Gå til innhold

Samerådet krever at Final Fantasy XIV-kostyme blir fjernet


Anbefalte innlegg

De må gjerne forsøke å cashe inn på kulturen sin for min del, men logikken virker ikke å være helt på plass her. Han klager på at kulturen blir utvannet, når de solgte rettigheter til Disney for noen få år siden. Men kulturen vannes vel ikke ut noe mer eller mindre, bare fordi noen velger å betale penger til Samerådet og noen ikke gjør det? Det ville i det minste jeg spurt han om.

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mellom 50 og 80.000 samer. Same-kofte brukes jevnlig av både menn og kvinner.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Samer

Nordland har 240.000 innbyggere (deriblant samer). Nordlandsbunaden er flere ganger kåret til Norges fineste bunad, og bæres vel i praksis stort sett av kvinner (dvs et grunnlag på 120.000). Jeg fant anslag på at 70% av Norske kvinner eier bunad.

Hvis argumentet er at samene er en så liten kultur at kommersiell bruk av deres kultur-uttrykk kan utslette kulturen (med mindre man betaler inn til en interesse-organisasjon), gjelder det også Nordlandsbunaden?

Dvs Thailandske sy-damer som skamløst approprierer Nordlandsbunaden uten å ha satt seg inn i den rike kulturen bak, som endrer på detaljer bare for at de og familien skal få penger som de kan bruke til mat på bordet, uten å ha en flik av ekte Nordlending (tm) i sin genpool burde straks kanselleres og det som verre er?

Eller burde jeg skamme meg over å anta at «regler» som gjelder en gruppe i samfunnet burde anvendes likt også på andre grupper.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Størrelsen på gruppen burde ikke ha noen betydning. Hensikten med kostymet burde.

Om jeg kler meg i en kinesisk silkedress fordi jeg liker denne, og mener de er pene, så burde det være greit.

Om jeg derimot gjorde dette for å gjøre narr av Kina, så hadde det vært noe annet.

...men i virkeligheten har tallene betydning. Både når det gjelder antallet som tilhører folkegruppen og forholdet mellom minoritet og majoritet i det aktuelle landet.

At du ikke ser noe problem med å appropriere urfolks kulturer betyr dessuten ikke at det dermed skal være greit for urfolkene selv. 

Iki skrev (1 time siden):

Burde ikke det være et argument for at større firma skal hjelpe?

Samerådet sier ikke nei til hjelp/samarbeid, men de vil at det skal skje gjennom dialog. Det skjedde ikke i denne saken. Jeg synes det kommer godt frem i artikkelen.

Iki skrev (1 time siden):

For øvrig er det vel ikke noe som knytter draktene i spillet til samene?

Annet enn at de åpenbart er basert på samiske klær, mener du?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 timer siden):

Det finnes mange befolkningsgrupper og kulturer i Norge.

Det har for eksempel blitt rodd Lofotfiske i minste 6000 år og det kom folk der for 10k år siden. Folk burde reise litt rundt om i landet, studere lokalkultur.

 

https://www.altaposten.no/meninger/i/zrPjKK/var-samene-et-urfolk

Personlig så bryr jeg meg ikke hvem som kom først, med tanke på "urforlk", og om samer ikke er urfolk, så gjør det fortsatt ikke fornorskningen ovenfor samer, kvener og skogfinner noe mer grei slik jeg ser.

 

"Samisk språk etter fornorskinga
Fornorskinga har satt sterke spor i Norges og Sápmis språklige og etniske landskap: Før fornorskninga snakka majoriteten samisk mange steder på den nordlige kysten, mens i dag er samisk kun majoritetsspråk i indre deler av Finnmark. Samisk språk har imidlertid overlevd som minoritetsspråk en del andre steder i landet."

https://snl.no/fornorsking

 

"Vil kvitte seg med de samiske bygdene
Fred-Eddy Dahlberg kjemper for å få tilbake Hamarøy kommune. Han og nesten 500 andre vil ikke ha samiske bygder med i den nye kommunen."

https://www.nrk.no/sapmi/vil-ikke-ha-samiske-bygder-med-i-_ny_-kommune-i-nordland-1.15833352

 

"Utsatt for samehets på byen: – Jeg unner ingen å oppleve dette

...

