Gå til innhold

Samerådet krever at Final Fantasy XIV-kostyme blir fjernet


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (23 minutter siden):

 

Det er kanskje en uskyldig bemerkning i kretsene du beveger deg, det vet jeg ingenting om.

Å kalle debattanter for snøflak er lavmål, uansett hvor komisk du måtte finne det. Vennligst kutt ut.

Jeg har ikke kalt noen "debattanter" for snøflak og det er lavmål av deg å påstå at jeg har gjort det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer litt på hvor grensene går her?

Hvert år blir det jo diskutert hvordan utlendinger tar på seg bunader når dem feirer 17. Mai i Norge. 

Har man lov til å gå med kofte om man føler seg samisk?

Hva om personen som spiller spillet er same, og da bruker dette kostymet?

Hva er det med disney som gjør at det er greit for dem å ha samer i filmen sin?

Disney samarbeidet med Samerådet. Der er den forskjellen, i hvert fall. 

Når det gjelder de andre spørsmålene så er det ikke alltid lett å vite hvor grensene går. Som etnisk norsk har jeg ikke noe problem med at folk med innvandrerbakgrunn bruker bunad, men jeg ville syntes det var rart om en nordlending brukte sunnmørsbunad. Vet ikke hvor grensene går ved bruk av kofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev:

Det er på sin plass at det bør foregå en dialog mellom urfolk og firmaer som ønsker å ta i bruk urfolkenes kultur. Det skulle bare mangle etter all uretten urfolk har vært påført opp gjennom historien.

Snøflak kan syte om "krenkekultur" så mye de bare vil. Det er ikke opp til oss å bestemme hva samene skal reagere på eller ikke.

 

Er ingen som "bestemmer" hva samer kan og ikke kan reagere på her. Folk har rett til å bli så fornærmet over ting som de bare vil. Men andre har en like stor rett til å synes at visse ting er tåpelig å bli fornærmet over.
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
HMidtt93 skrev (33 minutter siden):
Mr. Pants skrev (11 timer siden):

Det er på sin plass at det bør foregå en dialog mellom urfolk og firmaer som ønsker å ta i bruk urfolkenes kultur. Det skulle bare mangle etter all uretten urfolk har vært påført opp gjennom historien.

Snøflak kan syte om "krenkekultur" så mye de bare vil. Det er ikke opp til oss å bestemme hva samene skal reagere på eller ikke.

 

Vis sitat  

Er ingen som "bestemmer" hva samer kan og ikke kan reagere på her. Folk har rett til å bli så fornærmet over ting som de bare vil. Men andre har en like stor rett til å synes at visse ting er tåpelig å bli fornærmet over.

Vel. Jeg er uenig. Det er åpenbart at det er nok av holdninger i denne tråden og ellers på nettet som viser at en god del folk ønsker at samer (eller andre minoriter) bare skal holde kjeft.

For øvrig er jeg også uenig i at Sametinget fremstår som "fornærmet" på en annen måte enn i juridisk forstand. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev:
HMidtt93 skrev (33 minutter siden):
Mr. Pants skrev (11 timer siden):

Det er på sin plass at det bør foregå en dialog mellom urfolk og firmaer som ønsker å ta i bruk urfolkenes kultur. Det skulle bare mangle etter all uretten urfolk har vært påført opp gjennom historien.

Snøflak kan syte om "krenkekultur" så mye de bare vil. Det er ikke opp til oss å bestemme hva samene skal reagere på eller ikke.

 

Vis sitat  

Er ingen som "bestemmer" hva samer kan og ikke kan reagere på her. Folk har rett til å bli så fornærmet over ting som de bare vil. Men andre har en like stor rett til å synes at visse ting er tåpelig å bli fornærmet over.

Vel. Jeg er uenig. Det er åpenbart at det er nok av holdninger i denne tråden og ellers på nettet som viser at en god del folk ønsker at samer (eller andre minoriter) bare skal holde kjeft.

For øvrig er jeg også uenig i at Sametinget fremstår som "fornærmet" på en annen måte enn i juridisk forstand. 

