Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må fylle på kjølevæske. Spørsmål ang. dette.


Jovjo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg oppdaget i dag at kjølevæsken på min bil ligger litt under minimumsnivået. Jeg tok sjekken mens motoren var varm. Både med avslått motor og påslått motor. 

Bilen er en Vokswagen Polo fra 1999, kjørt ca 132 000 km. Byttet kjølevæske for 3 år siden, kjørt ca. 50 000 km etter det.

Det ser for meg ut som om at det bør fylles på et sted mellom 1 - 2 dl. Jeg har to spørsmål ang. dette:

1. Er det normalt at man må etterfylle kjølevæske etter en stund? Jeg ser ingen tegn til lekkasje, verken over eller under motoren. Jeg har heller ikke merket at motoren blir varmere enn vanlig. 

2. Jeg skjønner jo at jeg må fylle på litt og følge med fremover. Jeg ønsker å benytte meg av en ferdigblandet kjølevæske. På beholderen står det G12, kjølevæsken er rød. Kan jeg bruke denne?

Her er et bilde av beholderen. Bildet er tatt med avslått, men varm motor. 

Setter stor pris på all hjelp :)

 

 

305758548_879632529675278_4796634826864953812_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal ikke bruke kjølevæske, men det er ikke unormalt med litt forbruk på gamle biler.

Du kan ha en ekstern lekkasje som lekker på noe varmt slik at det fordamper. Eller du kan ha intern lekkasje, noe som kan gi hvit/grå eksos.

Enkleste er å trykkteste systemet. Da kan du lete etter eksterne lekkasjer på kald motor og med motor avslått. Du kan også bekrefte intern lekkasje.

Edit: Mekonomen har G12. https://www.mekonomen.no/catalogsearch/result/?q=g12

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Jovjo skrev (28 minutter siden):

Takker for svar. Planen er å fylle på nå og følge med fremover. Forsvinner det mer ringer jeg verkstedet. 

Kan jeg bruke kjølevæsken fra Biltema? Den er jo rød, men står ikke G12 på nettsiden. 

Dette med kjølvæske er veldig komplisert, jeg har ikke full oversikt. Er det G12 du skal ha så må du bruke det. Det er ikke bra å bruke feil sort eller blande to av forskjellig type. Derimot så vil det vel gå å fylle på 2 dl vann.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En vanlig feil er at pakningen på beholderlokket blir tørr og dårlig. Samtidig kan radiatorlokket ha samme feil hvis du har radiator av den typen. At kjølevæske rett og slett fordamper ut av radiator eller beholderen. Hatt det problemet på to av mine biler, koster ikke mye å bytte pakning eller lokk og er fort gjort.

 

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (1 time siden):

En vanlig feil er at pakningen på beholderlokket blir tørr og dårlig. Samtidig kan radiatorlokket ha samme feil hvis du har radiator av den typen. At kjølevæske rett og slett fordamper ut av radiator eller beholderen. Hatt det problemet på to av mine biler, koster ikke mye å bytte pakning eller lokk og er fort gjort.

 

Takk, skal sjekke ut dette. Jeg har en radiator, men usikker på om jeg kommer enkelt til. 

Lenke til kommentar
Fictivision skrev (6 timer siden):

Har du sjekket olje? Finnes det noe hvit på lokket? 

Har sjekket oljen. Ikke noe hvit på lokket. Oljen har en nøttebrun farge. 

Har hatt problemer med at oljen i veivhusventilasjonen fryser på kalde dager. Da kan det være noe hvitt/grått på oljelokket. Skal bytte olje og få renset veivhusventilasjonen før kulden kommer for alvor. 

Lenke til kommentar

Dette ville jeg tatt veldig med ro, men holdt øye med.

Du har en lekkasje ett eller annet sted, men to dl er forsvinnende i forhold til totalvolumet av kjølevæske.

Se nøye over radiator og slanger. Fordampet kjølevæske vil du vanligvis se som hvitt belegg. Lukter det frostvæske i kupeen? Fordamping fra reservoiret som LabWeiler foreslår er også en mulighet.

Defekt toppakning? Kan selvsagt ikke utelukkes, men hvis det er så vil du neppe gjøre noe med det likevel. Bilen er gammel. 

Hvitt/grått belegg på oljepåfyllingen er kondens fra motorblokken. Det dannes helt normalt i løpet av en vinter med småkjøring og forsvinner av seg selv på vårparten.

 

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Er det ikke bare å fylle vann i sommerhalvåret og kun bruke kjølevæske om vinteren da?

 

Fictivision skrev (53 minutter siden):

Kjølevæske har bedre kjøle evne enn vann, derfor et det lurt å bruke den uansett årstid. 

Å etterfylle to dl vann på et anlegg som antakelig tar ca 10 liter går helt fint. Det endrer blandingsforholdet minimalt. Kjølevæske er en blanding ca 1:1 av glykol og vann.

Kjølevæske har nok ikke bedre kjøleevne, men inneholder bl.a korrusjonshemmende midler og ikke minst frosthemmende midler. Derfor må det benyttes både sommer og vinter.

Lenke til kommentar

Nå kommer vinteren. Vann som fryser til is vil knuse motoren din.

Jeg har ikke mye tid til å sette meg inn i slikt, men jeg har en kanne med riktig kjølevæske, kjøpt på merkeverksted. Egentlig kjøpt til en annen bil, men av samme merke. Jeg fotograferte etiketten, sendte en epost til merkeverkstedet jeg bruker, og fikk bekreftelse på at denne væsken også passer denne bilen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...