Gå til innhold

The Callisto Protocol-sjefen slår tilbake mot sesongpasskritikk


Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (25 minutter siden):

 men jeg synes at ting som dødsanimasjoner burde være en del av totalpakka, ærlig talt. Om de skal ta betalt for mer innhold bør dette være en utvidelse av historien.

Nå inneholder denne pakken:

kostymer til karaktern, 25 dødsanimasjoner, to nye spillmodus, OG HISTORIE UTVIDELSE. 

Crooked Cracker skrev (32 minutter siden):

Noen av oss husker en tid da spill komplette ved utgivelse, som bare skulle mangle.

Spill er komplette ved lansering fortsatt, selv om de får mer innhold senere.

En utvidelse av spillet betyr ikke at du ikke fikk det du betalte for når du kjøpte spillet.

Crooked Cracker skrev (34 minutter siden):

"Jeg håper på det blir lite bugs" = et helt absurd standpunkt som kunde egentlig. Om jeg drar til en møbelforrretning for å skaffe et nytt bord så "håper" jeg ikke at alle beina er festet ordentlig, jeg fuckings forventer det og returnerer asap om det skulle være noe feil. Jeg begriper ikke hvorfor spillere skal la seg tråkke på ved enhver anledning, igjen jeg sier ikke at dette spillet nødvendigvis gjør det men det er en kjip trend som absolutt bør diskuteres uten hysjing fra sidelinja.

Det har aldri vært en ting at spill ble lansert uten feil.

Aldri.

Å håpe på at et spill gjør det bedre enn andre må da være helt greit?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (30 minutter siden):

Nå inneholder denne pakken:

kostymer til karaktern, 25 dødsanimasjoner, to nye spillmodus, OG HISTORIE UTVIDELSE. 

Det jeg markerte mener jeg bør være med i grunnpakka.

Iki skrev (30 minutter siden):

Spill er komplette ved lansering fortsatt, selv om de får mer innhold senere.

100% tull. Det er jo nesten malen at spill kommer med bugs og annet drit. Et spill som ikke virker 100% er ikke 100% komplett, som det bør være ettersom vi betaler 100% av prisen.

Iki skrev (30 minutter siden):

En utvidelse av spillet betyr ikke at du ikke fikk det du betalte for når du kjøpte spillet.

Det er et tolkningsspørsmål som kyniske spillselskaper vet å utnytte.

Iki skrev (30 minutter siden):

Det har aldri vært en ting at spill ble lansert uten feil.

Aldri.

100% feil, igjen. Jeg har selv kjøpt flere spill opp gjennom tidene, også i tiden før internettet ble allemanseie. Jeg husker flere spill som ikke hadde problemer, iallefall ikke noe nevneverdig sammenligent med de siste årene.

Iki skrev (30 minutter siden):

Å håpe på at et spill gjør det bedre enn andre må da være helt greit?

Å forvente at produktet en kjøper er et ferdig produkt er vel også greit?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 11/25/2022 at 6:28 PM, Jedi Jordal said:

Savner  "gamle" dager da man kjøpte et spill og fikk et ferdig utviklet spill som ikke trengte patcher, fixes osv. Gleder meg til Calisto Protocol uansett, men skulle ønske at DLC kun inneholdt mer historie/oppdrag og ikke slikt som døds animasjoner. 

Folk romantiserer gamle dager litt vel mye. Spillene var enklere, var det bugs ble de ikke oppdatert, eller hvis du var heldig var det en patch som kom med CD'en med demoer fra et spillmagasin. Det gikk vel ofte greiere fordi vi bare spilte videre om det var en bug der fremfor å klage på nett. Ikke minst kosta vel spill omtrent 3 ganger så mye som dagens spill.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (4 timer siden):

100% feil, igjen. Jeg har selv kjøpt flere spill opp gjennom tidene, også i tiden før internettet ble allemanseie. Jeg husker flere spill som ikke hadde problemer, iallefall ikke noe nevneverdig sammenligent med de siste årene.

Nevn et eneste spill som ikke har en eneste bug, glitch eller exploit. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Nevn et eneste spill som ikke har en eneste bug, glitch eller exploit. 

Jeg kan nevne noen av mine all-time favoritter: Soul Calibur på Dreamcast, Tekken 3 på Playstation og THPS3 på OG Xbox. Nå skal jeg ikke påstå at disse er 100% feilfrie i teknisk forstand men jeg opplevde hvertfall ikke noe rusk i maskineriet. Dessuten hadde disse spillene det innholdet det trengte plus mer, uten å kreve noe ekstra.

