Gå til innhold

Samsung TV - Ny tilsvarende TV på garanti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (På 7.1.2023 den 23.07):

Jeg beregner 1000 kroner per år, så når jeg kjøpte TV til 10k så skal jeg beholde den i minst 10 år.

TS har kjøpt TV til 23k og da er 20k en passende sum etter 4 år, i verste fall 1k mellomlegg. 

Kult. Da kjøper jeg TV til 80k til sønnen min. TV for resten av livet han da.

I den virkelige verden, for bedrifter, vil en TV avskrives fullt over 2 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TMWH skrev (17 minutter siden):

Da har jeg snakket med Power! Ny QN95 blir erstatningen, uten noe form for mellomlegg :)
Bra løst av de til slutt!

Det var alltid det som var løsningen. One Connect boks er en vesentlig funksjon ved en TV, noe de selv direkte har sagt ettersom det er en premium feature (hvertfall nå for tiden). De hadde aldri vunnet gjennom en klagesak her med å gi deg noe annet enn en TV med One Connect boks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt det ordnet seg. Nesten komisk at Power kaller seg elektrogigant når de snart har krympet 1000% i Norge. I dette tempoet vil de opphøre innen kort tid. Power, tull og tøys siden 1971 og stadig mindre. Det siste var vel at de la ned like mange butikker i løpet av 2 år som det er butikker igjen. Hvis lønnsomheten ikke er bedret når årsregnskapet kommer... Hvis man har holdt på i over 50 år og ender opp med at lønnsomheten er 1/3 av konkkurrenten i markedet, da har man gjort noe feil ganske lenge.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Godt å høre at det ordnet seg. 

Jeg hadde nøyaktig samme problemstilling i fjor da min UE65KS8005 fikk skygge i panelet 5mnd før garantien gikk ut. 
Kontaktet en gammel venn som har jobbet mange år som butikksjef hos elektro butikker og fikk forklart fremgangsmåten. 

Samsung sender reperatør avdekker feil og hvis han vet det ikke er mulig å få reservedeler så åpner de kreditt sak. 
Power vil da motta en kreditnota tilsvarende siste innkjøpspris de hadde for denne modellen av samsung. 

Kunden vil ha krav på tilsvarende produkt eller heving av kjøp og da få igjen pengene tilsvarende siste utsalgspris (ikke hva man selv betalte). 

Akkurat som hos deg var one connect argumentet for å få en The Frame i erstatning fremfor en rimeligere modell med tilsvarende spesifikasjoner :)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 timer siden):

Kult. Da kjøper jeg TV til 80k til sønnen min. TV for resten av livet han da.

I den virkelige verden, for bedrifter, vil en TV avskrives fullt over 2 år.

Jo dyrere de er, jo fortere faller de i pris, som regel. 

Jeg har fortsatt min 1080p TV,  ikke noe galt med den, men den er 1080p.

Lenke til kommentar

1080p holder i lange baner enn så lenge for gjennomsnittlige TV-tittere, så lenge en ikke bruker 4K Blu-Ray som vanligvis ikke gir en opplevelse verdt prisforskjellen (kanskje med unntak av filmer med svært god HDR). Siste generasjons konsoller kan også drive slike skjermer ordentlig. De fleste bruker også for små skjermer for å virkelig se forskjell på 1080p -> 4K der 4K materialet metter oppløsningen.

Ellers er TV-standarden håpløs, da de fremdeles benytter seg av HD Ready som er 720p og 1080i. Svært lite der i gården som gir verdi om en oppgraderer til 4K, selv om det finnes unntak.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
5 hours ago, vidor said:

1080p holder i lange baner enn så lenge for gjennomsnittlige TV-tittere, så lenge en ikke bruker 4K Blu-Ray som vanligvis ikke gir en opplevelse verdt prisforskjellen (kanskje med unntak av filmer med svært god HDR). Siste generasjons konsoller kan også drive slike skjermer ordentlig. De fleste bruker også for små skjermer for å virkelig se forskjell på 1080p -> 4K der 4K materialet metter oppløsningen.

Eller er TV-standarden håpløs, da de fremdeles benytter seg av HD Ready som er 720p og 1080i. Svært lite der i gården som gir verdi om en oppgraderer til 4K, selv om det finnes unntak.

Du glemmer her at "alt" av betydelige streaming tjenester nå leverer stadig mer innhold i både 4k hdr og dolby vision. 8k gir derimot særdeles lite mening per i dag (med mindre man har en laser-prosjektor med svært lerret).

Lenke til kommentar

Det gir vel ikke mening med 8K før om 10-15 år når man kan få tilgang til innhold og har bedre enkodere. Det ser dessverre ut til at EU har tenkt å ta valget for oss om at dette ikke er noe folk skal ha i det hele tatt. Energibruken er for høy mener de.

Jeg har egentlig lyst til å produsere innhold i 4K selv og bruke kamera med 12k som kilde. Problemet er at nesten alle platformene jeg bruker fremdeles er på 1080P og egentlig er det kun nok båndbredde til 720P. Jeg kan selvsagt ta på meg skylapper og satse kun på YouTube, men det er noe tull der at de er frem og tilbake om de skal ta betalt for å vise innhold i 4K eller ikke. Det føles meningsløst å bruke tid og penger på å levere 4K hvis >90% av mottakerne ikke får glede av det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

Det gir vel ikke mening med 8K før om 10-15 år når man kan få tilgang til innhold og har bedre enkodere. Det ser dessverre ut til at EU har tenkt å ta valget for oss om at dette ikke er noe folk skal ha i det hele tatt. Energibruken er for høy mener de.

Jeg ser nytten for 100+ tommer med tanke på pikseltetthet (igjen, i praksis for laserprosjektorer) men mistenker at innen dette gir mening prismessig er ai oppskalering så god at native 8k materiale ikke vil være kritisk.

Lenke til kommentar

Oppskalering fungerer til en ting. Å få gamle spill og filmer til å fylle skjermen. Det er ikke noe man bør bruke på nytt materiale. Det er et nødvendig onde, ikke noe man bør satse på. Jeg skjønner heller ikke all den praten om kunstige frames i spill. Det som betyr noe er å ha mange ekte frames fra spillmotoren eller fra spillserveren slik at man kan respondere til disse. Å generere mange falske frames som ikke har noe med spillmotoren eller spillserveren å gjøre er rett og slett en gimmick og har ingen praktisk nytte. Så får man flere rammer på skjermen, men det har ikke noe mer med hva som skjer i spillmotoren eller på spillserveren å gjøre. I onlinespillenes begynnelse ca 94-99 hadde man netkode med gjetting og interpolering. Det var et nødvendig onde i ei tid hvor det ikke var nok båndbredde til en god opplevelse, men det kunne aldri erstatte ekte rammer fra serveren.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
18 minutes ago, BadCat said:

Oppskalering fungerer til en ting. Å få gamle spill og filmer til å fylle skjermen. Det er ikke noe man bør bruke på nytt materiale. Det er et nødvendig onde, ikke noe man bør satse på. Jeg skjønner heller ikke all den praten om kunstige frames i spill. Det som betyr noe er å ha mange ekte frames fra spillmotoren eller fra spillserveren slik at man kan respondere til disse. Å generere mange falske frames som ikke har noe med spillmotoren eller spillserveren å gjøre er rett og slett en gimmick og har ingen praktisk nytte. Så får man flere rammer på skjermen, men det har ikke noe mer med hva som skjer i spillmotoren eller på spillserveren å gjøre. I onlinespillenes begynnelse ca 94-99 hadde man netkode med gjetting og interpolering. Det var et nødvendig onde i ei tid hvor det ikke var nok båndbredde til en god opplevelse, men det kunne aldri erstatte ekte rammer fra serveren.

Delvis enig, men man må ikke blande dagens teknologi med den vi ser om 10 år. 35mm direkte scannet til 4k er jo ikke akkurat en fest per nå og til 8k får vi kun korn med flott skarphet. Dessverre er det slik at mye av det materiale som er verdt å se er produsert (godt) tilbake i tid og ikke frem i tid (estimat fra min side).

For å gå enda mer off topic, der jeg mest gleder meg til 8k er vr hvor bildet bokstavelig talt er "in your face". Der har man også luksusen av å kunne levere høyeste oppløsning kun der man ser slik at man egentlig bare trenger gode nok paneler for teknisk kunne klare dette.

Endret av ps5
Lenke til kommentar

De gangene jeg skalerer er det fordi materialet er i 320x240 og jeg må gange med for eksempel 4x for å få det til å vises på skjermen.

interpolation-bilinear-2x.png

image.thumb.png.465caee63a88be4566829c9dd22b5d90.pngJeg kjører et scanline-filter over, så ser det noen lunde riktig ut.

Det er ikke kun en fordel hvis man skal få stadig flere piksler på skjermene. Ikke bare blir det mer tungdrevet, men man blir mer og mer avhengig av skalering også hvis man ikke bruker ferskt materiale.

Man bør tenke på at de som selger TV-er vil forsøke å overbevise kunden om at han må ha større TV eller flere piksler enn det han trenger. Det er den same spiriten som når han prøver å forsvare at kunden skal ha dårligere erstatnings-TV enn han har krav på.

Tenk på alle som har blitt lurt til å være early adopter for TV på 1080P og  4K og som kanskje hele 15 år senere fremdeles kun har 720P signal inn på TV-en med mindre de en sjenden gang setter på en Blu-ray.

Kjøp nå ikke TV med 8K før man har innhold til det. Hvis man venter til innholdet kommer etter slipper man med under 1/4 av prisen kontra å kjøpe skjerm med en gang det kommer flere piksler. Det er dyrt å kjøpe fine paneler med en gang de kommer. Spesielt hvis man ikke får utnyttet egenskapene før panelene har kommet ned i pris. Det er sikkert noen som greier å selge 8K TV til folk med TV-boks på 720P eller 1080i. Da blir det keiserens nye klær hvor ingen ser forskjellen. Han var visst naken, ble det sagt.

For all del. Det er fint med nye produkter for den som utnytter de nye egenskapene til det fulle. For alle andre blir det unødvendig dyrt og helt unødvendig. "It's just good business.", sa selgeren.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det utgår. Det blir omtrent som de klimaforkjemperne som vandaliserer kunstvertk. Det er ikke selve skaleringen som er slik heller men et filter eller intelpolering som legges til. 
scaling and interpolation. Det verste er når folk tar 30 år gamle pinballmaskiner og bytter til LCD-skjerm med interpolering.image.thumb.png.85de70bc5675c65e376e749876e6cd0a.png



Det ser rent for jævlig ut.

Min er autentisk slik den skal være.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 hours ago, ps5 said:

Du glemmer her at "alt" av betydelige streaming tjenester nå leverer stadig mer innhold i både 4k hdr og dolby vision. 8k gir derimot særdeles lite mening per i dag (med mindre man har en laser-prosjektor med svært lerret).

Hadde kvaliteten på 4K streaming vært god så er det et poeng, men jevnt over synes jeg faktisk en god Blu-Ray på 1080p slår 4K streaming i kvalitet. Virker ikke som de som streamer gidder å bruke penger på at noen få entusiaster med rått internett skal bli happy med nært lossless 4K kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...