Gå til innhold

Hvilken risiko utgjør et støpsel som ikke er plugget skikkelig i?


Anbefalte innlegg

Hender man kommer over støpsel til ulike apparater som.TV, micro, kjøle/fryseskap og panelovner som ikke alltid sitter helt inn i stikkontakten. Hvilken fare mtp brann kan dette utgjøre?

Nå pleier alle støpslene mine å sitte godt inn i stikkontaktene, men med 3 barn i hus, kan det skje at f.eks støpsel til en panelovn knuffes litt borti, slik at det ikke sitter like godt som er ment.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
13 hours ago, Bjerknez said:

Men da vil man vel i de fleste tilfeller høre det ganske tydelig og dermed bli advart?

Det forutsetter jo at brukeren av apparatet skjønner at det er fare på ferde. Hadde en gammel tante som ikke reagerte på "summelyden", fortsatte å bruke krølltanga helt til at det freste og smalt - fordi ledninga ut fra støpselet var så slitt at det gav en delvis kortslutning. Hu var ikke klar over at en skadet ledning kan være farlig.

Lenke til kommentar

Joda, derfor skrev jeg "i de fleste tillfeller" og ikke "alltid" :)

Normalt sett vil jeg si at for det meste går det bra om ikke man setter støpselet helt inn ved et uhell. Men som nevnt lenger opp så hadde jeg vært ekstra nøye med å feste støpselet til oppvaskmaskin, stekeovn, kjøleskap etc som ofte er skjult. Spesielt stekeovn/mikro trekker mye strøm og litt sårlig kontakt der over tid er ikke bra ved høyt strømtrekk. 

Men om du glemmer og dytte støpselet på stavmikseren helt inn de 5 minuttene du bruker den ser jeg på som ufarlig. Da står du i det minste ved kontakten og oppdager når det evt. skulle skje noe unaturlig. 

Stort sett så er strømmen enten på eller av. Men problemet kommer først når det trekkes mye strøm.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...