Gå til innhold

Oppgradere Hardware for Plex Media Server


DJViking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er hva jeg har bestemt meg for av deler til ny server:
Motherboard: ASRock Z590 Pro4 Motherboard - Intel Z590 - Intel LGA1200 socket - DDR4 RAM - ATX
Processor: Intel Core i5-11400 Rocket Lake Processor/CPU - 6 cores 2.6 GHz - Intel LGA1200
Memory: Kingston Fury Beast Black DDR4 3200MHz 16GB (KF432C16BB/16)
Cooler: Noctua NH-U9S chromax.black Air Cooler
Cabinet Fan: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap - Case Fan - 120 mm - 22 dBA

Synes det er greit å kunne bestille alle delene fra samme nettbutikk, selv om jeg kunne spart noen få kroner ved  å velge den billigste for hver komponent. Både Proshop og Komplett er blant de to jeg kjøper mest fra.

 

Screenshot_20230120_213730.thumb.png.70ad6a523abb272e190ee4cb7d8fbbf5.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har koblet opp ny hardware nå, men den vil ikke boot forbi BIOS.

Alle diskene blir gjenkjent i BIOS fra SATS3_0 til SATA3_5, men jeg får ikke opp noen disker i Boot Priority.

OS Harddisk er koblet på SATA spor SATA3_1. Vet ikke om det kan ha noe med å gjøre. Om den burde/må stå på SATA3_0?

Det er installert Linux på den OS disken.

20230206_205610.thumb.jpg.b2c71ccad8c1761edf18c823569b2e4b.jpg

20230206_210103.thumb.jpg.ea781995888ac690df3c7470492c9c33.jpg

20230206_205544.thumb.jpg.c8591aa19bb6c29c90e942f0bf47039e.jpg

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Serveren kjører Plex Media Server. Den kan transcode med både CPU og GPU.

Men akkurat nå vil ikke Linux OS boote.

I BIOS så finner den ingen Boot Priority.
Jeg har forsøkt med å ta bort data harddiskene og bootet med bare OS disk, men OS vil ikke boote.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Hei. Det spørs litt hvilken Linuxdistro du velger, men f. eks på Ubuntu, så kan man velge at installasjonen velger alt for deg.

Jeg tror også at man kan lage partisjonene selv under installasjonen. Mener og huske det på Ubuntu.

Hvis du ikke har noen /efipartisjon fra før av, så kan du kjøre en ren installasjon av distroen også velger du manuell partisjonering. Vanligvis så bruker jeg 100 mb på /efipartisjon. Denne skal ha filsystem FAT32. Mountes forøvrig under /boot.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (10 timer siden):

Serveren kjører Plex Media Server. Den kan transcode med både CPU og GPU.

Men akkurat nå vil ikke Linux OS boote.

I BIOS så finner den ingen Boot Priority.
Jeg har forsøkt med å ta bort data harddiskene og bootet med bare OS disk, men OS vil ikke boote.

Hvilken enhet bruker du til avspilling?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Skulle akkurat spørre om det samme. Hvis dette er en server så er det utrolig smidig med TrueNAS/Unraid som kan styres fra nettleseren og er lagd for nettopp sånne formål.

Jeg liker å bruke OpenSUSE distro, derfor har jeg installert den.
Foretrekker en komplett Linux distro, framfor en mer spesialisert en som TrueNAS/Unraid.

Lenke til kommentar
wil skrev (2 timer siden):

Hei. Det spørs litt hvilken Linuxdistro du velger, men f. eks på Ubuntu, så kan man velge at installasjonen velger alt for deg.

Jeg tror også at man kan lage partisjonene selv under installasjonen. Mener og huske det på Ubuntu.

Hvis du ikke har noen /efipartisjon fra før av, så kan du kjøre en ren installasjon av distroen også velger du manuell partisjonering. Vanligvis så bruker jeg 100 mb på /efipartisjon. Denne skal ha filsystem FAT32. Mountes forøvrig under /boot.

OS Disk er installert med OpenSUSE Leap 15.3
Men den ble installert før EFI ble standard, så min boot partisjon har ikke EFI filsystem.

Antagelig så må jeg reinstallere. Kan fikse slik at den ikke reformaterer /, men kun /boot med EFI.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

A UEFI machine requires an EFI system partition that must be mounted to /boot/efi. This partition must be formatted with the FAT32 file system.

Teksten over er fra her:

https://doc.opensuse.org/documentation/leap/archive/15.3/startup/html/book-startup/cha-install.html

Antok til slutt det nok var problemet.
Min /boot partisjon er ekstremt gammel. OS har blitt oppgradert over årene uten at det har blitt gjort noen reinstallasjon.
Nå har jeg splitter ny Hardware og må nok gjøre en liten reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...