Gå til innhold

Penger til bolig


Gjest 793bd...784

Anbefalte innlegg

Gjest 793bd...784

Hei, 

Kort oppsummert. Jeg har nylig solgt boligen min, og kjøpt meg ny bolig. Etter at jeg fikk tilbudt et lavere boliglån enn først antatt, og at megleren samtidig ble mye dyrere ser det ut til at jeg mangler rundt 100k. totalt. Dette skal uansett gå rett inn for å dekke egenkapitalen. Kan jeg ta dette opp som et forbrukslån, eller en type refinansiering? Jeg tjener normalt godt og kan betjene et slikt lån ganske greit over typ 5 år. 

Anonymous poster hash: 793bd...784

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 793bd...784
HW1 skrev (28 minutter siden):

Snakk med en annen bank om boliglån.

Usikker på om andre banker kan tilby mer i lån. Andre alternativer? 

Anonymous poster hash: 793bd...784

Lenke til kommentar

Banken vil sjekke gjeldsregisteret og opptak av usikret gjeld vil føre til en lavere betjeningsevne som igjen vil gjøre at du får lavere boliglån.

Fikk du ikke et finansieringsbevis før du kjøpte og solgte boligen? Såfremt du ikke har gjort noe dumt så ville jeg tippet at banken står for det finansieringsbeviset dem har gitt ut selv om renten og slikt har gått opp.

Lenke til kommentar
Gjest 793bd...784
Loko skrev (7 minutter siden):

Banken vil sjekke gjeldsregisteret og opptak av usikret gjeld vil føre til en lavere betjeningsevne som igjen vil gjøre at du får lavere boliglån.

Fikk du ikke et finansieringsbevis før du kjøpte og solgte boligen? Såfremt du ikke har gjort noe dumt så ville jeg tippet at banken står for det finansieringsbeviset dem har gitt ut selv om renten og slikt har gått opp.

Jo, og banken gikk god for kjøpet. Dette var jo noe jeg uansett måtte opplyse om i prosessen. Nå viser det seg plutselig i ettertid at jeg får noe mindre da de regnet på det, som gjør at jeg må ha mer egenkapital. Litt usikker på hva jeg skal gjøre i dette tilfellet🤔

Anonymous poster hash: 793bd...784

Lenke til kommentar

Har du prøvd å snakke med banken din?

Vær ærlig og si det som det er, at hvis dette ikke går inn i lånet så blir det forbrukslån, noe som vil føre til enda større risiko for mislighold av boliglånet du allerede har. Så sant du ikke har tyna ut hver eneste lille krone på dagens boliglån, så skal du se at de klarer å grave frem 100k til...

Lenke til kommentar
Gjest 793bd...784 skrev (3 minutter siden):

Jo, og banken gikk god for kjøpet. Dette var jo noe jeg uansett måtte opplyse om i prosessen. Nå viser det seg plutselig i ettertid at jeg får noe mindre da de regnet på det, som gjør at jeg må ha mer egenkapital. Litt usikker på hva jeg skal gjøre i dette tilfellet🤔

Anonymous poster hash: 793bd...784

Hva er grunnen til at du nå får mindre? Banker bruker å garantere i xx mnd såfremt det ikke er vesentlige ting i din økonomi som endrer seg. Hvis banken ikke har tatt høyde for renteoppgang i finansieringsbevis så er det i såfall dårlig håndtverk av dem og noe dem i såfall burde stå for ved å la deg komme inn under fleksibilitetskvoten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 793bd...784
RookieNO skrev (4 minutter siden):

Har du prøvd å snakke med banken din?

Vær ærlig og si det som det er, at hvis dette ikke går inn i lånet så blir det forbrukslån, noe som vil føre til enda større risiko for mislighold av boliglånet du allerede har. Så sant du ikke har tyna ut hver eneste lille krone på dagens boliglån, så skal du se at de klarer å grave frem 100k til...

Ja, tror jeg må høre med de en gang til. Jeg høre 

 

RookieNO skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd å snakke med banken din?

Vær ærlig og si det som det er, at hvis dette ikke går inn i lånet så blir det forbrukslån, noe som vil føre til enda større risiko for mislighold av boliglånet du allerede har. Så sant du ikke har tyna ut hver eneste lille krone på dagens boliglån, så skal du se at de klarer å grave frem 100k til...

Ja, må høre en gang til. Jeg har jo vist at jeg har betjent et lån på 3,4 tidligere alene. Jeg beholdt dette lånet og gammel bolig da samboerskapet tok slutt. Jeg har klart å betale ned på dette to år alene. Det nye lånet mitt med ny bolig er 3090000, altså vesentlig mindre. Jeg tjener 650 i året. De måtte trekke fra 120000, som jeg har i gammel studiegjeld. Dette er også eneste gjelden jeg har. 

Anonymous poster hash: 793bd...784

Lenke til kommentar

Jeg fant en referanse til en bank som «ombestemte seg»:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1305176-banken-har-trukket-tilbake-finansieringsbeviset/#comments
 

Ellers er det verdt å merke seg som selger at finansieringsbevis ikke er noen garanti. Hvis kjøperen bruker opp egenkapitalen på brus etter budrunde så er det tvilsomt om banken vil betale ut lånet. Og hvis kjøperen er et AS som går konkurs så risikerer du å ikke få en krone.

Lenke til kommentar
Gjest 793bd...784
knutinh skrev (11 minutter siden):

Jeg fant en referanse til en bank som «ombestemte seg»:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1305176-banken-har-trukket-tilbake-finansieringsbeviset/#comments
 

Ellers er det verdt å merke seg som selger at finansieringsbevis ikke er noen garanti. Hvis kjøperen bruker opp egenkapitalen på brus etter budrunde så er det tvilsomt om banken vil betale ut lånet. Og hvis kjøperen er et AS som går konkurs så risikerer du å ikke få en krone.

Takk for svar. 

Jeg har sendt en ny mail til kontaktperson i banken min. Jeg er økonomisk ansvarlig og all egenkapitalen min vil gå inn i ny bolig. Håper at det løser seg. 

Anonymous poster hash: 793bd...784

Lenke til kommentar
Gjest 793bd...784
Herr Brun skrev (1 minutt siden):

Forsøk å låne privat om det er mulig og du ikke får napp hos banken din. Forbrukslån kommer antageligvis ikke til å funke i din situasjon. 

Ja, jeg forsøker på det i første omgang. Forbrukslån vil jo også telle som gjeld som andre har påpekt. Banken vil jo sannsynligvis også finne ut av det. Det hadde vært kjedelig om hele boligkjøpet skulle komme til 100k. Jeg leste dette om utlånsforskrifter, at banker kunne se bort ifra dette om en viser god betalingsevne osv. som jeg jo har gjort over tid. 

Screenshot_20230223_191101_com.android.chrome.jpg

Anonymous poster hash: 793bd...784

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...