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan nevne noen av mine all-time favoritter: Soul Calibur på Dreamcast, Tekken 3 på Playstation og THPS3 på OG Xbox. Nå skal jeg ikke påstå at disse er 100% feilfrie i teknisk forstand men jeg opplevde hvertfall ikke noe rusk i maskineriet. Dessuten hadde disse spillene det innholdet det trengte plus mer, uten å kreve noe ekstra.

Spill som fikk dlc senere, hadde eksklusive kart og karakterer, regnes som fullstendige nå?

20 karakterer og 18 kart er fullstendig mens et nytt spill med 36 karakterer og 23 kart vil regnes som ufullstendig da det kom med dlc karakterer og kart senere?

Må vel være en form for dobbeltmoral. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (5 minutter siden):

Spill som fikk dlc senere, hadde eksklusive kart og karakterer, regnes som fullstendige nå?

20 karakterer og 18 kart er fullstendig mens et nytt spill med 36 karakterer og 23 kart vil regnes som ufullstendig da det kom med dlc karakterer og kart senere?

Må vel være en form for dobbeltmoral. 

Usikker på hvilket spill du siker til her, uansett er vel dette en form for stråmann. Jeg har ikke sagt at all DLC er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (7 minutter siden):

Usikker på hvilket spill du siker til her, uansett er vel dette en form for stråmann. Jeg har ikke sagt at all DLC er feil.

Du skriver:

"Jeg kan ikke komme på noe annet market hvor produktene vi kjøper er såpass uferdige eller blir kynisk utnyttet for senere innhold. Nå sier jeg ikke at dette eksemplet er verstingen, men jeg synes at ting som dødsanimasjoner burde være en del av totalpakka, ærlig talt. Om de skal ta betalt for mer innhold bør dette være en utvidelse av historien... ...Noen av oss husker en tid da spill komplette ved utgivelse, som bare skulle mangle. Ikke alle blir like revet med av hypen og greier å bevare integritet som kunde."

Tekken 7 har flere karakterer enn soul calibur på Dreamcast, men har også dlc, inkludert dag 1 dlc, som ikke er utvidelse av historien.

Det er altså et spill du selv mener vil være uferdig ved lansering selv om det gir deg langt mer innhold enn et spill du selv synes var fullstendig. 

Soul calibur fikk nedlastbart innhold i ettertid. 

Tony hawks hadde eksklusive karakterer og kart basert på platformen du kjøpte spillet på.

 

Ellers påstår du også at spill skal være 100% feilfrie. Ikke at de skal være slik at du opplever dem som gode nok.

"Et spill som ikke virker 100% er ikke 100% komplett, som det bør være ettersom vi betaler 100% av prisen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (26 minutter siden):

 

Tekken 7 har flere karakterer enn soul calibur på Dreamcast, men har også dlc, inkludert dag 1 dlc, som ikke er utvidelse av historien.

Karakterer i et slåssespill vil jeg karakterisere som utvidelse av historie, eller univers i det minste. Det er mer enn kosmetikk. Så lenge grunnspillet har nok fra før av er ikke det problematisk å øke med dette, til fornuftig pris.

Iki skrev (26 minutter siden):

Det er altså et spill du selv mener vil være uferdig ved lansering selv om det gir deg langt mer innhold enn et spill du selv synes var fullstendig. 

Det er en misforståelse og tilhørende stråmann fra deg, når jeg sier at spill med rundt 20 karakterer opplevdes som komplette burde du skjønne at det også vil gjelde spill som inneholder flere, såfremt resten er på plass, som det var i eksemplene jeg nevnte.

Iki skrev (26 minutter siden):

Soul calibur fikk nedlastbart innhold i ettertid. 

På Dreamcast? Det visste jeg ikke.

Iki skrev (26 minutter siden):

Tony hawks hadde eksklusive karakterer og kart basert på platformen du kjøpte spillet på.

Av minimal størrelse når det gjaldt THPS3, som var spillet jeg nevnte.

Iki skrev (26 minutter siden):

 

Ellers påstår du også at spill skal være 100% feilfrie. Ikke at de skal være slik at du opplever dem som gode nok.

"Et spill som ikke virker 100% er ikke 100% komplett, som det bør være ettersom vi betaler 100% av prisen"

Makan til kverulering. Om jeg opplever hele spillet som 100% feilfritt er jeg selvsagt fornøyd som kunde, det er forøvrig forskjell på "å virke" og " å være teknisk perfekt".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 25.11.2022 den 22.11):

Er dødsanimasjonene så sentrale i spillet at folk vil betale for flere? 🧐 Jeg skjønner ikke helt hva greia er.

Er mer en morsom greie for fans å få flere animasjoner fordi Dead Space var fantastisk på dødsanimasjonene i sin tid, men det var da slik at hver fiende hadde akkurat èn animasjon. Men siden det var såpass brutalt den tid så er nok fans i dag litt gira på om man kan få flere.

Kanskje utvikleren alltid planla flere? Kanskje de hadde mange nok og fansen bare maser om flere, hvem vet? Jeg kommer til å kjøpe spillet, nettopp fordi jeg er så stor fan av Dead Space, men får se an sesongpasset om det er nok innhold.

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev:
Iki skrev (26 minutter siden):

 

Tekken 7 har flere karakterer enn soul calibur på Dreamcast, men har også dlc, inkludert dag 1 dlc, som ikke er utvidelse av historien.

Karakterer i et slåssespill vil jeg karakterisere som utvidelse av historie, eller univers i det minste. Det er mer enn kosmetikk. Så lenge grunnspillet har nok fra før av er ikke det problematisk å øke med dette, til fornuftig pris.

Iki skrev (26 minutter siden):

Det er altså et spill du selv mener vil være uferdig ved lansering selv om det gir deg langt mer innhold enn et spill du selv synes var fullstendig. 

Det er en misforståelse og tilhørende stråmann fra deg, når jeg sier at spill med rundt 20 karakterer opplevdes som komplette burde du skjønne at det også vil gjelde spill som inneholder flere, såfremt resten er på plass, som det var i eksemplene jeg nevnte.

Iki skrev (26 minutter siden):

Soul calibur fikk nedlastbart innhold i ettertid. 

På Dreamcast? Det visste jeg ikke.

Iki skrev (26 minutter siden):

Tony hawks hadde eksklusive karakterer og kart basert på platformen du kjøpte spillet på.

Av minimal størrelse når det gjaldt THPS3, som var spillet jeg nevnte.

Iki skrev (26 minutter siden):

 

Ellers påstår du også at spill skal være 100% feilfrie. Ikke at de skal være slik at du opplever dem som gode nok.

"Et spill som ikke virker 100% er ikke 100% komplett, som det bør være ettersom vi betaler 100% av prisen"

Makan til kverulering. Om jeg opplever hele spillet som 100% feilfritt er jeg selvsagt fornøyd som kunde, det er forøvrig forskjell på "å virke" og " å være teknisk perfekt".

Jeg mener jeg har motbevist påstandene dine om at alle spill nå for tiden er elendige, da du selv sier deg enig i dette.
Lenke til kommentar
Iki skrev (51 minutter siden):

Jeg mener jeg har motbevist påstandene dine om at alle spill nå for tiden er elendige, da du selv sier deg enig i dette.

Nå må du vennligst gi deg med disse vrangtolkningene av hva jeg skriver her. Jeg har ikke sagt på noen måte at "alle spill nå for tiden er elendige". Det dreier seg mer om en lei tendens av menglende goodwill ovenfor kundebasen. Å skvise produktene for hva de kan være verdt ovenfor hypehypnotiserte gamere som ikke vet sin egen forbrukerrett, jeg mener at en kampanjedel i et historiefokusert spill bør være spart for dette og selges som en komplett pakke. Når det kommer til flerspiller, slåsse-spill, dlc osv er det noe mer diffust selvsagt, men grunnlinja bør være at kunden sitter igjen med et godt helhetsinntrykk av investeringen, hva enn den måtte være. Det gjelder på langt nær ikke alle utgivere selvsagt, Elden Ring for eks ga jo strengt tatt mer enn det trengte. Således sitter From igjen med fornøyde kunder og et glimrende renommé. Det får selvsagt være opp til hver enkelt hva de forventer fra spillbransjen men jeg forbeholder meg retten til utbasunere min mening om visse business policies jeg finner uheldig, samt formanegamere generelt til å sette ned foten mot det jeg oppfatter som mindre enn bra behandling.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 27.11.2022 den 14.38):

Hva om planen var å jobbe 6 mnd til med spillet og lage mer innhold, men så fant de ut at de kan tjene penger på å utsette det arbeidet til DLC? Det er umulig å bevise eller motbevise. I begge tilfellene er ikke innholdet laget enda men det er ingen garanti at det ikke ble kuttet fra hovedspillet?

 

Beklager, men dette vitner om liten eller ingen kjennskap til hvordan spill lages.

Et spill taper penger hver dag det ikke er ute av døra. Det er helt utenkelig at de fremskynder utgivelsen av et spill med en bevisst tanke om å holde tilbake noe så banalt som dødsanimasjoner. Da hadde spillet vært langt fra ferdig.

