muummi Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 (endret) Har behov for et par ekstra strømuttak da jeg har fått installert fiber. Vet det ikke er anbefalt å bruke grenuttak, men tenker det går greit når det kun er snakk om en router og strømforsyning til fiber. Spørsmålet er om det er verdt å legge litt mer penger i et slikt grenuttak f.eks fra Brennenstuhl eller Schneider Electric, mot noe billig fra Biltema? Er dyrt tryggere? Endret 10. november 2022 av muummi Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 (endret) Bare unngå de med bryter på. De feiler ofte på de billigste. Grenuttak er greit på småelektronikk som trekker lite strøm. Husk også å ha kablene ryddig så får du ikke engang kommentar hvis det blir inspeksjon. Endret 10. november 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Permanent skjøteledning er ikke lov. Men til slike små strømmer så er det ikke noe problem. Ett lite tips er å huske å fjerne de midlertidig når det er kontroll, så er man ikke uheldig å få det på rapporten. Hver inspektør gjør sine egne ting. Kjedelig å måtte betale for å rette opp noe så enkelt. Problemet med skjøteledninger er at folk setter ting som trekker mye strøm, og bruker billige av dårlig kvalitet. Ett tips er å kjøpe ett grenuttak med overspenningsvern i, da er det en god unnskyldning for å bruke slikt på den type utstyr også ved kontroll. Bare husk at finvern skal så minst 5 meter unna andre overspenningsvern som står i sikringsskapet, eller så funker de ikke alltid. (Det er da kabel lengde 5 meter, ikke luftlinje). Lenke til kommentar
muummi Skrevet 10. november 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Er dette et greit grenuttak? Finner ingen uten bryter, men den skal være 2-polet og er vel sikrere enn billig variantene? (Nå er jo ikke denne så voldsom dyr heller😅) https://www.staypro.no/el-belysning/stikkontakter-og-kabler/grenuttak-skjoteledninger/schneider-electric-unica-extend-grenuttak-3-veis-jordet-15-m-hvit-3074681 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Ikke noe galt med den. Men ville nok heller tatt denne: https://www.clasohlson.com/no/4-veis-grenuttak-med-USB-lader/p/36-6524 Har tykkere leder inni også. Er godkjent for samme strømmengde, 16A som den andre, men har 0,5mm tykkere ledere inni. 1mm som Schneideren har er litt i tynneste laget, selv om det er godkjent. Blir litt lite spesielt hvis kabelen blir lagt sammen. Men til forbruket som er forespeilet her så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Det de ikke godtar er grenuttak i grenuttak, grenuttak eller skjøteledninger mellom rom, og hvis grenuttaket ligger i ei usse bak eller under TV-benk eller lignende sammen med masse andre kabler. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 10. november 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 AndersT2 skrev (28 minutter siden): Ikke noe galt med den. Men ville nok heller tatt denne: https://www.clasohlson.com/no/4-veis-grenuttak-med-USB-lader/p/36-6524 Har tykkere leder inni også. Er godkjent for samme strømmengde, 16A som den andre, men har 0,5mm tykkere ledere inni. 1mm som Schneideren har er litt i tynneste laget, selv om det er godkjent. Blir litt lite spesielt hvis kabelen blir lagt sammen. Men til forbruket som er forespeilet her så er det ikke noe problem. Ser den har overspenningsvern. Det vil vel ikke ha noen funksjon da stikkontakten som skal brukes ikke er jordet? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 (endret) 1 hour ago, AndersT2 said: Ett tips er å kjøpe ett grenuttak med overspenningsvern i, da er det en god unnskyldning for å bruke slikt på den type utstyr også ved kontroll. Bare husk at finvern skal så minst 5 meter unna andre overspenningsvern som står i sikringsskapet, eller så funker de ikke alltid. (Det er da kabel lengde 5 meter, ikke luftlinje). I tillegg er det da et spørsmål om man faktisk har overspenningsvern i sikringsskapet (typisk "mellomvern"), samt at det også kan være spørsmål om hvorvidt man har jordet kontakt der finvern skal monteres og hvordan finvern er konstruert med tanke på dette. Normalt sett skal finvern ikke benyttes med mindre man ikke også har mellomvern. Endret 10. november 2022 av NULL Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 9 minutes ago, muummi said: Ser den har overspenningsvern. Det vil vel ikke ha noen funksjon da stikkontakten som skal brukes ikke er jordet? Overspenningsvern fungerer selv om ikke jord er tilkoblet. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 56 minutes ago, sedsberg said: Overspenningsvern fungerer selv om ikke jord er tilkoblet. Så vidt jeg husker, er det mange finvern som er angitt til å kunne ha langt bedre effekt når de er jordet. Og at det er enkelte som er designet for at de skal være tilkoblet jordet kontakt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 sedsberg skrev (1 time siden): hvis grenuttaket ligger i ei usse bak eller under TV-benk Hva er ei usse? Finnes det noen som har litt tech som ikke har grenuttak bak TV-benk? Jeg har sikkert 10 dingser i TV-benken. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 17 minutes ago, NULL said: Så vidt jeg husker, er det mange finvern som er angitt til å kunne ha langt bedre effekt når de er jordet. Og at det er enkelte som er designet for at de skal være tilkoblet jordet kontakt. De fleste (alle?) er koblet til jord også og kan shunte overspenninger til jord i tillegg til mellom fasene. Men de vil fremdeles ha en effekt selv om de ikke er jorda. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 1 minute ago, Nimrad said: Hva er ei usse? Finnes det noen som har litt tech som ikke har grenuttak bak TV-benk? Jeg har sikkert 10 dingser i TV-benken. Dette er et fint eksempel på ei usse. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 sedsberg skrev (Akkurat nå): Dette er et fint eksempel på ei usse. Ja, jeg har jo kabler litt rundt om en annen bak TV-benken selv om det ikke ser så fryktelig ut som ditt bilde. Har vel 7x230V stikk pluss HDMI fra 4 dingser pluss 4 ethernetkabler. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Jeg sverger til strømpadder fra Brennenstuhl. Ja, de koster 349 Kr. istedet for 99 Kr. for en billigpadde (eksempelpriser), men det er verdt det for meg. Ikke minst fordi jeg vil ha ting opp fra gulvet, og Brennenstuhl Alu-Line kan enkelt veggmonteres. https://www.diskusjon.no/topic/368705-nerdebula-di-v2-les-førstinnlegg/page/824/?tab=comments#comment-26373900 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 (endret) Jeg har 2 stk. 6-veis grenuttak montert på veggen. Dog ikke alle uttakene i bruk. Edit: Jeg liker også å ha minst mulig på gulvet. Endret 10. november 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Jeg vil tro de fleste fungerer helt utmerket. Jeg har tre som min far kjøpte på Biltema blandt annet for minst 12 år siden. Dem har aldri feilet. Er vel ikke stort som kan gå i stykker i disse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Eneste er vel bryteren som jeg nevnte. Har sett flere av de som har røket. Derfor kjøper jeg aldri grenuttak med bryter lengre. Muligens med mindre det er et respektabelt merke. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 (endret) 39 minutes ago, sedsberg said: Eneste er vel bryteren som jeg nevnte. Har sett flere av de som har røket. Derfor kjøper jeg aldri grenuttak med bryter lengre. Muligens med mindre det er et respektabelt merke. Det man alltids også kan være oppmerksom på, er når kompleksitet og kost øker og man prøver å holde kost nede. Eksempel denne forgereneren med svakstrømsuttak (USB) og releer i tillegg: https://farligeprodukter.no/produkt/100132 Endret 10. november 2022 av NULL Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Jeg har tre grenuttak i kjelleren med bryter som gir strøm til alle enhetene på "elektronikkbordet". Er aldri noe stort strømtrekk der, men jeg slår av bryteren hver gang jeg går ut av kjelleren for å forsikre meg om at alt er avslått. Så disse er godt brukt og dem funker enda på det andre året. Men skal man presse mye strøm gjennom dem og opp mot det dem er godkjent for over tid så ville jeg nok vertfall valgt noe av kjent merke. Uten at jeg har noe grunnlag for å si at kjent merke er noe bedre enn annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå