Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ABS styreenhet defekt Audi A6


Jkta91

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bilen på møller nå. De har feilsøkt bilen min. Dette er en Audi a6 2012 modell.

De sier abs styreenheten er defekt, og de ber om 43.000kr🤯

Hvor vanskelig er det og bytte denne styreenheten selv for en som har litt peil på bil? Har funnet en delebil som har denne styreenheten.Må denne evt kodes om når jeg har satt inn den nye? Mye jobb og få ut denne styreenheten etc…? 
 

takker for alle svar😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koding og lufting ikke minst. På enkelte VAG biler foregås lufting med diagnoseapparat, hvor det ikke er tilstrekkelig å kun lufte på normal måte. Dette gjelder ikke alle, og jeg tror ikke det gjelder på såpass nye som 2012.

Og husk på en ting, å skru inn niplene på ABS styreenheten så er det små marginer for å treffe "rett på" i gjengene, alltid skru de første rundene med håndkraft/fingrene uten verktøy, så du slipper at de går skjevt inn.

Endret av _R2D2_
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jkta91 skrev (46 minutter siden):

De sier abs styreenheten er defekt, og de ber om 43.000kr🤯

Fikk du oppgitt feilkode(r) fra Møller? Har vært borte i VAG hvor det var en solenoid/trykkføler som var synderen og den satt i selve ABS-huset. Nevner det da dersom verkstedets beskrivelse er ‘litt rund i kantene’ så skifter du feil del.

Koden på nevnte VAG var

Sitat

01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201) 
            012 - Electrical Fault in Circuit

Jeg fikk demontert hele ABS-enheten med ECU (styreenhet) og så skiftet et firma nevnte G201.

Lenke til kommentar

De har feilsøkt på ledninger inn og ut fra abs styreenhet. De sa igår at de var 99% sikker på at det var styreenheten som var defekt. De kunne være behjelpelig med å få styreenheten innsendt til overhaling til ett firma, så kunne møller demontere og montere sammen igjen til fiks ferdig. Med timer på feilsøk og få ordnet bilen min så kom det på totalt 12.000 pluss minus. Hatt en fin dialog med han på møller. Jeg har ikke diagnoseutstyr for evt koding og lufting🙄

Lenke til kommentar
Jkta91 skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har bilen på møller nå. De har feilsøkt bilen min. Dette er en Audi a6 2012 modell.

De sier abs styreenheten er defekt, og de ber om 43.000kr🤯

Hvor vanskelig er det og bytte denne styreenheten selv for en som har litt peil på bil? Har funnet en delebil som har denne styreenheten.Må denne evt kodes om når jeg har satt inn den nye? Mye jobb og få ut denne styreenheten etc…? 
 

takker for alle svar😊

Bilverksteder har en lei tendens til å si at styreenhet er defekt og så viser det seg at det er kontaktfeil i plugg til abs-pumpe,multiplugg eller lodding på printkort. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Powertrainer; mulig det er billigere å bytte selve modulen enn å feilsøke og lete etter hvor feilen kan være! Spesielt når de ville hjelpe meg med å bytte om jeg kan en brukt abs modul.
 

Det viser seg at den modulen jeg har kan ikke actronics overhale. Så jeg må kjøpe brukt abs modul. Jeg skal få originalt delenummer fra møller, så skulle de være behjelpelig med å montere den sammen for meg. Venter fortsatt på svar fra møller ang delenummer. Jeg har lett litt på nettet selv- men sliter med å finne delenummeret. Kan noen hjelpe meg med det?☺️

Lenke til kommentar
Jkta91 skrev (1 time siden):

Powertrainer; mulig det er billigere å bytte selve modulen enn å feilsøke og lete etter hvor feilen kan være! Spesielt når de ville hjelpe meg med å bytte om jeg kan en brukt abs modul.
 

Det viser seg at den modulen jeg har kan ikke actronics overhale. Så jeg må kjøpe brukt abs modul. Jeg skal få originalt delenummer fra møller, så skulle de være behjelpelig med å montere den sammen for meg. Venter fortsatt på svar fra møller ang delenummer. Jeg har lett litt på nettet selv- men sliter med å finne delenummeret. Kan noen hjelpe meg med det?☺️

Kan hende det står på styreenheten. Vet ikke nøyaktig hvordan det er på audi men styreenheten sitter som regel bare med noen maskinskruer på ventilblokken. Abs pumpen som sitter på andre siden av blokken og forsynes fra en pinneplugg på styreenheten via en gjennomføring på blokken. Løsner du maskinskruene og tar ut multipluggen så skal du kan dra styreenheten rett ut. Typisk gjengangere er kontaktfeil på plugg til abs-pumpe, kontaktfeil på loddinger i styreenheten og kontaktfeil i multiplugg.

