Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startet du bensinbilen?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja men det er lenge siden en fikk så lave priser. Ser du på snittet ditt det siste året er det sannsynligvis langt i fra 17 og 11.

Mye av disse prisene er avgifter. I USA koster bensinen nå rundt 8 kr literen med avgifter (6,87 kr i Texas). Det ville den kostet i Norge også uten avgifter og moms. Men selv med de høye bensinprisene i Norge er det fortsatt ofte billigere enn å lade på hurtig og lynlader. Enkelte steder som i Oslo er det nå så dyrt å lade elbil at man kan like godt beholde bensinbilen.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (1 time siden):

Hvis det er utgifter man vurderer så må man også se på det som går på økonomisk likviditet og kapitalkostnad.

Det spørs om ikke en billig diesel eller bensinbil gir et mindre innhogg i lommeboken, totalt sett en en ny moderne elbil.

En fosilbil som gjør jobben og som kjører ganske problemfritt, det kan man vel få for 10-20.000,-

Hvis man øker investeringen fra 20.000,- til 620.000,- og kjøper en moderne elbil, så koster jo det også noe, pluss at det legger beslag på penger som kunne vært brukt til noe annet kjekt.

Drivstoffet er jo bare en del av regnestykket.

Jupp, kjøpte(cash) en P 308 SW HDI/eco  2011 modell for 15K til dama. 0,5 forbruk i snitt, dritt billig delkasko, billige deler osv. Meget bra varme/klima, DAB osv og alt funker. Siste EU, ytre ledd framme ca 1600,-

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Mye av disse prisene er avgifter. I USA koster bensinen nå rundt 8 kr literen med avgifter (6,87 kr i Texas). Det ville den kostet i Norge også uten avgifter og moms. Men selv med de høye bensinprisene i Norge er det fortsatt ofte billigere enn å lade på hurtig og lynlader. Enkelte steder som i Oslo er det nå så dyrt å lade elbil at man kan like godt beholde bensinbilen.

Men ser en på snittet så lader folk veldig lite på lynlader, så det er ikke vits å regne på engang. Samme med avgifter, vi bor i en velferdsstat. Kommer aldri til å forsvinne. Strømmen er også billig i USA.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Salvesen. said:

Strømmen er også billig i USA.. 

Som med alt annet så varierer det. Priser på 20-30 cent er ikke uvanlig. Men rush/peak-hour er mye utbredt, holder man seg utenfor det kan man gjøre det ganske rimelig. Der borte er det faktisk ikke så uvanlig at folk har regnet på det og funnet ut at det blir billigere å fylle bensin på en prius enn å lade en leaf. Så ting er helt opp-ned fra hva det er her til lands.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Som med alt annet så varierer det. Priser på 20-30 cent er ikke uvanlig. Men rush/peak-hour er mye utbredt, holder man seg utenfor det kan man gjøre det ganske rimelig. Der borte er det faktisk ikke så uvanlig at folk har regnet på det og funnet ut at det blir billigere å fylle bensin på en prius enn å lade en leaf. Så ting er helt opp-ned fra hva det er her til lands.

Ja hybrid er nok mer aktuelt i ett slikt marked om en kun ser på drivstoff kostnader.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 timer siden):

Mye av disse prisene er avgifter. I USA koster bensinen nå rundt 8 kr literen med avgifter (6,87 kr i Texas). Det ville den kostet i Norge også uten avgifter og moms. Men selv med de høye bensinprisene i Norge er det fortsatt ofte billigere enn å lade på hurtig og lynlader. Enkelte steder som i Oslo er det nå så dyrt å lade elbil at man kan like godt beholde bensinbilen.

Da vi hadde "vanlige" energipriser var avgiftene ca halvparten av prisen på både strøm og diesel. Avgiftene har ikke gått opp, det er de store produsentene av fossil olje og gass, russland og opec som har valgt å redusere produksjonen for å skvise vesten til å la putin vinne i Ukraina. 

Siden avgiftene stort sett er basert pr liter er de det samme, og prisøkningen går rett i lomma på putin og opec, og Støres regjering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 minutter siden):

Da vi hadde "vanlige" energipriser var avgiftene ca halvparten av prisen på både strøm og diesel. Avgiftene har ikke gått opp, det er de store produsentene av fossil olje og gass, russland og opec som har valgt å redusere produksjonen for å skvise vesten til å la putin vinne i Ukraina. 

Siden avgiftene stort sett er basert pr liter er de det samme, og prisøkningen går rett i lomma på putin og opec, og Støres regjering. 

Dette er som oftest bare unnskyldninger for å opprettholde høye priser.  Å skylde på Russland har blitt veldig populært blant politikerne eller de store selskapene hver gang det kommer opp spørsmål om hvorfor prisene er som de er. Det er bare å se at man har mye lavere pris i andre land som feks USA, så skjønner man at det bare er tull. I Norge er det først og fremst avgiftene og moms som er problemet.

Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Ja hybrid er nok mer aktuelt i ett slikt marked om en kun ser på drivstoff kostnader.

Man ser ikke kun på drivstoffkostnader. Man ser først og fremst på lån. Og nå som rentene på lån går opp, er det mindre lønnsomt å bytte ut en gammel bensinbil med en ny elbil. Spesielt når en ny elbil koster mye mer enn en ny tilsvarende bensinbil som feks Hyndai Kona eller Kia Soul i USA der bensinvarianten koster ca. 230 000 kr mens elbilvarianteten koster ca 350 000 kr.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (15 minutter siden):

Dette er som oftest bare unnskyldninger for å opprettholde høye priser.  Å skylde på Russland har blitt veldig populært blant politikerne eller de store selskapene hver gang det kommer opp spørsmål om hvorfor prisene er som de er. Det er bare å se at man har mye lavere pris i andre land som feks USA, så skjønner man at det bare er tull. I Norge er det først og fremst avgiftene og moms som er problemet.

Man ser ikke kun på drivstoffkostnader. Man ser først og fremst på lån. Og nå som rentene på lån går opp, er det mindre lønnsomt å bytte ut en gammel bensinbil med en ny elbil. Spesielt når en ny elbil koster mye mer enn en ny tilsvarende bensinbil som feks Hyndai Kona eller Kia Soul i USA der bensinvarianten koster ca. 230 000 kr mens elbilvarianteten koster ca 350 000 kr.

Ah den idiotiske beregningen med ny elbil mot vrak av en fossil. Det er så kjedelig og uinteressant. Det er tilnærmet ingen som bytter ut vraket sitt med en ny elbil til 600k. Man får rimelige elbiler om en ønsker det, vi har en zoe uten lån feks. Fungerer helt topp og koster tilnærmet ingenting å drifte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ah den idiotiske beregningen med ny elbil mot vrak av en fossil. Det er så kjedelig og uinteressant. Det er tilnærmet ingen som bytter ut vraket sitt med en ny elbil til 600k. Man får rimelige elbiler om en ønsker det, vi har en zoe uten lån feks. Fungerer helt topp og koster tilnærmet ingenting å drifte.

Hvor mange tror du gidder å bytte ut en diesel stasjonsvogn som XC-70 med en brukt Zoe? Eller i USA, en brukt 20 år gammel Suburban med en brukt Leaf? Nei, skal de ha ny bil så tar de da enten opp et lån og kjøper seg en ny elbil som kan matche den gamle bilens egenskaper, eller så kjøper de en nyere brukt bensinbil med samme egenskapene som den gamle.

Det er utrolig hvordan nordmenn med elbil bor i sin egen lille boble der de tror at alle bare kan kjøpe seg en liten elbil og så er alle bruksområder dekket. Slik fungerer ikke den virkelige verden.

Endret av FrihetensRegn
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (28 minutter siden):

Hvor mange tror du gidder å bytte ut en diesel stasjonsvogn som XC-70 med en brukt Zoe? Eller i USA, en brukt 20 år gammel Suburban med en brukt Leaf? Nei, skal de ha ny bil så tar de da enten opp et lån og kjøper seg en ny elbil som kan matche den gamle bilens egenskaper, eller så kjøper de en nyere brukt bensinbil med samme egenskapene som den gamle.

Det er utrolig hvordan nordmenn med elbil bor i sin egen lille boble der de tror at alle bare kan kjøpe seg en liten elbil og så er alle bruksområder dekket. Slik fungerer ikke den virkelige verden.

Det er mange som kjører små biler til vanlig, golf har jo vært på topp i mange mange år i Norge.. når kostet en xc-70 10000?

Lol når har jeg sagt alle? Det er utrolig hvordan noen folk finner på skrøner for å tilpasse seg sin egen tankegang. Håpløst å diskutere med deg. Snakkes i blokkert listen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Det er mange som kjører små biler til vanlig, golf har jo vært på topp i mange mange år i Norge

Det selges mange småbiler, det betyr ikke at de passer til alle. Det er det som er så fint med brukte bensin og dieselbiler, man finner de til salgs i alle størrelser og prisklasser.

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

når kostet en xc-70 10000?

Man får tak i mange XC70 eller andre store personbiler på Finn til under 100 000 kr. Hvor mange tilsvarende elbiler i den størrelsen selges til under 100 000 kr?

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Snakkes i blokkert listen.

See ya snowflake!

Lenke til kommentar
39 minutes ago, FrihetensRegn said:

Man får tak i mange XC70 eller andre store personbiler på Finn til under 100 000 kr. Hvor mange tilsvarende elbiler i den størrelsen selges til under 100 000 kr?

Måtte sjekke, og joda man får ganske mange XC70 til den prisen på finn.

