Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

spørsmål angående giring og turtall


dan83

Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt, så har jeg en rav4 2013 diesel med manuelt gir, men hadde mest erfaring med å kjøre automat før jeg kjøpte denne bilene. Jeg har også som sagt ett ønske om å bruke clutch og gir så optimalt som mulig, slik at slitasjen holder seg lav.

Men har merket en ting og det er at når jeg girer fra 1 til 2 og fra 2 til 3, ved rundt 2000 omdreininger(da bilen også ber meg om å gire opp), så synker turtallet ofte helt ned til 1000-12000 omdreininger. Men dette skjer ikke hvis jeg har mer fart og girer fra 3 til 4 og fra 4 til 5 ved 2000 omdreininger. Da faller telleren bare ned til 1500 omdreininger, som føles mer optimalt. Er dette normalt?

Jeg må presse andre giret opp til 45km + for å klare å ende opp på 15000 omdreininger etter å ha girer opp til 3. men da må jeg presse 2 girer veldig føler  jeg. Høres ikke "riktig" ut  for motor, Men vill dette allikevel være mer optimalt? Samme gjelder fra 1 til 2 giret og da føles det også mer riktig å ikke presse motoren over 2000 omdreininger i 1 giret før jeg girer opp. Føles mer riktig å gire så raskt bilen beveger seg. 

Til opplysning, så  har bilen en 6 trinns girkasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyere gir ligger "nærmere hverandre" siden man trenger mer kraft jo fortere man kjører. Motoren har oftest mindre kraft på lave turtall.

Så i lav fart kan gira være "langt fra hverandre" siden man ikke trenger så mye kraft og man mister mindre akselelrasjon siden man ikke trenger å gire så ofte.

I høy fart må gira da være nærmere hverandre så man ikke skal miste for mye turtall og dermed miste kraft og aksellerasjon.

Har du kjørt girmoped noen gang så har du kanskje merket at de to siste gira er nesten identiske.

Tl;Dr: Det er helt normalt at turtallet faller mer på de lavere gira.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig at de høyeste girene ligger "tettere" enn de lave. Ikke tenk så mye på det. Å gire når girindikatoren viser det er aldri feil. Noen vil si at de er "farlig" å ha for mye gasspådrag under xx00 omdreininger, men sånt er bare tull fra gamle dager da folk måtte passe på å unngå "banking"/detonasjon, nå tar motoren vare på seg selv, innen rimelighetens grenser.

Å kjøre med høyere turtall som 3000 eller mer før du girer er også helt ufarlig, men forbruket blir litt høyere, og på lang sikt kanskje slitasjen også.

Sitat

"ønske om å bruke clutch og gir så optimalt som mulig"

Hvis du unngår uvanen å "ri" for mye på clutchpedalen så er mulighetene for å dumme seg ut her og pådra seg store kostnader ca ikke-eksisterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste girskifteindikatoren er godt for, er vel egentlig når man er på flate jevne veier litt opp i hastighet, og da kan får en anbefaling om at det er mer økonomisk å gire opp, eller at hastigheten har blitt redusert og du bør huske å gire ned. For noen som er uerfaren kan dette da være til hjelp. Personlig veldig sjeldent jeg forholder meg til denne, men kan være noen ganger på motorvei eksempelvis at jeg ligger i 5. gir, men godt kan legge inn 6.giret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I bratte og svingete oppoverbakker (alá trollstigen) trenger man normalt dra ut bilen mer på girene for å ha OK fart på neste gir.

motsatt trenger man ikke å ha høyt turtall for girskifte i nedoverbakker, med mindre det er en veldig lang bakke (alá Måbødalen) og man lar motoren stå for mye av bremsingen for å unngå overopphetede bremser etter langvarig bremsing.

Ved forbikjøring ønsker man ofte nær maksimal akselarasjon og man drar bilen ut på girene mer, ofte lurt å gire ned først.

NB! mange biler har bensinkutt ved for høyt turtall.

Det er langvarig sluring på clutchen som sliter mye, kjappe og jevne girskifter lite.

Øv på en mindre trafikkert veg.

Jeg har aldri skiftet clutch på noen bil jeg har hatt, men heller ikke stått veldig mye i kø.

 

Lenke til kommentar

Du er inne på noe vesentlig at i 1, 2 og tildels i 3 så kan motoren ha nok trekkraft så lavt som 1000 omdreininger. Mens fra 4 gir så må motoren helst ha ca 1500 omdreininger for å ha nok kraft. Dette gjør at du ofte kan kjøre på lavere turtall på lave gir enn på høye gir. Om det er nok kraft på lavt turtall har mye med om det er oppover eller flatt å gjøre også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...