Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte lysbryter - spørsmål ang. kobling


Anbefalte innlegg

Har en dimmerbryter som jeg skal bytte til vanlig bryter. Vedlagt er bilde av hvordan dimmeren er koblet nå, ser det ok ut?
BC9E3FC4-47D1-435A-B4F4-CF0DD7C3231B.thumb.jpeg.96b61b43c193076d3f1771f646729334.jpeg
 

E7EE126E-7960-4DEA-9AED-7C8692518305.thumb.jpeg.ace6707390597a4c8779e70076cd95e5.jpeg

 

Det er to ledninger inn i L og den X’en. Men de tegnene finnes ikke på den nye bryteren. Så hvor skal jeg koble på den?

947845D6-A185-4515-9BC9-B0E842C40D95.thumb.jpeg.8c4d49e90e555410e7e41287f310b912.jpeg

 

På forhånd takk for svar på et mulig dumt spørsmål, er helt grønn på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benjamin butt on skrev (10 minutter siden):

Er sikkert noen her som vet hvordan det skal gjøres, er jo ikke rakettforskning å koble en lysbryter. 

Årsak nummer 1 til branntilløp i hus er dårlige koblinger... 

Nei det er ikke rakettforskning, men det kan være livsfarlig når en ikke vet hva en holder på med. Noe du beviser at du ikke gjør. Jeg kunne fint fortalt deg hvordan det skal kobles, men slik risiko setter jeg meg ikke i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
-R- skrev (44 minutter siden):

Har en dimmerbryter som jeg skal bytte til vanlig bryter. Vedlagt er bilde av hvordan dimmeren er koblet nå, ser det ok ut?
BC9E3FC4-47D1-435A-B4F4-CF0DD7C3231B.thumb.jpeg.96b61b43c193076d3f1771f646729334.jpeg
 

E7EE126E-7960-4DEA-9AED-7C8692518305.thumb.jpeg.ace6707390597a4c8779e70076cd95e5.jpeg

 

Det er to ledninger inn i L og den X’en. Men de tegnene finnes ikke på den nye bryteren. Så hvor skal jeg koble på den?

947845D6-A185-4515-9BC9-B0E842C40D95.thumb.jpeg.8c4d49e90e555410e7e41287f310b912.jpeg

 

På forhånd takk for svar på et mulig dumt spørsmål, er helt grønn på dette.

Da har du heller ikke lov til å jobbe med dette.

Hvis huset ditt brenner ned og du har «lekt» elektriker vil det koste deg dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-R- skrev (50 minutter siden):

er helt grønn på dette.

Denne delsetningen tilsier at du kobler ut sikringa og ringer en elektrikker med en gang.
220v AC er ikke noe man leker med i eget hus.
Er egentlig rimelig enkel jobb men om du er helt grønn er det risikosport.

På lik linje med @Salvesen. , jeg kan forklare deg hvordan du gjør det men ønsker ikke å være ansvarlig for at du gjør en feil og brenner ned huset.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (18 minutter siden):

 

Sikringen er naturligvis ute, så dum er jeg faktisk ikke. 
 

nightowl skrev (9 minutter siden):

Egentlig er det kjøpt feil "vanlig bryter", men den vil virke for formålet.

Hva er feil med den? Så at de hadde en 2-pols bryter også, er det evt. riktig?

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å bytte sånne ting selv for mange år siden. Ringte først flere elektrikere, men de var akkurat de samme folka på jobb som på forumet: gretne og lite hjelpsomme. Var for lite jobb for dem. Ett par av dem sa det rett ut at de ikke gadd å ta dagsjobber. Fant mye info på nett, svenske sider, og fikk ordnet det selv. Tviler på at mine koblinger var noe dårligere.  Her jeg bor nå har jeg brukt to ulike elektrikere til større oppgaver og tatt noe selv. Han siste tittet på det han forrige elektrikeren hadde gjort og sa: "herregud, her ser jeg du har fått tak i ett geni". Lo litt for meg selv for hadde jeg fått han første tilbake for å vurdere sistemanns jobb hadde han sikkert sagt det samme. Hadde sånn kar på døra som tok elsikkerhetssjekk for kommunen. Var overraskende lite han fant. Varmtvannsbereder var ikke mulig å ta ut av kontakt da bereder står foran og intill kontakt. Og ett litt kreativt bruk av skjøteledning på badet. Hadde sett værre sa han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, tenker jeg også. Å løsne på en skrue og dytte inn en kabeltupp for så å stramme igjen er liksom ikke rakettforskning. Bare å vite hvilke punkter som er riktig som kreves, og det er jo bare å finne et svar på, resten er jo ikke utenfor mine evner. Men gud nåde om jeg vil lære meg å gjøre dette riktig en gang for alle, må kun ringe elektrikere, for de har jo ikke måtte lære det en første gang de også, da antageligvis. Er jo bare snakk om en kvart månedslønn for en 1 minutts jobb også å få elektriker på besøk, nettopp fordi ingen nesten gidder å møte opp for sånne småjobber. 

