Gå til innhold

Russere ER medansvarlig for krigen


Anbefalte innlegg

I starten av Russland sitt angrep mot Ukraina, ble det i Norge veldig fokusert på at det er kun Putin som står ansvarlig. 

Nå som krigen har pågått i mange måneder ser vi følgende: Russere både i Norge og øvrige Europa støtter Putin. I tillegg høy støtte fra befolkningen i Russland. 

Altså er det høy støtte hos Russere på ulike nivå. Russiske miljø er splittet i Norge.

Personer som har fri tilgang til Internett og media, med full evne til å navigere seg fram til å danne et tosidig bilde av krigen. -Støtter og står bak Putin. 

Hvorfor holde på narrativer om at det kun er Putin sin krig, når landpersoner også utenfor Russland gir så klar støtte?

Det finnes en egen tråd her inne om krigen i Ukraina. Interessant tråd. 

Her vil jeg høre hva man mener om det å uskyldiggjøre Russere som støtter Putin, de har full tilgang til å innhente opplysninger selv. Hjernevasking blir for simpel forklaring. 

Kanskje noen russere her inne kan utdype støtten til fortsatt grunnlag for krig?

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, plankeby said:

Nå som krigen har pågått i mange måneder ser vi følgende: Russere både i Norge og øvrige Europa støtter Putin. I tillegg høy støtte fra befolkningen i Russland. 

Altså er det høy støtte hos Russere på ulike nivå. Russiske miljø er splittet i Norge.

Altså, jeg skal ikke nekte for at det finnes slike russere i landet vårt, men er de noe vesentlig større gruppe en helnorske tankies?

Av de russerne jeg vet om er det ingen som støtter Putin eller krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
plankeby skrev (3 timer siden):

Her vil jeg høre hva man mener om det å uskyldiggjøre Russere som støtter Putin, de har full tilgang til å innhente opplysninger selv.

Det er mer komplisert enn din fremvisning.

Husk at uansett hva de mener - og om de uttaler dette vil det gå på bekostning av dem selv eller familie - enten via jobb eller liv.

Samtidig vil jeg si at den russiske befolkningen er feige, tafatt og dumme.

Hadde de som flyktet fra russland, i lag med meningsfeller blitt i russland og demonstret, ville det kanskje utgjort en forskjell.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Må si meg uenig i dette. Det å være russisk gir deg ikke automatisk skyld i det som foregår i Ukraina.

Russland er et autokratisk regime uten ytringsfrihet. Det å mene og si imot Putin kan få deg fengslet og i verste tiilfelle drept. 

At russiske borgere ikke utrykker sine meninger om krigen mer åpenlyst handler nok om dette. 

Så jeg er uenig i premisset ditt TS. 

Lenke til kommentar

Russere er apatiske etter å ha levd under totalitære regimer i mange mange år. Pressefriheten er mindre en den noensinne har vært. Virkeligheten for den gjennomsnittlige russer er svært annerledes enn europeere flest. Ikke bare på grunn av massiv sensur og propaganda, men de har et annet syn på livet.

Premisset for tråden er unyansert, det er ikke så enkelt å gi russere skylden for krigen.

Men de som rømmer gjør det ikke utelukkende for at de er i mot krigen, men at de ikke vil dø for landet sitt, ikke nødvendigvis fordi de er i mot krigen. Det sier mye om det russiske samfunnet.

Den russiske stat er mer en mafia, enn en stat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gode innspill, men jeg forventet mye mer evne til å se nyanser når man som Russer eller tidligere Russer (flere har nok doble statsborgerskap) har bodd i f.eks. Norge i mange år. Da har man full mulighet til å veie argumenter for og i mot.

Leser man lokalavisene i nord, der det bor høyere andel Russere ser man at det er en splittelse i synet på krigen. Men ikke at de som støtter krigen er noe klart mindretall. 

Ikke at russere skal settes i en bås, men ideen i Norge om at kun Putin er gal og resten av Russere offer bli en grov sannhet. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener generelt sett at man ikke skal dømme folk fra nasjonalitet eller andre gruppe-merkelapper, men faktiske handlinger. Ut fra det prinsippet kan man ikke si at "russere har medansvar for krigen". Rent konkret er det mange russere som er arrestert og fengslet for protester mot krigen, andre har rømt landet for å unngå deltagelse, og svært mange mener nok at det var galt å gå til krig.