Så du mener virkelig at samerådet ikke er det minste fornærmet (annet enn å være et juridisk offer) over bruken av dette antrekket i FF? Det er veldig interessant. Man kommer neppe med uttalelser som de gjør i artikkelen ovenfor om du ikke er det minste fornærmet/krenket/opprørt kall det hva du vil, men bare føler dette er et spørsmål om juridsk opphavsrett.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
HMidtt93 skrev (5 minutter siden):

Så du mener virkelig at samerådet ikke er det minste fornærmet (annet enn å være et juridisk offer) over bruken av dette antrekket i FF? Det er veldig interessant. Man kommer neppe med uttalelser som de gjør i artikkelen ovenfor om du ikke er det minste fornærmet/krenket/opprørt kall det hva du vil, men bare føler dette er et spørsmål om juridsk opphavsrett.

Det spørs hva du legger i ordet "fornærmet". Jeg kan gå med på at de er fornærmet på den måten at de mener det har blitt gjort en urett mot dem.

Sånn som det har blitt på nettet, så har ordene "fornærmet" og "krenket" fått veldig negative konnotasjoner. Utsagn av typen "Alle blir fornærmet nå til dags!", "krenkehysteri", osv. Enkelte har alt for lett til å ty til de kommentarene selv i situasjoner der den fornærmede parten fremstår som rasjonell part. Jeg synes at Samerådet argumenterer greit for seg i artikkelen og ser ikke noe poeng i fremstille de som om de er "fornærmet" hvis du skjønner hva jeg mener. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev:
HMidtt93 skrev (5 minutter siden):

Så du mener virkelig at samerådet ikke er det minste fornærmet (annet enn å være et juridisk offer) over bruken av dette antrekket i FF? Det er veldig interessant. Man kommer neppe med uttalelser som de gjør i artikkelen ovenfor om du ikke er det minste fornærmet/krenket/opprørt kall det hva du vil, men bare føler dette er et spørsmål om juridsk opphavsrett.

Det spørs hva du legger i ordet "fornærmet". Jeg kan gå med på at de er fornærmet på den måten at de mener det har blitt gjort en urett mot dem.

Sånn som det har blitt på nettet, så har ordene "fornærmet" og "krenket" fått veldig negative konnotasjoner. Utsagn av typen "Alle blir fornærmet nå til dags!", "krenkehysteri", osv. Enkelte har alt for lett til å ty til de kommentarene selv i situasjoner der den fornærmede parten fremstår som rasjonell part. Jeg synes at Samerådet argumenterer greit for seg i artikkelen og ser ikke noe poeng i fremstille de som om de er "fornærmet" hvis du skjønner hva jeg mener. 

Vel, jeg vet ikke hva andre mener når de bruker de ordene så jeg kan ikke snakke for dem. Men selv mente jeg at jeg ikke synes dette er noe å reagere så negativt på. Selv synes jeg deling av kulturer ikke bare er en naturlig effekt av globalisering men også noe som er åpenbart positivt som bidrar til å bryte ned barrierer og "oss og dem"- tankegang. Akkurat som at jeg ikke ville følt meg noe mindre norsk om feks folk i Kina tok på seg bunad.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Det er ikke et svar. Hvem var «snøflak» rettet mot?

Mot folk som syter over "krenkekultur" vel. Jeg har aldri kalt dem debattanter. 

HMidtt93 skrev (14 minutter siden):

Vel, jeg vet ikke hva andre mener når de bruker de ordene så jeg kan ikke snakke for dem. Men selv mente jeg at jeg ikke synes dette er noe å reagere så negativt på. Selv synes jeg deling av kulturer ikke bare er en naturlig effekt av globalisering men også noe som er åpenbart positivt som bidrar til å bryte ned barrierer og "oss og dem"- tankegang. Akkurat som at jeg ikke ville følt meg noe mindre norsk om feks folk i Kina tok på seg bunad.

Forskjellen er at vi tilhører en majoritetskultur og samene tilhører en minoritetskultur. Samene har i tillegg vært utsatt for undertrykkelse av forskjellige majoritetskulturer over flere hundre år frem til et godt stykke ut på 1900-tallet. Siden det ikke er så mange av dem forstår jeg godt at de gir klar tale når det skjer ting som med draktene i FFXIV. 

Og selv om noen etniske grupper synes det er greit at andre bruker deler av kulturen deres for å tjene penger, så betyr det ikke at andre etniske grupper trenger å gjøre det. Deling av kulturer kan bety flere ting enn at man kler seg ut som folk fra den andre kulturen.

Endret av Mr. Pants
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes mange befolkningsgrupper og kulturer i Norge.

Det har for eksempel blitt rodd Lofotfiske i minste 6000 år og det kom folk der for 10k år siden. Folk burde reise litt rundt om i landet, studere lokalkultur.

Quote

Fosnakulturen er en av de eldste kjente befolkningsgruppene i Norge, datert til omkring 8300 f.Kr. til 6000 f.Kr. Kjerneområdet for kulturen er kyststrøka fra Rogaland til Nordland. Navnet er henta fra det gamle navnet på Kristiansund, Fosna eller Fosen. Konservator Anders Nummedal (1867-1944) sto bak oppdagelsen. Man finner også spor etter kulturen utafor kjerneområdet, blant annet på Høgnipen i Østfold som er den eldste kjente boplassen på Østlandet.

Folket holdt til nær strender, men i dag finner vi gjerne sporene så høyt som 60 til 80 moh. på grunn av landstigninga. Høgnipen ligger på hele 150 moh. De levde av jakt, fiske og sanking. Perioden det er snakk om er eldre steinalder, og på boplassene finner man mange spor etter redskapsproduksjon samt en del bevarte steinredskaper. Flint var det viktigste materialet for redskaper.

Det er usikkert når og hvorfra Fosnafolket kom til Norge. Ut fra når de eldste sporene er datert til antar man at de kom før omkring 8300 f.Kr., men det er mulig at kulturen er eldre enn dette uten at man har funnet daterbare spor. Hovedteoriene om innvandringsveier er enten sørfra, eller fra vest over Nordsjøkontinentet som fantes den gang. De seneste daterbare funnene er tidfesta med karbondatering til omkring 6000 f.Kr. Disse finner man i fjellstrøk i den nordlige delen av Sør-Norge. Det ser ut til at Fosnafolket fulgte reinen opp i høyfjellet etterhvert som klimaet ble varmere.

 

Quote

De først menneskene kom til Finnmark rett etter siste istid, for omkring 10 000 år siden. Sporene etter mennesker i Sør-Norge er omtrent like gamle. Det finnes to teorier om menneskenes vandring mot nord. Noen forskere mener menneskene vandret langs iskanten nordover mens andre mener menneskene kom vandrende østfra.

Quote

Det levde altså folk i Finnmark flere tusen år før undergruppe N1c av samiske menn kom nordover. Og de opprinnelige innflytterne etter istida (I1 og R1a) ser ut til å ha bodd der hele tiden fra varmeperioden etter steinalderen, uten å «dø ut», som enkelte har hevdet. Dagens samiske befolkning har altså utviklet seg ved at ei gruppe menn fra Sør-Finland og Vest-Russland, med et nytt språk, for 2000 år siden ble integrert i en eksisterende befolkning med «norske» og «svenske» gener. Haplogruppene av I1 og R1a i Finnmark er i dag fordelt mellom ulike nært beslektede folkegrupper: Noen finnmarkinger er blitt «samer», noen «sjøsamer» og noen er fortsatt «nordmenn». Uansett hva man skal kalle samene, så passer det dårlig å kalle dem et urfolk (i betydningen «de som kom først»). I realiteten kom den genuint russiske/finske/samiske delen av menn - og det samiske språket - sist.

https://www.altaposten.no/meninger/i/zrPjKK/var-samene-et-urfolk

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (5 timer siden):

Og selv om noen etniske grupper synes det er greit at andre bruker deler av kulturen deres for å tjene penger, så betyr det ikke at andre etniske grupper trenger å gjøre det. Deling av kulturer kan bety flere ting enn at man kler seg ut som folk fra den andre kulturen.

Men vi ser jo ganske tydelig at samene syntes det var greit når disney tjente penger på dem, så lenge de fikk en fortjeneste selv.

Jeg vil påstå det er større sannsynlighet for at barn ønsker å kle seg ut som samene i disney filmen, og at det blir personer kledd i kostymer i Disneyland, enn at folk kler seg ut som samer pga final fantasy. 