22 år gamle Elle Nystad og noen venninner hadde vært på avslutningsfest, og var på vei videre til et utested i Tromsø natt til søndag. De fire venninnene hadde kledd seg i finstasen, kofte.

Stemninga var god helt frem til noen yngre gutter begynte å rope og følge etter dem i gata.

– «Samedamer» ropte de til oss ganske høyt.

Jentene forsøkte først å ignorere dem, og valgte å ikke respondere på tilropene.

– Etter hvert kom de nærmere og ba oss om å løfte kofta for å vise rumpa. Det var veldig ubehagelig.

Nystad og venninnene ba guttene om å slutte gjentatte ganger – uten hell.

– Det hjalp ikke, de bare fortsatte og fortsatte.

Til slutt var det andre forbipasserende som måtte gripe inn."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/elle-nystad-ble-utsatt-for-samehets-pa-byen-_-jeg-unner-ingen-a-oppleve-dette-1.15955949

 

Legger ved en låt som er laget fra skiltskytternes perspektiv. De som skyter vekk det samiske stedsnavn på skiltene (er nok ikke et like stort problem i Kåfjord i dag i all fall, men Bodø-skiltet ble ødelagt for ikke lenge siden). Og ja, det er ironi:

 

 

Må bare også få si at jeg selv ikke har opplevd noe særlig trakassering for å være same, så vært heldig der.

Endret av loopiedoopie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (7 timer siden):

Men vi ser jo ganske tydelig at samene syntes det var greit når disney tjente penger på dem, så lenge de fikk en fortjeneste selv.

Jeg vil påstå det er større sannsynlighet for at barn ønsker å kle seg ut som samene i disney filmen, og at det blir personer kledd i kostymer i Disneyland, enn at folk kler seg ut som samer pga final fantasy. 

Må barna da søke om godkjenning? 

 

Personlig synes jeg det bør være greit å kle seg ut som same, og indianer, og blackface. Men det er nå bare meg. Skrev vel også at jeg kan skjønne de som føler seg krenket for salg av samiske kostymekofter (selges vel en del i Finland tror jeg), men ville aldri støttet noe forbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (23 minutter siden):

...men i virkeligheten har tallene betydning.

På hvilken måte? Hva er forskjellen om jeg kler meg ut som en same eller en meksikaner for å gjøre narr av kulturen deres? Hvorfor skal det være verre for samene?

Mr. Pants skrev (25 minutter siden):

At du ikke ser noe problem med å appropriere urfolks kulturer betyr dessuten ikke at det dermed skal være greit for urfolkene selv. 

Nå er det slik alle mennesker på jorden har gjort ting siden starten av menneskeheten. 

Vi feirer jul, halloween, osv.

Har på oss bunad eller italienske dresser.

Urfolket selv ser ikke ut til å synes dette er noe problem, kun enkelte personer.

Mr. Pants skrev (28 minutter siden):

Samerådet sier ikke nei til hjelp/samarbeid, men de vil at det skal skje gjennom dialog. Det skjedde ikke i denne saken. Jeg synes det kommer godt frem i artikkelen.

Det eneste som kommer frem av artikkelen er at de syntes det var greit når dem fikk noe for dette, da disney gjorde det samme.

Mr. Pants skrev (29 minutter siden):

Annet enn at de åpenbart er basert på samiske klær, mener du?

Det er faktisk ikke åpenbart. 

Det er flere tradisjonelle klesstiler fra Skandinavia som ligner på dem i ff14.

I tillegg så er fargene på klærne i artikkelen kun en av flere forskjellige farger i spillet.

5dc66fe85774b343e0ddcff5e1caf58ce67acefc3ec61c3c85225eaeac31345e_sub3_detail.jpg.7ab942eaafb26cb604b0f9e82ebfffa5.jpg

Lenke til kommentar
loopiedoopie skrev (29 minutter siden):

Personlig så bryr jeg meg ikke hvem som kom først, med tanke på "urforlk", og om samer ikke er urfolk, så gjør det fortsatt ikke fornorskningen ovenfor samer, kvener og skogfinner noe mer grei slik jeg ser.

Helt enig. «Hvem som var først» synes som et slags perverst utslag av dårlig formulering av en eller anne traktat.

