Gå til innhold

Samerådet krever at Final Fantasy XIV-kostyme blir fjernet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange meninger blant samer om dette. Det er overhodet ikke slik at alle er enige med samerådet og det er fint mulig for alle å være uenige med dem og mene de oppfører seg noe hårsårt, men det betyr ikke at dette er noen invitasjon til hets eller utidig sammenligning med hoffnarrer.

Personlig mener jeg det ville være mer konstruktivt å lage noen åpne teksturer og andre assets som spillskapere fritt kan bruke om de ønsker å inkludere samisk kultur på en smakfull måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (15 minutter siden):

Og jeg blir mindre tilbøyelig til å høre på kommentarene dine når du oppfører deg som en barnslig kverulant. 

Oioioi. Har du noe enda bedre å smelle i bordet med? Kom igjen, vis hele verden hvilke intellektuelle tungvekter du er. Du greier å prestere kallenavn, du får kanskje til enda mere?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Oioioi. Har du noe enda bedre å smelle i bordet med? Kom igjen, vis hele verden hvilke intellektuelle tungvekter du er. Du greier å prestere kallenavn, du får kanskje til enda mere?

Dette er bare flaut. Jeg svarte bare på måten du omtalte meg på. 

Og vær så snill.. Ikke kom her og lat som om du sitter der på din høye hest. Du poster i samme tråd hvor en fyr sammenlignet samer med gjøglere. Hvor er den samme indignasjonen som du rettet mot snøflak-kommentaren min? 

Edit: Synes det er litt komisk også, egentlig. At en relativt uskyldig snøflak-bemerkning skal skape så store reaksjoner rundt "tonen i debatten". Det er ikke som om jeg gjorde narr av en en etnisk gruppe eller noe sånt.

Endret av Mr. Pants
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg syns det som regel er lett å se og forstå begge sider av saken i de fleste konflikter rundt "politisk korrekthet", og med utviklingen i mange av de går verden klart og tydelig fremover. Med en hel del andre er det mye vanskeligere å vurdere, og i hvert fall å definere hvor grensen skal gå.

Kulturell appropriasjon er i min mening en av de aller vanskeligste å ta stilling til. Spesielt siden det ikke handler om kultur generelt, men om et lite knippe minoritetskulturer, som skal særbehandles til de grader. Mener ikke med det at det ikke er gode argumenter for det, men det er også veldig mange problemer.

Personlig synes jeg det generelt sett er fornuftig å se på meningen bak et utsagn eller uttrykk, og legge vekt på intensjonen. Hva var egentlig hensikten. Men dessverre opplever jeg ofte at folk som føler seg krenket ikke bryr seg om hva intensjonen var. En slik holdning til andre mennesker gjør jo ikke akkurat at det blir mindre polarisering og konflikt i verden. Men det blir egentlig litt avsporing, siden den krenkende parten her er et stort selskap, ikke en person.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (7 minutter siden):

Jeg syns det som regel er lett å se og forstå begge sider av saken i de fleste konflikter rundt "politisk korrekthet", og med utviklingen i mange av de går verden klart og tydelig fremover. Med en hel del andre er det mye vanskeligere å vurdere, og i hvert fall å definere hvor grensen skal gå.

Kulturell appropriasjon er i min mening en av de aller vanskeligste å ta stilling til. Spesielt siden det ikke handler om kultur generelt, men om et lite knippe minoritetskulturer, som skal særbehandles til de grader. Mener ikke med det at det ikke er gode argumenter for det, men det er også veldig mange problemer.

Personlig synes jeg det generelt sett er fornuftig å se på meningen bak et utsagn eller uttrykk, og legge vekt på intensjonen. Hva var egentlig hensikten. Men dessverre opplever jeg ofte at folk som føler seg krenket ikke bryr seg om hva intensjonen var. En slik holdning til andre mennesker gjør jo ikke akkurat at det blir mindre polarisering og konflikt i verden. Men det blir egentlig litt avsporing, siden den krenkende parten her er et stort selskap, ikke en person.

