Gå til innhold

Ekstern harddisk til Allente 1 tv-dekoder (via usb)


xlarge

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mange forskjellige dekodere med harddisk og felles for nesten alle er at harddisken måtte formatteres på en spesiell måte, men ikke alle. Når det stadig kommer nyere og bedre dekodere på markedet er det synd og trist å bare kaste den forrige harddisken. Oftest blir det resultatet fordi det ikke nytter å formatere den på ny.

Er det noen som kjenner til hva slags formatering en harddisk som skal ha for å fungere med allente 1 dekoderen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xlarge skrev (30 minutter siden):

fordi det ikke nytter å formatere den på ny

Det er ikke riktig. Man må bare vite hvordan. Det går alltid an å tilbakestille en disk til å bli 'som ny'.
Man sletter MBR (diskpart clean), så kan den initialiseres og deretter formateres.
Dekoder vil sikkert selv kunne initialisere en ny disk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (4 timer siden):

Det er ikke riktig. Man må bare vite hvordan. Det går alltid an å tilbakestille en disk til å bli 'som ny'.
Man sletter MBR (diskpart clean), så kan den initialiseres og deretter formateres.
Dekoder vil sikkert selv kunne initialisere en ny disk?

 Jeg har jobbet mye med data, helt fra DOS og vet jo hva MBR er, men man trenger kanskje et spesialprogram for å slette MBR?

Men jeg har faktisk funnet en mulig løsning på det siste du nevner på allente.dk - med default passord.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 timer siden):

Diskpart er innebygd i Windows. I det minste opp til 10. Vet ikke hvordan det er med 11.

Thank you very much, sedsberg.

I have found it and am ready to try. But as I can't reach the content on some of my old decoder hard drives, I think they may have been formatted with GBT instead of MBR. Those could also be "cleaned" with diskpart, but I would like to know a little more about GBT and the use of it (data structure etc.).

Can it be used other data register system than GBT and MBR on the decoder hard drives?

Lenke til kommentar

GPT og MBR er ikke formatering, det er en 'partition style' (det finnes flere).
Partition style definerer grunnleggende system for inndeling av en disk.
Så legger man på partisjoner, som definerer et område på disken.
Deretter formaterer man partisjonen med et filsystem (NTFS, FAT, ...).

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
xlarge skrev (På 13.10.2022 den 4:58 PM):

Jeg har hatt mange forskjellige dekodere med harddisk og felles for nesten alle er at harddisken måtte formatteres på en spesiell måte, men ikke alle. Når det stadig kommer nyere og bedre dekodere på markedet er det synd og trist å bare kaste den forrige harddisken. Oftest blir det resultatet fordi det ikke nytter å formatere den på ny.

Er det noen som kjenner til hva slags formatering en harddisk som skal ha for å fungere med allente 1 dekoderen.

Kom du i mål med formattering av harddisken? I så fall - har du tips til framgangsmåte? Har kjøpt en Toshiba 2TB disk, som selgeren mente skulle kunne brukes, men jeg sliter med å få Allente 1-boksen til å godta den. Har forsøkt å formattere på flere måter på PC først, og jeg har også forsøkt diskpart cean all, men det samme er det samme.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke klart å bruke andre harddisker enn allente sin. Trolig skyldes dette allentes begrensninger på 1 år for opptak. Det må ligge noe i formatering/oppsett som styrer dette. Uten det avviser allente harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...