Må dog ta til takke med en 12+ år gammel modell da med mellom 250 og 400 tusen km på telleren..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Powertrainer said:

Elbiler ligger laaaaaaangt etter når det gjelder å konkurrere med fossilbiler med tanke på bruksområder og anvendelighet, og de nye avgiftene over nyttår gjør bare vondt værre. Blir nok leeeeenge til småbarnsfamilier bytter ut sin høye,romslige&fossile firehjulstrekker med en ny elbil er jeg redd.

Veldig mange småbarnsfamilier (inkludert min egen) byttet til elbil for lenge siden. Ser du på salgstallene den seneste tiden så er det nok ikke lenge til som du sier.

Den eneste ulempen jeg hittil har merket med å bruke elbiler til småbarnsfamiliebruk er at de ikke durer å rister når man stopper i kryss så det er større sjanse for at barna våkner om de sover.

Men nyere fossilbiler har jo også start/stopp system som vil gi samme problem..

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Veldig mange småbarnsfamilier (inkludert min egen) byttet til elbil for lenge siden. Ser du på salgstallene den seneste tiden så er det nok ikke lenge til som du sier.

Den eneste ulempen jeg hittil har merket med å bruke elbiler til småbarnsfamiliebruk er at de ikke durer å rister når man stopper i kryss så det er større sjanse for at barna våkner om de sover.

Men nyere fossilbiler har jo også start/stopp system som vil gi samme problem..

Vi har også elbil som bil nr.2 , men ser at det blir en stund til bil nr.1 blir erstattet med elbil. Når ungene blir større og man ikke har samme plassbehov så skal jeg innrømme at den elektriske xc40'ien ser fristende ut, men prisen er fortsatt skrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (25 minutter siden):

Elbiler ligger laaaaaaangt etter når det gjelder å konkurrere med fossilbiler med tanke på bruksområder og anvendelighet, og de nye avgiftene over nyttår gjør bare vondt værre. Blir nok leeeeenge til småbarnsfamilier bytter ut sin høye,romslige&fossile firehjulstrekker med en ny elbil er jeg redd.

Tja fortsatt mye biler som selges under 500 000. I tillegg vill nok merkene jekke ned prisen. Vi har nok betalt overpris her pga manglende avgifter.

Tror nok elbiler dekker de fleste behov i dag, om en har råd til ny bil. Om ikke må en nok vente litt til.

Lenke til kommentar

Jeg og mange andre kunne ikke brydd oss mindre om personbilen går på bensin, diesel, el eller englestøv, så lenge den dekker behovene folk har i hverdagen. Her er det jeg kumme tenkt meg i en ny bil:

God rekkevidde, helst over 700 km uten særlig påvirkning av vær og temperatur. Lading/ fylling må ta under 10 min da jeg ikke gidder å stå i ro på en bensinstasjon hele dagen. Altså ikke halvparten rekkevidde bare man får på skiboks, det er minusgrader eller man skal dra henger.

God bakkeklaring: helst minst 16 cm, over 20 er best

God nyttevekt og hengervekt: det skal være mulig å fylle opp bilen med passasjerer og bagasje og dra campingvogn uten å bryte loven

Firhjulstdrift. God fremkommelighet er viktig.

God plass: stasjonsvogn, pickup, van eller SUV

Et stort pluss om jeg kan fest brøyteskjær med hydraulikk fremme på bilen slik man kan med mange biler i dag, spesielt pickup. En Ford Ranger, Toyota Hilux eller VW Amarok med fem seter er helt ypperlig. Prisene er dessverre utenfor rekkevidde for mange.

Her er det mange gode alternativer på bensin og diesel. Ikke mye alternativer med EL.

Hadde det ikke vært for avgiftene hadde dette vært en perfekt bil for mange nordmenn: Ford Ranger med fem seter

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Dette er som oftest bare unnskyldninger for å opprettholde høye priser.  Å skylde på Russland har blitt veldig populært blant politikerne eller de store selskapene hver gang det kommer opp spørsmål om hvorfor prisene er som de er. Det er bare å se at man har mye lavere pris i andre land som feks USA, så skjønner man at det bare er tull. I Norge er det først og fremst avgiftene og moms som er problemet.

Men hvis avgiftene er de samme som når dieselen kostet 12 kr pr liter, og det ikke er russland og opec som drar opp prisene, hvem er det da du skylder på? Equinor? Shell? Esso? Den lokale bensinstasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (29 minutter siden):

Men hvis avgiftene er de samme som når dieselen kostet 12 kr pr liter, og det ikke er russland og opec som drar opp prisene, hvem er det da du skylder på? Equinor? Shell? Esso? Den lokale bensinstasjonen?

Noe skyldes oljeprisen, noe skyldes grådighet og underproduksjon av raffinerte produkter. Men å skylde på Putin blir for enkelt. Når bensinprisene i USA ligger på gost under ti kr literen med avgifter er det andre steder feilen ligger enn oljeprisen alene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...