Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefaling app eller klokke for søvnapne


Aldrack

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til apper eller helst klokker som dere har god erfaring med for å kartlegge eventuell søvnapne? Ser det er noe som heter Scanwatch, https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/smartklokker/withings-scanwatch-hybrid-smartklokke-42-mm-sort/197687.

Og fitbit sense 2, https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/smartklokker/fitbit-sense-2-smartklokke-shadow-greygraphite/506029.

Noen som har erfaringer eller andre forslag? :)

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra du tar fatt i det, men anbefaler som de andre nevner her å få målt det av fagfolk. Du får da henvisning og må sove en natt med utstyr. Da får du fullstendig oversikt over søvnen. Jeg gjorde det samme og har noe søvnapné, men med god veiledning (sove på siden fremfor rygg) er jeg på et nivå som kropp og sinn kan leve godt med :)Gratis er det også forresten om jeg ikke husker feil (studie). Ps: min smartklokke (flere) gjorde ikke utslag, var kun synlig via ordentlig utstyr / studie.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
5 hours ago, Thor. said:

Har du vært hos lege/sykehus for utredning?

Er ikke dette et dumt svar, da du først må til fastlegen, og så må du henvises videre? Selv en rask henvendelse vil fort ta 1-2 måneder i det Norske helsevesenet. 
Er enig i at det teknisk sett er det "korrekt svaret", men det er også et dumt og tidssløsende svar uten meninger eller ben bak.

Lenke til kommentar

Tror ikke en app eller internett kan løse dette for deg uansett hva man måtte mene om sykehuskøer eller andre ting.

For å få en diagnose tar de deg inn til overvåkning en natt på sykehus med noen måleinstrumenter festa i kroppen. De fleste som har søvnapne får helt sjokk når de ser hvor ofte og lenge de har stoppet å puste iløpet av natten.

Så får man tilbud om en slik maske eller andre hjelpemidler. Det hjelper ikke å bare søke på internett eller apper.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest 24157...ff3
Bytex skrev (24 minutter siden):

For å få en diagnose tar de deg inn til overvåkning en natt på sykehus med noen måleinstrumenter festa i kroppen. 

For noe tull. Ble utredet selv for søvnapne ett par år siden. De sender deg hjem til din egen seng med måleutstyret man trenger. Så leverer man det tilbake til sykehuset dagen etter.

Jeg fikk forøvrig konstatert søvnapne, men etter å ha gått betydelig ned i vekt ønsket sykehuset å ta en ny måling. Da ble jeg friskmeldt!

jeg gikk med en fitbit med oksigennivå måler på ett tidligere tidspunkt, for jeg mistenkte at noe var galt med nattesøvnen selv, litt slik du gjør nå. Men det var ikke noe hjelp i den, den rapportert alt alt var normalt.

Anonymous poster hash: 24157...ff3

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt ønsker å forske selv så kjøp deg en billig SPo2 måler som du setter på fingeren til mellom 400 og 800kr. Pulsklokkene er ikke særlig presise til å måle oksygenmetningen i blodet. Du bør ligge på 90% eller mer igjennom natta.
Slike målere finner du her: https://classic.prisjakt.no/category.php?k=2204&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s366789740

Apoteket selger disse også.

1 hour ago, Guest 24157...ff3 said:

De sender deg hjem til din egen seng med måleutstyret man trenger. Så leverer man det tilbake til sykehuset dagen etter.

Det stemmer. Du får med deg en datamaskin som du skal ha på magen om natta med sensorer som:
Mikrofon for å fange snorking
bånd rundt magen som registrerer faktisk pust
SPo2 måler på fingeren
Slange som skal registrere luftbevegelse når du puster

Jeg har selv en mild søvnapne. Fikk maskin samme dag som jeg leverte tilbake måleren.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med ScanWatch du nevnte.
Og jeg har blitt utredet for soveapné via legen også.

Viser seg at jeg har tidvis episoder, og jeg står på venteliste for en neseoperasjon pga. det.

ScanWatch er sertifisert av europeiske organer og presis nok til å fange dette opp til en viss grad. Men funksjonen krever mye strøm, så det er ikke ment som en kontinuerlig oppfølging, og nærmere bestemt som en ting som sjekkes kvartalsvis for hjelpe deg å ta steget til legen for noe grundigere sjekk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (På 14.2.2023 den 23.06):

Tenkte jeg skulle starte litt lavterskel ;) Får beskjed av partner at jeg hiver etter pusten noen ganger om nettene. 

Dersom du får denne beskjeden, har du nok garantert en form for søvnapne. Løp til fastlege, få det utredet!

Har lest at søvnapne er mer utbredt enn tidligere antatt. Vi har bare vært så dårlige på å få det utredet. Stort sett kun de mest alvorlige tilfellene som ble oppdaget tidligere. 

 

Eksempler på typiske symptomer (men ikke noe alle med søvnapne nødvendigvis opplever)

  • Snorker mye
  • Er ofte trøtt/døsig på morgenen, og trenger dusj eller frisk luft for å fungere
  • Starter dagen med hodepine
  • Konsentrasjonsvansker

 

Endret av qualbeen
Autocorrect
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Aldrack skrev (På 14.2.2023 den 22.36):

Noen som har tips til apper eller helst klokker som dere har god erfaring med for å kartlegge eventuell søvnapne?

Har selv Garmin Enduro 2. Den gir mye data om søvn og helseovervåking. Som statistisk oversikt over søvnvarighet og hvor mye du har av stress, dyp-søvn, REM, lett søvn, våkentid/rastløshet. Du kan også se puls og pulsvariasjonsstatus, pusting, pulsoksymetri, sovepulsoksygen, og ikke minst "Body battery" (hvor godt oppladet / restituert du ble i løpet av søvnene, og hvor mye av overskuddet du bruker i løpet av dagen). Treningsevne er relevant som en samlet beregning basert på faktorer som pulsvariasjon, sovepoengsum, restitusjonstid, akutt belastning, søvnpoenghistorikk, stresshistorikk. 

Ved siden av grafikken er det råd og tips basert på statistikken. Mitt råd om Treningsevne nå er for eksempel at den var lav (33 av 100), og at "Den ubalansert pulsvariasjonen din kan tyde på voldsom tretthet", noe som stemmer godt. Tilsvarende råd får du om alle andre funksjoner også. 

Du kan bla det bakover og se data for hver enkelt dag, og du kan se grafer over din utvikling  over uker, måneder, og år. 

Enduro 2  er overkill for helse- ogg søvn-overvåking. Den er av de dyreste. Du kan få mye av de samme funksjonene med billigere versjoner som for eksempel Garmin Forerunner eller Garmin Venu 2. Her kan du sammenligne og se: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/catalog/product/compareResult.ep?compareProduct=854515&compareProduct=886785&compareProduct=886725&compareProduct=801643

Forerunner-klokkene ser ut til å ha de samme funksjonene som Enduro når det gjelder helse og søvn og andre  funksjoner jeg har nevnt. Venu 2 ser ut til å mangle Restitusjonstid, HRV-status og Treningsevne, som jeg personlig synes er nyttig å ha med seg.

Endret av Nyx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...