Gå til innhold

Det man ikke får lov til å snakke om


Anbefalte innlegg

nosenseofbelonging skrev (43 minutter siden):

På mindre enn 20 år er befolkningsandelen med norskfødte med to norskfødte foreldre og fire norskfødte besteforeldre blitt redusert med nesten 15%. Hvis ikke dette er alarmerende, er det ingen ting som vil være alarmerende. Dine ord beviser en holdning om at du ikke engang ville rynket på nesen om nordmenn utgjorde 2% av befolkningen i morgen. Det hadde vel etter din oppfatning vært helt greit, kanskje til og med "naturlig".

Du har rett og slett absurde perspektiver, farget av en ytre påvirkning jeg tviler på at du noensinne vil bli bevisst på. Det at du trekker frem jødeforfølgelse under andre verdenskrig (jeg regner med det var det du refererte til, hvertfall..?) blir så fullstendig ute på jordet at det er merkelig at du ikke stoppet deg selv fra å poste dette innlegget.

Jeg vil bo i et samfunn med mennesker jeg deler verdier med. Etnisk opprinnelse er fullstendig uinteressant. Erfaringsmessig har jeg større felles verdigrunnlag med en pakistaner som stemmer SV enn en nordmann som stemmer FrP.

Din besettelse på etnisk renhet er det eneste jeg finner alarmerende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Det må være slitsomt å være krenket over at folk har investert i fondet DNB Norge indeks lol

Misunner ikke dere woke-folk det der

Ah, der har vi det. En person som bruker både motebegrepene woke og krenka i et og samme innlegg. Det er altså et kultmedlem jeg diskuterer med. Solid copy. 

Endret av Felvinter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Felvinter said:

Jeg er ikke et moralsk perfekt menneske. Det er ingen. Men man må kunne anerkjenne de tingene man gjør som er umoralske og uetiske, og prøve å gjøre noe med dette.

Mitt politiske engasjement er i retning av et grønnere og mer bærekraftig Norge. Og inntil det er realitet, og jeg høster fruktene av umoralske handlinger og umoralsk politikk, betyr det selvsagt at jeg også er umoralsk gjennom min deltakelse. 

Så for å svare på det siste spørsmålet ditt; Nei. Det hadde vært ansvarsfraskrivelse. Jeg mener det er vår borgerplikt å forbedre dette landet og dra det i rett retning for fremtiden.

Dette pluss det andre svaret du hadde til meg (som du delte opp i to svar av en eller annen grunn...) gjør at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å si: OK, det er helt greit. Jeg misunner deg virkelig ikke alt dette. Håper du klarer å ha det OK ellers.

Lenke til kommentar
11 hours ago, nosenseofbelonging said:

 Alle livsformer vil evolusjonere seg i henhold til miljøet, og det vil resultere i forskjeller både når det gjelder det ytre og indre. Det finnes mange vitenskapelige studier på slike forskjeller. Forskjellige befolkningsgrupper har forskjellig metabolisme, beinstruktur, sannsynlighet for sykdom, virkning av legemidler, osv. Forskjellig genrepresentasjon resulterer i forskjeller på gruppenivå, til tross for at man kan finne individer i alle befolkningsgrupper som befinner seg over hele spekteret, uansett hva det er man måler.

Ja, mennesket har tilpasset seg ulike miljøer, og fortsetter å tilpasse seg endringer.
Hvorfor er dette et problem?
Naboens metabolisme har ingen konsekvens for hvor godt vi bor sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (4 minutter siden):

Dette pluss det andre svaret du hadde til meg (som du delte opp i to svar av en eller annen grunn...) gjør at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å si: OK, det er helt greit. Jeg misunner deg virkelig ikke alt dette. Håper du klarer å ha det OK ellers.

Dette basert på at jeg vil bo i et land med mennesker jeg deler verdier med, og at jeg er et utviklingsorientert menneske?

Det er nettopp de tingene som gjør at jeg lever et veldig godt liv. Hadde ikke hatt det bra med meg selv om jeg levde i fornektelse eller gikk på akkord med egne verdier og integritet. 

Endret av Felvinter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (10 minutter siden):

Fordi det er våre penger er det vårt ansvar å fordele de, og det er vårt ansvar at vi tilegner oss de må en moralsk forsvarlig måte. Ja, det gjør vårt liv bedre, og det gjør livene til et fåtall utenlandske borgere bedre gjennom bistand. Men hva med livene til de som blir som forgiftet under utvinning? Eller livene til de som kommer etter oss som må leve med konsekvensene av våre handlinger?

Jeg har aldri påstått at oljeutvinning ikke har noen negative konsekvenser. Men så er det heller ikke det vi har diskutert her. Det vi har diskutert er en kollektiv skam-/ansvarsfølelse, i dette tilfellet på grunnlag av ens bosted å være indirekte mottaker av godene som skapes av Equinor, hvor du fremmer en bisarr «Guilt by association».

