0laf Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden HF- skrev (4 minutter siden): Finn anledning til å sette ned matmomsen i Norge til 6% for å motvirke grensehandel Hjelper ikke, må bli kvitt oligarkene for å få ned prisene
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden kremt skrev (8 minutter siden): Forbud og stengte grenser er sikkert veldig smart? Bidrar sikkert tli lavere priser for alle. Bør vel stenge all import også da, klare oss kun med mat laget i Norge. Ingen som sier noe om forbud, kunne bare satt inn krav om 24t f.eks. som vi allerede har.
obygda Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Ja svenskehandel burde fjernes, det er urimelig at de med mest i inntekt(Oslo området) også skal bruke pengene sine i utlandet og ikke bidra til samfunnet. Høres ut som en kommunist tanke..Ikke det at jeg reiser over grensen for å handle - men det var da ekstreme holdninger. 1
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden obygda skrev (24 minutter siden): Høres ut som en kommunist tanke..Ikke det at jeg reiser over grensen for å handle - men det var da ekstreme holdninger. Ekstreme holdninger å holde penger i landet? Ok… det er jo ingen som sier at en ikke kan handle utenlands, en må bare betale skatt når en returnerer.
obygda Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Salvesen. skrev (7 minutter siden): Ekstreme holdninger å holde penger i landet? Ok… det er jo ingen som sier at en ikke kan handle utenlands, en må bare betale skatt når en returnerer. Åja..så folk på harrytur skal stoppe på grensen og betale skatt...Høres veldig DDR ut dette.. 3
Vokteren Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Ja svenskehandel burde fjernes, det er urimelig at de med mest i inntekt(Oslo området) også skal bruke pengene sine i utlandet og ikke bidra til samfunnet. Hva er feil ved at norske innbyggere holder styr på egne penger og gjør det som hele samfunnet signaliserer at vi skal gjøre? Sentralisering og økonomiske incentiver gjør at man må prioritere seg selv. Solidaritetstanken er utdatert og fungerer kun ved at politikerne bruker stadig mer oljepenger. 2
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden obygda skrev (25 minutter siden): Åja..så folk på harrytur skal stoppe på grensen og betale skatt...Høres veldig DDR ut dette.. Hvorfor ikke bare la netthandel være fritt frem da? Så kan vi kjøpe alt fra Kina uten å betale noen form for skatt? Hva er poenget liksom?
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Vokteren skrev (6 minutter siden): Hva er feil ved at norske innbyggere holder styr på egne penger og gjør det som hele samfunnet signaliserer at vi skal gjøre? Sentralisering og økonomiske incentiver gjør at man må prioritere seg selv. Solidaritetstanken er utdatert og fungerer kun ved at politikerne bruker stadig mer oljepenger. Se over, hva er poenget med å ta skatt for noe som helst egentlig?