Endret av -R-
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Du har kjøpt en endevender. Typisk brukt oppe og nede i en trapp. 

Ja, okei! Da kan jeg bare bytte til riktig type. Men 2-pols er vel ikke nødvendig? Skjønte det som at det var mer til steder med mulighet for fukt/vann osv.? 

Lenke til kommentar

Wow. Anekdoter for å forsvare eget utført elektrikerarbeid .. 😄

Femtekolonne skrev (18 minutter siden):

Fant mye info på nett, svenske sider, og fikk ordnet det selv. Tviler på at mine koblinger var noe dårligere.

Lett å komme til den konklusjonen at alt sikkert er OK, når man ikke vet hva man ikke vet ..

Hvis du faktisk har koblet riktig. Og strammet skruene akkurat passe og ikke knust lederne. Og ikke skadet ledere ved avisolering. Så er du antagelig på trygg grunn.

Endret av nightowl
korreksjon
Lenke til kommentar

Jeg er ikke elektriker, så jeg kan sikkert gi dårlige råd på nettet, men tar null ansvar.

La den blå være, skaff en Wago til for jordledningene, ser litt mer ryddig ut når ting faktisk er koblet sammen, det samme gjør litt gulgrønn tape eller strømpe.

De to brune er L, og skal inn i den nye feilkjøpte bryteren, som likevel kan brukes. Tilførsel inn i bunnen, og til lampa ut i toppen.
Dette er vel noe av det enkleste man kan koble opp, så vet man ikke hvordan det gjøres, så bør man jo egentlig ringe en elektriker, for å ikke snakke om at det ikke er lov, og kan gi deg problemer i ettertid.

 

-R- skrev (3 minutter siden):

Å løsne på en skrue og dytte inn en kabeltupp for så å stramme igjen er liksom ikke rakettforskning...


Men det kan fort bli det. Har sett nok eksempler på kabler avisolert med saks eller kniv, hvor det er bare noen få ledere igjen, som er strammet hele flate. Dette er et godt tilløp til brann.

Her er det vel PR med hel leder, men er man litt grønn, så er det fort gjort å avisolere denne feil, og få et svakt punkt det kan gå varmgang i.

Lenke til kommentar
-R- skrev (2 minutter siden):

Ja, okei! Da kan jeg bare bytte til riktig type. Men 2-pols er vel ikke nødvendig? Skjønte det som at det var mer til steder med mulighet for fukt/vann osv.? 

Nå vet jeg ikke mye om utstyret du holder på med eller rommet osv. Men du har rett i at 2 pols brukes slik. Dagens løsning (dimmeren din) er 1 pols.

Lenke til kommentar
-R- skrev (2 minutter siden):

for de har jo ikke måtte lære det en første gang de også, 

Disse har lært dette på skole under trygge forhold.
Ikke i et hus hvor det faktisk bor mennesker.

Jeg har selv sett en del stygge resultater av folk som gjør ting selv.
Har til og med fått se 12v DC anlegg som har brent ned en hytte.

Dette er mye mindre spenning en i et vanlig hus men fremdeles mer en nok til at den ene ledningen som ikke var koblet rett fikk varmgang nok til faktisk å ta fyr.

-R- skrev (5 minutter siden):

Er jo bare snakk om en kvart månedslønn for en 1 minutts jobb også å få elektriker på besøk

Om man eier et hus bør man også ha penger tilgjengelig for slike ting.
Og om man først skal ha en elektrikker i hus er det som regel ikke noe problemer å finne mer jobb til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...