Gå til innhold

Spørsmål angående kvinnelige soldater (orienterings-evne i landskap)


lada1

Anbefalte innlegg

Det er noe som jeg har lurt på:

Orienterings-evne og romlig forståelse ligger mye "hard-kodet" i både mennesker og dyr. En kan si at det er mye "biologisk" betinget.

Det er blitt påstått at menn (statistisk sett) har bedre orienterings-evne i landskap enn kvinner flest. Et argument mot kan sikkert være at kvinnelige orienterigs-løpere er veldig gode til å orientere seg (ellers så mister de tid). Imidlertid, dette kan dog ikke brukes som statistiske bevis.

Orienterings-evne er viktig for soldater i felten, og dersom det foreligger noe slags indikasjon på stor variasjon blant folk angående orienterings-evne, så kunne en tenke seg tester på dette ved opptak i det militære. Og det kunne hende at kvinner/jenter hadde dårligere statistikk på dette enn gruppen menn/gutter. Slike tester kunne måle flere forskjellige parametre som angår orienterings-evne. Min erfaring er at kvinner svært ofte roter med å orientere seg i landskap (og de bytter gjerne om på høyre og venstre) - men inne i bygninger er de ofte bedre (enn meg). Det virker da som at de orienterer seg ut fra detaljer som de legger merke til og husker (og som  jeg overser). Er det gjort systematiske undersøkelser på slikt?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2909401/

https://link.springer.com/article/10.3758/s13423-019-01659-w

Når det gjelder militæret vil jeg påstå at en moderat forskjell i orienteringsevnen ikke er noe spesiellt stort argument for eller imot noenting. Kvinner har andre fordeler og ulemper som er mer relevant når det kommer til hva deres oppgaver i militæret bør være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsking har vist at kvinner orienterer best når dei kan basere seg på landemerker, medan menn i større grad teiknar eit mentalt kart og orienterer seg basert på himmelretningar.

Det er vanskeleg å påstå at den eine metoden er overlegen den andre metoden.

I eit opent landskap utan særleg til landemerker eller der sikta er sterkt redusert så vil nok menn statistisk sett navigere betre.
Men så fort det også er landemerker som fjelltoppar og store trær så vil kvinnene statistisk sett kunne være betre til å orientere seg.

Menn vil nok typisk være betre til å navigere seg gjennom framand landskap basert på eit kart ved at dei peikar ut ei retning. Medan kvinner på sin side vil typisk være mykje flinkare til å finne tilbake til utgangspunktet sidan dei har lagt merke til landemerkene og kan følgje disse tilbake. Kvinner vil av denne grunn også være betre til å finne vegen langs ei rute som dei har fått forklart, kanskje særleg om ruta er forklart av ei anna kvinne.

Det som nok er den store praktiske forskjellen er nok kor fort menn og kvinner finner ut at dei har feilnavigert. Kvinner vil typisk kunne slå fast raskare at dei er på feil stad sidan dei brukar (mangelen) på landemerker som bevis for at dei er på feil stad. Menn vil i større grad holde fast på sin feilnavigering så lenge deira mentale kart tilseier at dei er på rett veg.

 

Så som i dei fleste andre tilfeller så vil det utvilsomt være mest fordelaktig når begge kjønn jobbar saman om å løyse ei oppgåve der dei speler på kvarandre sine styrker alt etter situasjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Forsking har vist at kvinner orienterer best når dei kan basere seg på landemerker, medan menn i større grad teiknar eit mentalt kart og orienterer seg basert på himmelretningar.

Forskning som er relevant for militæret viser at menn flinkere til å lese ett kart en kvinner, og det var den konklusjonen som stod på forskning.no i mange år. Jeg vet ikke om den står der ennå, men en kvinnelig reporter fra NRK tok dette ille opp når en studie på menneskehjernen fant at mennesket (mann og kvinne) ikke har noe dedikert organ for oriententering i hodet som duer har. Det var en lege fra ett NRK program tilstede (programmet er en konkuransse mellom hvermansen og utdannede leger som skal diagnosere forskjellige sykdommer), han kom med at menn orienterer seg allosentrisk og kvinner egosentrisk.

Allosentrisk er ego -objekt - objekt- objekt

Egosentrisk er ego -objekt- ego -objekt - ego- objekt

Lenke til kommentar

Jeg syntes dette er kjempespennende sånn generelt, for jeg derimot er kvinne med rimelig god stedsans, både basert på terreng og landemerker, og jeg husker det veldig godt. Jeg kan f.eks rimelig godt gjenfortelle hvor jeg kjørte når jeg hadde bilferie til Lofoten fra Østlandet fra noen år tilbake, da inkludert alle småstedene vi stoppet innom. Jeg kan også fint se på ett kart en dag, og så kjøre ruta jeg sjekket en uke senere uten å bruke GPS eller sjekke kartet på nytt.

Men jeg har helt rare måter å orientere meg på både i byer og i skogen, så mer en god hybrid av hva som er nevnte over her, landemerker(trær/fjell/bygninger) og himmelretninger og selv folk som er gode på kart sliter med å forstå forklaringene mine om jeg ikke fysisk viser de ett kart, men det gir mening for meg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...