at det var for tidlig i forholdet osv.  Så det hører ikke til sjeldenheten slik du prøver å speile det.

Endret av DimSum
Lenke til kommentar
12 minutes ago, DimSum said:

Nei, det er svært mange som tar abort. Jeg har selv 3 venninner som har tatt abort en eller fler ganger fordi det ikke passet dem, fra one night stand til at det var for tidlig i forholdet osv.  Så det hører ikke til sjeldenheten slik du prøver å speile det.

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/

Heldigvis har vi statistikk. Anekdotane dine er verdlause, og det er ingenting som tyder på at abort er vanleg som prevansjonsmiddel. Trenden er og tydeleg fallande, og den suverene majoriteten av abortar skjer relativt tidleg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/

Heldigvis har vi statistikk. Anekdotane dine er verdlause, og det er ingenting som tyder på at abort er vanleg som prevansjonsmiddel. Trenden er og tydeleg fallande, og den suverene majoriteten av abortar skjer relativt tidleg.

jeg har ikke skrevet at det er vanlig som prevansjonsmiddel?

 

hvert år er det ca 10.000 som tar abort i Norge. Da kan man jo selv føle om det er mye eller ikke, men sjeldent er det aldeles ikke. 

Lenke til kommentar
DimSum skrev (2 minutter siden):

jeg har ikke skrevet at det er vanlig som prevansjonsmiddel?

 

hvert år er det ca 10.000 som tar abort i Norge. Da kan man jo selv føle om det er mye eller ikke, men sjeldent er det aldeles ikke. 

 

Dette skriver FHI:

Sitat

Aborttala har dei siste åra vore historisk låge og dei er framleis fallande. Denne nedgangen skuldast ein markant nedgang i talet på uynskte svangerskap blant kvinner under 25 år sidan 2008.

  • Historisk lave!
  • Fremdeles fallende!
  • Markant nedgang fra unge kvinner!

 

Tenker dette sier sitt, jeg. Tross alt stoler jeg mer på FHI sin vurdering av om en hendelse er hyppig/sjelden, enn deg og din historie om dine tre venninner ..!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det så viktig at disse barna fødes, er menneskeliv hellig?
At noe som ikke kjenner noe liv utenfor livmoren plutselig opphører å eksistere, virker da ganske harmløst sammenlignet med grusommhetene som foregår med levende og fødte skapninger, det drepes fks. ca136 millioner kyllinger daglig, hvorfor veier ikke dette samlebåndsmassemordet av fødte levende vesener, tyngre enn ufødte ikke-ferdige foster?

Endret av Atib Azzad
glemt størrelsesorden
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (5 minutter siden):

jhvert år er det ca 10.000 som tar abort i Norge. Da kan man jo selv føle om det er mye eller ikke, men sjeldent er det aldeles ikke. 

Men det er sjelden en qick-fix hvor de fleste bare trekker på skuldrene. Min erfaring tilsier at de aller fleste tar dette svært seriøst. Derfor er det også viktig med godt forankrede lover, god veiledning og god oppfølging av helse. Uten moralske pekefingre, uten skambelagte tabuer og uten fordømmelse som du og dine meningsfeller er så beryktede for.
Holdninger som har ødelagt mange liv og som gjør at fanatiske abortmotstandere fortsetter å være en marginal gruppe i oppegående demokratier.

De fleste kan være litt enige i ditt prinsippielle utgangspunkt.
De praktiske konsekvensene av å gjennomføre ditt idealsamfunn 100 % er derimot forkastelige.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, DimSum said:

Når starter livet i magen? 

Med zygoten.

3 hours ago, DimSum said:

Når blir det et verdig menneske i dine øyne? 

Neppe før en stund etter fødselen.

3 hours ago, DimSum said:

Når bør grensen bli satt til før du mener det kan kalles et drap?

Rasjonelt sett ikke før etter det er født.

Endret av jallajall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...