Gå til innhold

Perx Folkefinansiering - Investorer


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Styr unna!

Minner mye om https://e24.no/boers-og-finans/i/ngojqd/kompisbanken-trustbuddy-slaar-seg-selv-konkurs

Såkalt P2P-lån uten garanti for innskudd: https://www.investopedia.com/terms/p/peer-to-peer-lending.asp

image.png.d18a8fa0b46344d3d31be7f5a76cb45b.png

Spesielt setningen: "Inkasso og betalingsanmerkninger er ingen hindring" - er urovekkende.

Dessuten; er det galskap for kunder av Perx å ta opp millionlån til høyrisiko boligprosjekter med renter på langt over 10%. 

For å få avkastning på 12-13% på innskudd målt opp mot risikoen til P2P-lån, finnes det langt bedre ting å putte penger på.

 

Om man allikevel ønsker å investere i P2P, finnes det en rekke større internasjonale bedrifter som i tillegg gir sikkerhet for innskudd i tilfelle mislighold fra lånetaker. Noe Perx ikke ser ut til å ha. Les mer her: https://p2pempire.com/en/p2p-lending

Hos andre P2P-tilbydere, kan du spre pengene hos mange flere lånetakere - noe som også minsker risikoen dersom en eller flere av disse misligholder lånet sitt. Hos Perx ser det ut som du må velge en person å låne pengene dine til. Da ligger hele risikoen opp mot denne ene personen; noe som gir langt høyere risiko enn ved andre P2P-lånetilbydere. 

Styyyyyyyyyyyyr unna !

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke plassert penger i crowdlending, verken i selskapene bak eller i lån, men jeg har fulgt med på bransjen en stund og rådgitt en aktør som advokat en tid tilbake så jeg har en viss forståelse for konseptet, og du er fullstendig på bærtur Milhouse.

Du sier det finnes langt bedre alternativer. Hvilke er det? 

Du sier andre p2p-aktører gir sikkerhet for «innskudd» i tilfelle mislighold fra låntaker. Hvilke aktører gjør dette? De jeg finner på den noe sketchy nettsiden din flytter jo bare  misligholdsrisikoen fra prosjektet du låner ut til, til en annen aktør. Ingen tilbyr sikkerhet for innskudd i noen fornuftig betydning av de ordene  

Du sier du må låne ut alt til én person. Hva hindrer deg i å låne ut til flere på Perx? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laget bruker for ett par måneder siden, det er mange rare ting som Perx folkefinans gjør.  (skriver fra hukommelsen, så kan være mindre feil/unøyaktigheter)

1. Perx har anonymitet mellom lånegiver og lånetaker. 
Dette betyr at man har ingen ide om hvem man låner ut til, teksten Perx legger ut om lånekundene er også svært kort (når man ser teksten så tenker man att det er ett sammendrag, men jeg fant aldri noen utvidet tekst), 
teksten innholder en del typisk meglerspråk som bare kanskje medfører riktighet, Jeg husker f.eks at jeg leste om en familie som skulle låne til å kjøpe bolig til 4,2 millioner.  (notat inkludert etableringsgebyr så skulle det lånes ca 4,55 millioner.) Det eneste som sto om inntekt/jobb til låntaker var "famile med høy inntekt". Uten på noen måte å si hva høy inntekt var, noen definerer inntekt på 1 million brutto til sammen som høy, Disse skulle da betale 15% rente for å låne 4,2 millioner i ett år. (10% til investor 5% gebyr til Perx) 

2. Perx deler store lån i små bolker, de la f.eks ut ett lån som skulle være på 4,55 millioner i form av 10 lån på 455 tusen. De skriver selv at dette er for å sette pengene raskere i arbeid, men f.eks ved eiendomskjøp så gir dette ingen mening, jeg håper virkelig ikke de gjør hvert beløp tilgjengelig ettersom de blir finansiert.

Jeg trykket på invester i lån fordi jeg forventet at dette ville gi meg mer detaljer rundt lånet/lånetaker, det gjorde ikke det, og da hadde jeg plutselig uten noen form for bekreftelse lovet bort 10 000 kr,   merk jeg hadde aldri overført penger til plattformen, Perx sendte meg automatiske mails daglig i ca 1uke med forespørsel/påminnelser om innbetaling. Jeg sendte mail 10 minutter etter at jeg hadde feilaktig invester i ett lån med beskjed om at jeg hadde trykket feil + en del spørsmål. fikk aldri svar på denne mailen.  

