Gå til innhold

Betydelig investering i elbilindustrien trengs om vi skal klare nullutslipp i 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det mangler en fundamental analyse av hva en hurtig omlegging til elbiler med batterier vil kreve av energi og ressurser. Hvor stor andel av energi-innsatsen kan være utslippsfri, og hva vil konsekvensene være for etterspørselen etter vitale råvarer? Eller har man forregnet seg gitt dagens energiforsyning, og de kommende 10 års behov for kutt i utslipp....

Endret av NERVI
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Øyvind Larsen skrev (48 minutter siden):

Her er et særdeles interessant og sjelden «PowerPoint foredrag» som går på de enorme utfordringene vi har framover, hvis vi virkelig skal skifte til elektrisk grønn energi.

Assoc Prof Simon Michaux - The quantity of metals required to manufacture just one generation of... 

https://www.youtube.com/watch?v=MBVmnKuBocc

Interessant, når praktikere er nødt til å regne realistisk blir gjerne svarene mindre politisk korrekte, https://www.theguardian.com/business/2022/may/10/electric-car-battery-shortage-looms-in-2025-warns-stellantis-boss

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utslippsfri er ikke lenger et godt nok argument for hva vi skal bruke milliarder på å tilrettelegge for.

Energikrisen viser at selv om elektrifisering er nødvendig så er det ikke nok. Vi må også prioritere former for transport som er mer effektive enn at hver og en skal ta med seg 1-2 tonn selv på korte reiser eller reiseveier de deler med mange andre.

Lenke til kommentar

Flere hurtigladere gjør nok susen nå som Brussel styrer norsk energipolitikk. Den grønne galskapen fortsetter med full styrke.

Alle vet jo hvor brutal disse toppene er, så det er en litt merkelig debatt. Skulle ønske det var litt mer faglig og saklig nøyansert innhold i slike artikler. Enkelte tror jo på det som skrives, og bransjen utelater selvsagt realitetene og utfordringene med nattkapasitet for slike ekstreme belastninger. 

Endret av Roger Dyrøy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Roger Dyrøy said:

Flere hustigladere gjør nok susen nå som Brussel styrer norsk energipolitikk. Den grønne galskapen fortsetter med full styrke. 

Saklig.

Personlig skulle jeg ønske at moderatorene på diskusjon.no forvisset et minimumsnivå av saklighet på dette forumet (i form av håndheving), men ser ut som det er fritt vilt og Facebook sine kommentarfelt som er målet for vårt tidligere kjære tekniske forum (se hva som skjedde med TU sin Facebook side når man ikke ønsker å modere - det er kun de mest ekstreme igjen og vanlige folk orker ikke ta del i diskusjonen. I ivret til å la alle være så usaklige som de vil uten reaksjoner har man effektivt drept diskusjonen da de moderate ikke orker kampen.)

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi får se. Det har allerede vært en fase hvor man har hatt problemer fordi BYD og andre kinesiske merker har vært eneste markedsførte alternativ for å kjøpe inn f.eks elbusser.
Man kan godt også anta at DNV eller Vegdirektoratet går glipp av skogen for trærne. Elbilrevolusjonen drives av en kombinasjon av subsidier/skattefrikat kontra bensinpengebesparelsene. Salget av ICE lett lastebiler vil fortsette i et vedlikeholdstempo på lenge alernativene ikke finnes.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Saklig.

Personlig skulle jeg ønske at moderatorene på diskusjon.no forvisset et minimumsnivå av saklighet på dette forumet (i form av håndheving)

Personlig er det mange innlegg som jeg gjerne skulle sett ble sensurert men hos meg står pressefrihet, ytringsfrihet og informasjonsfrihet høyt så jeg mener at alle skal kunne skrive det de ønsker, har man problemer med å akseptere det kan man like godt flytte til et land med likesinnete som håndhever sensur meget strengt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nautica said:

Personlig er det mange innlegg som jeg gjerne skulle sett ble sensurert men hos meg står pressefrihet, ytringsfrihet og informasjonsfrihet høyt så jeg mener at alle skal kunne skrive det de ønsker, har man problemer med å akseptere det kan man like godt flytte til et land med likesinnete som håndhever sensur meget strengt.

Er enig i at listen skal være høy, men at man må ha et minimumsnivå hvor man 1) ikke poster åpenbare usannheter og 2) er relatert til sak som diskuteres. 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

Saklig.

Personlig skulle jeg ønske at moderatorene på diskusjon.no forvisset et minimumsnivå av saklighet på dette forumet (i form av håndheving), men ser ut som det er fritt vilt og Facebook sine kommentarfelt som er målet for vårt tidligere kjære tekniske forum (se hva som skjedde med TU sin Facebook side når man ikke ønsker å modere - det er kun de mest ekstreme igjen og vanlige folk orker ikke ta del i diskusjonen. I ivret til å la alle være så usaklige som de vil uten reaksjoner har man effektivt drept diskusjonen da de moderate ikke orker kampen.)