Lenke til kommentar

Hva er feilen? Kom ESP lampen på?

Det kan være trykksensor som kjent, G201. Den sitter i den mekaniske delen (metall huset).
Få tak i delepumpe med samme delenummer så kan du bytte over denne.

Når du først har fått ut pumpa er det 4 skruer for å dele pumpa og enkelt å skifte.

Det heter at man skal lufte ABS pumpe med koding, men det går normalt fint uten. Så lenge man lufter bremsene og alle fire hjulene.
Så du trenger ikke gjøre koding dersom det er det som er feilen.
 

Lenke til kommentar

De sier at det er modulen som må byttes.

har fått ett delenr fra de, så jeg må finne en brukt del evt. Vet dere hvor man kan finne en brukt modul til en billig penge? Her er såfall litt info om delen. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få tak i delen.

Delenr: 4G0907379H 

Hardwarenr: H09 

Softwarenr: 0361

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jkta91 said:

De sier at det er modulen som må byttes.

har fått ett delenr fra de, så jeg må finne en brukt del evt.

Du kan jo ta kontakt med et svensk Audi-verksted, hvis det er innenfor rimelig rekkevidde, og høre hva de skal ha for en ny modul.

Jeg fikk byttet en "boks" (inkl. arbeid) i Arvika til halve prisen av hva norsk verksted skulle ha for delen alene (dvs. Møllers delepris). Dette er 15 år siden, men det skulle ikke forundre meg om det fortsatt er en vesentlig prisforskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jkta91 skrev (På 24.10.2022 den 15.31):

De sier at det er modulen som må byttes.

har fått ett delenr fra de, så jeg må finne en brukt del evt. Vet dere hvor man kan finne en brukt modul til en billig penge? Her er såfall litt info om delen. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få tak i delen.

Delenr: 4G0907379H 

Hardwarenr: H09 

Softwarenr: 0361

Du kan prøve på finndel.no

Lenke til kommentar

Mobile999; Han på møller sa jeg skulle kjøpe en brukt modul, så da regner jeg med at det funker😝 Han hadde ikke bedt meg kjøpe det visst ikke vil jeg tro🤭 har også lest at man trenger den gamle modulen og ett nummer på den delen så programmerer de den nye via den nye modulen. Fikk delen idag, så skal til møller imorgen og få det fikset☺️

Endret av Jkta91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ringte de fra Møller bil og de hadde fått satt inn abs modulen igjen. Feilkodene ble ikke borte, og x antall tusenlapper bortkastet🙈 Har noen en formening om hvorfor esp og tpms lampa lyser? Har hatt litt trøbbel med den ene ballasten som hadde fått i seg litt vann. Så jeg byttet den for en stund tilbake! Etter dette så kom de feilkodene opp. Sjekket da alle sikringer før jeg byttet ballasten, og kryssbyttet for å se om problemet ble flyttet på den andre siden. 

Lenke til kommentar

Noen TPMS'er måler vel ikke dekktrykkene direkte, men sammenligner rotasjonshastigheten mellom høyre og venstre hjul, for derved å kunne detektere om en hjul går med lavere trykk enn det andre. Til dette brukes ABS-sensorene på hvert hjul.

Er det en slik sensor som kan ha feilet, evt. blitt frakoblet?

Et Møller-tilknyttet verksted mente en gang at årsaken til manglende varme i kupeen var en feil på temp.føler i motorblokk, for det var det feilkoden indikerte. Jeg ba dem om å skifte termostat først, for magefølelsen min sa at det var det som var problemet, og jammen tror du ikke at feilkoden forsvant, gitt. Jeg har derfor en stor skepsis til sannhetsgehalten i feilkoder, i tillegg til at jeg kjenner folk som jobber med testsystemer i software, så  jeg vet at de sjelden klarer å identifisere alle feil på korrekt vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...