Må barna da søke om godkjenning? 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Men vi ser jo ganske tydelig at samene syntes det var greit når disney tjente penger på dem, så lenge de fikk en fortjeneste selv.

Jeg vil påstå det er større sannsynlighet for at barn ønsker å kle seg ut som samene i disney filmen, og at det blir personer kledd i kostymer i Disneyland, enn at folk kler seg ut som samer pga final fantasy. 

Må barna da søke om godkjenning? 

 

Disney samarbeidet som sagt med samene. Det resulterte blant annet til at samene kunne gi innspill til hvordan Disney skulle fremstille de samisk-inspirerte folkene samt at Frozen 2 ble dubbet til samisk, noe som igjen var med på å styrke det samiske språket og den samiske kulturen. Det er en helt annen situasjon enn når noen forsyner seg av kulturen uten å spørre.

Du får spørre Samerådet om hva de tenker om at folk kanskje kommer til å kle seg ut som de samisk-inspirerte folkene fra Frozen 2.

Endret av Mr. Pants
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev:
knutinh skrev (14 minutter siden):

Det er ikke et svar. Hvem var «snøflak» rettet mot?

Mot folk som syter over "krenkekultur" vel. Jeg har aldri kalt dem debattanter. 

HMidtt93 skrev (14 minutter siden):

Vel, jeg vet ikke hva andre mener når de bruker de ordene så jeg kan ikke snakke for dem. Men selv mente jeg at jeg ikke synes dette er noe å reagere så negativt på. Selv synes jeg deling av kulturer ikke bare er en naturlig effekt av globalisering men også noe som er åpenbart positivt som bidrar til å bryte ned barrierer og "oss og dem"- tankegang. Akkurat som at jeg ikke ville følt meg noe mindre norsk om feks folk i Kina tok på seg bunad.

Forskjellen er at vi tilhører en majoritetskultur og samene tilhører en minoritetskultur. Samene har i tillegg vært utsatt for undertrykkelse av forskjellige majoritetskulturer over flere hundre år frem til et godt stykke ut på 1900-tallet. Siden det ikke er så mange av dem forstår jeg godt at de gir klar tale når det skjer ting som med draktene i FFXIV. 

Og selv om noen etniske grupper synes det er greit at andre bruker deler av kulturen deres for å tjene penger, så betyr det ikke at andre etniske grupper trenger å gjøre det. Deling av kulturer kan bety flere ting enn at man kler seg ut som folk fra den andre kulturen.

Er helt klar over at samene er en gruppe som historisk sett har vært utsatt for mye urettferdighet som fornorskningspolitikk og den typen ting. I sånne situasjoner synes jeg absolutt en eller annen for for kompensasjon er på sin plass. Men det endrer ikke poenget om at bare fordi man tilhører et spesifikt folkeslag så har man en ekslusiv rett til å gå med visse plagg eller utføre visse tradisjoner o.l. Og det er heller ikke en trussel mot noen sin identitet at folk fra en annen gruppe benytter seg av ting som stammer fra den kulturen du tilhører. Er ikke noen trussel mot folk fra Scottland om vi kler oss i kilt osv. Som sagt det er bare en naturlig positiv effekt av hvordan verden utvikler seg at alle kan ta del i forskjellige ting. Det at en samedrakt dukker opp i et veldig populært spill er da ikke noe annet enn positiv promotering av samisk kultur.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det later til å ha gått fra at latterlig karikering, direkte håning eller rent stereotypisk fremstilling på feil måte av kulturelle plagg og tradisjoner ikke skal aksepteres til at all fremstilling, selvom om den er korrekt eller ryddig ikke skal brukes uten at noen godkjenner det og isåfall da slås hardt ned på. 

Jeg er usikker på hvordan samerådet mener draktene i FF ødelegger for samene, for det er vel det som burde være argumentet mot å "forby" de?  

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
loopiedoopie skrev (20 timer siden):

Same her! Snakker samisk, har kofte, og har familie på sametinget.

