Gå til innhold

Doom Eternal-komponisten hevder han ble feilaktig utpekt som syndebukk for spillets skuffende lydspor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå gikk tilsynelatende gamer.no, i likhet med store deler av spillpressen, i baret ganske nylig da de publiserte saker med det som virket å være ren løgn rundt Bayonetta. Jeg lurte da på hvilke refleksjoner en gjorde seg rundt det å ettergå påstander før en publiserer dem. Når dette (spillpresse som i stor grad videreformidler ‘offentlig skittentøysvask’) tydeligvis er blitt en tendens tenker jeg spørsmålet fortsatt er relevant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
herzeleid skrev:

Nå gikk tilsynelatende gamer.no, i likhet med store deler av spillpressen, i baret ganske nylig da de publiserte saker med det som virket å være ren løgn rundt Bayonetta. Jeg lurte da på hvilke refleksjoner en gjorde seg rundt det å ettergå påstander før en publiserer dem. Når dette (spillpresse som i stor grad videreformidler ‘offentlig skittentøysvask’) tydeligvis er blitt en tendens tenker jeg spørsmålet fortsatt er relevant.

Er jo lurt å notere seg at de spesifiserer at han "hevder" han ble utpekt som syndebukken uten god grunn. En sånn sak om en svær komponist inni spillverden er jo en interessant artikkel som sikkert mange, inkludert meg ikke har noe imot å lese meg opp på. Ikke nok med det, men en sånn sak har jo tendenser til å utfolde seg videre. Er jo også fint å tenke på at pressen kommenterer på rykter hele tiden. Hadde ikke vært mye nyheter om ukraina krigen uten spekulasjon og rykter. Lite politiske nyheter hvis man ikke kunne kommentere anklager og spekulasjoner som kommer fra partitopper.
Lenke til kommentar
herzeleid skrev:

Nå gikk tilsynelatende gamer.no, i likhet med store deler av spillpressen, i baret ganske nylig da de publiserte saker med det som virket å være ren løgn rundt Bayonetta. Jeg lurte da på hvilke refleksjoner en gjorde seg rundt det å ettergå påstander før en publiserer dem. Når dette (spillpresse som i stor grad videreformidler ‘offentlig skittentøysvask’) tydeligvis er blitt en tendens tenker jeg spørsmålet fortsatt er relevant.

Forskjellen på Hellena Taylor og Mick Gordon er jo at Gordon faktisk kommer med nøye detaljer samt bildebevis. Også er han mildt sagt noe mer kjent innenfor bransjen enn Taylor så han setter hele sin karriere på spill her.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leste igjennom dette her i går, skremmende lesning for å si det mildt.

Doom Eternal gav meg en vond bismak når det kom, ekstremt skuffende retning de drog spillet og jeg har ved flere anledninger satt meg ned for å prøve å fullføre det, men det er rett og slett ikke en god opplevelse annet enn det visuelle for min del, rett og slett ett drittspill sammenlignet med Doom 2016, med sin mer enkle og trygge form. Når selv musikken var av en så ekstremt drittdårlig kvalitet, så var det rimelig kort vei mot avinstallering. Etter å ha leste alt dette er det ikke rart det gikk som det gikk, virker som en helt forferdelig arbeidssituasjon for Mick dette her.

Man kan jo bare spekulere i hvordan utviklingsmiljøet for flere av utviklerene var underveis for dette spillet.

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 timer siden):

Nå gikk tilsynelatende gamer.no, i likhet med store deler av spillpressen, i baret ganske nylig da de publiserte saker med det som virket å være ren løgn rundt Bayonetta. Jeg lurte da på hvilke refleksjoner en gjorde seg rundt det å ettergå påstander før en publiserer dem. Når dette (spillpresse som i stor grad videreformidler ‘offentlig skittentøysvask’) tydeligvis er blitt en tendens tenker jeg spørsmålet fortsatt er relevant.

I begge tilfeller etterspurte vi svar fra Nintendo/Platinum, og her Bethesda/Id. 

VVP er ganske tydelig på disse tingene, spesielt på punkt 4.14 og 4.15 som er de mest relevante her: 

Sitat

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.

4.15. De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende meningsutveksling. Ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder seg til saken og har en anstendig form. Tilsvar kan nektes dersom den berørte part, uten saklig grunn, har avvist tilbud om samtidig imøtegåelse i samme spørsmål. Tilsvar og debattinnlegg skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk.

Dessverre vet vi av erfaring at vi neppe får noe svar før det eventuelt har blitt kvernet gjennom PR-avdelingen eller advokatene til selskapene, og det til slutt slippes en felles presseuttalelse, men det viktigste er å etterstrebe å få et svar. Det gjør vi når vi tar for oss denne typen stoff. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Hva er du skuffet over? Jeg synes det var bedre på de fleste områder. 

Virker som de fleste er enige med deg.

Jeg hadde heller ikke hørt om klagene på musikken.  Men jeg har ikke testa spillet. Jeg ville bare at doom skulle forsette som forgjengeren, men så de hadde forandret det såpass at jeg ikke var interessert i det.