5 Det å få store lån på Perx virker som om tar lang tid, jeg tror at for de som skulle låne 4,2 millioner til bolig gjetter jeg på at det tok over 1 måned fra Perx begynet å markedsføre lånet til alle 10 dellånene var fullbooket. (lå kun ett dellån ute av gangen) 

Sitat fra markedsføringsmail fra Perx  (ikke fra nettsiden i seg selv, men dette er nok 100% likt, og det er ikke mulig å få mer informasjon en dette)

Sitat

Lån nr. 1928  -  Siste lån i en serie til kjøp av hus 

 

Småbarnsfamilie fra Rogaland med høy inntekt, søker et større lån for å overta huset de har leid i 2 år. I leiekontrakten ligger det en rettighet til å kjøpe huset for kr 4,2 mill, selv om dagens verdivurdering er på kr 5,8 mill. Det vil bli etablert 1. pri pant i denne boligen, dvs en belåningsgrad på 72% (LTV). Transaksjonen skjer ved bruk av advokat. Familien stiller også med tilleggssikkerhet i en annen eiendom de eier, verdsatt til kr 4,2 mill, som kun er belånt med kr 1,5 mill. Den samlede sikkerheten er følgelig innenfor 60 % (LTV). Lånebehovet er delt opp i en serie med 10 lån a kr 445 000, slik at penger blitt satt i arbeid raskere. Dette er det siste av disse 10 lånene der foregående lån er nr. 1833, 1841, 1870, 1888, 1895, 1910, 1911, 1917 og 1921. 

 

Lånet er avdragsfritt over 12 mnd hvor renter betales hver måned.

Lånene skal refinansieres med regulært boliglån etter at Innfris lånet før lånets løpetid vil du tjene renter for hele låneperioden

 

 

Lån nr: 1928

 

Lånebeløp: Kr 445 000

 

Rente: 10 % p.a. utbetales månedsvis

 

Sikkerhet: 1. prioritetspant i bolig verdsatt til 5,8 mill og 3 prioritetspant i eiendom verdsatt til 4,2 mill (LTV 60%)

 

Varighet: 12 mnd. avdragsfritt, renter betales månedlig. 

 

Scoreklasse: A

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 timer siden):

Du sier du må låne ut alt til én person. Hva hindrer deg i å låne ut til flere på Perx? 

Med mindre Milhouse har endret teksten sin så skriver han ikke at du bare kan låne ut til en person, han skriver at du kan spre utlånet ditt mye bedre. 
Perx har bare noen få lånetakere (per nå 4 stk) å velge mellom, hvis du låner ut litt over tid så går sikkert dette bra, men hvis du idag skal låne ut f.eks 200 000, og du tilegg synes at ett par prosjekter er litt for sketchy så klarer du ikke investere dette på en diversifisert måte på Perx

 

Endret av HW1
Lenke til kommentar

@Herr Brun Fint om du forklarer hvorfor du mener jeg er på bærtur. 

Slik jeg forstår det med Perx, kan du velge en (eller flere) lånetakere på Perx sine sider. I dag har de hele 4 stk. Dersom en eller flere av disse misligholder lånet sitt - har du ingen garanti for å få tilbake pengene dine. 

Herr Brun skrev (1 time siden):

Du sier det finnes langt bedre alternativer. Hvilke er det? 

Du sier andre p2p-aktører gir sikkerhet for «innskudd» i tilfelle mislighold fra låntaker. Hvilke aktører gjør dette? De jeg finner på den noe sketchy nettsiden din flytter jo bare  misligholdsrisikoen fra prosjektet du låner ut til, til en annen aktør. Ingen tilbyr sikkerhet for innskudd i noen fornuftig betydning av de ordene  

Jeg googlet meg kjapt frem til denne... det to meg 10 sekunder.

https://www.zopa.com/savings-accounts

Sitat

Your money's secure Your eligible deposits with Zopa are protected up to a total of £85,000 by the Financial Services Compensation Scheme, the UK's deposit guarantee scheme. Any deposits you hold above the limit are unlikely to be covered. Please ask for further information or visit www.fscs.org.uk.

Jeg har også sett nettsider med høyere beskyttelsesgaranti  enn drøye millionen i NOK.

Joda, rentesatsen du får er noe lavere. (Jeg mener å huske at jeg har sett opp mot 8-9% tilsvarende Zopa).

Fordelen er derimot at man setter penger inn i et felles fond, som deretter fungerer som et større p2p-nettverk av lånegivere. Der man ikke gir penger til en enkelt person, men der alle gir litt til alle. Noe som er langt tryggere.

Men hvis du mener jeg er helt på bærtur. Så er det fint om du forklarer meg hvorfor til neste gang. :)

Lenke til kommentar

Fordi det du viser til er en bankkonto, ikke p2p-utlån. Renten er på mellom halvparten og en tredjedel av det du får i crowdlending. Jeg synes det er en bedre deal nå, om jeg tenker risikojustert avkastning, men det er helt forskjellige ting og din sammenblanding viser nettopp at du ikke helt skjønner hva du snakker om. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser det skumle i å investere i lån via en slik plattform i tillegg da å ta rolle som aksjonær. Begrunnelsen er følgende:

1) Ingen egen kontroll over de vurderinger som gjøres i lånesaker. Jeg som långiver MÅ stole på selskapets vurdering og deres kompetanse i kreditsaker.