Å hate eller hetse eller undertrykke noen er galt uavhengig av om de kom til Norge som flyktninger eller om de kan spore slekt tilbake til vikingene på Norsk jord, eller til første utvandrer fra Afrika for 200.000(?) år siden.

Hvorvidt samene var det første «slaget» mennesker til å sette sine bein på Norsk jord eller nummer 4 er rett nok interessant i et akademisk perspektiv men burde være uinteressant mhp hvilken beskyttelse samer får. I praksis så er det vel også utstrakt utveksling av kultur og gener mellom de fleste grupper som lever tett på hverandre i så lang tid.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Helt enig. «Hvem som var først» synes som et slags perverst utslag av dårlig formulering av en eller anne traktat.

Å hate eller hetse eller undertrykke noen er galt uavhengig av om de kom til Norge som flyktninger eller om de kan spore slekt tilbake til vikingene på Norsk jord, eller til første utvandrer fra Afrika for 200.000(?) år siden.

Hvorvidt samene var det første «slaget» mennesker til å sette sine bein på Norsk jord eller nummer 4 er rett nok interessant i et akademisk perspektiv men burde være uinteressant mhp hvilken beskyttelse samer får.

-k

Enig! Fornorskningen var nok noe som kom fra staten Norge, ikke fra nordmenn som bodde i områder hvor det også bodde samer og kvener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (9 minutter siden):

På hvilken måte? Hva er forskjellen om jeg kler meg ut som en same eller en meksikaner for å gjøre narr av kulturen deres? Hvorfor skal det være verre for samene?

Nå er det slik alle mennesker på jorden har gjort ting siden starten av menneskeheten. 

Vi feirer jul, halloween, osv.

Har på oss bunad eller italienske dresser.

Urfolket selv ser ikke ut til å synes dette er noe problem, kun enkelte personer.

Fordi det er en liten minoritet som har vært utsatt for undertrykkelse over lang tid. 

Samerådet representerer forresten tusener av medlemmer

Iki skrev (9 minutter siden):

Det eneste som kommer frem av artikkelen er at de syntes det var greit når dem fikk noe for dette, da disney gjorde det samme.

Jeg siterer fra artikkelen:

Sitat

 

Ønske om dialog

Håpet er nå å få etablert lignende dialog med spillbransjen rundt urfolks rettigheter og kulturelt eierskap. Til Gamer.no forteller Holmberg at Samerådet er åpent for å inkludere samisk kultur i spill, dersom det gjøres på riktig måte.

Til de som mener at samer burde være fornøyde med å få litt eksponering, sier samerådspresidenten at det ikke bare handler om å bli sett. Det går også på å vise forståelse og respekt for kultur.

– Gjennom dialog kan vi vurdere hvilke muligheter som finnes for å inkludere vår kultur i spillet på en respektfull måte. Uten meningsfylt dialog med samene, har ikke Square Enix noe grunnlag for å vurdere hva som er en respektfull måte å vise frem samisk kultur, påpeker Holmberg.

 

 

Iki skrev (9 minutter siden):

Det er faktisk ikke åpenbart. 

Det er flere tradisjonelle klesstiler fra Skandinavia som ligner på dem i ff14.

I tillegg så er fargene på klærne i artikkelen kun en av flere forskjellige farger i spillet.

5dc66fe85774b343e0ddcff5e1caf58ce67acefc3ec61c3c85225eaeac31345e_sub3_detail.jpg.7ab942eaafb26cb604b0f9e82ebfffa5.jpg

Jeg er uenig, men hvis du virkelig mener det du sier nå: Hvorfor sa du ikke det med en gang? Først bagatelliserer du Samerådets reaksjon ved å si at det ikke betyr så mye og nå skal du liksom ha det til at draktene ikke er basert på samiske klær likevel?

Endret av Mr. Pants
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 20.2.2023 den 12.04):

Samerådet, sametinget og diverse andre samiske organisasjoner er bare økonomiske interesseorganisasjoner. De bryr seg bare om penger og offerstatus som de kan tjene penger og oppnå makt på. Det er derfor de sitter med makt over hvem som har lov til å kalle seg same, selv om hele Nord-Norge deler samme genetiske admiks.

