Gå til innhold

Fjordkraft - høy spotpris


^fmj

Anbefalte innlegg

Forrige måned

54,61 øre/kWh

Kraftriket

46,06 øre/kWh (fått se annen faktisk faktura)

Den historiske prisen til Fjordkraft viser 44 øre/kWh, syns det var en voldsom forskjell. Fjordkraft bare forklarer det med svingninger i markedet. Jeg skal prøve ut avtalen Spot med forvaltning, men man blir jo hengende i limbo i flere måneder, nå står det fire til fem måneder. Kan ikke forstå annet enn at det er for å tjene mer penger.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun får se én pris for hele måneden, og regningen er lik den prisen ganger totalvolum den måneden, så er nok den prisen vektet etter ditt timesmålte forbruk (volumvektet), og ikke en ren tidsvektet snittpris. Du bruker stort sett mer strøm når strømmen er dyr og mindre når den er billig, så en volumvektet pris vil nesten alltid være høyere enn en tidsvektet pris. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Hvis du kun får se én pris for hele måneden, og regningen er lik den prisen ganger totalvolum den måneden, så er nok den prisen vektet etter ditt timesmålte forbruk (volumvektet), og ikke en ren tidsvektet snittpris. Du bruker stort sett mer strøm når strømmen er dyr og mindre når den er billig, så en volumvektet pris vil nesten alltid være høyere enn en tidsvektet pris. 

Så sant man ikke passer på å bruke mer når den er billig. Styring av f.eks varme, varmtvann og elbillading til natt. I går var Nordpool-gjennomsnittet her 455 øre eks. mva. men vårt forbruk endte på en gjennomsnittspris på 424 øre. 

Det er mye å spare på å bruke mer når strømmen er billig. Om dette var månedssnittet ville strømstøtten havnet på 433 øre. Bruker man strøm likt Nordpool-snittet så betaler man 455*1,25-433=136 øre/kWh. For våre 424 øre blir det 97 øre. Vi har da senket strømprisen vi må betale med nesten 30% ved å ligge bare 7% under Nordpool-snitt i forbruk. Da har vi ingen automatisk styring av noe som helst, alt styres manuelt hver dag.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (18 minutter siden):

Så sant man ikke passer på å bruke mer når den er billig. Styring av f.eks varme, varmtvann og elbillading til natt. I går var Nordpool-gjennomsnittet her 455 øre eks. mva. men vårt forbruk endte på en gjennomsnittspris på 424 øre. 

Det er mye å spare på å bruke mer når strømmen er billig. Om dette var månedssnittet ville strømstøtten havnet på 433 øre. Bruker man strøm likt Nordpool-snittet så betaler man 455*1,25-433=136 øre/kWh. For våre 424 øre blir det 97 øre. Vi har da senket strømprisen vi må betale med nesten 30% ved å ligge bare 7% under Nordpool-snitt i forbruk. Da har vi ingen automatisk styring av noe som helst, alt styres manuelt hver dag.

Absolutt, derav "stort sett" i innlegget mitt. Det er ingen naturlov at en enkelthusholdning må få en høyere volumvektet enn tidsvektet snittpris, men såfremt man ikke har elbil og veldig mange smarte dippedutter og/eller bruker (veldig) mye tid på dette (og fortinnsvis også godt isolert bolig), så vil de aller fleste gjøre det, og det er den suverent vanligste forklaringen på at "offisiell spotpris" og "fakturert spotpris" avviker. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (16 minutter siden):

Absolutt, derav "stort sett" i innlegget mitt. Det er ingen naturlov at en enkelthusholdning må få en høyere volumvektet enn tidsvektet snittpris, men såfremt man ikke har elbil og veldig mange smarte dippedutter og/eller bruker (veldig) mye tid på dette (og fortinnsvis også godt isolert bolig), så vil de aller fleste gjøre det, og det er den suverent vanligste forklaringen på at "offisiell spotpris" og "fakturert spotpris" avviker. 

Veldig mye tid vil jeg ikke påstå det tar. Om man sjekker strømprisene daglig, kobler ut vv-berederen på morgenen og inn på kvelden, skrur opp termostaten på varmen en grad eller to over normalen på natten og tilsvarende under på dagtid samt passer på at elbillading starter ved midnatt er svært mye gjort. Jeg bruker kanskje 2-3 minutter på dette daglig og den tidsbruken gir en helt sinnsyk timebetaling ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (5 timer siden):

Kjenner jeg ler hver gang jeg ser folk klage på strøm... Jeg har fastpris på 19 øre / Kwh. Fordi at strøm støtten følger snittprisen på spotpris, får jeg mer betalt jo mer strøm jeg bruker. Har ikke betalt strøm på ett år nå, og får igjen 2-3000kr hver eneste mnd. Her står ovnene på full rulle døgnet rundt for å si det sånn :D 

Det er derfor regjeringa burde kutta ut moms og evnt. forbruksavgift i stedet for denne strømstøtta. 

Jeg har egentlig ikke hatt så mye å klage på, har hatt lave strømregninger pga. fratrekk for strømstøtte, forvaltningsavtalen til Fjordkraft og trekk i nettleia, men det sitter mange i gamle, trekkfulle hus som ikke har råd til å drive med omfattende isolering av boligen. 

Jeg kan som aleneboer droppe middag og andre ting som er strømkrevende ( litt varme fra varmekabler i alle gulvene må jeg ha fordi jeg bor på bakkeplan). Jeg kan ha styring med dusjing og andre ting, men det er ikke like lett hvis man er barnefamilie.

Har lurt mange ganger på om strømstøtta skyldes at politikerne tjener på det personlig, om pendlerboligene har lav fastpris på strøm,osv.

Det er noe rart med måten dette gjøres på, minner meg om da barnetrygden for barn under 6 år ble mye høyere enn for barn fra 6 år, og at daværende (gutteromsminister) barne-og familieminister Kjell I Ropstad "tilfeldigvis" hadde 2 barn som var under 6 år. Forskjellen på  barnetrygd for barn under 6 år er 622 kr. mer pr.mnd. enn for barn fra 6-18 år ,og jeg mener barnetrygden bør være lik fordi det koster å ha store barn (sfo, fritidsaktiviteter, høyere utgifter til mat og klær, utgifter til mobiltelefon/pc, transport, osv.).

Selv om jeg kan holde strømforbruket ganske lavt (uten å fryse) og holde strømkostnadene nede, så synes jeg synd på de som ikke har den muligheten.

Hadde regjeringa kutta ut momsen og evnt. Forbruksavgift i fyringssesongen f.eks. inntil 3000 eller 5000 kwt./mnd, så hadde det hjulpet de som ikke har lav fastpris på strøm (jeg kjøpte hus sist vinter, da var fastpris dyrt). Studenter er en annen gruppe i samfunnet som ikke kan binde strømmen hvis de ikke vet hvor de skal studere eller det tar litt tid før de får et krypinn, det samme gjelder de som må gjennom et samlivsbrudd, osv. og fastprisen på strøm er høy.

Regjeringa kunne gjort mye mer for det private næringslivet, sykehusene og helse-og omsorgsbygg, de har skyhøye utgifter til strøm nå for tiden.

La oss heller få ordningen som er i Nord Troms og Finnmark : Ingen moms og ingen forbruksavgift, det blir mer rettferdig,om så bare for nov-april, som  er hovedparten av fyringssesongen i Norge.

 

Og, folkens : Bruk vifteovn til oppvarming når dere er hjemme, hvis strøm er eneste alternativet. Varmluften fra vifteovnen sprer varmen ut i rommet og man kan ha på mye lavere effekt enn om man bruker panelovner, e.l. Men, ikke bruk løse ovner der det er dyr, barn, osv. og ikke bruk vifteovn om natta eller når dere ikke er hjemme (da kan temperaturen være lavere). 

 

 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...