Så jo, dette er veldig lett å motbevise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev:
Fleskelars skrev (12 timer siden):

Nå må folk ta en pust i bakken og ta inn over seg hva utvikleren sier , forstå meningen bak ordene som blir sagt . Innholdet til den betalte DLCen som innbefatter mer spilleinnhold og animasjoner ER IKKE LAGET ENDA . DE SKAL LAGE MER INNHOLD OG DA VIL MAN GJERNE HA BETALT FOR ARBEID. Slik har det vært de siste årene i spillbransjen og folk må faenimeg slutte å syte og klage over alt mulig . Dette blir forøvrig årets spill for meg . Skrekk i verdensrommet er det ypperste jeg kan spille . Håper på lite bugs :) .

Fanboy detected. Slutte å syte og klage? Ta deg en rosinbolle du. Med så mye dritt spillere godtar fra denne industrien for tiden er det jaggu på tide at vi stiller høyere krav og ikke under noen omstendighet skal være redde for uttrykke vår mening som KUNDER og FORBRUKERE. Jeg kan ikke komme på noe annet market hvor produktene vi kjøper er såpass uferdige eller blir kynisk utnyttet for senere innhold. Nå sier jeg ikke at dette eksemplet er verstingen, men jeg synes at ting som dødsanimasjoner burde være en del av totalpakka, ærlig talt. Om de skal ta betalt for mer innhold bør dette være en utvidelse av historien. Nå krever ikke jeg at du skal være enig med meg om det, så i samme vending kan ikke du kreve at jeg skal være enig med deg. Noen av oss husker en tid da spill komplette ved utgivelse, som bare skulle mangle. Ikke alle blir like revet med av hypen og greier å bevare integritet som kunde.

"Jeg håper på det blir lite bugs" = et helt absurd standpunkt som kunde egentlig. Om jeg drar til en møbelforrretning for å skaffe et nytt bord så "håper" jeg ikke at alle beina er festet ordentlig, jeg fuckings forventer det og returnerer asap om det skulle være noe feil. Jeg begriper ikke hvorfor spillere skal la seg tråkke på ved enhver anledning, igjen jeg sier ikke at dette spillet nødvendigvis gjør det men det er en kjip trend som absolutt bør diskuteres uten hysjing fra sidelinja.

Sånn, rant over.

Gud bedre , har du sjekket om kroppen din mangler vitaminer , eller er den medisinske doseringen ikke optimal ? Her var det mye unødvendig vrede . Det er naturlig at utviklere tar betalt for DLC og ekstrainnhold , at enkelte av dere klikker i vinkel pga at en liten del av den betalte DLC pakken inneholder ekstra dødsanimasjoner er nesten litt komisk.
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (23 minutter siden):

Beklager, men dette vitner om liten eller ingen kjennskap til hvordan spill lages.

Et spill taper penger hver dag det ikke er ute av døra. Det er helt utenkelig at de fremskynder utgivelsen av et spill med en bevisst tanke om å holde tilbake noe så banalt som dødsanimasjoner. Da hadde spillet vært langt fra ferdig.

Så jo, dette er veldig lett å motbevise. 

Det du sier er vel det motsatte? Hvis de tjener mer penger per dag spillet er ute så er det jo BEDRE å kutte ut av originalinnholdet og så pushe det som DLC, altså framskynde datoen.

Litt tynt innhold =/= langt fra ferdig. Om litt ekstra story og dødsanimasjoner egentlig var planlagt i hovedreleasen men så ble dyttet til DLC så er det vanskelig å bevise da baseinnholdet er nok til at det ikke nødvendigvis er åpenbart. Men hvis alt som nå er planlagt som DLC kom ut på launch day i basespillet så hadde det bare vært en fin bonus.

Et singleplayer-spill kan være alt fra 10 til 100 timer langt. Om de kutter det fra 40 til 30 timer og så selger de opprinnelige 10 timene som mangler som DLC så vil ikke folk merke det. De tror det bare var 30 timer originalt.

Lenke til kommentar

"Fans har bedt om enda flere dødsfall" fans har ikke spilt spillet, det har ikke kommet ut ennå og lite info om det så hvor kommer kritikk fra? Utrolig tidig å se hvordan de prøver å artikulere seg rundt forklaringen. Bedre å ha god rykt for da vil folk kjøpe spillet, bare se hva som skjedde med Cyberpunk og elden ring på release dagen. De slo flere rekorder i salg pågrunn av selskapene "hadde" gode rykte på seg.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Det du sier er vel det motsatte? Hvis de tjener mer penger per dag spillet er ute så er det jo BEDRE å kutte ut av originalinnholdet og så pushe det som DLC, altså framskynde datoen.

