Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Kilopris 133,33 kr er veldig billig ja. Men det er Putin-Russland-Mendolez-Freia så da står jeg over og sender heller beløpet til Ukraina. Og sparer de grammene på badevekta.. Bra for meg, bra for verden. Edit: Jeg fant en annen Freia med 190 gram til 20 kr: 105,26 kr/kg. Når noen først driter i krigsforbrytelser så vil jeg i hvert fall at Freia skal tjene minst mulig. Endret 5 timer siden av Simen1
Mr.M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Simen1 skrev (12 minutter siden): Kilopris 133,33 kr er veldig billig ja. Men det er Putin-Russland-Mendolez-Freia så da står jeg over og sender heller beløpet til Ukraina. Og sparer de grammene på badevekta.. Bra for meg, bra for verden. jojo, fins mange grunner til å droppe sjokoladen, sjøl har jeg egentlig trappet ned og spist minimalt av denslags et par måneder. men suget er der.. 😋 og nå slo det til
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden just for reference Sitat Mondelez har vært gjenstand for kritikk og boikott fordi selskapet fortsetter sin drift i Russland, noe som har ført til at de har blitt svartelistet av Ukraina. Virksomheten i Russland fortsetter å produsere og selge lokale merkevarer som Alpen Gold, Milka og Oreo for det russiske markedet, men har stoppet ny kapitalinvestering og import/eksport av ferdigvarer fra og til Europa. Det har vært diskusjoner og rapporter om at virksomheten i Russland ville skilles ut fra resten av selskapet, men Mondelez har valgt en omorganisering av den russiske delen for å operere mer uavhengig, heller enn en fullstendig uttredelse. siden næringsmidler ikke er sanksjonert av EU, så fortsetter de kan man mistenke.
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Dagligvarekjedenes gjennomsnittsmargin på sjokolade og snacks var mellom 51 og 56 prosent. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dagligvarebransjen-haver-inn-pa-sjokolade/17361728/
Cascada81 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Dagligvarekjedenes gjennomsnittsmargin på sjokolade og snacks var mellom 51 og 56 prosent. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dagligvarebransjen-haver-inn-pa-sjokolade/17361728/ Nå går det ikke i mye sjokolade her i huset, så når dette går til kryssfinansiering av billigere kjøtt og fisk, er det helt klart noe jeg ikke gråter over. Er jo selvsagt et sykdomstegn for konkurransen at det er marginer på over femti prosent på konsumvarer. Skulle da i det minste tro at nettleverandører eller kjeder som Normal og Europris kunne sko seg på marginer kanskje ned på 20-tallet for de samme varegruppene, men de får kanskje ikke samme betingelsene på innkjøp?
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden On 8/30/2025 at 6:29 AM, Vokteren said: Godt at andre følger med når Konkurransetilsynet sover i timen: https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/prissjokk-kjempesleipt-og-smart-pa-samme-tid/18044839/ Et lite, men typisk eksempel på dagligvarekjedenes kreative manipulering og sleipe mekanismer for å narre forbrukerne. Sånn er det hele tiden, kanskje ikke så ekstremt at mindre pakke koster mer enn stor pakke (per stykk), men hvertfall på liter/kg pris. Synes det burde være forbudt. Stor pakke bør ALLTID være billigere enn liten. Ser det på alt fra yoghurt til ostepop.
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, Cascada81 said: Nå går det ikke i mye sjokolade her i huset, så når dette går til kryssfinansiering av billigere kjøtt og fisk, er det helt klart noe jeg ikke gråter over. Er jo selvsagt et sykdomstegn for konkurransen at det er marginer på over femti prosent på konsumvarer. Skulle da i det minste tro at nettleverandører eller kjeder som Normal og Europris kunne sko seg på marginer kanskje ned på 20-tallet for de samme varegruppene, men de får kanskje ikke samme betingelsene på innkjøp? Nå er jeg så kynisk at jeg egentlig ikke tror fisk og kjøtt nødvendigvis blir så mye billigere av den grunn. Europris har fast pris på en del sjokolade som ligger på 1/3 av matbutikker. Ofte sjokotilbud. Smågodt ned i 100kr/kg ved tilbud. Her jeg bor har coop og de fleste andre butikker aldri smågodt under 160kr/kg. Legger merke til at selv coop sjokolade, rema 1000 sin melkeruta og first price sjoko koster mer enn 'premium' sjokolade hos europris.
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Abigor skrev (26 minutter siden): Sånn er det hele tiden, kanskje ikke så ekstremt at mindre pakke koster mer enn stor pakke (per stykk), men hvertfall på liter/kg pris. Synes det burde være forbudt. Stor pakke bør ALLTID være billigere enn liten. Ser det på alt fra yoghurt til ostepop. Hvor mange trenger egentlig å vite stykkprisen? Jeg ser alltid på kg-pris og om pakningsstørrelsen passer meg. Hva om vi endret prisopplysningsloven sånn at kg-pris måtte skrives med stor skrift og stykkprisen med liten på hyllelappen? Med det samme synes jeg loven burde gjøre kr/kg til en universell målestokk for alle varetyper. Dvs. fase ut kr/hektogram. Det er en enhet vi ikke trenger og som bare gjør det forvirrende å sammenligne når man går fra den ene til den andre hylla i butikken. Også kan de forby valutaen prosent. Jeg vil vite hva ting koster! ikke hvor mange prosent det er satt ned fra en førpris som er totalt irrelevant nå. Jeg har aldri sett en eneste prosentseddel eller prosentmynt så det er totalt unødvendig informasjon som ofte står veldig i veien for faktisk pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå