Gå til innhold

Vil stamveiene i Nord-Norge bli forsømt?


Anbefalte innlegg

Ser ut det endelig begynner å skje noe med de viktigste hovedveiene mellom de største byene i Sør-Norge. Veinettet på østlandet er allerede godt utbygget. Sørlandet begynner å få veldig god standard veier med mye firefelts motorvei fra Mandal til Oslo. Og det skal bygges helt oppover mot Stavanger. Vestlandets hovedstad Bergen fikk sitt første 100 fartsgrense motorvei fra Rådalen til Os. Jeg tror den er en del av Hordfast prosjektet, fergefri E39 fra Bergen til Stavanger. Stamveien mellom Vestlandet og Østlandet blir E134 og utbedringen kommer nok om et par år. Så om ca 10-12 år, så vil veinettet mellom de store byene vil bli godkjent standard. Men vil det gå utover Nord-Norge da? Vil en typisk standard tofelts vei med gul stripe i midten stoppe opp etter vi forlater Trondheim og reiser nordover?

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det har kommet fin vei mellom Bergen og Os, føler også vi i, og rundt, Norges neste største by, oss veldig forsømt!

Vi har krøtterstier og rasutsatte strekninger. Hovedveien mellom Bergen og Oslo (E16) er en vits. 

Og strengt tatt er det dette vi trenger å få fikset. Vi trenger god vei østover. Ikke en milliardbru mot Stavanger. Selvfølgelig; hvis jeg kunne få begge deler, så ja takk. Gjerne! 

Men å erstatte ferje med ekstremt kostbar bru og tunnel, burde ikke være første pri. Langt viktigere å få gjort noe med dødsvegen mellom Bergen - Voss!

Nuvel. Ja; du skal ikke se bort fra at dere Nord for Trondheim blir forsømt. Akkurat slik vi vest for fjellene hatt blitt i mange tiår allerede..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 timer siden):

Selv om det har kommet fin vei mellom Bergen og Os, føler også vi i, og rundt, Norges neste største by, oss veldig forsømt!

Vi har krøtterstier og rasutsatte strekninger. Hovedveien mellom Bergen og Oslo (E16) er en vits. 

Og strengt tatt er det dette vi trenger å få fikset. Vi trenger god vei østover. Ikke en milliardbru mot Stavanger. Selvfølgelig; hvis jeg kunne få begge deler, så ja takk. Gjerne! 

Men å erstatte ferje med ekstremt kostbar bru og tunnel, burde ikke være første pri. Langt viktigere å få gjort noe med dødsvegen mellom Bergen - Voss!

Nuvel. Ja; du skal ikke se bort fra at dere Nord for Trondheim blir forsømt. Akkurat slik vi vest for fjellene hatt blitt i mange tiår allerede..!

Men Vegvesen har jo bestemt at E134 skal være stamveien mellom vest og øst. Nå har visse deler av strekningen fra østlandets sin side blitt utbedret. 

 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (2 timer siden):

Men Vegvesen har jo bestemt at E134 skal være stamveien mellom vest og øst. Nå har visse deler av strekningen fra østlandets sin side blitt utbedret. 

 

Har de? 

Jeg synes det har vært ekstremt mye frem og tilbake. Et år er det den veien som gjelder, neste år en helt annen. En tid tilbake ble det vedtatt at tre ulike fjell-overganger alle skulle være offentlig stamvei, sidestilt med hverandre.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (20 timer siden):

Nuvel. Ja; du skal ikke se bort fra at dere Nord for Trondheim blir forsømt. Akkurat slik vi vest for fjellene hatt blitt i mange tiår allerede..!

Mange tiår sier du? Du er klar over at du sammenligner med en del av landet som er forsømt i mange århundre? (med unntak av okkupasjonstiden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Har de? 

Jeg synes det har vært ekstremt mye frem og tilbake. Et år er det den veien som gjelder, neste år en helt annen. En tid tilbake ble det vedtatt at tre ulike fjell-overganger alle skulle være offentlig stamvei, sidestilt med hverandre.

Men nå blir jo det byggestart på E16 Bergen-Voss om litt over et år etter SV klarte å forhandle seg frem i statsbudsjettet. Så 1/4 av strekningen til Oslo blir ihvertfall utbedret. 

Lenke til kommentar
O3K skrev (1 time siden):

Mange tiår sier du? Du er klar over at du sammenligner med en del av landet som er forsømt i mange århundre? (med unntak av okkupasjonstiden)

I okkupasjonstiden ble halve landsdelen brent ned. Hvert eneste hus. Telefonstolpe. Brygger. Båter. Verksted. Fabrikker. Titusenvis av mennesker ble tvangsfjernet fra landsdelen.

 

Så hva faen prater du om.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (3 minutter siden):

I okkupasjonstiden ble halve landsdelen brent ned. Hvert eneste hus. Telefonstolpe. Brygger. Båter. Verksted. Fabrikker. Titusenvis av mennesker ble tvangsfjernet fra landsdelen.

Så hva faen prater du om.

Vel siden det som diskuteres i denne tråden er vei, og transportinfrastruktur generelt, så var det infrastruktur og især jernbane jeg tenkte på, spesfikt Hitlers «Die Polareisenbahn». Nord-Norgebanen som våre politikere har snakket om i over hundre år er fortsatt ikke blitt en realitet. Samtidig skulle tyskerne (i teorien) klare å få til det våre egne politikere ikke har klart på hundre år. Ja tyskerne gjorde mye jævlig, men de bygde mye også, for egen vinning vel å merke. Men innlegget var spøkefult ment uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Regenburg skrev (1 time siden):

I okkupasjonstiden ble halve landsdelen brent ned. Hvert eneste hus. Telefonstolpe. Brygger. Båter. Verksted. Fabrikker. Titusenvis av mennesker ble tvangsfjernet fra landsdelen.

