Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen går i nødmodus hvis jeg trykker gassen i bånn


Tullballj

Anbefalte innlegg

Har en 09 modell Avensis 2,0 diesel som går i nødmodus hvis jeg trykker gassen i bånn mer enn noen få sekunder. Første gangen kom det opp feilmelding med OBD 2 leser som viste drivstoff lekkasje. Verkstedet mente det var filteret, så først fikk jeg byttet diesel filter. Da virket bilen ok en god stund. Etter hvert gikk den i nødmodus igjen. Da kom det opp feilmelding i forhold til lamdasonde. Den ble derfor byttet og bilen gikk fint igjen. Nylig gikk bilen i nødmodus og det kom opp feilmelding avlest med OBD2 med fuel leak slik som første gangen. Bilen virker helt normal så lenge jeg ikke trykker gassen i bånn og drar den ut på turtall i mer enn noen sekunder. De gangene den har gått i nødmodus har jeg tråkket ekstra hardt på pedalen i lange motbakker. Kjører jeg mer moderat skjer det ikke. Noen tanker? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (27 minutter siden):

Vi har det samme problemet med en Iveco lett lastebil, og finner ikke ut hva problemet er.
Stor sjanse for at bilen går i nødmodus over 2500 omdreininger.

Jeg unngår å kjøre den bilen, selv når det hadde vært lettere å komme fram.
Tar heller den store tunge lastebilen som ikke har noen problemer.

Det er ikke turtallet som er avgjørende for når det den går i nødmodus. Jeg kan kjøre den på høyt turtall i lav gir. Det er når motoren må jobbe hardt den går i nødmodus. For eksempel opp en lang bratt bakke i tyngre gir. Høyt turtall går fint. En gang skulle jeg for eksempel kjøre forbi en bil i en tunnel i motbakke (Forbikjøringsfelt).Giret ned. Tråkket gassen i bånn. Skiftet gir igjen. Fortsatt gassen i bånn. Plutselig pip, pip. All motor kraft forsvinner. Bilen går i 5 km/t til nød lommen hvor jeg får koblet til obd2 og slettet feilkode. Da går den normalt igjen og jeg kan kjøre videre. Finner ikke noe lekkasje.

Lenke til kommentar

Skulle skrevet at det skjer i oppoverbakker, da det er kun der du har behov for 2500 omdreininger.
Lastebiler trives best på lave turtall og det er stort sett bare i oppoverbakker vi dytter de maks.

Problemet går bort av seg selv ved å stoppe motoren, og starte den på nytt.
Sletter du feilkoden så finner ikke verkstedet noen feil.

Lenke til kommentar

Mulig jeg får hets, men jeg bruker regelmessig dyserens i tanken, så ville anbefalt å ta en langtur med noe sånnt som et billig forsøk.

Som andre er inne på så kan det være alt i fra filter, sensorer, egr-ventil, drivstoffpumpe til og med tanklokk som ikke tetter skikkelig og slipper vakum.

Men jeg ville også tippet dyser som henger og skaper "fuel-leak", de trenger i såfall enten en rens eller utskifting

Lenke til kommentar
mandodiao skrev (2 minutter siden):

Mulig jeg får hets, men jeg bruker regelmessig dyserens i tanken, så ville anbefalt å ta en langtur med noe sånnt som et billig forsøk.

Som andre er inne på så kan det være alt i fra filter, sensorer, egr-ventil, drivstoffpumpe til og med tanklokk som ikke tetter skikkelig og slipper vakum.

Men jeg ville også tippet dyser som henger og skaper "fuel-leak", de trenger i såfall enten en rens eller utskifting

Jeg bruker den mest på langtur. 

Lenke til kommentar

Motoren i adt270 har motorkode 1ad-ftv.

Den vanligste årsaken til P0093 er feil på SCV (Suction Control Valve). Rengjøring kan hjelpe (må monteres med ny o-ring som påføres ren motorolje). Injektorer som ikke holder tett kan også medføre P0093.

Det er mulig det ble tatt fram en SCV med bedre design til motoren i din bil.

Ved bytte til ny type scv skal programvaren i motorstyringen oppdateres til siste versjon.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...