2) Hvorledes tenkes LTV justert dersom markedet nedjusteres med f.eks. 20%, da er det lite sikkerhet om over pipa etter nedjustering, ergo det er jeg som sitter med problemet når selve lånet skal innfris.

3) Lånets modell virker som om er litt skapt. Dvs en modell der jeg vil anta at selskapet har holdt tilbake rentekostnaden ved utbetaling for å sikre en jevn månedlig utbetaling til långivere (den akkumulerte rente som skal innbetales i lånets varighetsperiode). Hvis det er slik og dersom 2) treffer, bærer jeg all risiko for å tape min låneandel da låntakere som allerede har en vanskelig økonomi ikke innfrir lånet slik avtalt.

4) Selskapets finansielle stilling er av slik karakter at en neppe kan si at denne er bunnsolid. Her virker prosessene hittil å bære preg av uryddighet og finansiering fra skanse til skanse. 

5) Ser at det for hver emisjon så brukes midler til investering i plattform - når er denne god nok, og med hvilke grep posisjonerer selskapet seg til den siste teknologien. Pt virker det som om ledelsen pynter på det grafiske (GUI) slik at løsningen framstår som sikker.

6) Selskapet har en form for tillatelse, men det sies lite om hvorledes selskapet etterlever denne

7) Et selskap som bytter leder som andre bytter underbukser skaper heller ikke tillit, hva er årsaken til dette? 

8) Virker som om hovedaksjonærer i selskapet "leker" da selskapsverdi settes høyt og lavt ettersom det passer gründer i selskapet. Hvilken forutsetning har denne for å fastsette verdi på et slikt selskap, er folkefinansiering denne skap være ekspert på... Tenker på artikler i Finansavisen som konkludere med at kurs settes IKKE på styrerommet med lekerommet.

Resultatet er at PERX Folkefinansiering sin modell ikke passer inn i finansmiljøet i Norge. Rammebetingelsene er implementert i Norge på en måte som er ekstremt forskjellige fra øvrige land. Perx får IKKE være del av avtalen mellom Långiver og låntaker, forsvinner forretningsgrunnlaget. Hva skjer dersom selskapet går dukken? Det ymtes om at noen skal stå bakom å drifte inntil alt er avviket, men en slik operasjon er ikke gratis. Hvem vil lide - långiver tenker jeg er naturlig da det er denne som vil ha penger tilbake.

 

Tenker det er greit å holde seg unna inntil 1) rammebetingelser endres, 2) selskapet viser gode resultater, at de kan vise en kreditprosess som fungerer. At de implementerte rutinene for AML (hvitvaskingsloven) etterleves (ref My Bank). Slik markedet er i dag så finnes det bedre investeringsobjekter enn PERX Folkefinansiering AS.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her ser man hvordan det kan gå. Lånte ut 0.5 mill til "Ferdigstillelse av hytte". Hytta har aldri eksistert. Lånet har gått til inkasso men pantet er verdt 1.7 mill istedet for påståtte 6.5 mill verdi. Mye luringer på slike plattformer. Ikke eneste eksempel forøvrig.

https://e24.no/naeringsliv/i/GM6lm4/betalte-ut-laan-for-ferdigstilling-av-hytte-sjekket-aldri-at-hytta-fantes

Lenke til kommentar

Når selv Monio som er datterselskap av Sparebank1 ikke gjør noen kontroll av låntaker, så vet man i prinsipp ikke om man låner penger til et luftslott (dvs en svindler) eller faktisk byggeprosjekt.

Men folk har tydeligvis for mye penger og/eller grådighet til å høre på det øret.  Så penger kastes etter det som framstilles som gode prosjekt med høy avkastning.

Videre med ref til Monio-saken der en hytte aldri ble bygget, så var det stadig refinansiering med tilbakebetaling av eldre lån, dvs kjører man en såkalt "long con" så kan man bygge seg opp fra mindre lån med god historikk, til stadig større lån - der det siste lånet som misligholdes, er på så mange millioner at svindleren kan trekke seg tilbake for resten av livet.

Er i tillegg låntaker anonym som i Perx så er det ingen mulighet for å finne vedkommende - Det må jo være alle svindleres våte drøm 😄

"Hmm, lurer på om jeg skulle generere et bilde av et fint hytteprosjekt i Lofoten med playgroundai.com og forsøke få finansiering til det... mange Nordmenn er jo ekstremt blåøyde (aka naive) og kaster penger etter alt som på papiret ser bra ut... lage en god story rundt det og ..."  

Slik kan fort en svindler tenke og det er veldig lett å lage slike "prospekt" nå med gratis verktøy...322455473_fiktivtbildelagetavAI.thumb.png.fbf209c0f3fc6e337b5d29634de3719c.png

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...