Jarmo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Salvesen. skrev (25 minutter siden): Hvorfor ikke bare la netthandel være fritt frem da? Så kan vi kjøpe alt fra Kina uten å betale noen form for skatt? Hva er poenget liksom? Jeg har betalt skatt av pengene mine ved utbetaling, hva jeg bruker pengene på har ingenting med saken å gjøre. Importvarer får MVA ved innførsel. Flere varer har også tollavgifter i tillegg. Endret 18 timer siden av Jarmo
Vokteren Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Salvesen. skrev (20 minutter siden): Hvorfor ikke bare la netthandel være fritt frem da? Så kan vi kjøpe alt fra Kina uten å betale noen form for skatt? Hva er poenget liksom? De fleste som harryhandler kjøper mat og drikke. Å importere mat og drikke fra Kina er uaktuellt. 2
obygda Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Salvesen. skrev (23 minutter siden): Hvorfor ikke bare la netthandel være fritt frem da? Så kan vi kjøpe alt fra Kina uten å betale noen form for skatt? Hva er poenget liksom? Netthandel opp til ett visst beløp bør være momsfritt..på samme måte som det er ved grensehandel. Disse tvangsgebyrene som du foreslår blir alt for inngripende i folks liv. 2
Jarmo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden obygda skrev (8 minutter siden): Netthandel opp til ett visst beløp bør være momsfritt..på samme måte som det er ved grensehandel. Disse tvangsgebyrene som du foreslår blir alt for inngripende i folks liv. Må bare passe på verdigrenser ved grensehandel. https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden obygda skrev (8 timer siden): Netthandel opp til ett visst beløp bør være momsfritt..på samme måte som det er ved grensehandel. Disse tvangsgebyrene som du foreslår blir alt for inngripende i folks liv. Så du ønsker ikke at folk skal bruke penger i landet, forstår
obygda Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Salvesen. skrev (43 minutter siden): Så du ønsker ikke at folk skal bruke penger i landet, forstår Du gir matvareoligarkene en lissepasning her - forstår du ikke det? Du vil i praksis ikke ha konkurranse fra utlandet. Grensehandelen er sunn konkurranse og vil virke skjerpende på både politikere og handelsstanden. Jo mer grensehandel vi får jo tydeligere vitner det om en feilslått politikk i vårt eget land. Folk flest bruker sunn fornuft og forsøker å få mest mulig ut av hver krone - og om dette betyr at de må reise til Sverige for å handle - så gjør de det. Det sender samtidig et svært klart signal til våre politikere om et system som ikke fungerer i vårt eget land. Å bruke skatter og avgifter for å hindre handel med våre naboer istedenfor å møte konkurranse med konkurranse - det er så Nord Korea at jeg blir skremt. Om grensehandelen blir for stor slik at det undergraver næring i vårt eget land - vel så betyr det også at å drive næring i vårt eget land fungerer dårlig - da må vi ta tak i problemene som skaper denne situasjonen - ikke sperre folk inne bak avgifter og tvinge dem til å handle kun i Norge. Vi kan heller ikke leve av å fordele pengene vi har i landet med hverandre - vi må faktisk skape penger INN til landet slik at vi får mer å fordele. Det du foreslår vil bare medføre at vi skal isolere oss og dele pengene som er i landet med hverandre - ikke skape nye verdier som vi så kan fordele. Nei - grensehandelen er vår kanarifugl eller værhane om du vil - jo mer vi handler - jo sterkere signal sender vi til våre politikere om behov for endring i regler,lover og skatter.. For å gi dette et bilde. Dersom vi i dette landet aldri sendte idrettsutøvere ut av landet for å konkurrere - hvordan skal vi da sikre at våre utøvere blir best i verden? Endret 10 timer siden av obygda 1 1
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) obygda skrev (38 minutter siden): Du gir matvareoligarkene en lissepasning her - forstår du ikke det? Du vil i praksis ikke ha konkurranse fra utlandet. Grensehandelen er sunn konkurranse og vil virke skjerpende på både politikere og handelsstanden. Jo mer grensehandel vi får jo tydeligere vitner det om en feilslått politikk i vårt eget land. Folk flest bruker sunn fornuft og forsøker å få mest mulig ut av hver krone - og om dette betyr at de må reise til Sverige for å handle - så gjør de det. Det sender samtidig et svært klart signal til våre politikere om et system som ikke fungerer i vårt eget land. Å bruke skatter og avgifter for å hindre handel med våre naboer istedenfor å møte konkurranse med konkurranse - det er så Nord Korea at jeg blir skremt. Om grensehandelen blir for stor slik at det undergraver næring i vårt eget land - vel så betyr det også at å drive næring i vårt eget land fungerer dårlig - da må vi ta tak i problemene som skaper denne situasjonen - ikke sperre folk inne bak avgifter og tvinge dem til å handle kun i Norge. Vi kan heller ikke leve av å fordele pengene vi har i landet med hverandre - vi må faktisk skape penger INN til landet slik at vi får mer å fordele. Det du foreslår vil bare medføre at vi skal isolere oss og dele pengene som er i landet med hverandre - ikke skape nye verdier som vi så kan fordele. Nei - grensehandelen er vår kanarifugl eller værhane om du vil - jo mer vi handler - jo sterkere signal sender vi til våre politikere om behov for endring i regler,lover og skatter.. For å gi dette et bilde. Dersom vi i dette landet aldri sendte idrettsutøvere ut av landet for å konkurrere - hvordan skal vi da sikre at våre utøvere blir best i verden? La meg tippe, du handler regelmessig i Sverige? EDIT: Og nei, du snakker om en liten del av befolkningen som har disse mulighetene. Som er problematisk i seg selv. Endret 9 timer siden av Salvesen.