Samene er ikke engang Norges urfolk, de er kolonister som sansyneligvis etnisk renset de proto-nordmennene som bodde i nordområdene.

De er også rasister da krever at man er etnisk same for å være medlem i Sametinget. Tenk om vi hadde samme regel for Stortinget. At alle medlemmer måtte være etnisk norsk...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

De er også rasister da krever at man er etnisk same for å være medlem i Sametinget. Tenk om vi hadde samme regel for Stortinget. At alle medlemmer måtte være etnisk norsk...

Nå er vel Sametinget mest et rådgivende organ, men for å være ærlig så følger jeg ikke så mye med på samepolitikken. Men jeg er enig i at for eksempel det at Sametinget har halve makten over Finnmarksloven (Finnmark fylkeskommune har andre halve), absolutt er et demokratisk problem (uten at jeg vet hvor mye det har å si i praktisk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
loopiedoopie skrev (8 minutter siden):

Enig! Fornorskningen var nok noe som kom fra staten Norge, ikke fra nordmenn som bodde i områder hvor det også bodde samer og kvener.

Det finnes sikkert gråsoner her som andre kan mye mer om enn meg.

1. «Fornorsking» og kristning hang vel sammen med datidens normer som gikk ut på at en kultur og en religion var bedre enn andre og at «villmennene» ville få det bedre om de gikk på skole og snakket som vanlige folk. Sett med våre øyne så er dette temmelig snevert, men for et menneske på den tiden så kan det ha føltes som en god handling? Når vi ser på Putin i dag så kan man tenke at det er noe dypt i mennesker som ønsker å underkue «de andre» og rasjonalisere det så godt som «avnazifisering» at man tror på det selv?

2. Jeg vet ikke hva datidens ikke-samiske nordlendinger tenkte om samer. Men i de fleste konflikter om ressurser og areal så finner man vel noen som ser sitt snitt til å tjene noe på «idealismen» til makthaverne? Jeg kan bekrefte at det var en reell motsetning og ressurs-konflikt mellom samer og ikke-samer når jeg bodde i nord. Noe av dette handler om skepsis mot «de andre», mens noe handler om frustrasjon over lover og regler som skiller mellom forskjellige folk, og konflikter som ikke har noe opplagt fasit.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (33 minutter siden):

Det finnes sikkert gråsoner her som andre kan mye mer om enn meg.

1. «Fornorsking» og kristning hang vel sammen med datidens normer som gikk ut på at en kultur og en religion var bedre enn andre og at «villmennene» ville få det bedre om de gikk på skole og snakket som vanlige folk. Sett med våre øyne så er dette temmelig snevert, men for et menneske på den tiden så kan det ha føltes som en god handling? Når vi ser på Putin i dag så kan man tenke at det er noe dypt i mennesker som ønsker å underkue «de andre» og rasjonalisere det så godt som «avnazifisering» at man tror på det selv?

2. Jeg vet ikke hva datidens ikke-samiske nordlendinger tenkte om samer. Men i de fleste konflikter om ressurser og areal så finner man vel noen som ser sitt snitt til å tjene noe på «idealismen» til makthaverne? Jeg kan bekrefte at det var en reell motsetning og ressurs-konflikt mellom samer og ikke-samer når jeg bodde i nord. Noe av dette handler om skepsis mot «de andre», mens noe handler om frustrasjon over lover og regler som skiller mellom forskjellige folk, og konflikter som ikke har noe opplagt fasit.

-k

Må bare si at jeg ikke har sånn veldig stor innsikt i verken fornorskningen (men har litt), og samisk historie generelt sett.

 

1. Definitivt noe som var en del av tiden på den tiden, og noe som også var en del av politikken i både Sverige og Finland ovenfor samer. Men tror kristningen ikke var nødvendigvis samme som fornorskningen, og drar da den konklusjonen av at min bestemor for eksempel var veldig kristen, og samisk (mine forelder og søsken opplevde også å bo på internat skole hvor det var ulovlig å prate samisk). Og basert på Store Norske Leksikon, var kristningen noe som kom før, og at kirken ikke nødvendigvis støttet fornorskningen:

"1814–1851: Opptakt
Før 1814 var Norge en del av Danmark. Under Danmark ble samenes tradisjonelle religion motarbeidet med både voldsmakt og andre midler. Den danske staten førte derimot ingen særskilt «fordanskingspolitikk» mot samene. Etter at Norge kom i union med Sverige i 1814 vokste en norsk-nasjonalistisk løsrivelsesbevegelse fram. Historikerne Rudolf Keyser og Peter Andreas Munch var sentrale i å fremstille samene som utenfor det norske og uten eiendomsrett til sine landområder. Ideer begynte å bre seg om at samene var kulturelt og sivilisasjonsmessig underlegne, og en lavere «rase.» Tanken om at samene burde fornorskes fikk spalteplass i avisene.

I kirka slo fornorskingstanken derimot ikke gjennom. Prest og språkforsker Nils Vibe Stockfleth var i perioden en viktig talsmann for samisk språk i kirkelivet."

https://snl.no/fornorsking

 

2. Det var nok ikke uten konflikter oppe i nord i gamledager heller (før fornorskningen). Men det var nok sikkert godt om plass ser jeg for meg. Man har jordloven av 1902:

"I norsk historie er det få eksempler på at det er vedtatt lover hvor det er blitt satt som vilkår om å forlate sitt eget språk, for å kunne livberge seg. Dette skjedde imidlertid i den verste fornorskningsperioden, da Stortinget vedtok en ny jordsalgslov for Finnmark i 1902.

I henhold til den ble det formelt fastsatt at kun norsktalende skulle få adgang til å kjøpe jord i amtet/fylket. Myndighetene ville nemlig ha en såkalt skikket befolkning som kunne snakke, lese og skrive på norsk, og benytte språket til daglig. Jordsøkeren skulle også opplyse om sin nasjonalitet, det vil si sin etniske opprinnelse. Jordeien­dommene skulle også gis norske navn. Dette lovverket sto formelt ved lag til 1965."

https://samiskeveivisere.no/article/jordloven-for-finnmark-samer-matte-forlate-spraket-for-a-fa-kjope-jord/

 

Av det jeg har fått høre, så ble det i området Målselv/Bardufoss gitt jord av den norske staten til nordmenn som ville flytte nordover. Kan nok hende at (noen) nordmenn nordpå også støttet fornorskningen også. Forsåvidt var det en sosialantropolog som fortalte meg av det også forekom "rasisme" mellom forskjellige samiske grupper også.

 

Dessverre er det nok en del konflikter i (særlig) Finnmark mellom samer/ikke-samer ovenfor bruk av naturressurser i dag. Og jeg synes selv det er helt feil å skulle skille mellom samer/ikke-samer når det kommer til bruk av natur og naturressurser, og det burde kun være basert på hvor man bor, og ikke noe annet. Det er denne "omvendte rasismen", eller at samiske skal få "ekstra rettigheter" (utover det med ekstra støtte for samisk undervisning og samisk innholdsproduksjon), som jeg finner veldig uheldig, med tanke på at det skaper konflikter, og igjen er "rasistisk" og helt feil.

Endret av loopiedoopie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror dere staten gjorde med samfunn på øyer og holmer på 60-70-tallet. Det er ikke noe mer synd på samer enn på andre som har fått hard medfart.  Raseringa av kystnorge vedvarer den dag i dag. Alle skal til nærmeste by og der folk en gang bodde er det forfallent eller i beste fall gjort om til feriehus. Antall bosatte på landbrukseiendommer har minket år for år. Utkantnorge avvikles og det som er igjen av jordbruk industrialiseres. Jeg var på stedet min far kommer fra et par somre tilbake. Det var så gjengrodd på grunn av fravær av beitedyr siste 20 år at man knapt kunne ferdes der man gjorde på 80-tallet.

Det finnes over 450 ulike bunader i Norge. Det er ikke kun samer som har kultur i Norge og alle øvrige nordmenn hører ikke til i en felles bås. Draktene i spillet ligner mer på en bunad enn samiske kofter.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev:
HMidtt93 skrev (42 minutter siden):

Er helt klar over at samene er en gruppe som historisk sett har vært utsatt for mye urettferdighet som fornorskningspolitikk og den typen ting. I sånne situasjoner synes jeg absolutt en eller annen for for kompensasjon er på sin plass. Men det endrer ikke poenget om at bare fordi man tilhører et spesifikt folkeslag så har man en ekslusiv rett til å gå med visse plagg eller utføre visse tradisjoner o.l. Og det er heller ikke en trussel mot noen sin identitet at folk fra en annen gruppe benytter seg av ting som stammer fra den kulturen du tilhører. Er ikke noen trussel mot folk fra Scottland om vi kler oss i kilt osv. Som sagt det er bare en naturlig positiv effekt av hvordan verden utvikler seg at alle kan ta del i forskjellige ting. Det at en samedrakt dukker opp i et veldig populært spill er da ikke noe annet enn positiv promotering av samisk kultur.

Så du tenker ikke at det betyr noe at det er en liten gruppe eller ikke? Om det er en folkegruppe der både språk, tradisjoner og alt det andre som hører med har vært under trussel i århundrer? Der de har begrenset kapabilitet til å lage kultur i det tempoet mer folkerike grupper har? Det er mange andre folkegrupper i samme posisjon som samene, hvorav noen av dem virkelig er på randen av å dø ut, så jeg støtter virkelig saken til de som ønsker å snakke urfolks og andre truede folkegruppers sak.

...men for all del. Dersom skotske interesseorganisasjoner eller myndigheter gikk inn for å stille strengere krav til bruk av skotsk eller skotsk-gælisk kultur i media så hadde jeg ikke protestert mot det. 

For øvrig: Hadde Square-Enix hatt et ønske om å promotere samisk kultur hadde de gjort folk oppmerksomme på det i butikken der kostymene selges.

Dog, på ironisk vis har klagen fra Samerådet ført til mer oppmerksomhet rundt samene og samisk kultur. Det har vært spesielt tragikomisk å se reaksjonene i amerikansk-dominerte sirkler på nettet: "Hva er den store greia? De er jo hvite!" ...så på sett og hvis har det faktisk vært nyttig for å opplyse verden om samene. 

Du sier at siden det er så få av dem og at kulturen deres kan bli utryddet osv. Så er det en grunn til at dette ikke er greit. Jeg vil argumentere det motsatte. Nemlig at det at samiske antrekk, symboler og andre kulturelle bidrag kan brukes i andre settinger i andre deler av verden, av forskjellige mennesker er noe som hjelper med å holde kulturen i live og hindre at den forsvinner. De fleste som feks feirer St.Patricks day i USA er enten bare delvis irske eller ikke irske i det hele tatt. Tenk om man skulle innføre regler om en viss grad av "renhet" (feks må være 95% irsk osv.) for å kunne ta del i forskjellige kulturelle tradisjoner. Da hadde alle de gamle kulturene forsvunnet i løpet av veldig kort tid.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (11 minutter siden):

Hva tror dere staten gjorde med samfunn på øyer og holmer på 60-70-tallet. Det er ikke noe mer synd på samer enn på andre som har fått hard medfart.  Raseringa av kystnorge vedvarer den dag i dag. Alle skal til nærmeste by og der folk en gang bodde er det forfallent eller i beste fall gjort om til feriehus. Antall bosatte på landbrukseiendommer har minket år for år. Utkantnorge avvikles og det som er igjen av jordbruk industrialiseres. Jeg var på stedet min far kommer fra et par somre tilbake. Det var så gjengrod på grunn av fravær av beitedyr siste 20 år at man knapt kunne ferdes der man gjorde på 80-tallet.

Det finnes over 450 ulike bunader i Norge. Det er ikke kun samer som har kultur i Norge og alle øvrige nordmenn hører ikke til i en felles bås. Draktenme i spillet ligner mer på en bunad enn samiske kofter.

Nordlendinger har nok også blitt behandlet dårlig ja. Var vel ikke uvanlig å skrive "nordlendinger uønsket" i boligannonser "før i tiden". Og nei, det er ikke mer synd på samene, enn andre som har fått hard medfart. Nå har de i dag i Nord-Troms og Finnmark særrettigheter med tanke på avskriving av studielån, ingen strømskatt og gratis barnehage i dag.