På en annen side så mener jeg at om en russer mener å ikke ha ansvar for krigen for de vedkommende "ikke har gjort noe", så blir det også feil. Da har man altså ikke protester, verken mot krigen eller regimet. Å ikke gjøre noe betyr man passivt har latt regimet gjør som det vil, og dermed mistet demokratiet. Det er selvsagt noe som er vanskelig å gjøre noe med nå når det har gått så langt, men befolkningen burde skjønt hvor det bar hen tidligere og protestert da de kunne. Altså, man kan ikke bare avskrive ansvar fordi man ikke delaktig i krigen, regimesupporter, e.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (2 timer siden):

 

Å ikke gjøre noe betyr man passivt har latt regimet gjør som det vil, og dermed mistet demokratiet. Det er selvsagt noe som er vanskelig å gjøre noe med nå når det har gått så langt, men befolkningen burde skjønt hvor det bar hen tidligere og protestert da de kunne. Altså, man kan ikke bare avskrive ansvar fordi man ikke delaktig i krigen, regimesupporter, e.l.

Jeg mente de som i dagliglivet omtaler krigen varmt og formidler sin støtte i samtaler og prat. De har vi også i Norge.

Vi er da oppegående nok til å ikke gå inn i tema krenkelsehysteri, om å ikke dømme alle osv. De fleste, i hvert fall etter grunnskole i Norge, klarer å skille på at det finnes en skala mellom ingen og alle. At man kan klarer å skille på at det er en andel som støtter et syn og en andel som støtter annet syn, tar jeg som en forutsetning at 99% av oss klarer. 

Derfor forstår jeg ikke den noe naive tanken, om at vi bare skal peke på Putin og se alle russere som offer.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
16 hours ago, Omnia vincit amor said:

Må si meg uenig i dette. Det å være russisk gir deg ikke automatisk skyld i det som foregår i Ukraina.

Russland er et autokratisk regime uten ytringsfrihet. Det å mene og si imot Putin kan få deg fengslet og i verste tiilfelle drept. 

At russiske borgere ikke utrykker sine meninger om krigen mer åpenlyst handler nok om dette. 

Så jeg er uenig i premisset ditt TS. 

Russerne er ene og alene ansvarlig for regimet de har. Det er kun det russiske folket som kan felle/endre regimet sitt, og det har de ikke ønsket.

Alternativt så må Vesten gjøre nøyaktig det samme som Russland, invadere et fremmed land for å felle det landets regime. Det er ikke riktig fremgangsmåte.

Det å ikke protestere mot at det foregår massedrap på dine vegne, av frykt for represalier blir veikt. Veldig veldig veikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (12 minutter siden):

Det å ikke protestere mot at det foregår massedrap på dine vegne, av frykt for represalier blir veikt. Veldig veldig veikt.

En utfordring man har i dag? Folk flykter i stedet for å protestere. Akkurat som Russere som ikke vil krige, stikker unna. Uten at det betyr man er i mot krigen.

Dette er selvsagt store forenklinger, med poeng i seg. 

Lenke til kommentar

Hvis den jevne russer er skyldig, kanskje vi, hele Vesten, er like skyldige ? Akkurat som dem har vi sittet og sett på at Putin gjorde seg selv til diktator. Vi har mer eller mindre stilltiende bivånet alt han har foretatt seg. Nå for tiden sitter vi og ser på at han ødelegger Ukraina. Ja, vi hjelper Ukraina, men ikke nok til at det kan få en slutt på denne seigpiningen av det ukrainske folk. Hvis russere flest har tedd seg hjelpeløst, har jamen vi det også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (18 minutter siden):

Hvis den jevne russer er skyldig, kanskje vi, hele Vesten, er like skyldige ? Akkurat som dem har vi sittet og sett på at Putin gjorde seg selv til diktator. Vi har mer eller mindre stilltiende bivånet alt han har foretatt seg. Nå for tiden sitter vi og ser på at han ødelegger Ukraina. Ja, vi hjelper Ukraina, men ikke nok til at det kan få en slutt på denne seigpiningen av det ukrainske folk. Hvis russere flest har tedd seg hjelpeløst, har jamen vi det også.