Ja for all del. Det er mye rom for nyanser her. Square-Enix gjorde jo ikke dette for å være sårende, men for å tjene penger. ...men selv ting som ikke er gjort med onde hensikter kan virke sårende på andre.

Og Samerådet reagerte ikke fordi de er griske eller kontrollfriker, men fordi det anser det som en del av det å verne om den samiske kulturen.

Mye kunne ha vært løst dersom Square-Enix hadde hatt en dialog med Samerådet fra starten av. Får håpe de finner frem til en god løsning til slutt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Om jeg har forstått dette riktig, så er det en "skin" spillerne kan ta i bruk, ikke mer?

Om så, ser jeg ikke helt hvordan et samarbeid mellom samerådet og spillselskapet skal fungere, lik den avtalen de fikk til med Disney - ettersom de i artikkelen tar opp den avtalen.

– Ved å skape dette produktet har Square Enix latt sine 41 millioner spillere kle seg ut som samer, og latt dem kle seg i samisk identitet uten vår tillatelse, som bidrar til utvanning av vår kultur.

Synes synd på den ungen som kler seg ut som same på skolekarnevalet - risikere å få samerådet på nakken om man ikke søker tillatelse. Tror man bør holde seg til indianer.

Hvor søker man tillatelse forresten?

De skriver også om rettigheter, hvilke rettigheter?

Når det er sagt, tviler jeg på at 41 millioner spillere til en hver tid går utkledd som same. Om så, ville jeg kjøpt spillet kun for å se det - Her tror jeg samerådet har litt for høye tanker om seg selv.

 

Lenke til kommentar

 

Mr. Pants skrev (3 timer siden):

Edit: Synes det er litt komisk også, egentlig. At en relativt uskyldig snøflak-bemerkning skal skape så store reaksjoner rundt "tonen i debatten".

Det er kanskje en uskyldig bemerkning i kretsene du beveger deg, det vet jeg ingenting om.

Å kalle debattanter for snøflak er lavmål, uansett hvor komisk du måtte finne det. Vennligst kutt ut.

-k

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (13 minutter siden):

Om jeg har forstått dette riktig, så er det en "skin" spillerne kan ta i bruk, ikke mer?

Om så, ser jeg ikke helt hvordan et samarbeid mellom samerådet og spillselskapet skal fungere, lik den avtalen de fikk til med Disney - ettersom de i artikkelen tar opp den avtalen.

– Ved å skape dette produktet har Square Enix latt sine 41 millioner spillere kle seg ut som samer, og latt dem kle seg i samisk identitet uten vår tillatelse, som bidrar til utvanning av vår kultur.

Synes synd på den ungen som kler seg ut som same på skolekarnevalet - risikere å få samerådet på nakken om man ikke søker tillatelse. Tror man bør holde seg til indianer.

Hvor søker man tillatelse forresten?

De skriver også om rettigheter, hvilke rettigheter?

Når det er sagt, tviler jeg på at 41 millioner spillere til en hver tid går utkledd som same. Om så, ville jeg kjøpt spillet kun for å se det - Her tror jeg samerådet har litt for høye tanker om seg selv.

 

Du må kanskje leie inn en kulturkonsulent som tilhører den rette samiske organisasjonen? Og donere til et godt formål i samme organisasjon?

Jeg sier ikke noe på at samiske organisasjoner søker penger og makt. De fleste som kritiserer dette utspillet hadde antagelig gjort det samme selv om de kunne.

Jeg kritiserer den offentligheten vi alle bidrar til som gjør at slikt faktisk kan få gjennomslag.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvor grensene går her?

Hvert år blir det jo diskutert hvordan utlendinger tar på seg bunader når dem feirer 17. Mai i Norge. 

Har man lov til å gå med kofte om man føler seg samisk?

Hva om personen som spiller spillet er same, og da bruker dette kostymet?

Hva er det med disney som gjør at det er greit for dem å ha samer i filmen sin?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...