Samme som skjedde med Shadow Warrior, første remaken var drit bra, så kom 2eren og de gjorde det om til en heller uinteressant coop looter shooter.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Hva er du skuffet over? Jeg synes det var bedre på de fleste områder. 

Pacingen, level design, gameplay og selvsagt musikken som er helt elendig i både komposisijon og lydkvalitet. Syns ikke det var særlig morro å hoppe og sprette rundt som om man var Super Mario på shrooms i hard konkuranse med Samus Aran oppe etter vegger og dritt.  Har full forståelse for at jeg sikkert er i undertall om å ikke like dette, men det var rett og slett skivebom av dimensjoner for min del.

 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mala said:

Pacingen, level design, gameplay og selvsagt musikken som er helt elendig i både komposisijon og lydkvalitet. Syns ikke det var særlig morro å hoppe og sprette rundt som om man var Super Mario på shrooms i hard konkuranse med Samus Aran oppe etter vegger og dritt.  Har full forståelde for at jeg sikkert er i undertall om å ikke like dette, men det var rett og slett skivebom av dimensjoner for min del.

 

Enig, jeg syns til og med Doom 2016 fikk for langt unna det jeg føler er Doom.

Jeg likte ikke disse pain killer type arena kampene, og jeg savnet de lange labyrint aktige korridorene, der man møte på fiender. Jeg savnet også det å plutselig møte på type 50 bad guys når du åpnet en dør eller trykket på en knapp.

Men var fremdeles en kult spill. Men det inntrykket fikk jeg ikke når jeg leste eller så anmeldelser fra det siste doom spillet. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (6 minutter siden):

Enig, jeg syns til og med Doom 2016 fikk for langt unna det jeg føler er Doom.

Jeg likte ikke disse pain killer type arena kampene, og jeg savnet de lange labyrint aktige korridorene, der man møte på fiender. Jeg savnet også det å plutselig møte på type 50 bad guys når du åpnet en dør eller trykket på en knapp.

Men var fremdeles en kult spill. Men det inntrykket fikk jeg ikke når jeg leste eller så anmeldelser fra det siste doom spillet. 

Skjønner hva du mener :) Jeg hadde i utgangspunktet ikke store forventingene til 2016 spillet, men skepsisen måtte jeg altså fint legge bort, for det var rett og slett ett drittkult spill! Derav var fallhøyden større for Eternal,  og falt gjorde det. Så det sang etter. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mala said:

Skjønner hva du mener :) Jeg hadde i utgangspunktet ikke store forventingene til 2016 spillet, men skepsisen måtte jeg altså fint legge bort, for det var rett og slett ett drittkult spill! Derav var fallhøyden større for Eternal,  og falt gjorde det. Så det sang etter. 

Samme opplevelse jeg hadde med Shadow Warrior. 

Den også led litt av disse pain killer sekvensene, meb hadde mye mindre av de enn Doom. Den hadde også en kul og grei historie(med litt kjipe boss fights) men for det meste var det bare kul action og gode action gloser) så ble meget skuffet når 2eren bare ble en generisk looter shooter, som alle andre spill ble på den tiden.

Lenke til kommentar

Høres nydelig ut! Har 

Gunfreak skrev (48 minutter siden):

Oh det fra 2013 eller 2014 var fantastisk, kule våpen, kule fiender,  kule brett. Humoren og dialogen er veldig i tro mot originalen. 

Det høres nydelig ut! Lurer faktisk på om jeg har det på steam..koster vel peanuts om dagen uansett! Må ta en titt der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev:

Nå gikk tilsynelatende gamer.no, i likhet med store deler av spillpressen, i baret ganske nylig da de publiserte saker med det som virket å være ren løgn rundt Bayonetta. Jeg lurte da på hvilke refleksjoner en gjorde seg rundt det å ettergå påstander før en publiserer dem. Når dette (spillpresse som i stor grad videreformidler ‘offentlig skittentøysvask’) tydeligvis er blitt en tendens tenker jeg spørsmålet fortsatt er relevant.

Bethesda ga jo sin versjon for to år siden.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk er skeptisk til en slik utblåsing. Spesielt om den føles som den kommer litt fra det blå. Men jeg har lest hele saken til Mick Gordon, samt Reddit-tråden, og med tanke på alle bevisene han har lagt til i sakene så har jeg landet på to alternativ. Enten har han brukt lang tid på å manipulere bilder, kontrakter, lage en sak for seg selv gjennom å nærlese hvert punkt på Reddit-posten. Eller så har han rett. I dette tilfellet har jeg troen på Rema 1000-filosofien (det enkleste er ofte det beste) eller barberhøven til Occam, og jeg heller mot at det er Mick Gordon. Han er også ganske klar på at det ikke gjelder ID generelt, men noen elementer i ID.

Jeg syns det ville vært rart om han hadde brukt så lang tid på å dikte opp en sak mot en av lederne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...