Men rasering av kystnorge i dag? Mye kommer nok fra frivillig flytting inn til byene også (global trend). Og kan vel ikke si at Norge ikke bruker penger på å tilrettelegge for kystsamfunn, og synes selv det er synd at fergeavganger kuttes ned selv om det kun er fåtall fastboende, men skjønner også at på et punkt så kan man kanskje ikke opprettholde samme fergetilbudet om ikke det er grunnlag for det. Angående rasering av jordbruk, så er jeg veldig for å støtte opp om norske småbruk, så der er vi enig.

Personlig, og jeg tipper at mange samer er enig med meg, så synes jeg utspillet fra Samerådet angående disse Final Fantasy draktene, var helt tåpelig, og ikke noe jeg vil si meg enig i. Og grunnen til at jeg meldte meg inn i debatten selv, er fordi jeg selv er uenig i dette utspillet, og synes det er synd at dette igjen skal ødelegge for oss samer (slik jeg ser det).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HMidtt93 skrev (6 minutter siden):

Du sier at siden det er så få av dem og at kulturen deres kan bli utryddet osv. Så er det en grunn til at dette ikke er greit. Jeg vil argumentere det motsatte. Nemlig at det at samiske antrekk, symboler og andre kulturelle bidrag kan brukes i andre settinger i andre deler av verden, av forskjellige mennesker er noe som hjelper med å holde kulturen i live og hindre at den forsvinner. De fleste som feks feirer St.Patricks day i USA er enten bare delvis irske eller ikke irske i det hele tatt. Tenk om man skulle innføre regler om en viss grad av "renhet" (feks må være 95% irsk osv.) for å kunne ta del i forskjellige kulturelle tradisjoner. Da hadde alle de gamle kulturene forsvunnet i løpet av veldig kort tid.

Det er ingen som har sagt at det må være en universal lov som skal gjelde for alle folkeslag. Selv om det er greit for irene trenger det ikke å bety at det er greit for samene. 

Det er heller ingen som har sagt at samisk kultur ikke kan brukes i andre settinger, men at det kommer an på måten den brukes på. Det var hele poenget til Samerådet.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev:
HMidtt93 skrev (6 minutter siden):

Du sier at siden det er så få av dem og at kulturen deres kan bli utryddet osv. Så er det en grunn til at dette ikke er greit. Jeg vil argumentere det motsatte. Nemlig at det at samiske antrekk, symboler og andre kulturelle bidrag kan brukes i andre settinger i andre deler av verden, av forskjellige mennesker er noe som hjelper med å holde kulturen i live og hindre at den forsvinner. De fleste som feks feirer St.Patricks day i USA er enten bare delvis irske eller ikke irske i det hele tatt. Tenk om man skulle innføre regler om en viss grad av "renhet" (feks må være 95% irsk osv.) for å kunne ta del i forskjellige kulturelle tradisjoner. Da hadde alle de gamle kulturene forsvunnet i løpet av veldig kort tid.

Det er ingen som har sagt at det må være en universal lov som skal gjelde for alle folkeslag. Selv om det er greit for irene trenger det ikke å bety at det er greit for samene. 

Det er heller ingen som har sagt at samisk kultur ikke kan brukes i andre settinger, men at det kommer an på måten den brukes på. Det var hele poenget til Samerådet.
 

Er enig i at det ikke burde brukes for å latterligjøre og sånne ting. Men det er neppe det som er tilfellet her. Dette er tydeligvis noe som har blitt laget fordi folk faktisk liker det. Det at noen lager samiske kostymer til populære dataspill er rett og slett et stort kompliment.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HMidtt93 skrev (Akkurat nå):

Er enig i at det ikke burde brukes for å latterligjøre og sånne ting. Men det er neppe det som er tilfellet her. Dette er tydeligvis noe som har blitt laget fordi folk faktisk liker det. Det at noen lager samiske kostymer til populære dataspill er rett og slett et stort kompliment.

Det er ingen som har sagt at det er gjort for å latterliggjøre noen heller. Men ting kan bli brukt på feil måte selv når aktøren ikke mener det. Alt Square-Enix ønsker å gjøre er jo å tjene penger, og det er for så vidt greit i en kapitalistisk økonomi.

Alt Samerådet ber om er at de blir inkludert i prosessen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...