Stakkars, var ytringsfriheten slem mot deg igjen? 😢

Kanskje du heller skal godta at andre mennesker har andre meninger enn deg selv og at ikke alle har de forhåndsgodkjente, politisk korrekte meningene som du forventer.

Lenke til kommentar

Nullutslipp bør ikke være et mål i seg selv. Det bør være opp til folk å selv bestemme hvilke kjøretøy de ønsker å kjøpe, ikke politikere og byråkrater som er sultne på å detaljstyre folks liv. Neste VW Amarok pick up kommer bare med dieselmotor fordi det bare er det som duger i den klassen biler og nyttekjøretøy. Nullutslipp er urealistisk og tåpelig nå som det også er mangel på nok kraft og effekt i strømnettet/strømmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Stakkars, var ytringsfriheten slem mot deg igjen? 😢

Kanskje du heller skal godta at andre mennesker har andre meninger enn deg selv og at ikke alle har de forhåndsgodkjente, politisk korrekte meningene som du forventer.

Tja, å påpeke at usannheter og troll-aktivitet som går på bekostning av den generelle ytringsfriheten skal oppfattes slik, får være din tolkning. Målet burde være at flest mulig deltar i diskusjon, fremfor at det gjelder å være så rabiat at man skremmer bort de moderate (gjennomsnittlige) deltagere. Et godt eksempel er å lese TUs kommentarfelt på Facebook - hvordan speiler dette mangfoldet? Ønsker vi samme skjebne for diskusjon.no?

Ellers handler det ikke om å være politiske korrekt eller ikke når man åpenbart sprer rundt seg med løgner. På skolen lærte vi noen grunnprinsipper for å fastslå hva som er sant og ikke sant, foreslår at disse er gjeldende også her. Det er også verd å merke seg at om hele bilparken blir elektrifisert så er det knapt merkbart på energiforbruket, noe som også har vært oppe i de 165389 andre diskusjonene hvorvidt elektrifisering av transport er problematisk.

Avslutningsvis burde folks helse veie tyngre enn at folk tenker ut fra sin fantasi at lokale utslipp er "tull", derav behovet for å "detaljstyre" folk og samfunn over på grønnere alternativ. Vi ser allerede i dag at luftkvaliteten i byer med stort antall elbiler er merkbart bedre enn de uten. Og når vi vet at mennesker rundtomkring får sine liv ødelagt og forkortet av utslipp, ja da burde saken være klar.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 timer siden):

Saklig.

Personlig skulle jeg ønske at moderatorene på diskusjon.no forvisset et minimumsnivå av saklighet på dette forumet (i form av håndheving), men ser ut som det er fritt vilt og Facebook sine kommentarfelt som er målet for vårt tidligere kjære tekniske forum (se hva som skjedde med TU sin Facebook side når man ikke ønsker å modere - det er kun de mest ekstreme igjen og vanlige folk orker ikke ta del i diskusjonen. I ivret til å la alle være så usaklige som de vil uten reaksjoner har man effektivt drept diskusjonen da de moderate ikke orker kampen.)

Nå er det faktisk slik at lading av elbil har påvirkning på nettet flere steder.
Seneste eksempel er i California nå nylig: 

Sitat

The California Independent System Operator, which manages the state’s power grid, sent a Flex Alert asking all residents to voluntarily reduce their electricity use between 4 p.m. and 9 p.m. on Wednesday and Thursday and warned that more alerts were possible through the Labor Day weekend.

https://www.nytimes.com/2022/09/01/us/california-heat-wave-flex-alert-ac-ev-charging.html

Er det utenkelig at det samme skjer her til vinteren?
Med flere magasin som er nesten tappet ned, kan vi har perioder da vi ikke har nok effekt til å klare toppene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, sk0yern said:

Nå er det faktisk slik at lading av elbil har påvirkning på nettet flere steder.
Seneste eksempel er i California nå nylig: 

https://www.nytimes.com/2022/09/01/us/california-heat-wave-flex-alert-ac-ev-charging.html

Er det utenkelig at det samme skjer her til vinteren?
Med flere magasin som er nesten tappet ned, kan vi har perioder da vi ikke har nok effekt til å klare toppene?

Mener å ha hørt at de samme forholdene ikke gjelder for Norge (Amerika har visst et veldig dårlige elektrisk nett og infrastruktur), men iom. at jeg ikke er 100% sikker på dette skal jeg søke litt opp. 

Problematisk:
Elbillading kan knele strømnettet – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

Problematisk men løselig: 
Elbiler: Fra utfordring til løsning for det lokale strømnettet - #SINTEFblogg
Nettmessige konsekvenser ved økt grad av elbillading i distribusjonsnettet (ntnu.no)
Hva skjer om hele bilparken blir elektrisk? (fortum.no)
Strømnettet er klar for elbilene - NVE

Ikke-problematisk:
(Fant ingen i denne kategorien)

Så oppsummert er det ikke uproblematisk, men at det er håndterlig. Hvis alle lader på ettermiddag og kveld vil det skape de største problemene, men spørsmålet er om folk da velger å lade når det er dyrest eller at de setter på lading på natten? Alle elbiler som selges i dag kan enkelt stilles inn til dette. Men er helt enig i at man må problematisere dette. 
En interessant sidetanke: Iom. at elbiler er ca. en panelovn ekstra i hver husstand, ville man ikke kunne oppleve samme problemer selv uten elbiler  om folk ikke fordelte sitt forbruk utover dag / natt? Høres ut som nettet vårt er for sårbart allerede, og ikke elbilen alene som burde være syndebukken hvis en ekstra panelovn knekker hele nettet? Også verd å merke seg at det er ikke mengden strøm som er et problem her (ergo strømpris er irrelevant), det er den lokale kapasiteten som er utfordringen (til andres argument om mengden strøm). 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Nullutslipp bør ikke være et mål i seg selv. Det bør være opp til folk å selv bestemme hvilke kjøretøy de ønsker å kjøpe, ikke politikere og byråkrater som er sultne på å detaljstyre folks liv. Neste VW Amarok pick up kommer bare med dieselmotor fordi det bare er det som duger i den klassen biler og nyttekjøretøy. Nullutslipp er urealistisk og tåpelig nå som det også er mangel på nok kraft og effekt i strømnettet/strømmarkedet.

Spot on! @FrihetensRegn Hvis nullutslipp var så viktig, så burde val landets myndigheter for langt håndhevet Forurenser- betaler-prinsippet, og ikke outsorcet jobben til EU og FN. Ref. Fiskeoppdrett, industri osv.  

Lenke til kommentar
The Very End skrev (56 minutter siden):

Mener å ha hørt at de samme forholdene ikke gjelder for Norge (Amerika har visst et veldig dårlige elektrisk nett og infrastruktur), men iom. at jeg ikke er 100% sikker på dette skal jeg søke litt opp. 

Problematisk:
Elbillading kan knele strømnettet – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

Problematisk men løselig: 
Elbiler: Fra utfordring til løsning for det lokale strømnettet - #SINTEFblogg
Nettmessige konsekvenser ved økt grad av elbillading i distribusjonsnettet (ntnu.no)
Hva skjer om hele bilparken blir elektrisk? (fortum.no)
Strømnettet er klar for elbilene - NVE

Ikke-problematisk:
(Fant ingen i denne kategorien)

Så oppsummert er det ikke uproblematisk, men at det er håndterlig. Hvis alle lader på ettermiddag og kveld vil det skape de største problemene, men spørsmålet er om folk da velger å lade når det er dyrest eller at de setter på lading på natten? Alle elbiler som selges i dag kan enkelt stilles inn til dette. Men er helt enig i at man må problematisere dette. 
En interessant sidetanke: Iom. at elbiler er ca. en panelovn ekstra i hver husstand, ville man ikke kunne oppleve samme problemer selv uten elbiler  om folk ikke fordelte sitt forbruk utover dag / natt? Høres ut som nettet vårt er for sårbart allerede, og ikke elbilen alene som burde være syndebukken hvis en ekstra panelovn knekker hele nettet? Også verd å merke seg at det er ikke mengden strøm som er et problem her (ergo strømpris er irrelevant), det er den lokale kapasiteten som er utfordringen (til andres argument om mengden strøm). 

Problematisk, men løselig - det ser ut til at forutsetningen er at "alle" lader til tider det ellers er liten belastning på nettet. Dette anbefales også for andre typer forbruk, som oppvarming av vann. 

Lenke til kommentar
spiff42 skrev (18 timer siden):

Utslippsfri er ikke lenger et godt nok argument for hva vi skal bruke milliarder på å tilrettelegge for.

Energikrisen viser at selv om elektrifisering er nødvendig så er det ikke nok. Vi må også prioritere former for transport som er mer effektive enn at hver og en skal ta med seg 1-2 tonn selv på korte reiser eller reiseveier de deler med mange andre.

Der har du den, den kjipe sannheten. I elbilrus har vi rekket finger til alle, "BLI MED PÅ LØFTET DA BOOMER"

Lite visste vi at dette også var en ræva løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...