Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) freedomseeker skrev (6 timer siden): https://www.nationen.no/billigere-mat-i-norge-enn-i-usa-og-danmark/s/5-148-790663 I land som sveits og island så er prisene minst 50% høyere enn i norge. Grunnen til at vi opplever mat som dyrt, er rett og slett at vi har blitt fattigere relativt til andre land. Dårlig styring av landet har ført til svak kronekurs og lav produktivitetsutvikling. På Cuba er matprisene langt lavere enn her, men for lokalbefolkningen oppleves de likevel som svært høye. Det samme skjer i Norge. Det er virkelig trist at så mange lar seg villede av de notoriske løgnerne som styrer landet. Ja vi er sykt fattige.. Kom deg litt utenfor Norges grenser og vekk i fra Gandka så får du kanskje en annen opplevelse av verden. Prøv en tur til Romania feks, snakk med folkene der. De ønsker seg tilbake til kommunistenes tid, da hadde de iallefall brød... EDIT: Eller for å ta det enkelt, se på topp nivået fra bildet ditt. USA. Hvor mye tjener en som serverer der "nede"? Altså minstelønn. Også jamfører du med minstelønn for samme yrke i Norge. Hvor mange handlekurver kan de kjøpe i timen? Endret 7 timer siden av Salvesen.
Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden freedomseeker skrev (7 timer siden): I land som sveits og island så er prisene minst 50% høyere enn i norge. Grunnen til at vi opplever mat som dyrt, er rett og slett at vi har blitt fattigere relativt til andre land. Dårlig styring av landet har ført til svak kronekurs og lav produktivitetsutvikling. På Cuba er matprisene langt lavere enn her, men for lokalbefolkningen oppleves de likevel som svært høye. Det samme skjer i Norge. Dokumenter gjerne påstanden om Sveits og Island! Det nest dyreste landet på lista er Danmark med 25% mva. Vi har bare 15% men knuser likevel Danmark med 14% høyere matpriser. Hele dette subjektive surret med "oppleveld dyrhet" undergraver den ellers objektive sammenligningen.
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Simen1 skrev (5 minutter siden): Dokumenter gjerne påstanden om Sveits og Island! Det nest dyreste landet på lista er Danmark med 25% mva. Vi har bare 15% men knuser likevel Danmark med 14% høyere matpriser. Hele dette subjektive surret med "oppleveld dyrhet" undergraver den ellers objektive sammenligningen. Ja jeg opplever egentlig ikke dagligvaren som veldig dyr i Sveits. Tok bilder av noen priser når jeg var der sist: 505G kjøttdeig, blanding av svin og ku. 7.05 CHF Lakse koteletter 4.2 CHF for 100G(var på tilbud til 3.55). Dette var ferskvaredisk. Men billig er det ikke der borte, feks tak over hodet og spise ute(foruten alkohol).
BadCat Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Det er mange gode tilbud nå, men det endrer ikke at det ikke finnes noe fornuftig i hyllene.
Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (21 minutter siden): 505G kjøttdeig, blanding av svin og ku. 7.05 CHF Lakse koteletter 4.2 CHF for 100G(var på tilbud til 3.55). Dette var ferskvaredisk. Jeg kan ikke den skalaen på intuisjon, så jeg konverterer til hhv 88, 52 og 44 kr. Det høres jo ganske dyrt ut, men er kanskje ikke byens "rema" og kanskje heller ikke de rimeligste variantene? Apropos laks så kjøpte jeg laksekoteletter i går til 79 kr/kg. Overraskende god pris! Lenge siden jeg har sett det så lavt. 1
Noxhaven Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (14 minutter siden): Ja jeg opplever egentlig ikke dagligvaren som veldig dyr i Sveits. Tok bilder av noen priser når jeg var der sist: 505G kjøttdeig, blanding av svin og ku. 7.05 CHF Lakse koteletter 4.2 CHF for 100G(var på tilbud til 3.55). Dette var ferskvaredisk. Men billig er det ikke der borte, feks tak over hodet og spise ute(foruten alkohol). Disse to eksemplene dine sier vel ikke så mye om hva faktisk daglivare pris nivået i Sveits ligger på. Altså 7,05 CHF for 505g tilsvarer Ca. 175 kr kiloen for blandingskjøttdeig (svin/storfe). På Oda så ligger priser for storfekjøttdeig på 159 kr kiloen Kjøttdeig av svin ligger på 142 kr kiloen Og kjøttdeig av kylling ligger på 107 kr kiloen. Laks til 523 kr kiloen (442 på tilbud) i Sveits tja.. Igjen på Oda får man Laksefile (med skinn) til 187 kr kiloen. Vet ikke blandingsforholdet eller fettinneholdet i kjøtdeigen, kvaliteten på laksen (lakskotelett er med skinn, ryggrad og bein) osv. Men vet ikke om jeg vil si jeg ble oversasket over hvor billige disse varene var der borte basert på prisene du oppga.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Simen1 skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke den skalaen på intuisjon, så jeg konverterer til hhv 88, 52 og 44 kr. Det høres jo ganske dyrt ut, men er kanskje ikke byens "rema" og kanskje heller ikke de rimeligste variantene? Apropos laks så kjøpte jeg laksekoteletter i går til 79 kr/kg. Overraskende god pris! Lenge siden jeg har sett det så lavt. Tja 88 kroner for 500 kjøttdeig er jo ganske normalt, dette er en mindre butikk i nærheten av flyplassen så er definitivt ikke noe lavpris greier. Tilsvarende fra meny: Søk | Søk i varer, oppskrifter, artikler og butikker på meny.no Ang laksen så er den importert, mener det sto Norge og Irland. Så det er jo forventet noe merkostnad. Men tenker ikke det er en upris for noe en kjøper i ferskvaren.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Noxhaven skrev (4 minutter siden): Disse to eksemplene dine sier vel ikke så mye om hva faktisk daglivare pris nivået i Sveits ligger på. Altså 7,05 CHF for 505g tilsvarer Ca. 175 kr kiloen for blandingskjøttdeig (svin/storfe). På Oda så ligger priser for storfekjøttdeig på 159 kr kiloen Kjøttdeig av svin ligger på 142 kr kiloen Og kjøttdeig av kylling ligger på 107 kr kiloen. Laks til 523 kr kiloen (442 på tilbud) i Sveits tja.. Igjen på Oda får man Laksefile (med skinn) til 187 kr kiloen. Vet ikke blandingsforholdet eller fettinneholdet i kjøtdeigen, kvaliteten på laksen (lakskotelett er med skinn, ryggrad og bein) osv. Men vet ikke om jeg vil si jeg ble oversasket over hvor billige disse varene var der borte basert på prisene du oppga. Se over, meny har tilsvarende pris på samme vare(uten at jeg har sammenlignet innholdet 1:1). Du sammenligner blant en masse varer, det blir ikke tilsvarende. EDIT: her er ferskvare i fra meny: Søk etter «laks» | Søk i varer, oppskrifter, artikler og butikker på meny.no Men som sagt, det er jo import i Sveits så at det koster noe ekstra er jo forventet. Endret 5 timer siden av Salvesen.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Og bare som det er sagt mener jeg ikke å ta Sveits under en kam med mine eksempler. Jeg deler bare min erfaring 😛 Jeg finner dagligvaren til å være ok priset ift Norge. Og jeg bruker den stort sett hver morgen for frokosten på hotellet jeg bruker i Zurich er helt latterlig dyr. Som annen kjøpemat der nede. Tror det er 350 de tar for frokosten. Jeg kjøper på butikken på vei til kontoret, pleier å ligge rundt 100 lappen og ofte under.
oppdager Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg kommer fra Østerrike (hei 👋), og her er matprisene også et hett tema. Siden 2021 har særlig de billigste varene økt med over 50 %. Fra 2024 til 2025 var prisveksten rundt 5 %. Det merkelige er at mat i Østerrike i gjennomsnitt er 27 % dyrere enn i Tyskland – til og med helt like produkter. Enkelte varer er dobbelt så dyre. Til og med østerrikske produkter selges billigere i Tyskland enn her hjemme. Dagligvarekjedene har mange «forklaringer»: for høy butikk-tetthet (60 butikker per 100 000 innbyggere), at Østerrike er et «rabattland» med tilbud hele året, og så videre. Regjeringen prøver å gripe inn, men får lite til. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg … 1
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg kjøpte Nordfjord kjøttdeig 14% 600g til 59,90 i dag.. Første gang på lenge jeg har sett kiloprisen bikke under 100. Riktignok et supertilbud. 1
freedomseeker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden I Sveits har matprisene faktisk gått ned, landet opplever negativ inflasjon på mat. Men dersom man regner prisene om i norske kroner, ser det ut som om de har økt kraftig. Grunnen er enkel. Den sveitsiske valutaen er sterk, mens kronen vår er svak. Også i Norge har matvareprisene gått ned når man sammenligner med utviklingen i andre land. Prisnivået her er nå omtrent på linje med de fleste vesteuropeiske land, mens det tidligere lå betydelig høyere. Likevel blir dette sjelden trukket fram av politikere og medier, fordi det bryter med fortellingen om at norsk økonomi går "så bra". I stedet velger man å skylde på de rike, og mange enkle sjeler lar seg dessverre lett lure.
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Simen1 skrev (24 minutter siden): Jeg kjøpte Nordfjord kjøttdeig 14% 600g til 59,90 i dag.. Første gang på lenge jeg har sett kiloprisen bikke under 100. Riktignok et supertilbud. Det er god pris! Men del da vell😅
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Ja, den blir nok delt i to deler a 300g.. Spoiler Fra spøk til alvor, det er Rema som har Nordfjord-produkter og det er en Rema-butikk på Tromsøs beste vestkant som har supertilbud i forbindelse med åpning av ny butikk. Løp å kjøp.. (eller du må vel kjøre et stykke først ) 1
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Simen1 skrev (4 minutter siden): Ja, den blir nok delt i to deler a 300g.. Skjul innhold Fra spøk til alvor, det er Rema som har Nordfjord-produkter og det er en Rema-butikk på Tromsøs beste vestkant som har supertilbud i forbindelse med åpning av ny butikk. Løp å kjøp.. (eller du må vel kjøre et stykke først ) Hehe tror vinninga går opp i spinninga der ja😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå