Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere bryter til lampeledning selv?


Anbefalte innlegg

Er det lovlig å selv montere en bryter på en lampeledning? Altså, klippe ledningen, strippe av isolasjonen og sette bryteren imellom.
Jeg har forstått at så lenge det ikke er fast installasjon så er det lovlig å gjøre selv.

spacer.png(bilde fra Elektroimportøren)

 

Vi skal uansett bestille elektriker etterhvert for andre ting, men da jeg fint kan sette på en slik kontakt kunne vi ha spart noen kroner pluss at jeg slipper å vente hvis jeg kan gjøre akkurat denne jobben selv.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe...... ja, det kan være lurt å gjøre 😄

Flott at jeg kan gjøre det selv -jeg er dog litt usikker på hva definisjonen av "ikke fast installasjon" er.
Er det snakk om alle ledninger som har et støpsel, uansett om ledningen monteres i tak eller på veggen i en ledningslist, slik at i praksis trekkes den aldri ut?


I tillegg til lampa ovenfor har jeg tekt å skru fast en Ikea LED-driver samt tilhørende 12V LED-lamper under ei hylle. Ledningen har jeg tenkt å føre langs veggen i en ledningslist, og det ville vært fint med en lampledning (som den vist i forrige post) for å kunne slå av strømmen helt (i motsetning til kun å bruke fjernkontrollen som selvsagt bare setter den i "standby").
Vil dette og innbefattes under "ikke fast installasjon" og jeg kan dermed sette på en lampebryter også på denne selv?
spacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.png

(bilder fra Ikea)

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Definisjonen av fast opplegg er nettop at det er fast. Det som er 'spikret' av elektriker og ender opp i et montert utstyr, ofte en kontakt eller en bryter. 
De ledningene med støpsel er altså ikke fast og du kan gjøre alt med de selv. 
Dette gjelder også det utstyret du viser til.

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...