Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, Aenour19 said:

Hei,

 

Skal pusse opp leiligheten og trenger da å legge nytt nettverkskabel til fremtidige gaming rommet, det er ca 20-25m fra routeren. Hvilket nettverkskabel og hvilket kat er det best å legge da?

cat6 skal gi deg 10GBASE-T over 55 meter, så er kabellengden < 55m ville jeg gått for cat6 solid.  10gbit kopper utstyr er fortsatt litt varmt og dyrt og cat6 er litt mer knotete å jobbe med, men det ville jeg valgt :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, process said:

cat6 skal gi deg 10GBASE-T over 55 meter, så er kabellengden < 55m ville jeg gått for cat6 solid.  10gbit kopper utstyr er fortsatt litt varmt og dyrt og cat6 er litt mer knotete å jobbe med, men det ville jeg valgt :)

Tusen takk for svaret ditt :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk for denne, alt av kabler her i huset er skiftet ut med denne og jeg har full hastighet fra hovedpc til TrueNas server (10Gbs)

 

UTP-nettverkskabel Cat. 6a, 100 m - Installasjonskabler | Kjell.com

Bare husk og terminere kablene riktig, om man skal få full hastighet.

 

How To: Terminate a Cat6A Connector - YouTube

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også at du må ha samme kategori på konnektor som på kabel. Dette fordi det er forskjellig tykkelse på kobberkablene ut i fra hvilken kategori det er snakk om. Regner med at du skal ha rj45punker på veggene og ikke en kabel løst. Da finnes det også verktøyløse veggkontakter slik at du slipper plintverktøy. 

 

Uannsett viktig å teste med en enkel kabeltester slik at du er sikker på at du har fått kontakt med kobberet og at du har lagt kabler riktig. 

 

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/dibotech-verktoyveske-for-nettverksinstallasjon-p38194

 

Et sånt sett fungerer helt fint og er verdt investeringen.

Lenke til kommentar

Skal dette legges i rør? Nye rør eller eksisterende? 

Husk at Cat6A gjerne er en del stivere enn Cat6, og på papiret kan man vel si at fordelen først kommer på lengre strekk (40m+).

Hvis det skal legges nye rør, vurder å trekke kabelen før røret monteres. Vurder også om det kan være greit å legge 20mm-rør med to kabler i - "just in case". Kan i teorien bety at du kanskje unngår en svitsj i framtiden hvis to ting skal kables på dette rommet, eller har en redudans om noe skulle skje med den ene kabelen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vitty skrev (6 timer siden):

Husk også at du må ha samme kategori på konnektor som på kabel. Dette fordi det er forskjellig tykkelse på kobberkablene ut i fra hvilken kategori det er snakk om. Regner med at du skal ha rj45punker på veggene og ikke en kabel løst. Da finnes det også verktøyløse veggkontakter slik at du slipper plintverktøy. 

 

Uannsett viktig å teste med en enkel kabeltester slik at du er sikker på at du har fått kontakt med kobberet og at du har lagt kabler riktig. 

 

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/dibotech-verktoyveske-for-nettverksinstallasjon-p38194

 

Et sånt sett fungerer helt fint og er verdt investeringen.

Den testeren der har jeg brukt mange ganger og den er gull verdt, jeg kjøpte dog fra Kina :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...