 

Så hva faen prater du om.

Jeg tror han prater om at vegstandard nord for Trondheim har blitt forsømt kraftig i mange år, foruten da tyskerne okkuperte Norge.

Tyskerne ville den gang øke veistandarden fra sør til nord i Norge av egeninteresse.

Jeg har i tidligere yrke kjørt mye. Jeg vil påstå at veiene sør for Dovre er langt bedre enn nord for Dovre.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Bugle said:

 

Per dags dato er nok veistandarden grei men underdimensjonert fra Dovre til grensen til Nordtrønderlag, litt dårligere til du kommer til Steinkjer, og forsømt fra Steinkjer til fylkesgrensa til Nordland.
Og siden de har bygd litt vei, så er nok veien grei fra fylkesgrensa til du kommer til Fauske. Norover fra Fauske er en betydlig nedgradering av kvaliteten, og videre nordover fra fergeleiene er standarden enda lavere.

Tror jeg er enig med en annen post "Bli" er feil ord. "Har blitt" er mer rett, og det er sant så snart du forlater det sentrale østlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
del_diablo skrev (11 minutter siden):

Per dags dato er nok veistandarden grei men underdimensjonert fra Dovre til grensen til Nordtrønderlag, litt dårligere til du kommer til Steinkjer, og forsømt fra Steinkjer til fylkesgrensa til Nordland.
Og siden de har bygd litt vei, så er nok veien grei fra fylkesgrensa til du kommer til Fauske. Norover fra Fauske er en betydlig nedgradering av kvaliteten, og videre nordover fra fergeleiene er standarden enda lavere.

Tror jeg er enig med en annen post "Bli" er feil ord. "Har blitt" er mer rett, og det er sant så snart du forlater det sentrale østlandet. 

Har du kjørt fra Stjørdal til Steinkjer?

At noe er forbedret i den strekningen, ok. Men det er ikke god standard i forhold til veiene sør for Dovre.

For ikke snakke om fra Steinkjer og nordover.

Tatt i betraktning folketall i de områdene, er det fortsatt dårlig.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Bugle said:

Har du kjørt fra Stjørdal til Steinkjer?

Ja. Det er et strekke som ville hatt stor effekt av 3felt hele veien, eventuelt 2felts motorvei i hver retning.
Hvor du med overgangen av flere kommunegrenser ser skiftende veistandard til tross for at det er en sterkt brukt hovedfartsåre.
Du har og strekker som langs Snåsavannet hvor man i sin tid ikke var pragmatisk nok ved utbygging, og derfor ser du fortsatt stengt vei etter ras.

Min erfaring er at hver kommune nord for Steinkjer senker veistandarden seg et og et hakk, til du kommer til Nordland. Og jo: Jeg har kjørt på den veien da standarden var lavere enn sør for fylkesgrensa. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
del_diablo skrev (8 minutter siden):

Ja. Det er et strekke som ville hatt stor effekt av 3felt hele veien, eventuelt 2felts motorvei i hver retning.
Hvor du med overgangen av flere kommunegrenser ser skiftende veistandard til tross for at det er en sterkt brukt hovedfartsåre.
Du har og strekker som langs Snåsavannet hvor man i sin tid ikke var pragmatisk nok ved utbygging, og derfor ser du fortsatt stengt vei etter ras.

Min erfaring er at hver kommune nord for Steinkjer senker veistandarden seg et og et hakk, til du kommer til Nordland. Og jo: Jeg har kjørt på den veien da standarden var lavere enn sør for fylkesgrensa. 

Jeg tror vi diskutere om noe vi er enige om?

Mitt poeng, er at veiene er bedre jo lengre sørover man kommer. Også skyssveiene.

Mulig jeg tar feil. Men veg, ferje, blir betydelig bedre fra Orkland og sørover til Molde, kontra Nordover fra Namsos til Rørvik, kolvereid.

Nå tok jeg en bomtur, men sammenlignet, ser man at nord er nedprioritert kontra sør, selv innad midtnorge.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

Har de? 

Jeg synes det har vært ekstremt mye frem og tilbake. Et år er det den veien som gjelder, neste år en helt annen. En tid tilbake ble det vedtatt at tre ulike fjell-overganger alle skulle være offentlig stamvei, sidestilt med hverandre.

Skal sies, hvis vegvesen klarer å få ut fingeren ut for en akse ned mot Hardanger så er jo E134 en bedre vei over enn alternativene. 30 min kjappere ish enn Riksvei 7 før evt forbedringer over fjellet. (Tidsbruk beregnet fra Haugesund-Oslo da det er omtrent samme distanse i luftlinje til Skåre på E134)

Lenke til kommentar
Bugle skrev (3 timer siden):

Jeg tror han prater om at vegstandard nord for Trondheim har blitt forsømt kraftig i mange år, foruten da tyskerne okkuperte Norge.

Tyskerne ville den gang øke veistandarden fra sør til nord i Norge av egeninteresse.

Jeg har i tidligere yrke kjørt mye. Jeg vil påstå at veiene sør for Dovre er langt bedre enn nord for Dovre.

Mest på østlandet eller vestlandet du har kjørt da? Vil tørre påstå E39 nord for Bergen og E16 øst for Bergen er tidvis ikke mye å skryte av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...