Gå til innhold

skattefradrag med barn


peterjohn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilket mulig skattefradrag man kan få med et barn på 1 år som bor sammen med begge foreldrene og bare far jobber og har inntekt.

Jeg funnet dette informasjon. 

"Barn under 12 år
Har du utgifter til pass av barn som er yngre enn 12 år i inntektsåret, kan du få fradrag for dette. Fradrag er begrenset til 25 000 kroner for ett barn og 15 000 kroner i tillegg for hvert barn utover det første."

Hvike typen av utgifter kan man includerer, noen eksampler ? 

Endret av peterjohn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
peterjohn skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg lurer på hvilket mulig skattefradrag man kan få med et barn på 1 år som bor sammen med begge foreldrene og bare far jobber og har inntekt.

Jeg funnet dette informasjon. 

"Barn under 12 år
Har du utgifter til pass av barn som er yngre enn 12 år i inntektsåret, kan du få fradrag for dette. Fradrag er begrenset til 25 000 kroner for ett barn og 15 000 kroner i tillegg for hvert barn utover det første."

Hvike typen av utgifter kan man includerer, noen eksampler ? 

Det normale er vell barnehage

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (11 minutter siden):

Det mener at hvis man betaler for eksempel 25000 kr eller mer i et år som barnehage utgifter, da man kan få skattefradrag 25000 kr eller 25 % av 25000 tilbake, sant ? 

Nesten. Du får fråtrekk på 22% av heile summen. Dvs. 5500,- om du kan føre opp 25 000,-.

Du fører opp 25 000, og verdien av det i form av redusert skatt er 5500,-.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Sydvest said:

Helvete, lønner seg nesten å ha smått!!D ette skal jeg huske på å føre opp.

Er det 5500 i fradrag per barn eller per forelder?

Fradraget er per barn, så må man selv bli enige om hvordan foreldrene deler det mellom seg. Det skal være ferdig utfylt delt på begge foreldrene, gitt at den som passer barnet (barnehagen) har rapporter det inn riktig.

Viktig å sjekke dette på skattemeldingen!

Endret av dundersalt123
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (10 timer siden):

Helvete, lønner seg nesten å ha smått!!D ette skal jeg huske på å føre opp.

Er det 5500 i fradrag per barn eller per forelder?

Ikke glem at du får en tusing i barnetrygd og a, frem til barnet blir 18, Det er over 200k rett i foret, pluss ca 30ish totalt i fradrag for barnepass. Her kunne man altså tjent gode penger på å få barn, hadde det ikke vært for at det koster minst 1 million å oppdra ett ;)

https://danskebank.no/nyheter/smarte-vaner/saa-mye-koster-barna-deg

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Ikke glem at du får en tusing i barnetrygd og a, frem til barnet blir 18, Det er over 200k rett i foret, pluss ca 30ish totalt i fradrag for barnepass. Her kunne man altså tjent gode penger på å få barn, hadde det ikke vært for at det koster minst 1 million å oppdra ett ;)

https://danskebank.no/nyheter/smarte-vaner/saa-mye-koster-barna-deg

Neida, mye bedre enn det. Er vell 1700 kroner frem til 6 :D

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Det blir verre ;)

Hehe joda, det skal det nok bli :) Vi har en tenåring også, men her er jeg ikke hovedforsørger. Men synes ikke kostnadene er særlig store der heller av det jeg får med meg. I tillegg sparer vi så og si alt av trygden til minsta nå så vi har mye å gå på når evt de dyrere tidene kommer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...