Jeg har ikke villet blande meg inn i denne diskusjonen på Facebook under fullt navn, kanskje delvis også fordi jeg er FB-venn med han fra Samerådet, og minst en annen FB-venn av meg som drev og skrev om hvor ille dette var.

Min mening, er at jeg synes det er flaut at Samerådet skal la seg være krenket på vegne av samer på grunn av dette!

(Les gjerne hele posten)

Lenke til kommentar
Inga Marie Risvik skrev (16 timer siden):

Om dette er tilfellet så synes jeg vi samer skal slutte å kle oss i vestlige klær og smykker som kjøpes av andre kulturer. Silkene til koftene kjøpes jo i andre land som hos Beduiner og i Østen. Da må samer slutte å bruke maori smykker, ting laget av aboriginals, inuitter og native amerikanere. Jeg trodde virkelig jeg tilhørte et raust folkeslag. Er meget farlig når etnisk suverenitet råder. Synes det er gøy at det samiske er synlig rundt om i verden, endelig er vår kultur anerkjent. Men det kan hende de hentet inspirasjon fra kvenene da. Sitter her med en bismak pga samerådet

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
HMidtt93 skrev (42 minutter siden):

Er helt klar over at samene er en gruppe som historisk sett har vært utsatt for mye urettferdighet som fornorskningspolitikk og den typen ting. I sånne situasjoner synes jeg absolutt en eller annen for for kompensasjon er på sin plass. Men det endrer ikke poenget om at bare fordi man tilhører et spesifikt folkeslag så har man en ekslusiv rett til å gå med visse plagg eller utføre visse tradisjoner o.l. Og det er heller ikke en trussel mot noen sin identitet at folk fra en annen gruppe benytter seg av ting som stammer fra den kulturen du tilhører. Er ikke noen trussel mot folk fra Scottland om vi kler oss i kilt osv. Som sagt det er bare en naturlig positiv effekt av hvordan verden utvikler seg at alle kan ta del i forskjellige ting. Det at en samedrakt dukker opp i et veldig populært spill er da ikke noe annet enn positiv promotering av samisk kultur.

Så du tenker ikke at det betyr noe at det er en liten gruppe eller ikke? Om det er en folkegruppe der både språk, tradisjoner og alt det andre som hører med har vært under trussel i århundrer? Der de har begrenset kapabilitet til å lage kultur i det tempoet mer folkerike grupper har? Det er mange andre folkegrupper i samme posisjon som samene, hvorav noen av dem virkelig er på randen av å dø ut, så jeg støtter virkelig saken til de som ønsker å snakke urfolks og andre truede folkegruppers sak.

...men for all del. Dersom skotske interesseorganisasjoner eller myndigheter gikk inn for å stille strengere krav til bruk av skotsk eller skotsk-gælisk kultur i media så hadde jeg ikke protestert mot det. 

For øvrig: Hadde Square-Enix hatt et ønske om å promotere samisk kultur hadde de gjort folk oppmerksomme på det i butikken der kostymene selges.

Dog, på ironisk vis har klagen fra Samerådet ført til mer oppmerksomhet rundt samene og samisk kultur. Det har vært spesielt tragikomisk å se reaksjonene i amerikansk-dominerte sirkler på nettet: "Hva er den store greia? De er jo hvite!" ...så på sett og hvis har det faktisk vært nyttig for å opplyse verden om samene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (47 minutter siden):

Så du tenker ikke at det betyr noe at det er en liten gruppe eller ikke? 

Størrelsen på gruppen burde ikke ha noen betydning. Hensikten med kostymet burde.

Om jeg kler meg i en kinesisk silkedress fordi jeg liker denne, og mener de er pene, så burde det være greit.

Om jeg derimot gjorde dette for å gjøre narr av Kina, så hadde det vært noe annet.

Mr. Pants skrev (50 minutter siden):

Der de har begrenset kapabilitet til å lage kultur i det tempoet mer folkerike grupper har? 

Burde ikke det være et argument for at større firma skal hjelpe?

Mr. Pants skrev (54 minutter siden):

For øvrig: Hadde Square-Enix hatt et ønske om å promotere samisk kultur hadde de gjort folk oppmerksomme på det i butikken der kostymene selges.

For øvrig er det vel ikke noe som knytter draktene i spillet til samene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...