Tja. Spørsmålet er jo hvordan det hadde fungert i praksis. At innbyggere i et land når som helst kan overstyres av andre land. Når et land mener at innbyggere i annet land foretar dårlige valg. Er ikke dette veien til totalhavari?

Da blir vel vi alle på nivå med Putin og Russere i Russland med forvrengt verdensbilde?? Demokrati, like rettigheter osv er ikke noe ønskemål i alle land. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Tja. Spørsmålet er jo hvordan det hadde fungert i praksis. At innbyggere i et land når som helst kan overstyres av andre land. Når et land mener at innbyggere i annet land foretar dårlige valg. Er ikke dette veien til totalhavari?

Vel...hvordan det går når vanlige russere prøver å mene noe, har vi ihvertfall sett mange ganger i praksis....i beste fall bank og fengselsstraff. Man må gjerne spørre seg hva vi kunne ha gjort, men da får vi samtidig spørre hva de kunne ha gjort, i stedet for å dytte all skylden over på dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, plankeby said:

Derfor forstår jeg ikke den noe naive tanken, om at vi bare skal peke på Putin og se alle russere som offer.

Det er ikke en naiv tanke, det er retorikk. Mye av Putins propanganda går ut på at hele Vesten er fiender av Russland, og han er den som skal beskytte dem. Å peke på Putin som den skyldige er å ikke gi ham rett i påstanden, og samtidig kommunisere at Putin og regimet ikke er legitime representanter av det russiske folket. 

Lenke til kommentar
Feynman skrev (24 minutter siden):

Det er ikke en naiv tanke, det er retorikk. Mye av Putins propanganda går ut på at hele Vesten er fiender av Russland, og han er den som skal beskytte dem. Å peke på Putin som den skyldige er å ikke gi ham rett i påstanden, og samtidig kommunisere at Putin og regimet ikke er legitime representanter av det russiske folket. 

Det er en god tanke å peke kun på Putin. Samtidig har vel innbyggere og de som har bodd utenfor Russland i lang tid en form for delaktig ansvar når de støtter Putin. 

Ikke at hver Russer aktivt må fordømme, men passivitet, likegyldighet og støtte, som man ser i Nord Norge. Det kan man ikke bare overse. Det betyr ikke at man hver dag skal markere sin avsky, men klare å se flere sider av krigen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 hour ago, SilverShaded said:

Hvis den jevne russer er skyldig, kanskje vi, hele Vesten, er like skyldige ? Akkurat som dem har vi sittet og sett på at Putin gjorde seg selv til diktator. Vi har mer eller mindre stilltiende bivånet alt han har foretatt seg. Nå for tiden sitter vi og ser på at han ødelegger Ukraina. Ja, vi hjelper Ukraina, men ikke nok til at det kan få en slutt på denne seigpiningen av det ukrainske folk. Hvis russere flest har tedd seg hjelpeløst, har jamen vi det også.

Nei. Vesten er absolutt 0 % skyldig i regimet de har i Russland. Det er et land sitt innbyggere som fullt og helt skal avgjøre sitt eget styresett. Det er kun ved folkemord og andre grusomheter at andre land bør vurdere sterkt å blande seg inn.

1 hour ago, SilverShaded said:

Vel...hvordan det går når vanlige russere prøver å mene noe, har vi ihvertfall sett mange ganger i praksis....i beste fall bank og fengselsstraff. Man må gjerne spørre seg hva vi kunne ha gjort, men da får vi samtidig spørre hva de kunne ha gjort, i stedet for å dytte all skylden over på dem.

All skyld er på de, det er ikke noe vi dytter på de. De har "valgt" sitt styresett og de aksepterer det ved å ikke reise seg. Regime hadde falt på dager dersom folket reiser seg, men det gjør de ikke.
Det ville ført til mange grusomme skjebner dersom folket hadde reiset seg mot Putin, men det er dessverre prisen et folk må betale for å kaste sin diktator.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Det ville ført til mange grusomme skjebner dersom folket hadde reiset seg mot Putin, men det er dessverre prisen et folk må betale for å kaste sin diktator.

Da er vel befolkningen i Iran et forbilde nå? Kontra Russere som mer gir blanke.. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...