Gå til innhold

Naive folk


aig

Anbefalte innlegg

Noen av mine gode venner er naive, fordi dem har lite livserfaring. Jeg mistenker at dette er årsaken til at dem skaper problemer for seg selv. Jeg liker å hjelpe folk og prøver å gjøre vennene mine glade, men det er hardt.

Derfor ønsker jeg å vite mer om hva naivitet innebærer, på godt og ondt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naivitet er ganske subjektivt. Men ofte handler det om manglende erfaring. Mennesker er rare vesener. Det hjelper lite å fortelle folk hva som fungerer eller ikke - basert på egne feil man har gjort i livet. Ofte er det beste å bare la dem hoppe ut i det selv, feile, og lære av dette selv. Så kan man heller tenke i sitt indre sinn - "Hva var det jeg sa?".

Den beste måten man kan hjelpe er bare å lytte, være støttende - og ikke ta part i noe. Med mindre dem spør direkte om råd, eller "hva mener du jeg burde gjøre?". Men dette er noe svært få spør etter. De fleste ønsker bare å klage. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Naivitet er en av de beste og sterkeste egenskapene som vi har som art. Uten naivitet hadde vi aldri kunne lære av hverandre eller stolt på hva vi hadde blitt fortalt av andre. Så og si all utdanning og sivilasjonsbygging er basert på denne naiviteten av at hva vi blir fortalt er rett. Dette er f.eks. en av hovedtrekkene som skiller oss fra sjimpanser, som må teste alt de blir lært/fortalt for å sjekke om det faktisk stemmer.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Etter min mening så er naivitet for det meste positivt. Problemet oppstår når kyniske mennesker utnytter det for egen vinning.
Naivitet henger sammen med tillit, og tillit er viktig for et velfungerende samfunn.
Samfunn hvor tilliten til alt og alle er lav, og kynisme råder, så vil kanskje noen si at de ihvertfall ikke er naive, som om det var en bra ting. Det er vanligvis ikke nødvendigvis et sunnhetstegn.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Uderzo skrev (På 26.1.2023 den 10.59):

Etter min mening så er naivitet for det meste positivt. Problemet oppstår når kyniske mennesker utnytter det for egen vinning.
Naivitet henger sammen med tillit, og tillit er viktig for et velfungerende samfunn.
Samfunn hvor tilliten til alt og alle er lav, og kynisme råder, så vil kanskje noen si at de ihvertfall ikke er naive, som om det var en bra ting. Det er vanligvis ikke nødvendigvis et sunnhetstegn.
 

Veldig viktig og godt poeng.

Samfunn uten tillit er stort sett splittede, dysfunksjonelle og ofte utrygge samfunn.

Lenke til kommentar
aig skrev (På 26.1.2023 den 9.10):

Noen av mine gode venner er naive, fordi dem har lite livserfaring. Jeg mistenker at dette er årsaken til at dem skaper problemer for seg selv. Jeg liker å hjelpe folk og prøver å gjøre vennene mine glade, men det er hardt.

Derfor ønsker jeg å vite mer om hva naivitet innebærer, på godt og ondt.

Å prøve å hjelpe venner med problemer er naivt. Slutt med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...