Litt tynt innhold =/= langt fra ferdig. Om litt ekstra story og dødsanimasjoner egentlig var planlagt i hovedreleasen men så ble dyttet til DLC så er det vanskelig å bevise da baseinnholdet er nok til at det ikke nødvendigvis er åpenbart. Men hvis alt som nå er planlagt som DLC kom ut på launch day i basespillet så hadde det bare vært en fin bonus.

Et singleplayer-spill kan være alt fra 10 til 100 timer langt. Om de kutter det fra 40 til 30 timer og så selger de opprinnelige 10 timene som mangler som DLC så vil ikke folk merke det. De tror det bare var 30 timer originalt.

Nei. Igjen vitner det om veldig liten forståelse.

Utvikling av spill er ikke en sekvensiell aktivitet. Den er integrert. Det er med andre ikke slik at man først blir ferdig med A, så B, så C osv.

Det er ikke slik at de først gjør seg ferdig med historie, så grafikk, så sprer de noen dødsanimasjoner på toppen til slutt.

Alt utvikles samtidig. Hadde de rushet ut spillet seks måneder før det egentlig skulle ferdigstilles hadde de ikke kommet så langt som de har gjort nå. De hadde knapt vært i en betatilstand.

Lenke til kommentar
Felvinter skrev (1 time siden):

Nei. Igjen vitner det om veldig liten forståelse.

Utvikling av spill er ikke en sekvensiell aktivitet. Den er integrert. Det er med andre ikke slik at man først blir ferdig med A, så B, så C osv.

Det er ikke slik at de først gjør seg ferdig med historie, så grafikk, så sprer de noen dødsanimasjoner på toppen til slutt.

Alt utvikles samtidig. Hadde de rushet ut spillet seks måneder før det egentlig skulle ferdigstilles hadde de ikke kommet så langt som de har gjort nå. De hadde knapt vært i en betatilstand.

Jeg er utvikler og har drevet med spillutvikling på fritiden selv og jeg vet hvordan prosessen er. Jeg er klar over at det ikke er sekvensielt, men når selve kjernen i spillet er klart så vil likevel resten kunne jobbes med ganske parallelt avhengig av kapasiteten til teamet. Ny DLC vil kreve ny historie, animasjoner, voice lines kanskje nye modeller, teksturer, mer logikk. Alt dette kan skje parallelt etter at basis-pakken er klar.

Akkurat som at spill kan slippes i early access så kan et spill-studio fint utsette deler av spillet og selge det som DLC om de ønsker.

Det er ikke snakk om å rushe det ut, men å prioritere enkelte deler før andre. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 minutter siden):

Jeg er utvikler og har drevet med spillutvikling på fritiden selv og jeg vet hvordan prosessen er. Jeg er klar over at det ikke er sekvensielt, men når selve kjernen i spillet er klart så vil likevel resten kunne jobbes med ganske parallelt avhengig av kapasiteten til teamet. Ny DLC vil kreve ny historie, animasjoner, voice lines kanskje nye modeller, teksturer, mer logikk. Alt dette kan skje parallelt etter at basis-pakken er klar.

Akkurat som at spill kan slippes i early access så kan et spill-studio fint utsette deler av spillet og selge det som DLC om de ønsker.

Det er ikke snakk om å rushe det ut, men å prioritere enkelte deler før andre. 

Beklager, men hobbyutviklingen gir deg like mye kredibilitet som en løkkefotballspiller som mener noe om Premier League.

De siste månedene av spillutvikling går utelukkende til QA. Dette kan være en liten andel av studioet som driver med, eller hele. Det første er det vanligste. Parallelt med dette går resten av studioet i gang med planene de har for ekstrainnhold.

Ja, man har planer for innhold etter lansering. Alle unntatt de aller mest selvstendige og økonomisk ressurssterke studioene planlegger på denne måten. Så ja, de har planlagt innhold. Men det var aldri meningen det skulle være en del av hovedspillet.

Igjen, fra et utviklingsperspektiv gir dette særdeles liten mening.

Jeg vet du kommer til å fortsette å diskutere dette poenget. Men du tar feil her. Enkelt og greit. Det er bedre å bare innrømme det, i stedet for å gå ytterligere ned i skyttergravene. Det er bare så mange måter jeg kan fortelle deg dette på. Og vi begge er jo klar over det. Dette er ikke ment som en hersketeknikk, men jeg er særdeles lei av uendelige diskusjoner på nett i tilfeller der det absolutt finnes to streker under svaret. Det gagner ingen om du fortsetter med dette fåfengte og feilaktige poenget. 

Endret av Felvinter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...