Sitat

Det er et gjennomgående problem at mennesker som tenker som deg har en tidshorisont som varer fra frokost til middagstid. Ja, det er moralsk forkastelig å ikke bry seg om de som kommer etter oss og må leve med konsekvensene av det vi gjør nå. Vi er ikke villig til å gå en døyt ned i levestandard for å muliggjøre en bedre morgendag og større likheter i verden. Jeg klarer ikke bestemme meg for om dette er på grunn av ondskap, dumskap, fornektelse eller grådighet. Eller en kombinasjon av alle. 

Jeg har ikke skrevet noe som helst om hva vi burde eller ikke burde gjøre mtp. miljøspørsmål. Det eneste jeg har diskutert i denne tråden er kollektiv skam/skyld/ansvarsfølelse. At jeg personlig ikke føler ansvar ovenfor Equinor (eller hvilket som helst annet selskap for den saks skyld) betyr ikke at jeg ikke bryr meg. Jeg føler f.eks. ikke noe ansvar for skip fra Folkerepublikken Kina som overfisker uten like. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg. Jeg mener at det er et problem som kan få fatale konsekvenser, og som burde gjøres noe med, selv om jeg ikke føler skam eller ansvar ovenfor disse skipene. Skam eller felles nasjonalitet er ikke et minimumskrav for å bry seg om noe.

«Mennesker som tenker som meg» vet du absolutt ingenting om. Du hverken vet eller forstår hvordan jeg tenker. Istedet klarer du blant annet å insinuere at jeg ikke bryr meg om de som kommer etter oss? Kom deg heller ned fra den moraliserende pidestallen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Atib Azzad said:

Ja, mennesket har tilpasset seg ulike miljøer, og fortsetter å tilpasse seg endringer.
Hvorfor er dette et problem?
Naboens metabolisme har ingen konsekvens for hvor godt vi bor sammen.

Hva hvis det opprinnelige miljøet tilpasser til å være mer aggressiv og voldelig? Miljømessige tilpasninger skjer ikke i løpet av en generasjon. Du kan jo for eksempel lese litt om gener som er forbundet med voldelig atferd, og undersøke om disse er likt representert mellom gruppene eller ikke?

Endret av nosenseofbelonging
  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (6 minutter siden):

«Mennesker som tenker som meg» vet du absolutt ingenting om. Du hverken vet eller forstår hvordan jeg tenker. Istedet klarer du blant annet å insinuere at jeg ikke bryr meg om de som kommer etter oss? Kom deg heller ned fra den moraliserende pidestallen din.

Dessverre vet jeg alt for mye om mennesker som deg. Ingenting av det du har sagt i denne tråden er hverken originalt eller overraskende.

Du mener både ditt og datt er galt og trist og leit, men du har ikke noe ansvar eller moralsk plikt for å gjøre noe med. Kjedelig og komfortabel holdning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Felvinter said:

Dette basert på at jeg vil bo i et land med mennesker jeg deler verdier med, og at jeg er et utviklingsorientert menneske?

Det er nettopp de tingene som gjør at jeg lever et veldig godt liv. Hadde ikke hatt det bra med meg selv om jeg levde i fornektelse eller gikk på akkord med egne verdier og integritet. 

Jeg tviler ikke på din oppfattelse av noe som helst, faktisk. Din oppfattelse kan hverken jeg eller noen andre gjøre noe med, og så lenge du er tilfreds er det det viktigste - tross alt.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, nosenseofbelonging said:

Hva hvis det opprinnelige miljøet tilpasser til å være mer aggressiv og voldelig? Miljømessige tilpasninger skjer ikke i løpet av en generasjon. Du kan jo for eksempel lese litt om gener som er forbundet med voldelig atferd, og undersøke om disse er likt representert mellom gruppene eller ikke?

Gi meg gjerne ditt stoff på dette, så vi er sikre på at jeg leser meg opp på det du sikter til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (39 minutter siden):

Ah, der har vi det. En person som bruker både motebegrepene woke og krenka i et og samme innlegg. Det er altså et kultmedlem jeg diskuterer med. Solid copy. 

Det er ikke hver dag jeg møter på folk som mener jeg skal ha dårlig samvittighet for å ha investert penger i DNB Norge Indeks fondet heller akkurat 😂

Faktisk er det første gangen siden jeg startet med det for flere år siden.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (3 minutter siden):

Jeg tviler ikke på din oppfattelse av noe som helst, faktisk. Din oppfattelse kan hverken jeg eller noen andre gjøre noe med, og så lenge du er tilfreds er det det viktigste - tross alt.

Vi er virkelig uenige om alt.

Jeg mener min personlige tilfredshet er svært lite viktig egentlig.

Spennende at to etnisk norske mennesker kan være så fundamentalt uenige. Kanskje enda et argument for at etnisitet ikke betyr så mye for fungerende samfunn? Ikke vet jeg. 

Endret av Felvinter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Det er ikke hver dag jeg møter på folk som mener jeg skal ha dårlig samvittighet for å ha investert penger i DNB Norge Indeks fondet heller akkurat 😂

Faktisk er det første gangen siden jeg startet med det for flere år siden.

Liten omgangskrets da. Eller i det minste svært homogen. 

Lenke til kommentar

 

Felvinter skrev (3 minutter siden):

Liten omgangskrets da. Eller i det minste svært homogen. 

Tja, jeg har en onkel som er dypt inne i Steigan.no og han har vel lirt av seg lignende uten å konfrontere meg direkte. Men jeg har vært på andre debattforum tidligere og det er definitivt mer fra ytre venstre på dette forumet enn der jeg har vært før.. 

Så det setter jeg jo egentlig pris på. Om alle er enige er jo det kjedelig også. Interessant å høre nye perspektiv, selv om jeg blir litt satt ut av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Atib Azzad said:

Ja, men finnes det noe belegg for å påstå at noen folkegrupper er mer utsatt for dette genet enn andre?

Du postet dette innlegget litt vel raskt, til å være en person som etterspør stoff om temaet? Hva er egentlig vitsen med å gi deg noe lesestoff når du åpenbart ikke gidder å lese?

 

"Several studies have found differences in the frequency distribution of variants of the MAOA promoter repeat between ethnic groups: 52-59% of African American men,[11][10] 48-62% of Chinese men,[12][10][13][14] 62% of Maori men,[9] 57% of Japanese men,[15] and 33-37% of European men[10][11] carried the 3R allele, while 5.5% of Black men, 0.1% of Caucasian men, and 0.00067% of Asian men carried the 2R allele."

"In humans, an association between the 2R allele of the VNTR region of the gene and an increase in the likelihood of committing serious crime or violence has been found. The VNTR 2R allele of MAOA has been found to be a risk factor for violent delinquency, when present in association with stresses, i.e. family issues, low popularity or failing school.[36][37][38][11]"

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

 

Tja, jeg har en onkel som er dypt inne i Steigan.no og han har vel lirt av seg lignende uten å konfrontere meg direkte. Men jeg har vært på andre debattforum tidligere og det er definitivt mer fra ytre venstre på dette forumet enn der jeg har vært før.. 

Så det setter jeg jo egentlig pris på. Om alle er enige er jo det kjedelig også. Interessant å høre nye perspektiv, selv om jeg blir litt satt ut av og til.

Steigan.no er vel et av de mest konspiratoriske og lavpannede nettstedene i norsk historie, på høyde med Resett, Document etc.

Forøvrig er min opplevelse at dette nettstedet er høyrevridd til det tidvis parodiske ekstreme, og at det ofte er fullstendig stuerent med både rasisme og sexisme her.

Interessant at man kan ha så forskjellige oppfatninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (43 minutter siden):

Dessverre vet jeg alt for mye om mennesker som deg. Ingenting av det du har sagt i denne tråden er hverken originalt eller overraskende.

Du mener både ditt og datt er galt og trist og leit, men du har ikke noe ansvar eller moralsk plikt for å gjøre noe med. Kjedelig og komfortabel holdning. 

Rart å tenke på at dette kommer fra samme person som tidligere skrev:

Felvinter skrev (På 26.12.2022 den 10.42):

Mentaliteten i en diskusjon må være å bygge bro og skape forståelse, ikke drite ut andre og opphøye seg selv. 

 

Du insinuerer at andre ikke bryr seg om neste generasjon, ikke har moralplikt eller ansvarsfølelse, eller er villige til å gå ned i levestandard. Samtidig diskuterer du i en annen tråd kjøp av ny gaming-PC til 20.000 kr. Vi får inderlig håpe at den ankommer i posten innen du rekker å gå ned i levestandard, din sjampanjesosialist.

Endret av O3K
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (31 minutter siden):

Det finnes ikke en eller flere gener som påvirker oppførsel

But the true death knell for this kind of work came with the introduction of whole-genome sequencing and analysis. As scientists started to develop and use more sophisticated computational methods to look for associations between gene variants and variation in human behavior across the entire genome, few to none of the earlier findings from the “candidate gene” era held up. These “genome-wide association studies” — with sample sizes in the tens to hundreds of thousands — revealed an entirely new picture of the relationship between genetic variation and behavior. They showed that thousands of gene variants each contribute a very small amount to differences between people in terms of a particular behavior. There is seldom one master gene shaping the trait. The operative measure these days is a “polygenic risk score,” which sums up the contributions of each gene variant to explain the variance in behaviors between people. Even this measure explains only a small part of the difference.

https://www.genome.gov/about-genomics/fact-sheets/Genome-Wide-Association-Studies-Fact-Sheet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...