obygda Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Salvesen. skrev (18 minutter siden): La meg tippe, du handler regelmessig i Sverige? EDIT: Og nei, du snakker om en liten del av befolkningen som har disse mulighetene. Som er problematisk i seg selv. Nei. Jeg handler ikke i Sverige. Har vel vært der en gang siste 3 år eller noe slikt. Hvor mange ganger har du vært der siste 3 år? Poenget er at å sperre seg inne bak skatter og avgifter er å gjøre oss selv en bjørnetjeneste.. Endret 9 timer siden av obygda
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden obygda skrev (27 minutter siden): Nei. Jeg handler ikke i Sverige. Har vel vært der en gang siste 3 år eller noe slikt. Hvor mange ganger har du vært der siste 3 år? Poenget er at å sperre seg inne bak skatter og avgifter er å gjøre oss selv en bjørnetjeneste.. Jeg har vært i Sverige de siste 3 år men ikke handlet på grensen. Har sannsynligvis ikke handlet noe foruten til livets opphold, men skal ikke være bastant. Så god er ikke husken, mulig jeg tok med meg en flaske vin eller noe slikt.
wampster Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Det å handle i Sverige (Svinesund/Nordbyen/Strømstad) med dagens kronekurs er helt meningsløst for folk som bor i/rundt Oslo i hvert fall. Da kan man like gjerne bare følge med på tilbudsavisene fra matbutikkene her i landet. Føler at mesteparten av folk som er mot at man kan handle i andre land er mot det fordi de selv ikke har muligheten. Kan du tenke deg tiden og resursene og ulempen det ville vært om man skulle gjort noe med muligheten for folk å handle i Sverige av og til? For ikke å snakke om hvilket signal det ikke bare sender til egen befolkning men til omverden også.
Jarmo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) wampster skrev (28 minutter siden): Det å handle i Sverige (Svinesund/Nordbyen/Strømstad) med dagens kronekurs er helt meningsløst for folk som bor i/rundt Oslo i hvert fall. Da kan man like gjerne bare følge med på tilbudsavisene fra matbutikkene her i landet. Føler at mesteparten av folk som er mot at man kan handle i andre land er mot det fordi de selv ikke har muligheten. Kan du tenke deg tiden og resursene og ulempen det ville vært om man skulle gjort noe med muligheten for folk å handle i Sverige av og til? For ikke å snakke om hvilket signal det ikke bare sender til egen befolkning men til omverden også. 3-4- stk reiser sammen så det lønner seg. Diesel kan være opptill 4-5-6 kr billigere literen. Og alle over 12 år kan ta hele dagskvoten.(ikke alkohol seff) med seg. I Sverige kan man nå fylle både diesel og bensin for under 15 kroner per liter, flere kroner billigere enn i Norge. Her koster diesel 22,90 i dag. https://www.colorline.no/sandefjord-stromstad?gad_source=1&gad_campaignid=1758307833&gbraid=0AAAAAD-TRmuKIKz2QHd2AkfT7ileUfAwZ&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP9WFiWkDJb7ag-VqWgEy0dQIU3WIbea45EI95RF24NfXy1Mi6hqgtxoCFOQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Endret 4 timer siden av Jarmo
0laf Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (4 timer siden): La meg tippe, du handler regelmessig i Sverige? La meg tippe, du bor slik at det ikke er mulig for deg å handle Sverige ? 3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå