Gå til innhold

Måking, strøing og salting - er det noe man bare drev med før i tida?


Anbefalte innlegg

Det er en risikosport å bevege seg til fots utendørs i Oslo, og det har det vært i mange dager. Fortau, gangveier, trapper og offentlige plasser ble aldri brøyta, med det resultat at det har blitt en sammentrykket iskappe over hele gateplanet i byen. Ingen måking -> folk tråkker ned snøen -> sammenpakka snø blir til is -> det regner oppå der igjen -> kulda kommer tilbake -> tykk is som "aldri" smelter.

Det er mange gangveier, offentlige trapper og fortauer i området jeg bor, og "ingen" av dem er strødd eller saltet. Jeg er fremdeles en forholdsvis ung mann, men jeg er ganske nervøs for å falle og slå meg, evt brekke noe. Tenk på eldre og uføre folk! De blir jo de facto isolert hjemme, da det er livsfarlig å gå ut uten brodder.

Hvorfor strør man ikke lenger? Hvorfor salter man ikke lenger? Og hvorfor ble det ikke brøytet da det kom snø, slik at denne kompakte issvullen vi kaller Oslo ikke smelter på mange uker?

94 fallskader på én dag på legevakta vitner om at dette er farlig, og ikke bare noe jeg innbiller meg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo fortau ofte gårdeiers ansvar.

I en by som Oslo vil jeg tro det kan være utfordrende og få brøytet unna snøen før den blir pakket ned av gående og biler i gatene da det er meget stor trafikk.

Salt blir nok brukt på de mest prioriterte veiene/gangveier for og oppnå antikompaktering dvs. at snø som er pakket blir lettere og brøyte vekk.

Du kan også melde fra https://bymelding.no/ hvis du mener det er manglende strøing og brøyting.

dabe1bec-6c78-4694-bf74-10e07a1955a2?fit=crop&format=auto&h=653&w=980&s=992e9d4abe477512d3ba2697b6c308997c7bbfbe

Endret av 3l33t3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Det er en risikosport å bevege seg til fots utendørs i Oslo, og det har det vært i mange dager. Fortau, gangveier, trapper og offentlige plasser ble aldri brøyta, med det resultat at det har blitt en sammentrykket iskappe over hele gateplanet i byen. Ingen måking -> folk tråkker ned snøen -> sammenpakka snø blir til is -> det regner oppå der igjen -> kulda kommer tilbake -> tykk is som "aldri" smelter.

Det er mange gangveier, offentlige trapper og fortauer i området jeg bor, og "ingen" av dem er strødd eller saltet. Jeg er fremdeles en forholdsvis ung mann, men jeg er ganske nervøs for å falle og slå meg, evt brekke noe. Tenk på eldre og uføre folk! De blir jo de facto isolert hjemme, da det er livsfarlig å gå ut uten brodder.

Hvorfor strør man ikke lenger? Hvorfor salter man ikke lenger? Og hvorfor ble det ikke brøytet da det kom snø, slik at denne kompakte issvullen vi kaller Oslo ikke smelter på mange uker?

94 fallskader på én dag på legevakta vitner om at dette er farlig, og ikke bare noe jeg innbiller meg.

Vel, hvor mye salt skal de bruke ?

Oslo: - Saltbruken har eksplodert: - Ingen gode alternativer (dagbladet.no)

Lenke til kommentar

Det ender opp med at man går i bilveiene. De er som regel mye bedre enn gangveiene. Synes synd på folk som er dårlige til beins, rullestolbrukere og folk med barnevogn i disse dager. Helt håpløst. 

Selv hjemmetjenesten måtte gi opp. 

https://vartoslo.no/bymiljoetaten-diakonhjemmet-joakim-hjertum/hjemmetjeneste-kommer-ikke-fram-pa-glattisen-det-er-ishalke-over-alt/427124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

I de byene jeg har vært på vinterstid, er de offentlige fortauene veldig godt ryddet for snø og is.

Værre står det til der gårdeier har ansvaret, ikke alltid, men ofte.

Kan det ha en sammenheng med at det er dyrt å leie inn slike tjenester og gårdeiere har blitt gamle? 🤔

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker bedre i Oslo nå enn det var før, det vil si at jeg opplever det blir brøyta, skrapt, strødd og kjørt unna snø oftere og raskere nå enn for ti år siden. Saltbruken har eksplodert. Men byen er stor, og det er ikke gjort i en håndvending - så det blir jo noen dager med blåholke iblant. 

Man har et personlig ansvar og. Bruk brodder når det er som verst. Life hack nummer én.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker broddsko, men underlaget i stor omkrets fra min bolig, er hamret knallhard is og skopiggene får ikke særlig feste på det. I tillegg kommer det et tynt lag nysnø og gjør underlaget foræderisk. Jeg er nær spagaten og kink i hele meg når jeg må ut. En dag begynner det å smelte og det er godt å ha noe å se frem til. I mellomtiden er jeg ikke blid. :( 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...